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    samedi 18 janvier 2014

    col du turini (vidéo)


    Dinner with the prince / Dîner avec le prince


    The Rallye Monte-Carlo traditionally concludes with a gala dinner organised by the Automobile Club de Monaco (ACM) in the Salle des Etoiles at the Sporting Monte-Carlo – although one stage still remains before competitors dare begin dreaming of obtaining a prestigious invitation...
    Le Rallye Monte-Carlo se conclut traditionnellement par un dîner de gala organisé par l’Automobile Club de Monaco dans la Salle des Etoiles du Monte-Carlo Sporting Club. Allez, il reste deux spéciales pour espérer décrocher une prestigieuse invitation !
    After the prize-giving ceremony at 11.00 tomorrow morning in front of the Prince’s Palace, the gala dinner will bring the curtain down on this 82nd edition of Rallye Monte-Carlo at 20.30, at the Sporting Monte-Carlo, the glamorous Principality’s largest entertainment complex which has welcomed numerous stars over the years and which stages the annual Bal de la Rose.
    It is a private event, to which are invited the top three finishing crews, the various class winners, the key authorities (police, prefecture, mayor, etc.) and other officials involved in the organisation of the event, members of the ACM and members of the government of the Principality of Monaco – all in the presence of the royal couple, SAS Prince Albert II and SAS Princess Charlene.
    In olden times, every crew classified at the finish of the rally was invited to this celebratory evening, bringing together more than 1,000 people. Tomorrow, there will ‘only’ be 500 in the Sporting’s Salle des Etoiles, a magical room with a retractable roof and panoramic view across Monaco’s beaches. A gala dinner is similarly organised at the end of the Rallye Monte-Carlo Historique (1,200 guests) and the Formula 1 Grand Prix.
    Official protocol dictates that the evening begins with a cocktail reception, dedicated by the president of the Automobile Club de Monaco to the royal couple, the most important authorities and the rally’s winning crew. This is followed by dinner and a show before the night continues on the dance floor.
    The ‘dress code’ stipulates black tie as a minimum, although dinner jackets are strongly recommended, especially for the rally winners, who have the privilege of sharing the top table with the royal couple.
    “It’s a rare and special moment,” admits a former Rallye Monte-Carlo winning co-driver. “The pre-dinner protocol is impressive, because there are just a few of you in a waiting room whilst the guests are seated in the main room. The prince arrives, and you talk to him for around 20 minutes before following him into the Salle des Etoiles to join the other guests. The only downside is that you need to hire a dinner jacket, and in Monaco, that sets you back around €700...”
    As regards the menu, it is kept secret right up until the gala dinner – but we promise to reveal it to you on Monday morning...
    Après la remise des prix demain matin Place du palais princier à 11h00, le dîner de gala va clore la 82e édition du Rallye Monte-Carlo à partir de 20h30, au Monte-Carlo Sporting Club, le plus grand complexe de spectacle de la Principauté où se tient chaque année le Bal de la Rose et où se produisent les artistes.
    C’est une soirée privée à laquelle sont invités les trois premiers équipages, les vainqueurs de catégorie, les différentes autorités (gendarmerie, préfecture, mairie…) et officiels ayant œuvré à l’organisation de l’épreuve, les membres de l’ACM et du gouvernement de la Principauté de Monaco, en présence du couple princier, SAS le Prince Albert II et SAS la Princesse Charlène.
    Il y a quelques années, tous les équipages classés étaient conviés à cette soirée qui réunissait alors plus de 1000 personnes. Demain soir, ils ne seront « que » 500 dans la Salle des Etoiles du Sporting Club, une salle magique avec toit escamotable et vue panoramique sur les plages monégasques. Un dîner de gala est également organisé à l’issue du Rallye Monte-Carlo Historique (1200 invités) et du Grand-Prix de Formule Un.
    Le protocole officiel veut que la soirée débute par un cocktail offert par le président de l’Automobile Club de Monaco au couple princier, aux plus hautes autorités et à l’équipage vainqueur du rallye. Elle se poursuit par un dîner, un spectacle et se prolonge sur la piste de danse.
    Le « dress code » impose au minimum costume et cravate sombres, mais le smoking est vivement conseillé, surtout pour les vainqueurs du rallye qui ont le privilège de partager la table d’honneur avec le couple princier.
    « C’est un moment privilégié », témoigne un copilote ancien vainqueur du rallye. « Le protocole d’avant-repas est impressionnant car on est quelques personnes dans une salle annexe pendant que les convives s’installent dans la salle principale. Le prince arrive et on discute avec lui pendant une vingtaine de minutes avant d’entrer, toujours derrière lui, dans la Salle des Etoiles. L’inconvénient, c’est qu’il faut louer un smoking à Monaco et ça coûte 700 €… »
    Quant au menu, c’est secret jusqu’au dîner de gala. Mais promis, on vous le donnera lundi matin…

