The 2013 FIA European Rally Championship will conclude with this weekend’s Rallye International du Valais which is being organised for the 54th time. With Bryan Bouffier absent from the Swiss round, Craig Breen (Peugeot/Michelin) will attempt to secure runner-up honours.
Le Championnat d’Europe des Rallyes FIA 2013 s’achève par le Rallye International du Valais (Suisse) qui fête sa 54e édition. En l’absence de Bryan Bouffier, Craig Breen (Peugeot/Michelin) tentera de décrocher le titre de Vice-champion d’Europe.
Irishman Craig Breen is the only one of the championship’s top three to travel to the ERC’s final clash. Victory in Switzerland will earn him second place behind this year’s champ Jan Kopecky. Second spot is currently held by Bryan Bouffier who has entered the following weekend’s Wales Rally GB in a Citroën DS3 R3 instead.
With four ERC podium finishes to his name to date, Breen (Peugeot 207 S2000/Michelin) has a real chance of winning in the Swiss Alps. His biggest threats will no doubt be his Peugeot Rally Academy team-mate Jérémi Ancian, the recently-crowned Asia-Pacific Champion Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) and local Peugeot 207 S2000 runners like the Swiss champion Grégoire Hotz and Nicolas Althaus (2012 champion).
A dozen S2000 drivers are expected, including the indefatigable Olivier Burri (Fiesta RRC) and Antonin Tlustak (Skoda). The latter’s team-mate Jaroslav Orsak has traded his Mitsubishi Lancer for a Skoda Fabia S2000, while the 2013 Production champion Andreas Aigner will face opposition from Renault Mégane RS runners Robert Consani and Romain Salinas. Laurent Reuche, the two-wheel drive winner here in 2011 and 2012, is the class’s favourite once again in his Renault Clio R3.
The 71-strong field might come across wintry conditions on the stages which climb to altitudes of more than 1,500 metres. Studded tyres are not permitted, but Michelin’s partners will be able to run the French firm’s NA0 snow tyre if necessary. For the moment, though, the long-range forecast predicts rain and mild temperatures, in which case Michelin will provide a choice of three asphalt tyres, namely the R00 (extra-soft compound), R10 (soft) and R20 (medium).
All three legs include a certain amount of gravel, especially the final day which incorporates 35.48km of loose surfaces, although gravel tyres are not permitted.
The rally starts in Sion on Thursday, November 7, and ends on Saturday afternoon in Martigny.
Parmi les trois leaders du championnat, seul l’Irlandais Craig Breen est du déplacement en Suisse pour la dernière manche ERC de la saison. Une victoire lui permettrait de terminer vice-champion derrière Jan Kopecky. Cette 2e place est actuellement occupée par Bryan Bouffier qui, faute de Valais, sera au départ du Wales Rally GB sur une Citroën DS3 R3.
Après quatre podiums en ERC cette saison, Craig Breen a donc une belle opportunité de s’imposer sur les pentes alpestres au volant de sa Peugeot 207 S2000/Michelin. Il aura pour principaux adversaires son propre équipier de la Peugeot Rally Academy Jérémi Ancian, le tout récent Champion Asie-Pacifique 2013 Esapekka Lappi (Skoda/Michelin), et de nombreux pilotes helvètes comme le septuple Champion de Suisse Grégoire Hotz ou son compatriote Nicolas Althaus (Champion 2012), tous deux sur Peugeot 207 S2000.
Douze voitures sont attendues en S2000 avec l’infatigable Olivier Burri (Fiesta RRC) ou encore Antonin Tlustak (Skoda). Son équipier Jaroslav Orsak délaisse sa Mitsubishi Lancer pour une Skoda Fabia S2000. Andreas Aigner, déjà sacré en catégorie Production, retrouvera les Renault Mégane RS de Robert Consani et Romain Salinas. En 2-roues motrices, le double vainqueur sortant du Valais, Laurent Reuche, fait figure de favori sur sa Renault Clio R3.
Quelles conditions attendent les 71 concurrents engagés ? Début novembre, à plus de 1500 mètres d’altitude dans les Alpes suisses, on pourrait s’attendre à des conditions hivernales. Le règlement interdit l’usage des pneus cloutés. Michelin proposera tout de même à ses partenaires le pneu neige NA0. Pour l’heure, la météo prévoit de la pluie et des températures assez douces. Les pilotes Michelin auront le choix entre trois types de pneus asphalte : R00 (extra soft), R10 (soft) et R20 (medium).
Le Rallye International du Valais est une épreuve asphalte, mais chacune des trois étapes comportent des portions sur terre, et notamment la dernière journée qui compte 35,48 km sur cette surface (pneus terre interdits). Départ jeudi 7 novembre de Sion, arrivée samedi après-midi à Martigny.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire