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    dimanche 5 octobre 2014

    WTCC Pékin : HUFF et CHILTON prennent leurvictoire , Lopez toujours leader

    Course 1 – Chilton de bout en bout2014_news_254
    « Absolument fabuleux ! » Tom Chilton utilisa les bons mots pour décrire sa sensationnelle victoire acquise en Course 1 à Pékin.
    Le Britannique a surpris son monde ce matin en décrochant la pole position et se montra tout simplement intouchable en course. Une longue neutralisation survenue dans le troisième tour, provoquée par un accident entre Borkovic et Münnich, réduisit d’abord à néant son avance de quatre secondes, mais cela n’a pas perturbé sa marche victorieuse.
    Yvan Muller et José-Maria Lopez, le leader du championnat du monde, complètent le podium, le Français ayant assuré sa position dès le départ lorsqu’il déborda Gabriele Tarquini. L’Italien perdit ensuite sa troisième place dans les derniers tours, victime indirecte de l’incursion hors piste de Ma Qing Hua. La course du héros local se termina en effet dans le mur de pneus. Franz Engstler, pour sa part, remporte un nouveau succès dans la catégorie TC2T.
    Moments clés
    Départ – Chilton prend un départ parfait, tandis que Muller passe Tarquini pour la 2e place. Ma remonte grâce à plusieurs dépassements sur l’extérieur.
    Tour 1 – Chilton mène avec deux secondes d’avance sur Muler, Tarquini, López, Loeb et Michelisz
    Tour 3 – Accident entre Münnich et Borković dans la ligne droite opposée. La voiture de sécurité est déployée car les deux Chevrolet ont percuté le rail.
    Tour 11 – Au restart, Chilton reprend le large
    Tour 12 – Morbidelli et Michelisz passent Loeb pour le gain de la 5eplace. Ma est 9e après avoir débordé Huff
    Tour 14 – Monteiro (11e) rejoint son stand après avoir été percuté par un concurrent
    Tour 16 – Chilton mène avec 4’’7 d’avance sur Muller, Tarquini, López, Morbidelli, Michelisz et Loeb
    Tour 17 – Ma passe Thompson, il est 8e
    Tour 23 – Ma vire large entre les virages n°10 et 11 et perd trois places. Il percute une pile de pneus qui rebondit sur la piste et percute Coronel
    Tour 24 –Tarquini s’arrête à son tour après avoir roulé sur des débris
    Course 2 – Lada et Huff prennent le pouvoir !2014_news_255
    LADA a écrit l’histoire aujourd’hui en remportant sa toute première victoire en FIA WTCC.
    Beaucoup de drapeaux rouges ont flotté sur le Goldenport Park de Pékin pour célébrer ce moment tant attendu.
    Cela s’est produit grâce à Rob Huff qui prit un départ parfait depuis la pole position de la grille inversée et contrôla ensuite la course. Le Britannique a été suivi comme son ombre par Tom Coronel qui offre un excellent résultat au ROAL Motorsport. Sébastien Loeb complète le podium devant José María López, lequel prend quelques points supplémentaires à Yvan Muller dans la course au titre.
    James Thompson, 6e, grapille des points supplémentaires à LADA et Franz Engstler rmeporte une nouvelle victoire dans la catégorie TC2T après avoir effectué un tête à queue à mi-course.
    Moments clésGrille – Bennani écope d’un drive-through pour une intervention non autorisée sur la grille. Münnich, Borković et Kozlovskiy ne peuvent prendre le départ
    Départ - Huff s’extrait parfaitement de sa pole position et contrôle l’attaque de Coronel, au contraire de Thompson qui est dépassé par Loeb et Michelisz
    Tour 1- Huff mène et devance Coronel, Loeb, Michelisz, Thompson, López et Morbidelli
    Tour 2 – Monteiro passe Ma pour le gain de la 12place
    Tour 6 – Chilton passe Muller, il est 8e, tandis que Thompson se rapproche de Michelisz, 4e
    Tour 9 – Engstler effectue un tête à queue et il est dépassé par Filippi, nouveau leader de la catégorie TC2T
    Tour 10 – López se débarasse de Thompson en 10e, talonnant désormais Chilton et Morbidelli
    Tour 14 – Un groupe compact se forme derrière Thompson et une belle bagarre s’engage avec Morbidelli et Chilton, avec Muller et Tarquini en ambuscade
    Tour 16 – López déloge Michelisz de la 4e place 
    Tour 17 – L’avantage de Huff est de 4 secondes
    Tour 18 – Engstler reprend le leadership en TC2T au détriment de Filippi ; grosse bagarre, devant, pour la 12e place, entre Ma et Monteiro
    Tour 25 – Morbidelli dépasse Chilton pour la 7e place et a devance Monteiro
    Tour 26 – Coronel se rapproche de Huff dans les derniers kilomètres, mais l’Anglais a la course en main, pour la plus grande joie du team LADA Sport
    Race 1 – Chilton from lights to flag
    “Absolutely fabulous!” Tom Chilton had the right words to describe his sensational win in Race 1 at Beijing.
    The Brit had surprised everybody taking the pole in the morning and was simply unapproachable during the race. A long safety-car period as from lap 3, caused by an accident between Borković and Münnich, which provisionally cancelled Chilton’s 4-second advantage, didn’t impact at all on the his composure.
    Yvan Muller and championship leader José María López completed the podium for Citroën, with the Frenchman securing second as from the start when he passed Tarquini. The Italian lost third in the closing laps, falling as an indirect victim of Ma’s off-track. The race of the local Chinese star ended when he went wide and hit the tire wall. Franz Engstler won once again among TC2 contenders.

