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    dimanche 6 avril 2014

    No resistance for Ogier in Portugal! / Ogier trop fort au Portugal


    Sébastien Ogier (Volkswagen/Michelin) won the Vodafone Rally de Portugal for the fourth time today. The Frenchman took the victory by a margin of 43.2 seconds over Mikko Hirvonen (Ford), while Mads Ostberg (+1m12.4s) was third for Citroën.
    After claiming the super-special which kicked off the week’s action in Lisbon on Thursday evening, Ogier relinquished the lead the following day to Dani Sordo (Hyundai), and then to Hirvonen (Ford), following an overly conservative strategy on Friday morning (two spare wheels) and a poor tyre choice in the afternoon.
    The world champion completed Day 1 in third place, 6.5s adrift of Hirvonen, but responded with a string of five fastest times from six on Saturday (including the VW Polo R WRC/Michelin’s 200thstage victory) to pave the way for today’s success.
    This is his third victory of the season and his fourth from six visits to Portugal. It is also Volkswagen’s eighth straight WRC win which equals the record held by Citroën, and the Polo R WRC has gone unbeaten since last year’s Rallye Deutschland.
    As in Mexico, the championship’s fourth round produced a high number of victims, especially after the horrendous weather crews encountered during recce, as well as because of the damp conditions that marked the first two legs when Elfyn Evans (Ford), Robert Kubica (Ford), Jari-Matti Latvala (VW), Ott Tanak (Ford) and Kris Meeke (Citroën) all crashed at least once.
    Meanwhile, Hirvonen (Ford/Michelin) produced a surefooted performance and even momentarily led for the first time in almost two years. He completed Friday in the lead, ahead of team-mate Ott Tanak, but the second leg proved more complex for the M-Sport pair and, while the Finn held on to second place, the Estonian threw away a possible podium finish by going off.
    Instead, third spot ended up in the hands of the 2012 winner, Mads Ostberg, who collected another world class podium in his Citroën DS3 WRC/Michelin. The Norwegian was challenged for some time by Dani Sordo (Hyundai) who even earned the Hyundai i20 WRC’s first stage win to emerge at the top of the leaderboard after SS3. However, the Spaniard was eliminated by a transmission problem on the final morning’s run out to SS14.
    Andreas Mikkelsen (4th, VW) and Henning Solberg (5th, Ford) rounded off the top-five which featured three Norwegians! The VW driver passed his compatriot on Sunday morning to secure fourth place.
    Thierry Neuville won SS6 in his Hyundai i20 WRC and ended up sixth overall, ahead of Ford privateer Martin Prokop.
    The WRC-2 battle saw Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin) claim maximum points, ahead of Finland’s Jari Ketomaa (Ford) and Swede Pontus Tidemand (Ford).
    Sébastien Ogier (Volkswagen/Michelin) a remporté pour la quatrième fois le Vodafone Rally de Portugal. Le Français s’est imposé avec 43.2 secondes d’avance sur Mikko Hirvonen (Ford) et 1min12s4 sur Mads Ostberg (Citroën).
    Premier leader du rallye après avoir remporté la Superspéciale de Lisbonne, Sébastien Ogier avait dû céder sa 1ère place à Dani Sordo (Hyundai), puis à Mikko Hirvonen (Ford) le lendemain en raison d’une stratégie de course trop conservatrice (2 roues-de-secours) le matin et d’un mauvais choix de pneus l’après-midi.
    Classé 3e à 6s5 à l’issue de la 1ère étape, Seb n’a mis que deux spéciales pour reprendre la 1èreplace samedi, avant d’augmenter son avance à coups de meilleurs temps. Le Champion du monde a gagné cinq des six spéciales du jour et offert au passage une 200e victoire de spéciale à la VW Polo R WRC/Michelin.
    Le Français remporte donc sa 3e victoire de la saison et son 4e Rallye du Portugal en six participations. Il s’agit de la 8e victoire consécutive de Volkswagen en WRC qui égalise le record détenu par Citroën. Les Polo R WRC n’ont plus été battues depuis le Rallye d’Allemagne 2013.
    Comme au Mexique, cette 4e manche mondiale a piégé de nombreux concurrents, sans doute à cause des conditions météo épouvantables rencontrées en reconnaissances lors de la prise de notes, et des pistes humides les 1er et 2e jours. Elfyn Evans (Ford), Robert Kubica (Ford), Jari-Matti Latvala (VW), Ott Tanak (Ford) ou encore Kris Meeke (Citroën) n’ont pu éviter la (les) sortie de route.
    Mikko Hirvonen (Ford/Michelin) a réalisé une très belle performance. Lui qui n’avait plus mené un rallye WRC depuis près de deux ans, a conclu la 1ère journée en tête devant son équipier Ott Tanak. La 2e étape fut plus compliquée pour les pilotes M-Sport, mais le Finlandais s’est accroché à la 2e place du classement général, alors que l’Estonien a quitté le podium sur sortie de route.
    Vainqueur en 2012, Mads Ostberg (Citroën) a signé un nouveau podium mondial au volant de sa Citroën DS3 WRC/Michelin. Le Norvégien a remporté son duel avec l’Espagnol Dani Sordo (Hyundai), qui avait offert le 1er meilleur temps à la Hyundai i20 WRC et pris la tête du rallye (après ES3) avant de se retirer dimanche matin sur la liaison menant à l’ES14 (transmission).
    Andreas Mikkelsen (4e, VW) et Henning Solberg (5e, Ford) complètent le top-five qui compte trois pilotes norvégiens ! Le pilote Volkswagen a pris le meilleur sur son compatriote dimanche matin. Thierry Neuville a remporté une spéciale (ES6) au volant de la Hyundai i20 WRC et termine à la 6e place devant le pilote « privé » Martin Prokop (Ford).
    En WRC-2, Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin) a tenu bon face au Finlandais Jari Ketomaa (2e, Ford). Le Suédois Pontus Tidemand (Ford) monte sur le podium.

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