    Dakar : Roma seals victory for Mini/Michelin / Victoire de Roma (Mini/Michelin)


    This year’s Dakar was won by Spain’s Nani Roma and his French co-driver Michel Périn in their Mini ALL4 Racing. Stéphane Peterhansel and Nasser Al-Attiyah rounded off the podium which was monopolised by Mini/Michelin drivers.
    L’Espagnol Nani Roma et son copilote Michel Périn ont remporté le Rallye Dakar 2014 sur leur Mini ALL4 Racing. Stéphane Peterhansel et Nasser Alttiyah complètent un podium Auto 100 % Mini et 100 % Michelin.
    Nani Roma overcame the drama of the penultimate day to collect his first Dakar victory on four wheels today, exactly a decade after his success on two wheels.
    The event’s final competitive section was won by Giniel de Villiers who put his Toyota Hilux/Michelin at the top of the timesheet for the first time this year. The 157km test saw the South African beat Poland’s Holowczyc (Mini) and Russian driver Vasyliev (Mini). The three drivers were covered by less than a minute.
    Roma first appeared in the lead briefly at the end of Leg 3 but recovered top spot two days later, 31 and 39 minutes clear of Terranova and Peterhansel respectively.
    The latter managed to fight his way gradually closer to the standings’ sharp end before X-Raid’s management introduced team orders in Roma’s favour on Thursday. That, however, didn’t prevent Peterhansel from disobeying and going 26 seconds ahead on Friday evening’s leaderboard.
    He then lifted today, though, to allow team-mate Nani Roma to collect a third straight win for the Mini ALL4 Racing, and the fourth in the career of his co-driver Michel Périn.
    The Spaniard was joined on the all-Mini/Michelin podium by Stéphane Peterhansel (2nd) and Nasser Al-Attiyah (3rd), while Giniel de Villiers came fourth, ahead of Argentina’s Orlando Terranova (Mini). Fellow Mini drivers Holowczyc (Mini) and Dabrowski (Mini) followed in sixth and seventh places, and Christian Lavieille (8th) saved the honour of Haval which had led after Day 1 thanks to Carlos Sousa. Nine Michelin-equipped Minis figured in the final top 15 overall!
    It initially seemed as though Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) had triumphed in the Truck category, but Karginov was reportedly blocked on the stage, so the positions are currently provisional.
    Après les rebondissements de l’avant-dernière étape, tout est rentré dans l’ordre établi avant-hier entre La Serena et Valparaiso : Nani Roma a bien remporté son 1er Dakar en catégorie Auto, après une victoire obtenue à moto il y a exactement dix ans.
    La dernière spéciale du Dakar 2014 a été remportée par Giniel de Villiers qui a enfin réussi à imposer son Toyota Hilux/Michelin cette année. A l’issue des 157 km chronométrés, le Sud-Africain a devancé le Polonais Holowczyc (Mini) et le Russe Vasyliev (Mini), tous trois terminant dans la même minute.
    Nani Roma avait pris la tête du rallye une 1ère fois à l’issue de la 3e étape. De nouveau leader après une belle performance dans la 5e étape, l’Espagnol comptait alors 31 minutes d’avance sur Terranova et 39 minutes sur Peterhansel.
    Le Français est peu à peu revenu en haut des classements et avant l’antépénultième étape, le patron du team X-Raid a décidé de figer les positions en tête, en faveur de Roma. Mais hier, c’est Peterhansel qui a remporté l’étape et repris les rênes de la course pour 26 secondes.
    Finalement, tout est rentré dans l’ordre au sein du team X-Raid dans cet ultime secteur chronométré. Nani Roma a remporté le Dakar 2014, offrant un 3e succès consécutif à la Mini ALL4 Racing sur cette épreuve et une 4e victoire à son copilote Michel Périn.
    Derrière Stéphane Peterhansel (2e), Nasser Al-Attiyah complète un tiercé Mini/Michelin Giniel de Villiers échoue au pied du podium, devant l’Argentin Orlando Terranova (Mini). Holowczyc (Mini) et Dabrowski (Mini) terminent aux 6e et 7e places devant Christian Lavieille (8e) qui sauve l’honneur du team Haval, 1er leader du rallye avec Carlos Sousa. Neuf Mini ALL4 Racing/Michelin pointent dans le top-15 final !
    En Camion, Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) a franchi la ligne d’arrivée de la dernière spéciale en 1er, mais le leader du classement général, Karginov, a été bloqué. Le classement final de la catégorie Camion n’est donc pas définitif.
    Classement étape 13
    1. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota/Michelin), 1h57min07s – 2. Holowczyc/Zhilstov (Mini/Michelin), +23s – 3. Vasyliev/ (Mini/Michelin), +41s – 4. Roma/Périn (Mini/Michelin), +1min40s – 5. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +1min53s…
    Classement général
    1. Roma/Périn (Mini/Michelin), 50h44min58s – 2. Peterhansel/Cottret (Mini/Michelin), +5min38s – 3. Al-Attiyah/Cruz (Mini/Michelin), +56min52s – 4. De Villiers/Von Ztizewitz (Toyota/Michelin), +1h19min07s – 5. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +1h27min44s…

