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    mercredi 22 octobre 2014

    WRC, Espagne : Un point de plus…/ WRC (Espana): a single point will suffice!


    Si Sébastien Ogier marque un point de plus que son équipier Jari-Matti Latvala au Rally RACC-Rally de Espana 2014, il sera alors sacré Champion du monde des Rallyes FIA pour la deuxième année consécutive dimanche après-midi. Sinon, la fiesta attendra le Wales Rally GB…


    Après avoir sauvé une balle de match au Rallye de France-Alsace, Jari-Matti Latvala va-t-il réussir à prolonger la partie jusque dans les forêts galloises ? Pour cela, il doit impérativement devancer le champion du monde en titre Sébastien Ogier sur les pistes et routes catalanes, ce que le Finlandais est tout à fait capable de réaliser eu égard à ses dernières prestations au RallyRACC-Rally de Espana (3 podiums d’affilée).
    En 2012, il avait fait jeu égal avec Sébastien Loeb sur asphalte. L’an passé, il était leader jusqu’à l’avant-dernière spéciale après avoir bouclé la partie tarmac en tête devant Sordo et Neuville. Cette année, décomplexé par sa première victoire asphalte en Alsace, Jari-Matti Latvala peut encore s’illustrer et rêver au titre 2014, d’autant que Seb Ogier va ouvrir et balayer les pistes le premier jour.
    Cette année, à l’inverse de 2013, le parcours du RallyRACC-Rally de Espana débute par la partie terre avec six spéciales (dont Terra Alta, 35,68 km) totalisant 138,54 km. L’ordre des départs sera donc déterminant, avec, s’il fait beau, un avantage évident pour des garçons comme Thierry Neuville (Hyundai), Kris Meeke (Citroën), Elfyn Evans (Ford) ou encore Dani Sordo (Hyundai) capables de conserver cet avantage sur l’asphalte les Jours 2 et 3.
    Pour marquer la 50e édition du RallyRACC-Rally de Espana, les organisateurs ont prévu une Superspéciale dans les rues de Barcelone jeudi soir, et surtout une spéciale longue de… 50 km samedi.Escaladei reprend une grande partie de la spécialed’El Prioratet sera sans doute décisive dans le résultat final. La gestion des pneumatiques sera capitale car Escaladei est groupée avecTivissa (3,96 km) etColldejou (26,48 km) dans une boucle de 80,44 km, une des plus longues de la saison.
    Côté engagés, le RallyRACC-Rally de Espana 2014 prévoit d’accueillir 74 équipages au parc de Salou. En WRC, le plateau traditionnel est complété par Khalid Al-Qassimi (Citroën), l’Américain Ken Block (Ford) et Henning Solberg (Ford). En WRC-2, les trois leaders du championnat font l’impasse (Protasov, inscrit en WRC, Bertelli hors-championnat, Ketomaa absent) et offrent une belle occasion à Nasser Al-Attiyah (Ford) et Karl Kruuda (Ford) de revenir sur la tête du classement avant le Wales Rally GB. A suivre les prestations des Français Sébastien Chardonnet et Stéphane Lefebvre sur Citroën DS3 R5/Michelin.
    A suivre également la finale du Drive DMack Fiesta Trophy où 42 points (25 pour la victoire et 17 pour chaque ES remportée) sont à distribuer. L’Estonien Sander Pärn devance le Britannique Tom Cave de 29 points et doit finir sur le podium pour être titré et gagner une saison 2015 en WRC-2.

     
    Sébastien Ogier only needs to score one point more than VW/Michelin team-mate Jari-Matti Latvala in Spain to secure his second straight FIA WRC Drivers’ crown on Sunday. If he fails, celebrations for one of the two will have to wait until Wales Rally GB…

