Tout est en place pour la finale du Championnat du monde des Rallyes FIA 2015 et la manche britannique s’annonce comme des plus classiques. Les récentes pluies ont rendu les spéciales très piégeuses dans les forêts galloises, alors qu’une belle dépression est attendue sur le Royaume-Uni. Mais pour l’heure, la météo est plutôt clémente.
Le vent, les arbres multicolores et des ombres étirées par une lumière rasante... Aucun doute : nous sommes bien en automne au nord du Pays de Galles pour la manche britannique du WRC.
Mais quelque chose ne va pas. Au parc d’assistance de Deeside, près de la frontière entre l’Angleterre et le Pays de Galles, le thermomètre indique 19°C. On ne se souvient pas avoir connu des températures aussi élevées ces dernières années...
Mais, si le HQ est illuminé par quelques rayons de soleil, de gros nuages noirs pointent à l’horizon, peut-être les signes de la tempête Abigail qui avance sur l’Atlantique-Nord en direction des Iles britanniques.
C’est la première tempête baptisée officiellement par les météorologues britanniques. Des vents de 140 km/h et des pluies diluviennes sont attendus jeudi. L’œil de la tempête devrait être centré sur le nord-ouest de l’Ecosse, mais le nord du Pays de Galles devrait aussi être touché. Et les températures devraient chuter, évidemment...
Difficile de prévoir quel sera l’effet de « Storm Abigail » sur la course. Le sol des spéciales galloises est compact et draine plutôt bien, même si la fine pellicule de boue en surface est toujours très glissante.
Pour le moment, d’après les pilotes et les photographes qui ont parcouru les spéciales en début de semaine, les pistes forestières sont dans de bonnes conditions, grâce à une préparation minutieuse du Natural Resources Wales, qui regroupe l’ancienne Forestry Commission.
Les conditions pourraient se détériorer si les quantités d’eau sont importantes, lesquelles creuseront de profondes ornières de boue. Les premiers pilotes en piste seraient donc avantagés, comme Sébastien Ogier (VW/Michelin) qui ouvrira les routes vendredi matin. Ceci dit, le second passage devrait être délicatpour tout le monde.
Les pilotes du WRC-3 seront tous dans les mêmes conditions. C’est le seul championnat où le titre 2015 reste à attribuer, avec un net avantage de 19 points pour Quentin Gilbert sur Simone Tempestini. Le titre ira à celui qui saura rester sur la route...
Everything is in place for the 2015 FIA World Rally Championship’s finale and Britain’s round of the series has the makings of being an absolute classic. Recent heavy rain has made the high-speed forest stages of Wales Rally GB pretty treacherous, while a huge storm is about to sweep over the United Kingdom. For the moment, though, the weather is unseasonably mild.
It’s windy, and the multi-coloured hues of the North Welsh countryside confirm that this is autumn, while the long shadows cast by the low sunshine tell the senses that it’s the time of the year for Britain’s round of the World Rally Championship.
Something isn’t quite right, however. As we took up our place in the car park next to the service park in Deeside, Wales, just a couple of kilometres west of the border with England, the thermometer stood at 19°C. We can’t recall having ever experienced such warm temperatures during the build-up to past Rally GBs.
But while the event’s HQ, is picked out in an occasional pool of sunlight, we are surrounded by masses of dark, threatening clouds, no doubt the early signs of ‘Storm Abigail’ which is currently rushing over the North Atlantic towards the British Isles.
Ominously, it is the first storm to have been given an official name in British meteorological history and winds of 140kph are expected to accompany the torrential rain when the mini-hurricane hits land on Thursday. The brunt of the storm will affect the northwest Scottish coast but North Wales also promises to take a battering. It will probably become much colder, too.
It’s difficult to predict how all this will affect this week’s WRC action.
The stages of North Wales are mostly hard packed and tend to drain well, even though they are notorious for the slippery top coating that can form in wet weather.
For the moment, according to the drivers and photographers who have been over the route this week, the forest tracks are in pristine condition, thanks in part to the meticulous preparatory work of Natural Resources Wales, which today incorporates the former Forestry Commission.
However, apart from the traditional surface slime mentioned above, bigger problems might arise if quantities of water collect in dips where stretches of muddy ruts are almost sure to form. This would obviously be a big advantage for the first drivers on the road and, as has been the case all season, the honour of leading the field when the rally begins on Friday morning will belong to VW’s Sébastien Ogier and Julien Ingrassia. That said, the second passes are almost certain to much more delicate for everyone, even for the three-time world champions.
At least there shouldn’t be any difference in the conditions faced by the front-runners in WRC3 which is the only class where the 2015 title fight has yet to be settled! The trick to clinching the crown could well depend on the potential champions’ ability to stay on the road…
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