    Key moments 
    Start – Chilton takes perfect start, while Muller passes Tarquini for second; Ma passes various cars on the outside
    Lap 1 – Chilton leads by 2 seconds ahead of Muller, Tarquini, López, Loeb and Michelisz
    Lap 3 – There is contact between Münnich and Borković in the back straight, with both cars hitting the wall. The safety-car is deployed
    Lap 11 – At the restart, Chilton pulls away ahead an orderly group
    Lap 12 – Morbidelli and Michelisz pass Loeb for fifth and sixth; Ma is 9th after overtaking Huff
    Lap 14 – Monteiro (11th) stops in the pits, after being hit by another car
    Lap 16 – Chilton leads with 4.7 seconds ahead of Muller, Tarquini, López, Morbidelli, Michelisz and Loeb
    Lap 17 – Ma passes Thompson for 8th
    Lap 23 – Ma goes wide off-track between turns 10 and 11 and loses three positions; the Citroën hits a stack of tyres that bounces back on the track and is collected by Coronel.
    Lap 24 – Also Tarquini stops in the pits, after running on some debris
    Lap 28 – Chilton wins ahead of Muller and López, while Valente drops out of the points with a flat front right tyre
    Race 2 – Lada and Huff take the power!
    LADA made history by taking its first ever win in the FIA WTCC.
    And there were a lot of red flags waving this afternoon at Goldenport Park to celebrate a much-awaited moment.
    It happened thanks to Rob Huff, who made a perfect race, making good an excellent use of pole position in the reversed grid and keeping control of everything during the entire race. The Brit was escorted from the beginning by Tom Coronel, who completed the excellent weekend of ROAL Motorsport, while Sébastien Loeb completed the podium, ahead of José María López, who grabbed some extra points over Yvan Muller in the title fight.
    James Thompson, 6th, gave LADA another handful of points, while Franz Engstler took another victory in TC2T recovering from a spin at mid-race.
    Key moments Grid – A drive-through is inflicted on Bennani for an unauthorized intervention on the grid. Münnich, Borković and Kozlovskiy are not taking the start
    Start - Huff takes a good start, controlling Coronel, as opposed to Thompson, who is immediately passed by Loeb and Michelisz
    Lap 1- Huff is leading, followed by Coronel, Loeb, Michelisz, Thompson, López and Morbidelli
    Lap 2 – Monteiro passes Ma for 12thLap 6 – Chilton passes Muller for 8th, while Thompson closes on Michelisz for 4thLap 9 – Engstler spins and is passed by Filippi for the lead of the TC2T class
    Lap 10 – López passes Thompson for 10th, right behind Chilton and Morbidelli
    Lap 14 – As the group gets compact behind Thompson, there is a nice fight between Morbidelli and Chilton, with Muller and Tarquini right behind
    Lap 16 – López passes Michelisz for 4th  
    Lap 17 – Huff’s advantage is 4 secondsLap 18 – Engstler retakes TC2T lead from Filippi; big fight for 12th between Ma and Monteiro
    Lap 25 – Morbidelli passes Chilton for 7th, while Ma is ahead of Monteiro
    Lap 26 – Coronel closes on Huff in the final phase, but the Brit has everything under control, for the greatest joy of the LADA Sport team

