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    samedi 13 avril 2013

    After SS8: Volkswagen dominates / Après ES8 : Volkswagen domine


    The German team has dominated the second morning of the Rally de Portugal with two fastest times for Polo R WRC/Michelin driver Jari-Matti Latvala and one for Sébastien Ogier. Mikko Hirvonen is third.
    La Polo R WRC/Michelin a dominé la deuxième matinée de course avec deux meilleurs temps pour Jari-Matti Latvala et un temps scratch pour Sébastien Ogier. Les deux pilotes VW sont leaders devant Mikko Hirvonen.
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    “Dani was going quickly on today’s first stage,” commented Ogier at the service park in Faro. “I really had to push hard until he went off. I wasn’t very pleased with my suspension set-up through the rough bits.” The Frenchman is now 14.1s clear of team-mate Latvala who took advantage of the morning to double his ‘stage victory’ score since the beginning of the year.
    “We haven’t reached the halfway point yet and you know I don’t like team orders, even when I’m in front,” continued Ogier. “On the other hand, this is a hard rally for the cars, so a one-two for Volkswagen would be fantastic.” Volkswagen could also leave Portugal on top of the Manufacturers’ standings.
    Mikko Hirvonen is third, 37.2s off the lead and 23.1s behind his former team-mate. The hopes of Citroën-Total Abu Dhabi now rest entirely on the Finn’s shoulders following the elimination of Dani Sordo on SS6. It is reported that he damaged the right-rear corner of his car.
    Qatar M-Sport WRT isn’t in an excellent predicament, either, following the off of Mads Ostberg yesterday and Thierry Neuville’s accident on SS6. Evgeny Novikov is now fourth, but almost three minutes behind the leader. On SS8, Ostberg had another big scare when his Ford Fiesta RS WRC collided with an organiser’s vehicle that had slid off before the stage start. had it not been for that, Mads and Jonas would most certainly have rolled again.
    Nasser Al-Attiyah (Citroën) is fifth, ahead of Martin Prokop, Michal Kosciuszko, Andreas Mikkelsen and Dennis Kuipers who are covered by just 20 seconds. In WRC2, Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) continues to lead, more than three minutes clear of Robert Barrable, Edoardo Bresolin and Sepp Wiegand who are still battling hard.
    In WRC3, Keith Cronin led after Day 1, but the lead is now in the hands of Frenchman Bryan Bouffier who has a cushion of almost seven minutes over Sébastien Chardonnet. There are still three stages to come in the ‘Junior’ battle which is topped by Sweden’s Pontus Tidemand, ahead of Jose Suarez.
    Dani était parti sur un rythme élevé dans la première spéciale», racontait Sébastien Ogier au parc d’assistance de Faro. « J’ai vraiment dû attaquer fort jusqu’à sa touchette. Je ne suis pas très satisfait des réglages de suspension dans les parties cassantes. » Le Français compte désormais 14s1 d’avance sur son équipier Jari-Matti Latvala qui, ce matin, a doublé son capital « scratch » depuis le début de saison.
    « Nous ne sommes pas encore à mi-rallye et vous savez que je ne suis pas favorable aux consignes, même si je suis devant » a poursuivi Ogier. « Mais d’un autre côté, c’est vrai que c’est un rallye difficile pour les voitures. Un doublé Volkswagen serait fantastique… » Et surtout, Volkswagen pourrait prendre la tête du championnat Constructeurs.
    Car Mikko Hirvonen, troisième à 37s2 du leader et à 23s1 de son ancien équipier, porte désormais tous les espoirs de Citroën-Total Abu Dhabi depuis l’élimination de Dani Sordo dans l’ES6. L’Espagnol n’était pas encore rentré à Faro, mais il aurait tapé à l’arrière droit après un « ciel ».
    L’équipe Qatar M-Sport WRT n’est pas dans une excellente situation non plus avec la sortie de route de Mads Ostberg hier, et la touchette de Thierry Neuville (ES6) ce matin. Evgeny Novikov est quatrième à près de trois minutes du leader… Dans l’ES8, Ostberg a frisé la correctionnelle : sa Ford Fiesta RS WRC s’est appuyée contre une voiture de l’organisation sortie de la route avant elle…Sinon, Mads et Jonas repartaient en tonneaux.
    Nasser Al-Attiyah (Citroënest bien calé en 5e position devant un groupe composé de Martin Prokop, Michal Kosciuszko, Andreas Mikkelsen et Dennis Kuipers séparés par moins de 20 secondes. En WRC2, Esapekka Lappi est leader avec plus de trois minutes d’avance sur sa Skoda/Michelin. Robert Barrable, Edoardo Bresolin et Sepp Wiegand sont encore en bagarre pour les accessits.
    En WRC3, Keith Cronin avait bouclé la première journée en tête, mais c’est désormais le Français Bryan Bouffier qui est leader avec près de sept minutes d’avance sur Sébastien Chardonnet. Enfin en Junior, il reste trois spéciales à disputer. Le Suédois Pontus Tidemand est leader devant Jose Suarez.
    from Best of rallylive

