Since the creation of the FIA World Rally Championship in 1973, something unexpected has always occurred at Rally Sweden when the year has ended in a ‘4’. The 1974 edition, for example, never even took place...
Inaugurated in 1950, Rally Sweden – Minadttsolrally – was initially a summer event. It was only in 1964 that it moved to a date in the middle of winter, in the forests of the Värmland region.
In 1973, the simultaneous fall in value of the dollar and outbreak of the Arab-Israeli War (October 6-24) triggered the first fuel crisis. Between the end of October 1973 and January 1974, the cost of a barrel of oil quadrupled. In France, Prime Minister Pierre Messmer introduced an official ban outlawing motorsport. This was only lifted by FFSA President Jean-Marie Balestre on December 10 – too late for the 1974 edition of Rallye Monte-Carlo to be organised. Sweden – whose energy dependency stood at 77 per cent at the beginning of the 1970s – found itself subject to severe rationing of oil and gas, meaning that, like the Monte Carlo, Rally Sweden had to be cancelled, too. The upshot was that the 1974 World Rally Championship only began in Portugal, in contrast to the F1 and Sportscar World Championships, which both went ahead as planned.
In 1984, home hero Stig Blomqvist achieved his seventh and last Rally Sweden success behind the wheel of his Audi Quattro A2, going on to clinch the Drivers’ crown the same year and enabling the Scandinavian country to celebrate its second world champion after Björn Waldegård in 1979. Indeed, Audis monopolised the top four places in Sweden in 1984, as Blomqvist led home Per Eklund, Michèle Mouton and Lasse Lampi. The result marked the German manufacturer’s fourth and final triumph at Rally Sweden.
In 1994, Rally Sweden did not feature on the world championship calendar. That meant the 43rdedition of the event did not yield points towards either the main Drivers’ or Manufacturers’ classifications, counting solely for the 2-litre ‘Formula 2’ Championship. The Swedes remained masters of their own turf, however, with Thomas Radström winning outright in a Toyota Celica Turbo 4WD and Per Svan prevailing in the 2-litre class in an Opel Astra GSi 16V.
In 2004, there was astonishment in Värmland. For the first time in Rally Sweden’s 54-year existence, a Latin driver ascended the highest step of the rostrum. True, Sébastien Loeb took advantage of the dramas that afflicted his chief rivals Marcus Grönholm, Markko Martin and Petter Solberg, but the result nonetheless ensured that the Frenchman went down in history as the first non-Nordic driver to add his name to the event’s winners list, before compatriot Sébastien Ogier followed suit last year.
Since 1950, Swedish drivers have tallied 39 victories at Rally Sweden, with the rest shared between Finns (19), Frenchmen (two) and a Norwegian (one). So how about 2014? If history is anything to go by, something out-of-the-ordinary looks sure to happen...
Depuis la création du Championnat du monde des Rallyes en 1973, il sait toujours passé quelque chose de particulier les années en « 4 » au Rallye de Suède. A commencer par l’édition 1974 qui n’a pas eu lieu…
Créé en 1950, le Rallye de Suède – Minadttsolrally - était un rallye estival. Ce n’est qu’après 1964 que l’épreuve fut organisée en plein hiver dans les forêts du Värmland.
En 1973, la baisse simultanée du dollar et la Guerre du Kippour (6 au 24 octobre) ont provoqué le premier choc pétrolier. Entre fin octobre 1973 et janvier 1974, le prix du baril de pétrole a quadruplé. En France, le Premier ministre Pierre Messmer avait pris un arrêté interdisant le sport automobile. Cette interdiction fut levée par Jean-Marie Balestre, président de la FFSA, le 10 décembre, trop tard pour que le Rallye Monte-Carlo 1974 soit organisé.
La Suède, dont la dépendance énergétique atteignait 77% au début des années 1970, fut touchée par de sévères rationnements en pétrole et gaz. Comme le Monte-Carlo, le Rallye de Suède dut être annulé. Le Championnat du monde des Rallyes 1974 a donc débuté au Portugal, alors que les championnats mondiaux de F1 et de Voitures de Sport se sont déroulé normalement.
En 1984, le Suédois Stig Blomqvist a remporté son 7e et dernier Rallye de Suède au volant de l’Audi Quattro A2 avant de décrocher le titre mondial cette même année. La Suède tenait son second Champion du monde après Bjorn Waldegard en 1979. Quatre Audi ont terminé aux quatre 1ères places du Rallye de Suède 1984 avec Blomqvist, Per Eklund, Michèle Mouton et Lasse Lampi. Ce fut le 4e et dernier triomphe d’Audi au Rallye de Suède.
En 1994, pas de Rallye de Suède au calendrier mondial. La 43e édition du Rallye de Suède ne comptait ni pour le Championnat du monde Pilotes, ni pour le Championnat du monde Constructeurs, mais uniquement pour le Championnat 2-Litres. Les Suédois sont restés maîtres chez eux avec Thomas Radström, vainqueur du classement général sur une Toyota Celica Turbo 4WD, et Per Svan, vainqueur de la catégorie 2-Litres sur une Opel Astra GSi 16V.
En 2004, stupeur dans le Värmland. Pour la 1ère fois depuis la création du Rallye de Suède en 1950, un Latin s’est imposé. Certes, Sébastien Loeb a profité des ennuis de ses rivaux Marcus Grönholm, Markko Martin et Petter Solberg, mais il restera dans l’histoire comme le 1er non-nordique à inscrire son nom au palmarès, avant Sébastien Ogier l’an passé.
Depuis 1950, les Suédois ont remporté 39 victoires, les Finlandais 19, les Français 2 et les Norvégiens 1. Et 2014 ? Il va forcément se passer quelque chose d’historique !