    Distinguished Gentleman's Ride Genoa Italy 2014

    Distinguished Gentleman's Ride Genoa Italy 2014 from ugo roffi on Vimeo.

    Video: highlights from Rallye de France


    WorldSuperSport : Victoire à domicile de Cluzel / Cluzel wins shortened wet French WSS race


    Le Français s'est imposé sur drapeau rouge à Magny-Cours.

    Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) a décroché sa troisième victoire de la saison dans une course qui a eu lieu sur piste mouillée à Magny-Cours et a été arrêtée par drapeau rouge au bout du douzième des dix-sept tours prévus suite à de nombreuses chutes. Le Français comptait plus de dix-huit secondes d'avance et s'était emparé de la première position après la chute de Kenan Sofuoglu (San Carlo Pucceti Racing), tombé sur une piste mouillée qui a fait de nombreuses victimes.
    Michael van der Mark (Pata Honda World Supersport), le nouveau Champion du Monde Supersport, s'est assuré un nouveau podium en finissant deuxième bien qu'il ait lui aussi chuté tandis que la troisième place est revenue à un brillant Roberto Rolfo (Go Eleven Kawasaki), parti en dix-septième position.
    Lorenzo Zanetti (Pata Honda World Supersport), Florian Marino (Kawasaki Intermoto Ponyexpres), qui a concédé la seconde place du classement général à Cluzel, et Kev Coghlan (DMC-Panavto Yamaha) complétaient le Top 6 à l'arrivée. 
    Matt Davies (Aark Racing), ancien champion de l'European Junior Cup, disposait de sa deuxième wildcard de la saison et a marqué ses premiers points en Championnat du Monde en prenant la treizième place.
    Valentin Debise (Com Plus SMS Racing) a fini dix-septième. Lucas Mahias (MG Competition) a malheureusement chuté alors qu'il luttait dans le Top 5 et a été contraint à l'abandon, à l'instar de Cédric Tangre (Yohann Moto Sport).
    Jules Cluzel, MV Agusta Reparto Corse, Magny-Cours FP2

    Action packed WSS race sees 3 manufacturers on the podium.
    The penultimate round of the World Supersport championship was held in difficult conditions over a reduced race distance of 17 laps but cut short after 12 laps.


    Full of drama with a number of riders crashing out, the victory eventually went in emphatic style to Frenchman Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) who claimed his third win of the year by over 18 seconds.

    Newly crowned champion Michael van der Mark (Pata Honda World Supersport) finished 2nd after falling, remounting and then passing several riders to move back onto the podium on lap 10.

    Roberto Rolfo (Go Eleven Kawasaki) started 17th to win a tense fight for the final podium position ahead of Lorenzo Zanetti (Pata Honda World Supersport), Florian Marino (Kawasaki Intermoto Ponyexpres), Kev Coghlan (DMC-Panavto Yamaha) who completed the top 6.

    Former European Junior Cup champion Matt Davies (Aark Racing) who is making his 2nd wildcard appearance of the season, claimed a brilliant 13th to secure his first ever world championship points.

    WSBK : Guintoli remporte la première course sous la pluie à Magny-Cours , Melandri s'impose dans la seconde course


    1ére manche : Melandri a respecté les consignes d'équipe et laissé son coéquipier s'imposer.

    La première course de l'avant-dernière manche du Championnat du Monde eni FIM Superbike 2014 a été écourtée à 19 tours avant son départ dimanche à Magny-Cours en raison des conditions météo et suite à un warm-up marqué par plusieurs chutes.
    Sur une piste complètement trempée, Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike Team) a tenté sa chance et est parti seul en tête en début de course tandis que Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) se lançait à sa poursuite après avoir doublé Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) à la fin du premier tour. Le Français a rapidement rattrapé Rea pour s'emparer de la première position et creuser l'écart sur ses concurrents.
    Alors que Sykes luttait avec Rea et Loris Baz (Kawasaki Racing Team), Marco Melandri (Aprilia Racing Team) s'est montré nettement supérieur sur la seconde partie de la course et a fini par rattraper et doubler Guintoli, avant de laisser son coéquipier s'imposer, respectant les consignes d'équipe qui lui avaient été données.
    A quelques secondes des pilotes Aprilia, Rea a pris la troisième place tandis que Baz a concédé la quatrième place à Sykes dans le dernier tour, respectant lui aussi lui aussi les consignes de son équipe. 
    Leon Haslam (Pata Honda World Superbike) a pris la sixième place devant Davide Giugliano (Ducati Superbike Team), qui avait chuté en début d'épreuve. 
    Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) s'est imposé dans la catégorie EVO, en finissant à la dixième place, tandis que David Salom (Kawasaki Racing Team) avait choisi de ne pas participer à la course.
    Chaz Davies (Ducati Superbike Team), Toni Elias (Red Devils Roma Aprilia), Eugene Laverty (Voltcom Crescent Suzuki), Xavi Fores (3C Racing Team) et Alessandro Andreozzi (Team Pedercini) ont tous été victimes des difficiles conditions météo et ont chuté.
    Fabien Foret (Team Pedercini) est lui aussi tombé alors qu'il occupait la sixième position puis est reparti pour finir quinzième, devant Nicolas Salchaud (Dream Team Company). Jérémy Guarnoni (MRS Kawasaki) a quant à lui pris la douzième place.
    Grâce à sa victoire, Guintoli revient à dix-neuf points de Sykes dans le classement général avant la seconde course de la journée.

    2éme manche : Second doublé de la journée pour l'Aprilia Racing Team.

    La seconde course du Championnat du Monde eni FIM Superbike à Magny-Cours a eu lieu sur une piste trempée, dans des condititions similaires à celles de la première épreuve de la journée, et a été remportée par Marco Melandri (Aprilia Racing Team).
    Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike Team) avait réussi à distancer ses adversaires en début de course mais a subi un highside dans le onzième tour et, bien qu'il ait pu remonter sur sa moto, n'a pas pu terminer la course.
    Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) et Melandri ont été promus aux deux premières positions par la chute de Rea et le Français a de nouveau été battu par l'Italien, qui a choisi de ne pas suivre les consignes d'équipe après avoir déjà offert une victoire à son coéquipier dans la première course.
    En prenant la deuxième place, Guintoli réduisait quand même à douze points son retard sur le leader du Championnat, Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), qui a été devancé par son compatriote Leon Haslam (Pata Honda World Superbike Team) pour la troisième place en fin de course. Haslam montait ainsi sur le podium WSBK pour la première fois depuis Misano 2012 mais aussi depuis son arrivée chez Pata Honda.
    Lorenzo Lanzi (3C Racing Ducati) s'est lui aussi distingué en allant chercher la cinquième place, devant son coéquipier Max Neukirchner et Loris Baz (Kawasaki Racing Team). 
    Fabien Foret, qui faisait sa dernière course en WSBK en wildcard avec le Team Pedercini, a fini en onzième position, derrière Niccolo Canepa (Althea Racing Ducati), premier pilote EVO à l'arrivée. 
    Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) avait pour sa part chuté à deux reprises et été contraint à l'abandon. Les autres Français, Jérémy Guarnoni (MRS Kawasaki) et Nicolas Salchaud (Dream Team Company), ont aussi été contraints à l'abandon.
    Le Team Toth BMW avait ses deux pilotes dans les points pour la toute première fois suite aux quatorzième et quinzième places de Gabor Rizmayer et d'Imre Toth.
    Sylvain Guintoli, Aprilia Racing Team, Magny-Cours FP1
    RACE 1 : Aprilia 1-2 in France as both they and Kawasaki issue team orders.

