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    jeudi 8 octobre 2015

    Enduro GP France 2015 : Remes, Meo, Bellino et McCanney champions du monde / 2015 glory for Remes, Meo, Bellino and McCanney


    Eero Remes (TM), Antoine Meo (KTM), Mathias Bellino (Husqvarna – Michelin) et Jamie McCanney (Husqvarna – Michelin) ont été sacrés Champions du monde d’Enduro dans leur catégorie respective, E1, E2, E3 et Juniors lors du Grand Prix de France à Requista, dernière épreuve de la saison.
    Avec dix points de retard sur Eero Remes au départ de la dernière journée, Christophe Nambotin (KTM) ne se faisait que guère d’illusions pour enlever un quatrième sacre.
    En s’imposant lors des deux journées, Remes a décroché son premier titre mondial. Une superbe consécration pour ce pilote de 30 ans, spécialiste des petites cylindrées depuis toujours et qui court après ce titre mondial depuis neuf saisons.
    Christophe Nambotin et Lorenzo Santolino (Sherco – Michelin) ont complété le podium final.
    En E2, Antoine Meo a coiffé sa cinquième couronne pour sa dernière saison en mondial d’Enduro. Le Français va désormais s’orienter vers les Rallyes.  Meo a terminé deuxième et a été contraint à l’abandon lors de la seconde boucle dimanche.
    Les victoires sont revenues à Alex Salvini (Honda). L’Italien est monté sur la deuxième marche du podium final devant Pierre-Alexandre Renet (Husqvarna – Michelin), forfait pour son GP national.
    Devant son public, Mathias Bellino est sacré en E3 dès la journée de samedi à l’issue de laquelle il a terminé deuxième avant de conclure cette saison par une victoire. Matthews Phillips (KTM), champion 2014, a dû se contenter de la deuxième marche devant Matti Seistola (Sherco – Michelin).
    Une quatrième place acquise samedi  a permis à Jamie McCanney d’empocher le titre chez les Juniors. Le britannique s’affirme comme un futur grand de l’Enduro Mondial à l’issue d’une saison particulièrement bien menée.
    Steve Holcombe (Beta – Michelin), grand pilote en devenir, a signé le doublé et grimpe sur la troisième marche mondiale derrière Giacomo Redondi (Beta – Michelin).
                 
    Eero Remes (TM), Antoine Meo (KTM), Mathias Bellino (Husqvarna-Michelin) and Jamie McCanney (Husqvarna-Michelin) respectively pocketed the E1, E2, E3 and Junior crowns at the 2015 Enduro World Championship’s final gathering at Requista, France.
    Eero Remes pushed home his 10-point advantage ahead of the final day to prevent Christophe Nambotin (KTM) from claiming a fourth title.
    Smaller bike specialist Remes, 30, won both races to seal his first world crown after chasing it for nine years. Nambotin and Lorenzo Santolino (Sherco-Michelin) took silver and bronze.
    In E2, Meo concluded his last world class Enduro season by clinching his fifth title. The Frenchman now intends to focus on rallying. He was second on Saturday but failed to finish on Sunday.
    The class wins in France went to Italy’s Alex Salvini (Honda) who came second in the championship, ahead of Pierre-Alexandre Renet (Husqvarna-Michelin) who missed his home grand prix.
    Present for his home meeting, Mathias wrapped up the E3 crown on Saturday by finishing second, before celebrating his success with Sunday’s victory. The 2014 champ Matthews Phillips (KTM) had to settle for runner-up honours, ahead of Matti Seistola (Sherco-Michelin).
    Fourth place on Saturday was enough for McCanney to seal the top Junior prize. The Briton enjoyed a particularly strong season and stands out as a bright hope for the future.
    Steve Holcombe (Beta-Michelin), another rising star, won both the weekend’s races to clinch third in the championship, behind Giacomo Redondi (Beta-Michelin).

    WRC Rallye de France - Tour de Corse 2015 ; Quentin Gilbert, Champion du monde ! / 2015 Junior World Champion!


    Le Français Quentin Gilbert (26 ans) a remporté le titre de Champion du monde Juniors des Rallyes FIA après sa quatrième victoire de la saison, au Tour de Corse. Son avenir passera par le WRC-2 avec Citroën et Michelin en 2016.
    Monte-Carlo, Portugal, Finlande et Corse : Quentin Gilbert et son copilote Belge Renaud Jamoul ont gagné quatre « monuments » du rallye mondial cette saison avec leur DS3 R3/Michelin.
    Ce week-end, sur les routes sinueuses de l’Ile de Beauté et dans des conditions délicates, ils ont une nouvelle fois devancé leurs concurrents pour conclure avec plus d’une minute d’avance sur leurs compatriotes Terry Folb et Yohan Rossel.
    « C’est une sensation incroyable et l’aboutissement d’un rêve ! », confiait Quentin. « À l’arrivée du rallye, je ne réalisais pas trop. J’étais centré sur notre performance du week-end. Nous avons bien roulé, nous avons attaqué quand il le fallait, quand la route était sèche, dans la longue spéciale du samedi. Notre équipe a été parfaite et nous avons fait les bons choix de pneus. C’est une très belle victoire, qui m’assure le titre de Champion du monde. »
    Quentin est le 5e Français à inscrire son nom au palmarès du J-WRC après Sébastien Loeb en 2001, Brice Tirabassi en 2003, Sébastien Ogier, sacré comme lui à l’issue du Tour de Corse 2008, et Stéphane Lefebvre l’an passé. Comme Loeb et Ogier, Quentin est issue de la filière française Rallye-Jeunes (vainqueur en 2009).
    « Nous avons énormément travaillé pour parvenir à ce résultat. C’est une récompense pour toutes les personnes impliquées autour du projet. Remporter des épreuves aussi mythiques que le Monte-Carlo, le Portugal, la Finlande et le Tour de Corse, des monuments du Championnat du monde, c’est incroyable ! C’est un titre qui nous rend fiers car nous sommes allés le chercher. Nous n’avons pas fait d’erreur cette saison. L’équipe nous a donné une DS 3 R3-MAX toujours performante. Désormais, nous irons parachever le travail en Espagne, avant de penser à la saison 2016. »
    La saison prochaine, Quentin Gilbert pilotera une Citroën DS3 R5/Michelin sur des manches du championnat WRC-2. Une catégorie qu’il connaît déjà pour y avoir roulé en 2014 sur une Ford Fiesta R5. Une saison auréolée par une victoire au Rallye de France, mais hélas gâchée par de nombreux soucis mécaniques.
                         
