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    dimanche 13 janvier 2013

    Dakar, Journée de repos, / Dakar rest day - San Miguel de Tucuman

    It’s been a moment of relaxation for Dakar competitors in San Miguel de Tucuman, Argentina, today. The teams used the day to work on their respective machines ahead of the second week of competition.
    Le Rallye Dakar 2013 fait halte au nord de l’Argentine, à San Miguel de Tucuman, avant la deuxième semaine de course. Les équipent en profitent pour reconditionner les motos.




















    It was stiflingly hot at San Miguel de Tucuman’s hippodrome and the humidity made the weather even more uncomfortable. But there was plenty of work for the teams who were based on the race course’s grassy infield.
    Last year, a high number of riders used the rest day to change the engines of the 450cc bikes, but reliability seems to have improved. Yamaha didn’t change a single engine, for example, and only rebuilt one. For memory, the penalty for changing a crankshaft, gearbox or clutch is 15 minutes for the first change, 45 minutes for the second and two hours for each one after that.
    David Casteu and Olivier Pain are amongst those who will continue with the same engines and transmissions after only the piston/oil-ring assemblies of their 450 YZFs were replaced.
    Yamaha enjoyed a good first week thanks to Olivier Pain, who led for four days, and David Casteu, who took over at the top on Saturday. The victory is likely to go to either the Japanese make or to KTM which has three riders in the provisional top five, namely Faria, Lopez and Despres.
    The 2012 Dakar winner is now 24 minutes behind the leader after taking a 15-minute penalty for his engine/transmission change on Friday night. KTM is hoping that the engine ‘borrowed’ from Dabrowski will last the distance. There have been no engine changes, however, for either Faria or Chaleco Lopez who are split by just four seconds this evening. The USA’s Kurt Caselli, who is standing in for Marc Coma, has one stage win to his name.
    Husqvarna Speedbrain has collected three stage wins so far thanks to Joan Barreda Bort (41st), yet the Spaniard has fallen out of contention following a variety of problems (fuel pump), as has Paulo Gonçalves (23rd, electronics). Alessandro Botturi is the best-placed works Husqvarna TE 449 RR rider (12th). The team is in the process of inspecting their engines, but no changes are expected.
    In the Sherco camp, two engines from three have been replaced. The SR455s have experienced mechanical trouble, including a broken secondary chain for Alain Duclos (42nd). The best-placed lady rider is Laia Sanz (Gas-Gas) who is 29th overall. There are still 139 of the 183 starters in the competition, while the ‘quad’ class is led by Argentina’s Patronelli who is 1h12m clear of Chile’s Casale.


    Il fait une chaleur écrasante sur l’hippodrome de San Miguel de Tucuman, une chaleur humide qui rend pénible le moindre effort. Mais le travail ne manque pas pour les teams installés dans l’herbe, à l’intérieur de l’anneau de course hippique.
    Si l’an passé de nombreux teams avaient remplacé les moteurs des 450cc à la journée de repos, il semble que la fiabilité ait été améliorée. Chez Yamaha par exemple, pas de changement, juste un reconditionnement. Rappelons  qu’un changement de vilebrequin/boîte de vitesses/embrayage est pénalisé de 15 minutes pour le 1er, 45 pour le 2e, puis 2 heures ensuite),
    David Casteu et Olivier Pain repartiront avec les mêmes moteurs/boîte de vitesses utilisés depuis le départ, seul l’ensemble piston/segment des 450 YZF ont été remplacés.
    Yamaha a réalisé un beau début de parcours avec Olivier Pain, leader pendant quatre journées, et David Casteu qui a pris la tête la veille de la journée de repos. La victoire devrait se jouer entre Yamaha et KTM qui compte trois machines dans le top-5 avec Faria, Lopez et Despres.
    Le vainqueur sortant est à 24 minutes du leader après une pénalité de 15 minutes (changement moteur/boîte). L’équipe KTM espère que le moteur emprunté à Dabrowski va aller jusqu’au bout. Pas de changement de moteur prévu non plus pour Faria et « Chaleco » Lopez séparés par 4 secondes au général. L’Américain Kurt Caselli, qui remplace Marc Coma, a remporté sa 1èrevictoire d’étape.
    Le team Husqvarna Speedbrain a signé trois victoires d’étape avec Joan Barreda Bort (41e), mais l’Espagnol fut retardé par divers ennuis (pompe à essence), tout comme Paulo Gonçalves (23e, électronique). Alessandro Botturi est le mieux placé des Husqvarna TE 449 RR officielles, à la 12e place. Les motoristes sont en train de vérifier les moteurs, mais a priori pas de changement au programme.
    Chez Sherco, on a pris l’option de remplacer deux moteurs sur trois. Les Sherco SR455 ont connu quelques soucis mécaniques, comme deux chaînes secondaires cassées pour Alain Duclos (42e). A noter que Laia Sanz (Gas-Gas) figure à la 29e place du général, 1ère féminine. Il reste 139 motos en course sur 183 au départ. En Quad, l’Argentin Patronelli est solide leader avec 1h12min d’avance sur le Chilien Casale. Il
    Classement après étape 8
    1. Casteu (Yamaha), 19h56min33s – 2. Faria (KTM), +11min16s – 3. Lopez (KTM), +12min00s – 4. Pain (Yamaha), +16min10s – 5. Despres (KTM), +24min26s – 6. Jakes (KTM), +26min22s – 7. Israel Esquerre (Honda), 27min07s – 8. Przygonski (KTM), 31min32s – 9. Svitko (KTM), +33min10s – 10. Pizzolito (Honda), +34min55s…

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