    Because of the weather the race distance was reduced to 19 laps and after a number of riders fell in the warm up session the opening laps were very tentative for several riders.


    In the early laps it was Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike Team) who led the way with the spray making it extremely difficult for the mid-field riders. Behind him Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) gave chase after passing Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) at the end of lap 1.

    Guintoli was soon ahead of Rea and the Frenchman began to ease away, much to the delighted French crowd who were also braving the conditions.

    By one third distance the Aprilia at the front was Guintoli was ahead of the chasing pack with now Marco Melandri playing shotgun to his team mate ahead of Loris Baz (Kawasaki Racing Team) who had also overhauled Sykes and Rea who began to lose touch with the leaders.

    With 5 laps to go Melandri had closed to within a second and the Aprilia duo were left to fight it out for the win with the victory eventually going the way of Guintoli after it appeared that Aprilia team orders intervened.
    Melandri was 2nd as Rea completed the podium with Sykes, Baz and Leon Haslam (Pata Honda World Superbike Team) completing the top 6.

    In the EVO category Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) claimed a solid 10th position to close the gap on EVO points leader David Salom (Kawasaki Racing Team) who elected not to ride.

    Chaz Davies (Ducati Superbike Team), Toni Elias (Red Devils Roma Aprilia), Eugene Laverty (Voltcom Crescent Suzuki), Davide Giugliano (Ducati Superbike Team), Xavi Fores (3C Racing Team), Alessandro Andreozzi (Team Pedercini) all crashed without injury with Giugliano and Laverty re-joining to finish 7th and 19th respectively.
    Leon Haslam, PATA Honda World Superbike Team, Magny-Cours FP2
    RACE2 : Aprilia do the double again in France.

    In similar conditions to the opening race of the day, Marco Melandri (Aprilia Racing Team) has won Race 2 at Magny-Cours.


    Long time leader Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike Team) crashed spectacularly on lap 11, before remounting only to retire to the pits.

    That left the Aprilia pairing of Sylvain Guintoli and Marco Melandri to dual it out for the victory with the Italian getting the better of his French team mate this time out.

    Leon Haslam rode superbly aboard his Honda overhauling reigning champion Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) in the closing stages to take his first podium since Misano 2012 and his first since joining the Pata Honda World Superbike team.

    Behind the top four, Lorenzo Lanzi (3C Racing Ducati), and his team mate Max Neukirchner  completed the top six.

    In the EVO fight, top honours went to Niccolo Canepa (Althea Racing Ducati). Best classified EVO rider in race one Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) crashed twice, the second signalling the end of his race. He was uninjured.

    For Team Toth BMW it was a race for real celebration as both of their riders scored points in the same race for the first time in their short WSBK career.