    Latvala succeeded in keeping his championship hopes alive after the recent visit to Alsace, but will he be able to maintain the suspense until the series reaches the Welsh forests? To stay in the chase, he must absolutely finish ahead of Ogier in Catalunya, and three straight RallyRACC-Rally de Espana podiums for the Finn suggest that is by no means science fiction.
    In 2012, he was a match for Sébastien Loeb’s pace on asphalt and he led last year’s event until the penultimate test after completing the tarmac section in front ahead of Sordo and Neuville. This time, with his asphalt duck broken since the Rallye de France, Volkswagen’s Finn is still in contention for the 2014 crown, especially as Ogier will be first on the road on Day 1…
    Unlike in 2013, this year’s Rally de Espana begins with the six gravel stages (including ‘Terra Alta’, 35.68km) which total 138.54km. Start orders are consequently likely to play a big role, and that will clearly play into the hands of drivers like Thierry Neuville (Hyundai), Kris Meeke (Citroën), Elfyn Evans (Ford) and Dani Sordo (Hyundai) who are capable of defending any advantage it may give them until the finish.
    To celebrate the event’s 50th edition, the organisers have planned a super-special in the streets of Barcelona on Thursday evening, while Saturday’s menu includes a potentially decisive 50km stage (‘Escaladei’) which uses much of the infamous ‘El Priorat’ test. Clever tyre management will be essential because ‘Escaladei’ is just part of an 80.44km loop – one of the longest of the season – along with ‘Tivissa’ (3.96km) and ‘Colldejou’ (26.48km)!
    The Salou-based RallyRACC-Rally de Espana has attracted 74 entries, with the WRC regulars joined by Khalid Al-Qassimi (Citroën), Ken Block (Ford) and Henning Solberg (Ford).
    None of the WRC-2’s provisional top three will be in contention for points, however, since Protasov is driving a WRC car, Bertelli is not registered as a WRC-2 competitor and Ketomaa will be absent altogether. It could therefore be a chance for Nasser Al-Attiyah (Ford) and Karl Kruuda (Ford) to close the gap ahead of Wales Rally GB.
    Meanwhile, it will be interesting to see how Frenchmen Sébastien Chardonnet and Stéphane Lefebvre perform in their respective Michelin-equipped Citroën DS3 R5s.
    There is suspense, too, in the Drive DMack Fiesta Trophy where 42 points will be up for grabs: 25 for the win, plus 17 per stage victory. Sander Pärn currently leads Welshman Tom Cave by 29 points. If he finishes on the podium, the Estonian will clinch the 2014 series and win a WRC-2 programme for 2015.
     

    ‘State of the Art’ Ferrari California T


    Swiss artist Fabian Oefner celebrates the brand new Ferrari California T with the a wind tunnel and a cack-ton of UV paint.
    Ferrari California T Fabian Oefner State of the Art 01
    A few weeks ago we brought you the creative talents of Fabian Oefner, who demonstrated what a 1961 Jaguar E-Type and a 1967 Ferrari 330 P4 look like when ‘disintegrated’. This eclectic style certainly caught the eye of Ferrari, who recently invited the Swiss artist to Maranello to interpret its brand new California T as an art form.
    In order to emphasise the ‘bold design and fluid form’ – and after a quick spin behind the wheel – Fabian was adamant that the sensation of speed play a big role in the project, called ‘State of the Art’. After experimenting with a scale model of theFerrari, a small windtunnel and a LOT of ultraviolet paint, Fabian was ready to try the real thing….
    Source – Studio Oefner and Ferrari USA

    KTM 450 EXC v Datsun 240Z rally car


    Another Car Vs. Bike battle from evo featuring a KTM 450 EXT against a Datsun 240Z. Wait, what?
    Datsun 240Z
    This car Vs. bike battle from evo is a little bit different. This is no super car Vs. super bike in a straight line shootout down the strip. This is part on-track and part off-road with tarmac, gravel and even a jump standing in the way of victory between two very different machines.
    Representing the two-wheeled corner is a KTM 450 EXT which is apparently a nice piece of kit if you like that type of thing. And in the four-wheeled corner? Well, that would be an awesome Safari Rally-prepared Datsun 240Z.
    Place your bets.
    Source – EVO

    ERC Rallye International du Valais 2014 : La route des titres passe par la Suisse / The ERC title trail moves to Switzerland