    ES6 : Sordo out, Ogier toujours leader


    Le match annoncé entre Dani Sordo et Sébastien Ogier a tourné court puisque la Citroën DS3 WRC de l’Espagnol était signalée arrêtée dans l’ES6. Sébastien Ogier est toujours leader du Rallye du Portugal 2013 devant son équipier Latvala.
    La spéciale n°6 qui relie Sao Marcos da Serra à Santana da Serra a été maintes fois empruntée depuis que le Rallye du Portugal a mis le cap sur l’Algarve. A tel point que la piste qui se faufile entre les chênes lièges jusqu’au Rio Torto qui abreuve le lac artificiel de Santa Clara, est complètement défoncée. Les organisateurs ont même eu recours à des engins de chantier pour rendre certaines portions praticables…
    Santana da Serra fut le théâtre de quelques exploits. En 2011 par exemple, c’est là, à l’issue des 31,12 km qui servaient de Power Stage, que Sébastien Ogier a scellé sa seconde victoire portugaise et que son équipier Loeb a pris la tête du championnat.
    Ce week-end, cette spéciale très difficile et technique, pourrait bien profiter à l’équipe Volkswagen. Au volant de sa Polo R WRC/Michelin, Jari-Matti Latvala a signé le meilleur temps (22min13s2) devant son équipier Sébastien Ogier « débarrassé » de Dani Sordo.
    Au point stop, on annonça tout d’abord que l’Espagnol était sorti de la route. Mais Ogier n’a pas confirmé l’info : « je ne pense pas, j’ai vu la Citroën garée sur le côté. ». Quoi qu’il en soit, Sordo, qui était à seulement 4s4 d’Ogier ce matin, n’est plus dans le match pour la victoire. Autre victime de Santana da Serra, le Belge Thierry Neuville, brillant cinquième hier soir qui aurait arraché une suspension sur sa Ford Fiesta RS WRC/Michelin.
    L’assistance M-Sport a reconstruit la Ford de Mads OStberg hier soir et le Norvégien a pu repartir en Rally2. Premier sur la route, il a malgré tout réalisé le 4e meilleur temps dans l’ES6. En WRC2, Esapekka Lappi est confortable leader. Robert Kubica est reparti en Rally2 mais il a connu des ennuis de commande de boîte de vitesses dans l’ES6.
    from Best of rallylive

    Iron & Resin Hooligan Derby


    Topless! Our top 5 convertibles ready for Spring Break



    The American Spring Break is traditionally a retreat for unwinding teenagers – but how many of them are aware that the idea dates back to the 1930s? Classic Driver has selected five perfect convertibles with which to welcome the warm weather.


    #5 Triumph TR6


    When the sun comes out, it’s hard to beat the charms of a traditional British sports car, especially one with the beefy performance of a TR6. Introduced in 1969, the top speed was close to 120mph but it was the acceleration in the lower speed ranges that really attracted attention – when new, TR6 owners reckoned they could give Jaguar-E-type owners a hard time up to about 70mph! The attractive body, brilliantly restyled front and rear by Karmann from Michelotti’s fine TR4 design of the early 1960s, resulted in a new butch look. The straight-six 2½-litre fuel-injected type of TR6 engine of the early cars produced 150bhp and delivered more exciting performance than the later 124bhp cars, which were detuned to please buyers who apparently preferred softer, smoother engines. The 150bhp models like this left-hand drive example are more desirable today and, thanks to the wide availability of new parts and specialists, classic TR6 ownership is a very practical proposition. 

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    #4 Alfa Romeo S4 Spider 2.0


    The S4 Spider was the last in a legendary generation of Alfa Romeos, which had first premiered in the mid-60s, and soon afterwards enjoyed a popularity explosion by appearing in The Graduate. The 90s saw the introduction of the fourth iteration, which added power steering and the option of ‘telephone dial’ wheels and an automatic gearbox – all the better for cruising around in during the famous American holiday. This 1992 example with manual gearbox can currently be found at UK dealer Andrew Jackson, and has apparently undergone a restoration costing double its asking price within the last 12 months.

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    #3 VW Beetle 1303 LS Injection


    So it’s not the most exclusive car but, having undergone a recent restoration, this Beetle will certainly be a hit with the ladies – and for that reason, it has rocketed into our top five. The interior has been completely re-trimmed in black leather, while the new roof apparently uses material of the same quality as a contemporary Porsche. It’s certainly one of the most appealing Beetles we’ve come across in recent years, particularly given that it's finished in the original metallic colour of Hummingbird Green.

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    #2 Ford Mustang 289 Convertible


    It’s only right that our top five Spring Break selection includes a ‘pony’ car, and this Mustang caught the collective eye of the Classic Driver office with its lime green paintwork and contrasting tan roof and leather interior. We’re not sure what appeals more – the burble of the American V8, or the ability to transport four (or possibly more…) ‘Spring-Breakers’ – but there would be few things more pleasurable than extracting it from the garage after winter hibernation, in search of some fun in the sun.

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    #1 BMW Z1


    We realise that some of our readers might be a little less mobile than they were in their Spring Break heydays, which is one of the reasons for the Z1 making it to number 1 position in our list. Why? Because the ‘convertible leap’ so popular to Spring Breakers is made immeasurably easier by the Z1, thanks to the quirky doors which sink into the sills. Additionally, with only around 8,000 produced (with the vast majority being supplied to the German market), it’s one of the rarer BMWs – this 50,000-mile example is currently for sale at Dutch dealer Imparts BV.

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    Text: Classic Driver
    Photos: Classic Driver dealers