    WRC, France : Victoire de Jari-Matti en Alsace / Latvala triumphs in Alsace


    Après 11 victoires sur terre et neige, le Finlandais Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) a enfin remporté son premier rallye mondial sur asphalte ce week-end sur les routes de l’Alsace et des Vosges. Andreas Mikkelsen offre un nouveau doublé à Volkswagen/Michelin, alors que Kris Meeke (Citroën) monte pour la quatrième fois sur le podium cette saison.
    Jari-Matti Latvala en rêvait et la Finlande attendait depuis 1999 et la victoire de Tommi Mäkinen au Sanremo qu’un « Flying Finn » s’impose à nouveau sur un rallye WRC pur asphalte*. Jari-Matti a appris, progressé au point de disputer la victoire à Loeb en Espagne en 2012. Il l’a frôlée fin août en Allemagne…
    Et ce week-end, Jari-Matti Latvala a enfin brisé ses chaînes et remporté son premier rallye asphalte, à l’issue d’une épreuve qui a basculé dans l’ES2 quand la Volkswagen Polo R WRC de Sébastien Ogier a rencontré un problème de capteur électronique. Relégué à la 63e place vendredi après-midi, le Français avait fait une croix sur la possibilité de décrocher le titre mondial 2014 ici en Alsace.
    Grâce à cette victoire, obtenue après 9 meilleurs temps sur les 18 spéciales du parcours au volant d’une VW chaussée des nouveaux pneus Michelin Pilot Sport H4/S4, Jari-Matti Latvala a quasiment réduit de moitié son déficit au championnat. Son équipier norvégien Andreas Mikkelsen, dont l’asphalte n’est pas non plus la spécialité, a effectué une superbe course pour terminer à la 2e place et offrir un 4e doublé à l’équipe Volkswagen/Michelin cette saison.
    De son côté, le Britannique Kris Meeke (Citroën DS3 WRC) s’est rapidement retrouvé sur le podium provisoire, une 3e position qu’il a maintenue jusqu’à l’arrivée pour offrir de précieux point à Citroën-Total Abu Dhabi WRT pour le titre de vice-champion du monde Constructeurs.
    Au pied du podium, la 4e place fut le théâtre d’un rude affrontement entre Dani Sordo (Hyundai), Elfyn Evans (Ford), Mads Ostberg (Citroën), Mikko Hirvonen (5e, Ford) et Robert Kubica (Ford). Ce groupe s’est égrainé au fil du parcours (problème d’alternateur pour Evans, de différentiel pour Ostberg) et laissé place à différents duels pour les places d’honneur. Duels qui se sont prolongés jusqu’à la dernière spéciale et qui furent remportés par Sordo (4e) face à Kubica (sortie), et par à Evans (6e) face à Ostberg (7e, tête-à-queue). Kubica et Ostberg avaient gagné chacun une spéciale un peu plus tôt (ES15 et ES17).
    Comme Sébastien Ogier, qui a finalement sauvé son week-end avec les trois points de la Power Stage, Thierry Neuville (Hyundai) a vu son rallye basculer dans l’ES2 après un problème de turbo. Le Belge a ensuite retrouvé peu à peu le rythme pour conclure à la 8e place, juste devant son équipier Bryan Bouffier (9e). Martin Prokop (Ford) a conclu son 100e rallye mondial dans le top-ten.
    Si Sébastien Ogier n’a pas été titré en Alsace, un autre pilote français a décroché un titre mondial ce week-end. Stéphane Lefebvre (Citroën/Michelin) est en effet assuré de remporter le titre Junior 2014 après sa 4e place derrière Alastair Fischer, Eric Camilli et Quentin Giordano.

    En WRC-2, le pilote régional Quentin Gilbert (Ford Fiesta R5) s’est imposé devant le Portugais Bernardo Sousa (Ford). Enfin, Romain Dumas a ramené sa magnifique Porsche 911 GT3/Michelin à la 19e place du classement général après avoir régalé le public.
    * On ne prend pas en compte les succès de Grönholm et Mäkinen au Rallye Monte-Carlo (2006, 2002)
    After claiming 11 wins on snow and gravel, Finn Jari-Matti Latvala has at last notched up his first world class victory on asphalt. The Rallye de France-Alsace saw his team-mate Andreas Mikkelsen provide Volkswagen/Michelin with another one-two finish and Kris Meeke (Citroën) took part in the podium celebrations for the fourth time this year.
    Before today, the last WRC ‘pure asphalt’ win for a Finn dated back to Tommi Mäkinen’s success in Sanremo in 1999 (not including the Monte Carlo victories of Grönholm and Mäkinen in 2006 and 2002). In the interim, compatriot Latvala has made steady progress on sealed surfaces to the extent that he was able to challenge Loeb for first place in Spain in 2012, and he came frustratingly close to his first asphalt victory on August’s Rallye Deutschland…
    At last, the Volkswagen driver has broken his asphalt jinx after an event that tipped in his favour when the Volkswagen Polo R WRC of team-mate Sébastien Ogier suffered an electronic sensor problem on SS2. The incident dropped the Frenchman to 63rd overall, making it impossible for him to wrap up the 2014 Drivers’ title in Alsace.
    In contrast, Latvala’s victory – which saw him post nine fastest times from 18 with his VW running on the new Michelin Pilot Sport H4 and S4 asphalt tyres – has practically halved the Finn’s deficit in the championship standings.
    Meanwhile, his Norwegian team-mate Andreas Mikkelsen, who is not widely considered an asphalt specialist, produced a surefooted display to earn Volkswagen/Michelin’s fourth one-two finish of 2014.
    Meeke (Citroën DS3 WRC) spent practically the entire rally with a footing on the podium and the Northern Irishman’s third place brought Citroën-Total Abu Dhabi WRT valuable points in its bid to take Manufacturers’ runner-up honours.
    During the early part of the rally, the scrap for fourth involved Dani Sordo (Hyundai), Elfyn Evans (Ford), Mads Ostberg (Citroën), Mikko Hirvonen (5th, Ford) and Robert Kubica (Ford), but their ranks thinned out gradually (Evans: alternator problem / Ostberg: differential), resulting in a number of distinct duels. Sordo eventually beat Kubica to fourth place, and Evans came sixth after Ostberg (7th) span. Kubica (SS15) and Ostberg (SS17) both won a stage on the last day.
    Like Ogier, who salvaged the three Power Stage points from his disastrous week, Thierry Neuville suffered a big delay on SS2 (turbo problem). The Belgian recovered to steal eighth spot from Hyundai team-mate Bryan Bouffier on the last competitive loop.
    Martin Prokop (Ford) celebrated his 100th WRC start with a top 10 finish.
    Although Ogier failed to clinch the 2014 crown on home soil, French youngster Stéphane Lefebvre (Citroën/Michelin) made up by taking this year’s Junior championship with fourth place in J-WRC today behind Alastair Fischer, Eric Camilli and Quentin Giordano.
    The WRC-2 win went to local hero Quentin Gilbert (Ford Fiesta R5) ahead of Bernardo Sousa (Ford), while Romain Dumas ended up 19th overall after entertaining the spectators for three days in his magnificent Porsche 911 GT3/Michelin.


