As Ogier continues to extend his lead over fellow Volkswagen/Michelin driver Jari-Matti Latvala (2nd, +26.3s), it’s the Frenchman’s other team-mate, Andreas Mikkelsen (4th), who has switched on the speed this morning. The Norwegian has gained two positions and is now just 28s behind third-placed Thierry Neuville (Ford/Michelin, +1m6.2s).
Alors que Sébastien Ogier continue de défendre sa première place face à son équipier Jari-Matti Latvala (+26s3), c’est un autre pilote Volkswagen/Michelin, Andreas Mikkelsen, qui se brille ce matin. Le Norvégien est passé 4e du général et pointe désormais à 28s de Neuville. Kubica et Novikov sont sortis de la route.
Friday evening’s weather forecast predicted it would be slightly warmer today in the Dolgellau/Machynlleth region – around 10 or 11°C. However, it failed to mention the low clouds and drizzle that greeted us as we drove to the end of this morning’s second stage, Dyfi (SS11, 21.90km).
The result was a typical ‘RAC Rally’ backdrop, with the rounded Welsh hills shrouded in thick mist and flanked with dripping trees sporting a multitude of autumnal colours. For the countless sheep grazing in the steeply sloping meadows, it’s just another day at the office. They were no more interested in our Peugeot as we negotiated the twisty, narrow climb to the Stop Control than they will be when the WRC superstars pass in the opposite direction in an hour’s time.
As we sat waiting, we heard that the fastest time on ‘Gartheiniog’ (SS10) was the work of Andreas Mikkelsen (VW) who consequently leapfrogged Ford rivals Novikov and Ostberg to appear in fourth place. The Norwegian was at the top of the timesheets again on the following test and now has third-placed Thierry Neuville in his sights. An all-Volkswagen/Michelin podium suddenly seems a possibility!
“Dyfi was far trickier than Gartheiniog,” he said after SS11. “We’ve had no problems so far. Let’s hope it continues that way. The grip is changing all the time and it’s so easy to make a mistake.”
“Dyfi was far trickier than Gartheiniog,” he said after SS11. “We’ve had no problems so far. Let’s hope it continues that way. The grip is changing all the time and it’s so easy to make a mistake.”
He was right! Reports came through that Kubica (again!) and Novikov had both gone off on Dyfi, and all the drivers who reached the finish were curious to know who had left the big marks that disappeared down the bank, including rally leader Ogier. “I have a good feeling today,” reported the Frenchman, but I know this is a rally where going too fast doesn’t always get you to the finish.”
Extra speed is something his Finnish team-mate Jari-Matti Latvala would dearly love to find, however. The winner of the last two Rally GBs shook his head in dismay when he looked at the board and saw the times of his rivals on SS11. “What can I say?” he sighed. “I just don’t have the feeling…”
Meanwhile, the driver’s door of Neuville’s Ford Fiesta WRC showed signs of impact from SS10 and he could only talk to us through the small Perspex opening in his window. “That stage was going well for me until I saw that someone had gone off. That caused me to slow down,” he observed.
A solid run from local star Elfyn Evans (Ford/Michelin), whose home is only a few kilometres away, strengthened his lead in the WRC-2 battle, ahead of Mark Higgins (cutting engine) and Jari Ketomaa.
Les prévisions météo parlaient pourtant d’une journée à peu près belle aujourd’hui dans la région de Dolgellau/Machynlleth, autour de 10-11°C. Mais elles n’avaient pas prévu le crachin et le brouillard qui nous ont accompagnés jusqu’à l’arrivée de l’ES11, Dyfi (21,90 km)
On était donc dans un paysage typique du RAC Rally, entourés de collines galloises noyées dans la brume et revêtues de leur manteau d’automne. Et pour les milliers de moutons qui peuplent ces prairies pentues, c’était juste une journée de boulot comme les autres… Ils n’étaient pas plus émus que ça de voir notre Peugeot se faufiler sur ce chemin étroit jusqu’au point stop, ni par les stars du WRC qui allaient passer devant eux dans quelques minutes…
En attendant le départ de la spéciale prévu à 8h58, nous avons appris que l’ES10 Gartheiniog avait été remportée par Andreas Mikkelsen (VW Polo R WRC). Le Norvégien avait fait un bond de deux places au général et pointait désormais 4e devant Ostberg et Novikov. Andreas fut encore le plus rapide dans l’ES11 et avait désormais la 3e place de Thierry Neuville en point de mire. Un podium 100% Volkswagen/Michelin pour conclure la saison ?
Dyfi était bien plus piégeuse que Gartheiniog », a déclaré Andreas à l’arrivée. « Pas de problème, on espère continuer ainsi. Le grip change constamment ici, c’est vraiment facile de faire une erreur. »
Et il avait raison ! Reparti en Rally2 ce matin, Robert Kubica (Citroën) est de nouveau sorti de la route dans l’ES11. Comme hier, l’équipage est OK. Le Russe Evgeny Novikov (Ford) est lui aussi sorti ce matin dans cette spéciale. A l’arrivée, tout le monde était curieux de savoir qui avait laissé ces traces qui partaient en contrebas de la piste, même le leader Ogier. « J’ai un bon feeling aujourd’hui. Mais je sais que c’est le genre de rallye où être trop rapide ne t’emmène pas toujours à l’arrivée. »
Jari-Matti Latvala aimerait pourtant être un peu plus rapide. Le vainqueur des deux dernières éditions secouait la tête à l’arrivée en regardant les temps de l’ES11. « Qu’est-ce que je peux dire ? Je n’ai pas le feeling… ». La portière avant gauche de la Ford de Neuville portait les stigmates d’un impact dans l’ES10 et le Belge pouvait juste nous parler à travers un petit orifice dans le Plexiglas. « Ca allait bien jusqu’aux traces de sortie de route. Ca m’a fait ralentir. »
En WRC-2, Elfyn Evans (Ford Fiesta R5/Michelin) est vraiment chez lui aujourd’hui. Il a augmenté son avance ce matin, alors que Mark Higgins se plaignait de coupures moteur dans l’ES11. Jari Ketomaa espère en profiter pour revenir.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire