After trading the lead several times with Honda Racing in the course of the evening, SERT earned itself a handy cushion at the top of the Bol d’Or leaderboard thanks to some swift thinking when a shower broke out. The N°111 Honda is only 28 seconds adrift, however, while GMT 94 (Michelin) is still third, three laps down.
SERT and Honda Racing had been swapping first place since the start of the race, but the N°111 Honda appeared to have the edge after its fifth pit stop thanks to some longer stints when a shower broke out at 9:30pm, throwing the whole situation wide open again, however.
When the Honda stopped for the sixth time, it re-joined on slick tyres, just minutes before the rain arrived. When the first drops appeared, SERT immediately called the N°1 Suzuki in for an unscheduled stop to switch to rain tyres, imitating GMT 94’s tactic barely seconds previously. The N°1 Suzuki then posted a sequence of extremely quick laps which enabled it to gain 40 seconds on the leading Honda in the space of just three laps. Next time round (Lap 193), SERT passed in front and proceeded to pull out a useful gap.
As the rain worsened, the N°111 Honda finally pitted for rain tyres on Lap 200 after losing around 1m20s. With a third of the race completed, the Honda Racing is 28 seconds adrift.
Meanwhile, GMT 94 has been running unthreatened in third place, three laps short of the leaders. At the same time, the N°11 Kawasaki has fought its way back up to fourth spot (+8 laps), but without succeeding in bridging the gap to the race’s front-runners.
Bolliger Team Switzerland is fifth, ahead of the best-placed Superstock team, Penz 13, which moved to the top of the class when Starteam suffered a fall. The N°13 BMW is currently being chased by the Hall Motos 02 Kawasaki which is just 23 seconds behind.
Motor Events is eighth overall, ahead of National Motos and Qatar Endurance Racing Team. Thanks to the new EWC regulations, these 10 teams have already made sure of championship points, while seven of the 46 starters have officially retired.
Après avoir échangé la première position avec Honda Racing, le SERT s’est installé en tête de la 78ème édition du Bol d’Or grâce sa vitesse de réaction lors d’une averse. La Honda n°111 a glissé à la deuxième place, reléguée à 28 secondes. Le GMT 94 (Michelin) se maintient à la troisième place à trois tours du leader.
Alors que le SERT et Honda Racing s’échangeaient la tête de la course depuis le premier ravitaillement, la Honda n°111 semblait avoir pris l’avantage à l’issue du cinquième pit stop grâce à des relais plus longs mais c’était sans compter sur le retour de la pluie après 6h30 de course.
Reparti en slick à l’issue de son sixième ravitaillement Honda Racing a souffert de l’apparition de la pluie quelques minutes plus tard. Réactif, le SERT a anticipé son arrêt au stand pour chausser les pneus pluie alors que le GMT 94 avait opté pour le même choix quelques tours plus tôt. Le SERT a alors enchaîné une série de tours rapides en reprenant 40 secondes à la Honda n°111 en seulement trois tours. La Suzuki n°1 a logiquement viré en tête au 193ème tour et a continué à creuser l’écart.
La pluie redoublant, la Honda n°111 est finalement rentrée au stand pour monter des pneus pluie au 200ème tour après avoir perdu environ 1min20 sur le SERT. Après 8 heures de course, la Honda n°111 compte 28 secondes de retard.
Derrière, le GMT 94 se maintient à la troisième place avec un handicap de trois tours. Profitant des nombreuses chutes et des ennuis mécaniques touchant les équipes qui le devançaient, Kawasaki SRC est revenu à quatrième place mais n’a pas réussi à réduire l’écart sur les leaders. La Kawasaki n°11 pointe à huit tours.
Bolliger Team Switzerland occupe la cinquième place devant la première équipe de la catégorie Superstock, Penz 13 qui a pris la tête suite à la chute de Starteam. La BMW n°13 est chassée par Hall Motos 02 où 23 secondes les séparent.
Motor Events est huitième devant National Motos et le Qatar Endurance Racing Team. Compte tenu du nouveau règlement en vigueur, ces dix premières équipes marquent de 10 à 1 points. Nous avons franchi le tiers de la course. On compte d’ores et déjà sept abondons.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire