ACE CAFE RADIO

    samedi 29 juin 2013

    Fantastic ‘Historics’! ; L’Historic, c’est fantastique !

    This weekend’s action in Ypres includes two events for Historic cars: a round of the FIA European Historic Rally Championship (32 starters), and a round of the Belgian Historic Rally Championship (58 starters).
    Le Rallye d’Ypres, c’est aussi deux épreuves réservées aux véhicules historiques : une manche du Championnat d’Europe Historic FIA (32 partants) et une manche du Championnat belge des véhicules historiques (58 partants).















    There was a big crowd in Boezinge for Wednesday evening’s ‘Historic’ shakedown, and the official figure of 8,000 spectators underlines the continuing appeal of these cars of yesteryear.
    Their itinerary is a little different from the official ERC route but many of the stages are shared by all three events. To give an idea of the relative performance of the different generations of cars, the best ‘Historic’ competitor would be about 10th in the Geko Ypres Rally’s overall standings!
    The prestigious entry for the European series includes four-time Ypres winners and former European champions Patrick Snijers (Porsche 911 Carrera) and Robert Droogmans (Ford Escort), plus Belgium’s Paul Lieater (Ford Escort), the multiple French Historic Rally Champion Frédéric Chambon (Porsche 911 Turbo) and two Lancia 037s, one of which is in the hands of the championship’s leader ‘Pedro’, from Italy.
    After Friday evening’s rainy SS2 (‘Mesen’), the agile Ford Escorts appeared to be in control, with Paul Lieater in front. However, the situation has since changed (or the results were wrong!) because two Porsche 911s are now in front after SS8: the 911S of Italy’s Zampaglione and the 911 RSR of the 2012 European champion Myrsell, from Sweden. Snijers took a penalty for early arrival at a time control early in the rally before suffering an engine problem.
    The Belgian Championship event is currently led by Ford Escort driver Piet Declercq who is comfortably clear of Briton Chris Browne. Jimmy McRae is listed as sixth overall in an Opel Ascona.

    Il y avait un monde fou à Boezinge, mercredi soir, pour le Shakedown des Historiques, plus de 8000 personnes d’après des sources officielles. C’est dire l’engouement du public pour les « anciennes ». Leur parcours est sensiblement différent de celui des « modernes », mais beaucoup de spéciales sont communes. A titre de comparaison, le meilleur chrono des Historiques correspond à peu près au 10e meilleur temps des « modernes »…
    Le plateau de la 5e manche européenne est prestigieux avec les quadruples vainqueurs du Rallye d’Ypres et champions d’Europe Patrick Snijers (Porsche 911 Carrera) et Robert Droogmans (Ford Escort), le Belge Paul Lieater (Ford Escort), le multiple Champion de France Historique Frédéric Chambon (Porsche 911 Turbo), deux Lancia 037 dont une pilotée par l’Italien « Pedro », leader du championnat…
    Vendredi soir, à l’arrivée de Mesen (ES2), sous une pluie battante, les agiles Ford Escort dominaient la situation, Paul Lieater en tête. Mais depuis, les choses ont évolué (ou les classements sont erronés !). Après l’ES8, deux Porsche 911 seraient leaders. L’Italien Zampaglione (911 S) devancerait le Suédois Myrsell (911 RSR, Champion d’Europe 2012). Patrick Snijers a pointé deux minutes en avance en début de rallye avant un problème moteur.
    Ce sont des Ford Escort qui mènent la manche du championnat belge. Piet Declercq devance largement le Britannique Chris Browne. Jimmy McRae serait 6e au volant d’une Opel Ascona.

    Aucun commentaire:

    Enregistrer un commentaire