We were intrigued to see that the organisers of the 2013 Wales Rally GB have decided to resurrect a forest stage that was last used competitively “in the 1960s”. We couldn’t resist doing a little historical research…
Cette année, les organisateurs du Wales Rally GB 2013 ont remis au programme une spéciale utilisée pour la dernière fois dans les années 1960. Alors, on n’a pas pu s’empêcher de faire quelques recherches.
This week’s 6.95km dash through Gwydyr Forest (which takes its name from a 15th Century fortified manor house) is the opening stage of the 2013 World Rally Championship’s final round and will be run in darkness. However, as amateur rally archaeologists, we couldn’t resist trying to find out something about the last time the test was used.
Our detective work on the internet provided little information, but it did reveal the name of the Gwydyr ‘stage commander’. Perhaps he might have some local knowledge?
No. He was unable to assist, but he kindly forwarded our e-mail to fellow Welsh marshal Dave who believed he might have the information we were hunting: “I’ve still got old copies of Motoring News from the 1960s in my garage. I’ll take a look…”
Eureka! The last time Gwydyr was used was on the ‘RAC Rally sponsored by The Sun’ in November 1968, a little more than four years before the creation of the World Rally Championship. This find was confirmed by the archives of veteran journalist Martin Holmes who actually competed on the event.
In fact, there were three different Gwydyr stages that year: Gwydyr 1, Gwydyr 2 and Gwydyr 3, although it was the last of the group (SS28) that most resembled Thursday’s stage. We can’t say exactly how long it was, but the target time was 7 minutes and 30 seconds…
The fastest driver was the legendary Timo Mäkinen (Ford Escort, 8m45s)who finished 2s and 7s clear of two equally famous Lancia Fulvia drivers Rauno Aaltonen and Hannu Mikkola. The top six was rounded off by Saab V4 expert Simo Lampinen and two more Lancia drivers, Harry Kallström and Sandro Munari.
Between them, Mikkola (4 victories), Mäkinen (3), Kallström (2), Aaltonen (1) and Lampinen (1) won the gruelling RAC Rally 11 times!
They were the days when Scandinavians ruled the roost in rallying, while the fastest British driver on ‘Gwydyr 3’ in 1968 was the all-rounder Vic Elford (8th) in a factory Porsche 911T! In January the same year, the ex-F1 racer won the Monte Carlo Rally AND the 24 Hours of Daytona for Porsche on consecutive weekends!
Another British top-10 finisher on Gwydyr 3 was the above-mentioned Martin Holmes who was navigating for Chris Sclater. Unfortunately, their Lotus Cortina was later stopped by a mechanical problem on a steep road section in the Lake District.
For the record, only a third of the 1968 RAC Rally’s 96 starters completed the 87 stages (!) to reach the finish in London. The event was won by Lampinen who spearheaded a one-two result for Saab, but it was a disaster for Lancia whose four works Fulvias all retired…
La spéciale de Gwydyr, qui tire son nom d’un vieux manoir fortifié du 15e siècle, ouvrira la dernière manche du Championnat du monde des Rallyes 2013. Ses 6,95 km se parcourront de nuit. En tant qu’archéologues du rallye, on n’a pas pu s’empêcher de creuser...
Internet ne nous a pas vraiment aidés, hormis pour trouver le nom du commissaire responsable de cette spéciale. Peut-être en savait-il un peu plus ?
Non. Il n’a rien pu nous dire, mais il a gentiment « forwardé » notre email à son compatriote gallois Dave qui pensait avoir quelque chose d’intéressant pour nous : « J’ai encore des copies de Motoring News des années 1960 dans mon garage, je vais jeter un œil. »
Eureka ! La dernière fois que Gwydyr a été empruntée, c’était au RAC Rally sponsorisé par The Sun en novembre 1968, un peu plus de quatre ans avant la création du Championnat du monde FIA. Cette information nous a été confirmée par le journaliste Martin Holmes qui avait d’ailleurs participé à ce rallye en tant que copilote.
En fait, il y avait eu trois passages dans Gwydyr cette année-là : Gwydyr 1, Gwydyr 2 et Gwydyr 3 (ES28). C’est apparemment cette dernière qui ressemblait le plus à la version de cette année. On ne peut pas vous dire exactement quel était son kilométrage, mais le temps imparti à réaliser était de 7min30s.
C’est Timo Mäkinen (Ford Escort, 8min45s) qui avait été le plus rapide, 2s devant Rauno Aaltonen (Lancia Fulvia) et 7s devant Hannu Mikkola (Lancia Fulvia). Un autre Finlandais, Simo Lampinen, pointait dans le top-six sur une Saab V4, de même qu’Harry Kallstrom et Sandro Munari (Lancia). A eux tous, Mikkola (4 victoires), Mäkinen (3), Kallstrom (2), Aaltonen (1) et Lampinen (1) ont remporté 11 fois le RAC Rally !
A cette époque, les Scandinaves dominaient la discipline. Le Britannique le plus rapide dans Gwydyr 3 1968 avait été Vic Elford (8e) sur une Porsche 911 T « usine ». En janvier de cette même année, l’ancien pilote de F1 Vic Elford avait remporté le Rallye Monte-Carlo et les 24 Heures de Daytona sur Porsche en deux week-ends d’affilée !
Egalement dans le top-ten de Gwydyr 3 figurait Martin Holmes qui était copilote de Chris Sclater. Malheureusement, leur Lotus Cortina avait ensuite été stoppée par un problème mécanique sur une liaison dans le Lake District.
Pour la petite histoire, un tiers seulement des 96 partants du RAC Rally 1968 avaient parcouru les 87 spéciales avant de rallier l’arrivée à Londres. Le rallye avait été remporté par Lampinen (Saab) et il avait été un vrai désastre pour Lancia avec les quatre Fulvia officielles out.
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