    Dakar : A fourth Dakar triumph for Coma (KTM-Michelin) / Coma (KTM-Michelin) remporte une quatrième victoire


    After being forced to sit out the 2013 Dakar because of a shoulder injury, Marc Coma (KTM-Michelin) bounced straight back to the top to collect his fourth victory on this year’s event. His support rider Jordi Viladoms and Olivier Pain (Yamaha Factory Racing-Michelin) joined him on the podium, while Cyril Despres (Yamaha Factory Racing-Michelin) was fourth.
    Privé de Dakar en 2013 suite à une épaule douloureuse, Marc Coma (KTM-Michelin) renoue avec la victoire en remportant son quatrième succès. Son porteur d’eau, Jordi Viladoms et Olivier Pain (Yamaha Factory Racing – Michelin) complètent le podium. Cyril Despres (Yamaha Factory Racing – Michelin) est quatrième.
    It was the fifth day of this year’s Dakar that saw Coma deal a decisive knock-out blow thanks to some faultless navigation between Chilecito and Tucuman, while his rivals went astray. The stage win took him to the top of the order for the first time since the start and nobody succeeded in threatening his domination thereafter.
    The Catalonian was fastest again on Legs 9 and 11, and survived to pick up his fourth Dakar victory in Valparaiso, Chile, today. “It’s an emotional moment for me and I want to savour it with all those who have helped me,” he said at the finish. “It took a lot of sacrifices and hard work to achieve this.”
    As in 2013, he was joined on the podium by his support rider Jordi Viladoms who made it a one-two finish for KTM and Michelin. Olivier Pain’s excellent fortnight was rewarded with third place, his best Dakar result so far. He was also the best-placed Yamaha rider at the finish, ahead of this year’s favourite Cyril Despres.
    The Frenchman suffered a variety of mechanical troubles and also took a one-hour penalty for missing a Way Point, which made it impossible for him to challenge for a sixth Dakar success after his switch to a new employer. Even so, he refused to throw in the towel and survived to salvage fourth spot, helped by three stage wins, including today’s (La Serena-Valparaiso).
    Helder Rodrigues (Honda) had to settle for fifth overall, ahead of Poland’s Kuba Przygonski (KTM-Michelin). Joan Barreda (Honda-Michelin), winner of four stages this year, hit ill luck on the penultimate day. Just as second place appeared to a foregone conclusion, he fell and broke his fork 25km from the finish, falling back to seventh overall in the process.
    Michelin runners won 12 of this year’s 13 stages and the French tyre maker went on to win the event for the 31st time.