    Twenty-six-year old Quentin Gilbert wrapped up the 2015 FIA Junior World Rally Championship with his fourth win of the year, in Corsica. For 2016, he can look forward to a WRC2 programme with Citroën and Michelin.
    Quentin Gilbert and his Belgian co-driver Renaud Jamoul topped the JWRC standings in four of the 2015 championship’s most prestigious events (Monte Carlo, Portugal, Finland and Corsica) in their DS3 R3/Michelin.
    Last weekend, they overcame tricky conditions in Corsica to outpace class rivals Terry Folb and Yohan Rossel by more than a minute.
    “It’s an incredible feeling to have won the title; a dream come true,” said Quentin. “I didn’t fully realise at first because I had been so focused on the Tour de Corse. We went well and pushed when we had to, when the roads were dry on Saturday’s long stage. Our team performed faultlessly and we got our tyre choices right. It was a nice victory and it’s earned me the title…”
    Quentin is the fifth Frenchman to win the J-WRC after Sébastien Loeb in 2001, Brice Tirabassi in 2003, Sébastien Ogier, who clinched the 2008 title in Corsica, and Stéphane Lefebvre last year. Like Loeb and Ogier, Quentin came up through the ranks of France’s Rallye-Jeunes grooming scheme which he won in 2009.
    “We worked hard to achieve this result which is a great reward for all those who have been involved in the project. To have won such huge world class events as the Monte Carlo, Portugal, Finland and the Tour de Corse is incredible! We are proud to have taken the title because we had to dig deep and our team provided us with a DS 3 R3-MAX that was always competitive. We now want to round off the job in Spain before thinking about 2016…”
    Next season, Quentin Gilbert will drive a Michelin-equipped Citroën DS3 R5/Michelin on rounds of the WRC2 championship, a class he knows well after contesting it in 2014 in a Ford Fiesta R5. The year bagged a victory in France but was troubled by a high number of mechanical problems.

    THE RANCH


    Valentino Rossi's MotoRanch in Tavullia surely is a special place. Situated on the Hills near The Doctor's hometown, it includes a dirt track with multiple layouts where the Italian legend can train alongside the students of his own VR46 Riders Academy. Along the years, Rossi has invited many of his friends and fellow riders to have some fun at his private track, and this is well-documented by several videos and pictures. 

    In the sixth and newer Webisode of the Dainese Series, The Doctor himself takes you beyond the gates of his famed house and explains what's the story behind the track and how it became so popular with his mates. 



    Toyoda Model AA: Finding the world’s oldest Toyota


    Model AA intro
    Only 1,404 examples of Toyota’s first passenger car, the Toyoda Model AA, were built in the six years of production from 1936 to 1942.
    Until recently it was thought that none of these cars had survived to this day. Even Toyota itself had been forced to fabricate a ground-up replica of the Model AA because an original example could not be found to exhibit at the Toyota Automobile Museum in Japan.

    So when news of a 1936 car, one of only 100 units built in the very first year of Model AA production, suddenly surfaced from within Russia, the discovery was met with a degree of scepticism. Nevertheless, even the most remote opportunity to uncover an example of the world’s rarest production Toyota had to be followed up.
    Further investigation by specialists at the Louwman Museum revealed that the car was indeed genuine. The Model AA had been owned by a Siberian farmer since World War II.
    During more than 60 years in the family’s ownership it had been used extensively on the land and been heavily modified. At some undetermined time it had also been moved from deep within Siberia to the outskirts of Vladivostok, where the farmer’s grandson now lived.

    The video below, kindly given to us by its new custodians at the Louwman Museum, documents some of the arrangements surrounding the purchase and transportation of the vehicle. It marks the culmination of a protracted, seven-month negotiation process with the owners and Russian Ministry of Culture in Moscow, which eventually granted approval for its exportation.
    Now with the necessary documentation the Toyoda Model AA was secured safely in a container and transported by train from Vladivostok to Moscow. The final leg of its journey to Western Europe was on the back of a container lorry.
    This 1936 Toyoda Model AA is now part of the private car collection at the Louwman Museum in The Hague, Netherlands.
    Click the following link to read a more extensive report on the discovery and incredible unrestored condition of this Toyoda Model AA on the official Toyota (GB) website.