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    mercredi 5 février 2014

    A slow-motion shakedown / Un Shakedown au ralenti


    Mads Ostberg, Jari-Matti Latvala and Kris Meeke topped the order on this morning’s shakedown. However, most drivers chose not to push too hard in order to save their studs…
    The Priority 1 and 2 drivers have an allocation of 28 tyres for this week’s Rally Sweden, including shakedown. As a consequence, given the lack of snow on the stages, they preferred to take care of their studs during their mandatory four attempts at this morning’s test run.
    Only Latvala, Ostberg and Meeke turned on a little speed in order to evaluate the handling of their respective cars as the conditions worsened progressively. The best time (1m55.8s) ended up in the Norwegian’s hands after he beat the Finn (1m56.2s) on his final pass.
    Hyundai will be reassured with Neuville’s fifth place (1m58.0s) at his second attempt, just ahead of Irishman Craig Breen who is driving a WRC car (Ford) for the first time here. Henning Solberg (4th) and Juho Hanninen (7th) also squeezed beneath the two-minute mark.
    World champion Sébastien Ogier was a lowly 10th: “I wanted to be first into the stage this morning to see what I can expect tomorrow [Thursday]. That’s when I posted my best time, so it was a positive sign,” related last year’s rally Sweden winner. “After that, I just drove slowly to spare my tyres. This promises to be a very complex rally.”
    The week began badly for Citroën’s Kris Meeke who clouted a stone and damaged his steering. “When you have a problem on shakedown, the rally always goes well,” commented the team’s Chief Engineer Didier Clément as he waited for the DS3 WRC’s return on a trailer.
    There was lots of talk about the weather this morning. The latest forecast predicts overnight snow which could be up to 3cm deep on SS2 as it continues to fall on Thursday morning. Rain is then expected on Friday, followed by more snow on Saturday…
    Competitors now face this evening’s super-special at Karlstad’s hippodrome (1.9km) at 7pm, just after the Historic competitors have been through. It could turn out to be the snowiest and iciest stage of the rally!
    Mads Ostberg, Jari-Matti Latvala et Kris Meeke ont signé les meilleurs chronos du Shakedown, mais la plupart des pilotes ont préféré rouler sagement pour économiser leurs clous…
    Les pilotes Prioritaires 1 & 2 disposent d’un quota de 28 pneumatiques pour le Shakedown et la course et, vu le faible enneigement dans les spéciales de Rallye de Suède 2014, ils ont pris la décision d’économiser leurs pneus cloutés ce matin sur les quatre passages obligatoires du Shakedown.
    Seuls Jari-Matti Latvala, Mads Ostberg et Kris Meeke ont voulu insister pour jauger le comportement de leur voiture sur les pistes dégradées par les passages. Le Norvégien a fini par arracher le meilleur temps (1min55s8) des mains de Jari-Matti Latvala (1min56s2) à sa 4e et dernière tentative.
    Thierry Neuville a rassuré l’équipe Hyundai en réalisant le 5e meilleur temps (1min58s0) à son second passage. Pour ses débuts sur une WRC, l’Irlandais Craig Breen a lui aussi été crédité d’1min58s4. Henning Solberg (4ème) et Juho Hanninen (7ème) sont également passés sous la barre des 2min00s.
    Sébastien Ogier n’a réalisé que le 10e meilleur temps : « J’ai voulu passer en 1er pour voir les conditions qui m’attendent demain et c’est au 1er passage que j’ai signé mon meilleur temps, donc c’est plutôt positif », racontait le champion du monde et vainqueur sortant en Suède. « Ensuite, on a roulé plus lentement pour économiser les pneus. Ce rallye s’annonce très compliqué ».
    Le Rallye de Suède 2014 a mal commencé pour le pilote Citroën Kris Meeke qui a tapé une pierre et endommagé sa direction au Shakedown. « Quand on a des soucis au déverminage ou au Shakedown, le rallye se passe toujours bien », commentait l’ingénieur en chef Didier Clément en attendant le retour de la Citroën DS3 WRC sur la remorque.
    Les conditions météo étaient au cœur des conversations ce matin. Les dernières prévisions prévoient des chutes de neige cette nuit et peut-être 3 cm dans l’ES2 demain matin. Il devrait neiger une bonne partie de la matinée. Ensuite, c’est la pluie qui est annoncée pour vendredi avant un retour de la neige samedi.
    Ce soir, les concurrents vont disputer la Superspéciale (1,9 km) sur l’hippodrome de Karlstad à partir de 19h00, juste après les voitures historiques. C’est peut-être là qu’il y aura le plus de glace et de neige pendant le rallye !

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