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    vendredi 23 janvier 2015

    WRC, Monte-Carlo, étape 2 : Ogier orphelin de Loeb / Ogier, solitary leader



    La dernière spéciale de cette journée a bouleversé le classement général. Sébastien Loeb et Kris Meeke (Citroën) ont été retardés. Sébastien Ogier (VW/Michelin) est leader du Rallye Monte-Carlo avec une avance de 1min45s4 sur son équipier Jari-Matti Latvala. Andreas Mikkelsen complète un podium provisoire 100 % Volkswagen.
    Entre Sébastien Loeb, le nonuple champion du monde de retour en WRC, et Sébastien Ogier, le double champion du monde et vainqueur sortant du Monte-Carlo, le duel était d’une rare intensité. Ogier avait pris l’avantage et les deux hommes étaient séparés par 8 secondes au départ de la dernière spéciale du jour (25,4 km).

    Mais cette spéciale arrive à 4 km de la maison familiale des Ogier, et il était écrit que Loeb ne serait pas roi dans les Hautes-Alpes, chez son rival. Peu après son équipier Kris Meeke, Sébastien Loeb a lui aussi tapé une corde et cassé une biellette de direction. Le Français a perdu plus de 6 minutes et le Britannique n’a pu rallier le parc de Gap.

    Du coup, Sébastien Ogier compte une avance très confortable sur ses équipiers Jari-Matti Latvala (+1min45s4) et Andreas Mikkelsen (+2min34s8). « Ce fut une journée incroyable. La bagarre était vraiment passionnante avec Seb, mais il fallait surtout rester calme. Quand j’ai entendu qu’il avait eu un impact, j’ai pu me détendre un peu. Mais la route est encore longue. Passer dans le village où j’ai habité pendant 20 ans, et en tête du rallye, c’était inoubliable, un des plus beaux moments de ma carrière », a déclaré Sébastien Ogier.
    Andreas Mikkelsen n’est pas encore assuré d’une place sur le podium car l’Estonien Ott Tanak (Ford) n’est qu’à 9s6. Seul rescapé du clan Citroën, Mads Ostberg (5e) sera en bagarre avec le Gallois Elfyn Evans (6e, Ford, +12s3) sur les spéciales de la 3e étape, demain, autour de Gap. Cette journée inclura deux tours dans Prunières-Embrun, un passage dans la plus longue spéciale du rallye (51,70 km) et dans la mythique Sisteron-Thoard (36,85 km) avant de rentrer à Monaco.

    Les deux pilotes Hyundai Thierry Neuville (7e) et Dani Sordo (8e) devancent Martin Prokop (Ford) et Sébastien Loeb. Stéphane Lefebvre (DS3 R5/Michelin) est leader de la catégorie WRC-2 malgré un tête-à-queue dans l’ES1 (échappement écrasé). Son rival Martin Koci (Ford Fiesta R5) est 2e à seulement 6s5, une belle performance pour son premier Rallye Monte-Carlo. Quentin Giordano (Citroën) a heurté un mur dans un village et cassé un amortisseur.
    Quentin Gilbert (Citroën/Michelin) est solide leader en Junior devant Veiby et Folb. François Delecour est en tête de la catégorie R-GT sur sa Porsche/Michelin, devant Romain Dumas.
    The 2015 Rallye Monte-Carlo leaderboard underwent a radical change on Thursday’s final stage when Sébastien Loeb and Kris Meeke (Citroën) both dropped time. Sébastien Ogier (VW/Michelin) is now clear at the top, 1m45.4s ahead of his team-mate Jari-Matti Latvala, while Andreas Mikkelsen (3rd) makes it an all-Volkswagen provisional podium.

    Until late this afternoon, the ding-dong duel between nine-time world champ Sébastien Loeb and the reigning champion Sébastien Ogier lived up every bit to its promise. Indeed, after this evening’s penultimate test, Ogier had a narrow edge, with an eight-second advantage…
    The end of today’s final stage was located just four kilometres from the Ogier family’s home, so that makes it even more ironic that it was here that Citroën’s Kris Meeke and, more significantly, his team-mate Sébastien Loeb both hit trouble. The Frenchman clouted something on the inside of a corner and broke a steering arm, throwing away six minutes in the process, but Meeke was unable to continue any further.
    Suddenly, after a day of intense competition, Ogier found himself with an assertive lead over fellow VW drivers Jari-Matti Latvala (+1m45.4s) and Andreas Mikkelsen (+2m34.8s). “It’s been an incredible day,” declared Ogier at this evening’s end-of-leg press conference. “The fight with Seb was exciting and it was important to stay calm. When I heard about his impact, I felt I could relax a bit, but not too much because there’s still a long way to go. It was an amazing sensation driving through the village where I lived for 20 years. I could really feel everyone willing me on. It was one of the most memorable moments of my career.”

    Andreas Mikkelsen’s footing on the podium doesn’t look totally safe, however, since Estonian Ott Tanak (Ford) is only 9.6 seconds behind. Meanwhile, the only Citroën survivor Mads Ostberg (5th) is locked in a fight with Welshman Elfyn Evans (6th, Ford, +12.3s) which should keep spectators entertained during the final day of action in this part of the French Alps.
    The third day’s menu features two attempts at ‘Prunières-Embrun’, a single visit to the rally’s longest test (51.70km) and, finally, the legendary ‘Sisteron-Thoard’ test (36.85km) before the long drive to Monaco.

    Hyundai’s Thierry Neuville (7th) and Dani Sordo (8th) figure ahead of Martin Prokop (Ford) and Sébastien Loeb in tonight’s order.
    Stéphane Lefebvre (DS3 R5/Michelin) is on top in WRC-2 despite a spin on SS1 which damaged his exhaust, but rival Martin Koci (Ford Fiesta R5) is only 6.5s behind in second place, a fine performance from the Monte Carlo rookie. Quentin Giordano (Citroën) lost time when he hit a wall and damaged a damper.
    Quentin Gilbert (Citroën/Michelin) has a comfortable lead in the Junior standings, ahead of Veiby and Folb, while François Delecour is the best-placed R-GT runner in his Porsche/Michelin, ahead of Romain Dumas.

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