Sébastien Ogier (VW/Michelin) est toujours leader devant trois pilotes en bagarre pour les places d’honneur. Mikko Hirvonen (Ford) a retrouvé sa 2e place devant Kris Meeke (Citroën) et Mads Ostberg (Citroën).
Les fans de rallye sont peut-être un peu déçus de la fin de la lutte pour la victoire après la sortie de route de Latvala ce matin. Depuis, Sébastien Ogier compte une belle avance au classement général.
Mais si vous voulez de la bagarre, et bien le Pays de Galles peut encore vous en offrir jusqu’à vendredi prochain avec un tournoi de lutte organisé à Ruthin, près de Clocaenog, pour des œuvres caritatives.
Si voir des hommes à moitié nus s’enlacer sur un tapis n’est pas votre tasse de thé, alors il vous reste à visiter le mémorial Tom Pryce près de la prison médiévale de Ruthin, une attraction majeure ici. Pryce (1949-1977) a habité à Vale of Clwyd avant de devenir une star des circuits dans les années 1970.
Calme et discret, il était un pilote de Grand-Prix brillant et aurait pu gagner bien des courses encore quand un commissaire a croisé son chemin au GP d’Afrique du Sud à Kyalami 1977. Les deux furent tués dans l’accident. A ce jour, Tom Pryce reste le plus glorieux pilote de GP gallois.
Pour en revenir au rallye et à la bagarre, le Wales Rally GB propose encore un combat très intéressant pour la 2e place entre Mikko Hirvonen, Kris Meeke et Mads Ostberg.
Nous étions dans l’ES14 (Clocaenog) et le pilote Ford était vraiment à l’attaque. Meeke aussi, puisqu’il a remporté cette spéciale au volant de sa Citroën DS3 WRC pour prendre la 2e place du général. Le Finlandais lui a répondu dans l’ES suivante et repris la place de dauphin. Pénalisé de 10 secondes au départ de l’ES12, Mads Ostberg (4e) a perdu deux places au général.
Pour son dernier rallye mondial, le pilote Ford semble bien décider à conclure sur une bonne note.
Sébastien Ogier (Volkswagen/Michelin) is still more than a minute clear at the top of the order in Wales where soon-to-retire Mikko Hirvonen (Ford) has recovered second place. He is joined on the provisional podium by the best-placed British driver, Kris Meeke (Citroën).
If you’re in North Wales and looking for a fight, you might be disappointed to learn that much of the suspense at the top of the Rally GB leaderboard has disappeared since Latvala crashed his Volkswagen this morning. His misfortune has allowed team-mate Ogier to benefit from a very comfortable leading margin.
If it’s a fight you want, you might want to stay in the region until next Friday evening (November 21) when the picturesque market town of Ruthin, near the Clocaenog stages, is due to host a wrestling tournament in order to collect money for charity.
If watching half-naked men grappling on canvas isn’t your idea of entertainment, though, you could always take time to visit the large Tom Pryce memorial plaque near Ruthin’s medieval jail, itself a major tourist attraction.
The memorial reminds us that Pryce (1949-1977) was brought up in the Vale of Clwyd before becoming a ”racetrack star of the 1970s. Quiet and unassuming, he was a Grand Prix driver of almost peerless brilliance. On the brink of winning every prize his career could offer, a marshal rain into his path at the 1977 South African GP Kyalami and both were killed. A true countryman at heart, he remains the prince of Welsh acing drivers.” He was effectively greatly missed by the Formula 1 community…
Getting back to rallying, and despite our little joke about the wrestling contest, Wales Rally GB spectators are still being treated to an excellent battle for second place between Mikko Hirvonen, Kris Meeke and Mads Ostberg.
We watched the cars on SS14 (Clocaenog East 2), and you could see that Ford’s Finn was trying hard. But so was Meeke, who won our stage in his Citroën to go second overall. Hirvonen responded, however, with the best effort on SS15 (Clocaenog Main) to recover the position, while Ostberg has fallen back two places since the lunchtime service halt.
The Norwegian (4th, +11m21.0s) has even lost immediate contact with Hirvonen (+1.03.0s) and Meeke (+1m6.3s), and you sense that the Finn is motivated by the desire to terminate his world rally career with the best result possible on Sunday afternoon…
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire