ACE CAFE RADIO

    dimanche 17 novembre 2013

    A half-century of the RAC Rally / Un demi-siècle de RAC Rally !


    It was 50 years ago that the venerable English journalist Martin Holmes, 73, got his first taste of the RAC Rally. As a spectator, competitor or writer, he hasn’t missed an edition since. He talked us through some of his memories of the past half-century of the infamous event…
    Martin Holmes (73 ans), le doyen des journalistes du WRC, était au RAC Rally 1963 ! Spectateur, compétiteur ou journaliste, il n’a pas manqué un seul Rallye de Grande-Bretagne depuis. Martin a bien voulu nous parler de ce demi-siècle passé…

    From the RAC Rally (1963-69), Daily Mirror RAC Rally (70-73) and Lombard RAC Rally (74-92), to the Network Q RAC Rally (93-97), Network Q Rally of Great Britain (98-02) and Wales Rally GB (03-12), Martin hasn’t missed a single edition of British rallying’s showpiece. Not even the year of the foot and mouth disease outbreak, in 1967. “The rally was cancelled, but our car was still officially scutineered!” he smiles.

    Du RAC Rally (1963-69), Daily Mirror RAC Rally (70-73), Lombard RAC Rally (74-92) au Network Q RAC Rally (93-97), Network Q Rally of Great Britain (98-02) et désormais au Wales Rally GB (03-2012), Martin n’a pas raté une seule édition de ce rallye mythique. Pas même en 1967, l’année de la fièvre aphteuse. « Le rallye avait été annulé, mais notre voiture avait quand même passé les vérifs techniques », se souvient Martin.
    20131114_132430
    Nineteen of his 50 RAC attendances were as a co-driver, alongside such proficient drivers as Ove Andersson, Chris Sclater, Timo Mäkinen, Shekhar Mehta and Jean Ragnotti, with whom he came fifth in a Renault 5 Turbo in 1981.
    “My first RAC was as a spectator, in Devon (southwest England) in 1963,” he remembers. “I was a regular road rally navigator and wanted to see how my colleagues survived five long days the length and breadth of Great Britain with only one overnight halt! In those days, it wasn’t rare for us to compete in two all-night events the same weekend.”
    The following year, he took part alongside a certain Ian Grant in a beat-up Ford Anglia… “We retired. It was five years before I finished for the first time. I can’t recall the exact details of every RAC I did, but I can remember a fair amount…”
    During the 1960s, Martin started to write reports for magazines: “It was a way to get my name in print and I earned a little pocket money, too.” In 1974, he wrote a book – ‘Rally Navigation’. As a novice co-driver, I purchased a copy and it had a big influence on my approach to the sport. During our interview on Wednesday, I even had two spare pencils in my pocket as a distant echo of its invaluable lessons!
    Martin’s unique experience boasts a presence on 485 world championship rounds. However, the driver he quotes as the one who most epitomised the RAC Rally spirit dates from before the WRC’s creation: “Vic Elford: he was a real all-rounder [rally, endurance racing, F1] who never gave up. Of the more recent generations I would say Colin McRae, although it is Carlos Sainz’s career that has marked me the most; he was magic in everything he did.”
    Meanwhile, Martin Holmes is reputed for his interest in all the sport’s players. “Rallying is not just about the stage winners,” he stresses. “It’s a lifestyle for all those who are involved and everyone has their own personal stories to tell. Call me a collector of anecdotes, if you like. In any case, I believe it is a privilege to enjoy my job as much as I do…”

    Martin a vécu 19 de ses 50 RAC en tant que copilote, aux côtés d’Ove Andersson, Chris Sclater, Timo Mäkinen, Shekhar Mehta ou encore Jean Ragnotti avec lequel il a terminé 5e en 1981 sur une Renault 5 Turbo.
    « Pour mon 1er RAC, j’étais venu en spectateur à Devon (sud-ouest de l’Angleterre) en 1963. J’étais déjà coéquipier en rallye et je voulais voir comment mes collègues survivaient à cinq longs jours de course à travers la Grande-Bretagne avec une seule halte nocturne ! A cette époque, on pouvait participer à deux rallyes nocturnes le même week-end. »
    L’année suivante, Martin était au côté d’un certain Ian Grant sur une Ford Anglia : « On a abandonné. J’ai dû attendre cinq années avant de voir l’arrivée du RAC Rally. Je ne me souviens pas de tous les détails de chaque édition, mais j’en garde quand même quelques souvenirs. »
    Dans les années 1960, Martin a commencé à rédiger des articles pour différents magazines : « C’était une manière de rester dans ce sport et de gagner un peu d’argent. » En 1974, il a publié un livre « Rally Navigation ». A cette époque, je débutais en rallye et cet ouvrage m’a beaucoup aidé. Par exemple, lors de notre interview, j’avais deux stylos de secours dans ma poche ; c’était un de ses nombreux conseils dans le livre…
    Martin compte 485 rallyes du Championnat du monde (sur 529). Pour lui, le pilote qui incarne le plus l’esprit du RAC Rally, c’est Vic Elford : « Vic était un pilote très éclectique (rallye, endurance, F1) qui ne lâchait jamais rien. Plus récemment, je dirais Colin McRae, même si la carrière de Carlos Sainz m’a le plus impressionné : cet homme a été magique dans tout ce qu’il a entrepris. »
    Martin Holmes est reconnu pour son intérêt à tous les niveaux de cette discipline : « Le rallye, ce n’est pas que des vainqueurs de spéciales. C’est une façon de vivre, des histoires personnelles... Appelez-moi « encyclopédie » si vous voulez. Mais moi, je considère que c’est un privilège d’aimer autant son métier… »

    Aucun commentaire:

    Enregistrer un commentaire