    Le Rallye International du Valais, 10e manche du Championnat d’Europe des Rallyes FIA, retrouve sa traditionnelle date fin octobre. La 55e édition s’annonce palpitante entre les ténors de l’ERC et les pilotes suisses toujours très rapides dans leurs montagnes. Les quatre leaders du championnat ERC seront au départ.
    Organisé pour la première fois en novembre l’an passé, le Rallye International du Valais retrouve sa date historique du dernier week-end d’octobre. Et tant pis si ça clashavec le 50e RallyRACC-Rally de Espana (WRC). Après tout, le Rallye International du Valais – ex Rallye du Vin – est plus ancien que l’épreuve catalane puisqu’il fête cette année sa 55e édition.
    A cette occasion, les organisateurs ont choisi d’étendre son parcours en Haut-Valais, vers les villes germanophones de Varen, Inden, Linkerbad, avec une 1ère spéciale de 8,25 km. La suite est plus classique avec des ES tracées entre Sion, ville de départ, et Martigny, ville d’arrivée. 19 spéciales sont au programme (260,20 km), dont la célèbreLes Cols (32,13 km) le dernier jour.
    Le parcours, au profil montagneux, est plutôt rapide et technique. Il comprend traditionnellement quelques portions sur terre que les concurrents doivent négocier avec des pneumatiques asphalte. Michelin, vainqueur en 2013 avec le pilote officiel Skoda Motorsport Esapekka Lappi, propose à ses partenaires sa gamme de pneus Compétition-Client asphalte Pilot Sport R01, 11 et 21, ainsi qu’un pneu neige (NA00), on ne sait jamais…
    Vainqueur en titre et leader du championnat ERC, Esappekka Lappi est de retour dans le Canton du Valais au volant de sa Skoda Fabia S2000/Michelin, où il sera opposé aux Ford Fiesta R5 et Peugeot 208 T16/Michelin dont les moteurs 1,6-Litre turbo offriront sans doute un avantage dans les longues ascensions alpines.
    Tous les ténors du championnat ERC sont du déplacement en Suisse avec Lappi, Craig Breen et Kevin Abbring (Peugeot 208 T16), Sepp Wiegand (Skoda Fabia S2000), Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5), Bruno Magalhaes (Peugeot 208 T16) et les Tchèques Tarabus, Orsak et Tlustak. La délégation helvète sera emmenée par Olivier Burri (Ford Fiesta R5), Sébastien Carron (Peugeot 207 S2000) ou encore Nicolas Althaus (Skoda Fabia S2000). Attention aussi aux Subaru Impreza R4 de Mark Higgins et de Florian Gonon car on se souvient que l’an passé, Andreas Aigner avait joué les premiers rôles sur une même machine.
    En championnat Junior, les trois leaders, Stéphane Lefebvre, Jan Cerny et Gino Bux font l’impasse sur cette épreuve. Andrea Crugnola et Chris Ingram ont donc l’opportunité de se repositionner avant le Tour de Corse.
    Le 55e Rallye International du Valais, avant-dernière manche ERC 2014, s’élancera jeudi matin avec la Qualifying Stage tracée près des casernes de Sion. L’arrivée est prévue samedi après-midi à Martigny.
    Round 10 of the 11-round 2014 FIA European Rally Championship takes teams to the Rallye International du Valais which has reverted to its traditional late-October slot. The 55th running of the event promises an exciting showdown between the ERC front-runners (including the provisional top four) and the local stars who are always in their element in the Swiss Alps.
    After moving to November in 2013, the 55th Rallye International du Valais has recovered its traditional slot, namely the last weekend of October. Although this means a clash with the WRC’s 50th RallyRACC-Rally de Espana (WRC), the Swiss classic (formerly known as the Rallye du Vin) dates back to before the Catalonian event.
    This year’s route extends to the German-speaking towns of Varen, Inden and Linkerbad for the opening stage (8.25km). The rest is more conventional, with action based between the start in Sion and the finish in Martigny. The programme features 19 stages totalling 260.20km), including the famous ‘Les Cols’ test (32.13km) on the last day.
    The mountain roads tend to be fast and technically demanding, but there are also the usual portions of dirt which competitors will tackle on asphalt tyres.
    Michelin, which won the 2013 event with Skoda Motorsport’s Esapekka Lappi, will have its range of Pilot Sport R01, 11 and 21 catalogue tyres available for the weekend, plus the NA00 snow tyre, just in case…
    Lappi, who currently tops the ERC standings, will be back in his usual Skoda Fabia S2000/Michelin and will face a field of competitive Ford Fiesta R5s and Peugeot 208 T16s whose 1.6-litre turbocharged engines will no doubt give them an edge up the long high-altitude climbs.
    Other ERC front-runners contesting the rally are Craig Breen and Kevin Abbring (Peugeot 208 T16), Sepp Wiegand (Skoda Fabia S2000), Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5), Bruno Magalhaes (Peugeot 208 T16) and Czech drivers Tarabus, Orsak and Tlustak.
    The Swiss brigade will be led by Olivier Burri (Ford Fiesta R5), Sébastien Carron (Peugeot 207 S2000) and Nicolas Althaus (Skoda Fabia S2000).
    There will also be Subaru Impreza R4s for Mark Higgins and Florian Gonon and this car proved particularly competitive in 2013 in the hands of Andreas Aigner.
    None of the three ERC-Junior pace-setters (Stéphane Lefebvre, Jan Cerny, Gino Bux) have included the Swiss round in their programmes, so Andrea Crugnola and Chris Ingram will have a chance to close the gap before the finale in Corsica.
    The Rallye International du Valais will kick off with Thursday morning’s Qualifying Stage near the army barracks in Sion and is due to end on Saturday afternoon in Martigny.