    TRIUMPH BONNEVILLE SCRAMBLER


    Triumph_Bonneville_Motorcycle_15
    Usually when we feature a custom motorcycle the builder of the bike goes to great lengths to stress how many parts of the bike were hand-fabricated – So it was interesting to get an email from Nathaniel Salzman of Salzmoto explaining to me he just built a bike using 100% off the shelf parts – to show what the amateur at-home builder can achieve if they have a basic tool kit and a well-stocked beer fridge out in the garage.
    The Triumph Bonneville has become one of the most customised motorcycles in the world since it was first released by the British motorcycle marque in 1959 and then again in 1985 – the third and most recent iteration of the model was released in 2001. Much like the original 1959 model, the most popular thing to do with the Bonneville is turn it into a cafe racer – The second most popular is turning them into scramblers, like the one you see here.
    The bike started life as a brand new 2013 Triumph Bonneville 900 – when the build began there were just 150 miles on the odometer. Nathaniel wanted to turn the bike into Scrambler that could give Triumph’s own official Scrambler a run for its money so the scrambler performance exhaust from Arrow was bought and bolted into place along with the scrambler side covers, engine crash guards, right foot peg brackets, and the scrambler rear brake master cylinder assembly, reservoir and pedal.
    To finish off the official Triumph components, a set of fork gators and a skid plate were fitted. Nathaniel then turned to British Customs and ordered their brown leather “Slammer” seat (with gel insert), front and rear turn signals, healed enduro-style foot pegs (via Joker Machine), the flat dual gauge dash panel (modified), a front brake master cylinder reservoir, ignition relocation kit and the Air Injection Removal Kit.
    Once these parts had all been fitted a pair of Tracker handlebars and Thruster grips were ordered from Biltwell along with finned engine stator cover from Speed Merchant, mirrors and fork ears from Dime City Cycles, a universal heated grip kit from Aerostich, a mesh headlight stone guard from eBay, braided stainless steel fuel lines front and rear and machined, motocross-style adjustable handlebar risers from eBay.
    The completed bike is an understated custom that only people who really pay attention will notice, it has the added benefit of being an entirely buildable bike for people with limited hands on experience with wrenching.
    If you’d like to see more from Nathaniel you can visit Salzmoto here.
    Triumph Bonneville Motorcycle 9 1480x2216 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 27 1480x987 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 26 1480x2216 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 25 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 24 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 23 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 22 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 21 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 20 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 19 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 18 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 17 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 16 1480x988 Triumph Bonneville Scrambler
    Triumph Bonneville Motorcycle 2 1480x2216 Triumph Bonneville Scrambler
    Photography credits: Juan Hernandez
    via SILODROME

