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    lundi 3 août 2015

    HISTORIQUE : Silverstone Classic : Les courses de Motor Racing Legends

    G. PearsonJaguar D-type
    par Claude Foubert (Endurance-info.com)
    La Silverstone Classic, qui fêtait le week-end dernier son 25ème anniversaire, est pour les amateurs de voitures de compétition historiques un must, au même titre que des meetings du genre comme Le Mans Classic ou le Goodwood Revival.
    Nous avons eu l’occasion de parler des courses du Group C Racing qui se sont déroulées à Silverstone, mais les Groupe C n’étaient pas seules, plus de 1000 voitures ayant participé aux diverses courses du meeting.
    Motor Racing Legends présentait ses trois disciplines habituelles : la Pre-War Sports Car Series, le Woodcote Trophy (GT et protos de 1945 à 1955 inclus) et le Sports Car Trophy (GT et protos antérieurs à 1961), les trois épreuves ayant fait le plein d’engagés.
    Pre-War Sports Car Series
    KTSC15start
    53 voitures étaient engagées. La favorite était peut-être la Talbot 105 Alpine 3,5l (de 1931) n°52 de Gareth Burnett/Richard Evans, souvent vue à son avantage pendant Le Mans Classic.
    KTSC15win
    Cependant,elle a dû s’incliner sans discussion devant la petite Frazer Nash Supersports 1,5l n°11 (de 1928) aux mains de deux autres spécialistes des courses historiques, Frédéric Wakeman et Patrick Blakeney/Edwards, la Frazer-Nash s’imposant au terme des 40 minutes de course avec une vingtaine de secondes d’avance sur la Talbot, celle-ci devançant sur le fil l’Alvis Speed 4,4l n°8 (de 1932) de Rudiger Friedrichs, ces trois voitures ayant dominé la concurrence. Le meilleur tour revenait à la Frazer-Nash en 2’48’’420.  
    Woodcote Trophy
    Les Jaguar ont fait la loi, mais ce ne sont pas les plus récentes qui ont décroché la palme. En effet, c’est la Jaguar C n°5 de Chris Ward/John Young, une Type C de 1952 (ex Juan Manuel Fangio), qui a remporté la course –d’une durée de une heure-, douze secondes devant sa cadette, une Type D de 1955, la Jaguar n°7 d’un autre grand spécialiste de l’historique, Gary Pearson, les deux Jaguar étant motorisées par un 3,4l.
    L’Aston Martin DB3S n°2 (1954) complétait le podium, Rudiger Friedrichs, associé à Simon Hadfield, étant donc de nouveau troisième, comme en Pre-War Sports Car.  Cette Aston Martin avait réalisé la pole position aux mains de Simon Hadfield, sur une piste totalement détrempée.
    Les Jaguar n’ont toutefois pas été les plus rapides en course, le meilleur tour revenant à la Cooper Jaguar T33 n°54, mais Chris Ward faisait quand même coup double puisqu’il était l’auteur de ce temps de 2’31’’ 207, Ward étant associé sur cette Cooper à Derek Hood et ayant piloté les deux voitures durant l’épreuve. Derrière Ward, le deuxième meilleur tour étant réalisé par les vainqueurs de la Pre-War, Wakeman et Blakeney-Edwards, sur une Cooper T38.
    J. Young/C. Ward Jaguar C-type
    Ward avait pris le départ avec la Cooper et avait très vite pris la tête, creusant un bel écart. Cependant, il écopait d’un stop and go pour vitesse excessive sur la pitlane. La Cooper, à bord de laquelle Derek Hood avait relayé Ward, était très retardée. En revanche, Ward relayait John Young sur la Jaguar C, en bonne position après le relais de Young, et Ward repartit à l’attaque, parvenant à prendre le meilleur sur Pearson alors que la pluie tombait violemment. 
    Stirling Moss Trophy
    38 voitures étaient sur la grille de départ, avec des Lister –Costin ou Knobbly-, des Lotus -11, 15 ou 17-, des Jaguar D, des Lola MkI, des Cooper et une seule Ferrari 246S (ex Phil Hill, Champion du Monde de F1 et vainqueur des 24 Heures du Mans), cette voiture appartenant au père de Nick Leventis.
    Striling Moss Trophy Start
    La belle italienne, la Ferrari n°46 de 1960, conduite par Gregor Fisken, grand collectionneur mais également pilote confirmé, paraissait bien isolée face aux protos britanniques. C’est pourtant elle qui a franchi victorieusement la ligne d’arrivée après 50 minutes de course.
    G. Fisken Ferrari 246S
    Andrew Smith avait fat la pole avec une Jaguar D mais était rapidement dépassé par Gary Pearson (Lister Knoobly) et par Chris Wood (Lister Knobbly). Fisken était parti en troisième ligne, mais il remontait très vite vers l’avant et prenait la deuxième place à Wood. Le pitstop de Fisken fut plus rapide que celui de la Lister de Pearson et la Ferrari reprenait la piste en première position et n’était plus inquiété jusqu’à la fin de la course..
    Derrière la Ferrari, les Lister Knobbly complétaient le podium, la n°5 de Gary Pearson (1958), à nouveau deuxième, devant la n°8 (1959) de Chris Wood/Will Nuthall.
    Gregor Fisken avait de plus fait le meilleur tour en course en 2’24’’703.  

    The Secret Shakedown: Ford GT Testing Began Long Before Its Unveiling

    Before Ford revealed its return to the 24 Hours of Le Mans to the world, it was already secretly testing the vehicle it would use to compete on the track. 

    Classics & Legends


    1994 Suzuki GSX-R Yoshimura Replica


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    Words by Martin Hodgson.
    Rarely is customising a motorcycle a wallet friendly activity, but for the cost of a crappy 90’s hatchback you could be riding this Yoshimura Suzuki race replica, that’s definitely hard to argue with. Patrick Sauter of Germany is no stranger to these pages – having built a very polarising CX500 rat bike a year ago – but this time he has turned his hand to a whole new style of bike and done it for a very lucky family member.
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    Pat was flicking through photos of Yoshimura race bikes from 1985 when his uncle mentioned he had a hankering for a new motorcycle. Well there’s a man after the heart of a legend, because Hideo “Pops” Yoshimura used to love building wild street bikes just as much as he did his race winning machines. The founder of the famous Yoshimura brand and ace tuner/director of many a winning team Pops loved Suzuki’s of all shapes and sizes. So Pat offered his uncle a deal he couldn’t pass up, he’d build him a road legal race replica of the 1985 Yoshimura AMA bikes and he’d get it done for just 2500 euros including the purchase price of the bike.
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    Pat started bike hunting for just the right GSX-R for the job but the bikes of the 1980’s are starting to become hard to find and the ones that are available tend to be either in mint condition demanding mega dollars or well past their used by date. So the sensible decision was made to find a later model bike and then convert it to give the old school feel. For just 700 euros Pat found a nice 1994 GSX-R 750, a GR7BB German model with the bigger carbs and no emissions gear like the US bikes.
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    A Yoshi special is nothing without the right body work and it was this area that was significantly different across the 80’s and 90’s machines. So Pat set about disassembling the entire machine to ready it for some retro parts for the ultimate road legal race bike look. He found exactly what he was after from large supplier Airtech Streamlining in the US who make a replica fairing kit of the AMA Yoshimura F1. With the kit shipped to Germany and fitted up to the later model Suzuki it was time for paint and graphics. First order of business was to paint all the panels in arctic white, before vinyl graphics in Suzuki’s racing colours were applied along with the right sponsor decals.
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    The Gixxer now looked the part but to be user friendly required a few additions to that of a race machine to make it work on the street. A small hole was cut in the front fender that allows a small headlight to poke through for night time blasts. A tiny LED rear light is mounted to the license plate bracket that supports the perfect set of numbers and letters for the build, GSX R 750. While it was common in the 1980’s for a rider to sit on pure fibreglass Pat has added some seat foam to both the base and the hump to keep his uncle relatively comfortable.
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    Extracting a few extra ponies is not too hard out of the well-engineered 750 engine and the slightly larger carbs at 38mm fitted to the German model make it that much easier. Helping them breathe is a pod style air filter that gives a rorty induction noise and a raceier look. If there is one thing you could absolutely NOT leave off any Yoshimura build it’s the mufflers that have kept the company famous long after Pops passing. The Suzuki’s 4-2-1 manifold exits at the right side with a Yoshimura USA race can barking to the sky taking pride of place.
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    Fully adjustable inverted forks at the front and an adjustable rear shock mean the GSX-R was a good handling machine in its day and remains so some 20 years on. Factory brakes were also class leading with a 3 disc setup including twin 310mm Tokico’s at the front. But one area that has improved rapidly with time is tyre technology and Pat has treated his uncle to a set of Pirelli’s new sport focussed, extended mileage tire, the Angel GT. They wrap a set of factory 3 spoke rims that are in immaculate condition for their age, that Pat had powder coated in tiger gold for a stunning finish.
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    With the build done all that was left to do was for Pat to hand his extremely lucky uncle the keys. Sure he could be driving the streets in some basic 1990’s Volkswagen listening to AM radio. But for the same price and a little hard work by his very talented nephew, Pat’s uncle is hammering the German streets race style on a tasty Yoshimura machine – Pops would be proud.
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    via PIPEBURN