    La victoire du Dakar 2014 s’est jouée lors de la cinquième étape entre Chilecito et Tucuman. Maître de la navigation, Marc Coma a frappé un grand coup en réalisant un sans-faute là où ses adversaires ont accumulé les erreurs. Il remporte la spéciale et prend également la tête du rallye pour la première fois depuis le départ en reléguant ses concurrents directs à plus de quarante minutes. Coma assure et contrôle ensuite le reste de la course. Le Catalan enlève deux nouvelles victoires d’étape (Etapes 9 et 11) pour s’adjuger définitivement une quatrième victoire à Valparaiso (Chili). « C’est une victoire forte en émotions que je compte savourer avec tous ceux qui m’ont soutenu » a déclaré Marc Coma à l’arrivée. « Cela représente beaucoup de sacrifices et de travail. »
    Comme en 2013, le porteur d’eau du vainqueur l’accompagne sur la deuxième marche du podium. Jordi Viladoms se classe deuxième et offre à KTM et Michelin le doublé. Auteur d’une superbe quinzaine, Olivier Pain signe sa meilleure performance au Dakar en prenant la troisième place du podium final. Il termine premier pilote Yamaha et devance le favori de l’édition 2014 Cyril Despres.
    Victime de  divers problèmes mécaniques et pénalisé d’une heure pour avoir rater un Way Point, le quintuple vainqueur de l’épreuve n’a pu relever son pari, celui de remporter une sixième victoire au guidon d’une moto de marque différente. Après une première semaine difficile, le Français n’a rien lâché. Il est parvenu à gagner trois étapes dont, la dernière entre La Serena et Valparaiso, et à se hisser à la quatrième place.
    Décevant, Helder Rodrigues (Honda) est cinquième devant le polonais Kuba Przygonski (KTM-Michelin). Joan Barreda (Honda – Michelin), recordman de victoires cette année avec quatre étapes à son actif, a joué de malchance dans l’avant-dernière étape. Alors que la deuxième marche lui tendait les bras, l’Espagnol a chuté et cassé sa fourche à 25 kilomètres de l’arrivée. Il a rétrogradé à la septième place au général.
    Michelin a remporté 12 des 13 étapes au programme de cette édition 2014 et enlève une 31èmevictoire au général.
    Classement étape 13 :
    1.Despres (Yamaha-Michelin) – 2. Barreda (Honda-Michelin) +2min30s – 3. Pain (Yamaha-Michelin) +3min10s – 4. Rodrigues (Honda) +3min53s – 5. Pedredo (Sherco-Michelin) +4min05s,…
    Classement général :
    1.Coma (KTM-Michelin) – 2. Viladoms (KTM-Michelin) +1h52min27s - 3. Pain (Yamaha-Michelin) +02h00min03s - 4. Despres (Yamaha-Michelin) +02h05min38s - 5. Rodrigues (Honda) +02h11min09s, …