    ENFIELD 350: THE BIKE THAT TIME FORGOT


    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    For most pro builders, personal projects usually draw the short straw—relegated to the back of the shop by a steady stream of client work. Just like the “rusted out junk pile” that Californian Chris Chappell picked up a few years ago.
    It’s a Royal Enfield Bullet 350, and it did a stint in Chappell Customs‘ front lobby before Chris finally tore into it. But when he did, it was a project free of deadlines, briefs or budgets. “The original plan was to build a radical bobber,” he says. “But with the little 350cc engine, it made more sense to keep it as an upright, fun-to-ride city bike.”
    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    The actual model year of this Enfield is a mystery: the original number plate indicated 1955, but no paperwork was filed prior to 1973. “The VIN numbers on old Enfields really don’t mean much, and there are no good records we can find to verify the year,” says Chris. So, to get the bike on the road, he went with 1973.
    Given its age and the state it was in, the Enfield 350 needed a full, bare-bones strip down. Which started with a total rebuild of the engine using all-new, original Royal Enfield parts. A completely new top-end sorted out poor compression—”A combo of a bad cylinder and even worse valves,” Chris reports.
    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    Every nut and bolt on the Enfield was replaced, along with a host of other parts—except for the fuel tank, fenders and toolboxes, which Chris opted to keep. He blasted off the old paint and powder coated them in a creamy Oyster white, along with the frame. (“I left a few small dings here and there.”) Once the powder coating was done, green accents were added and the parts clear coated.
    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    The bike is now roughly five or six inches longer than a stock Bullet 350. “We relocated the rear swingarm, from its original position to what used to be the passenger footpeg area. Our friends at Works Performance made us a custom stainless swingarm bolt with tapered aluminum spacers, to fit the funky taper of the rear foot peg holes.”
    Works also supplied a set of longer, dual-rate aluminum shocks to help the Enfield negotiate urban potholes. The rear fender struts were lengthened to fit the new geometry of the rear end.
    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    With the major work out of the way, Chris started poring over the smaller details: a handmade seat, grips and saddle bags in a rich leather with a cream stitch. “Seemed only fitting for a classy look to accent the cream and green color scheme,” he says. “I made the saddle bags myself … that was a first!”
    The seat mount is a hand-made part too; Chris CNC-routed a Royal Enfield logo into the aluminum, before mounting the seat on 3” springs. The CNC router was also put to work on the bespoke front number plate and fork badge. All the aluminum bits were then meticulously polished, “to bring back the original luster that was buried under years of oxidization and corrosion.”
    The Enfield was then re-wired with updated components—including a smaller regulator and rectifier unit, and a new coil. Chris installed new gauges, lights and a set of “M” bars—with adjustable steering stops to prevent them from connecting with the tank.
    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    Despite the extensive mods, the little 350 is still not quite the perfect ride. “The drum brakes are poor, the right-side shift is odd, and you feel like you’re wide open on the throttle most of the time.”
    “But regardless of its lack of power, you somehow feel like you’ve gone back in time. And it’s just fun as hell to ride around. The long, baffled muffler and the sound of the single cylinder thumping along always makes you smile!”
    Chris Chappell's meticulously restored Royal Enfield Bullet 350.
    via BIKEexif

    Distinguished Gentleman's Ride 2014 - Bordeaux

    Fabuleuse 2eme édition du Distinguished Gentleman’s Ride Bordeaux, France, le 28 septembre 2014. 80 motos réunies pour l’occasion, pour un ride de 50 km entre ville et campagne. Pour sa troisième année consécutive, le DGR avait pour but de récolter des fonds afin de lutter contre le cancer de la prostate. Plus de 16000 participants à travers le monde.


    The Triumph of Spirit over Rationality

    What's the point of riding a custom vintage motorcycle? An explanation without words.

    The Triumph of Spirit over Rationality from BERHAM Customs on Vimeo.

    the wall !