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    jeudi 29 août 2013

    24 Heures Moto : a promising test / des essais prometteurs


    Around 40 of the teams entered for the 36th 24 Heures Moto were at Le Mans-Bugatti on Tuesday and Wednesday to prepare for the final round of the 2013 FIM Endurance World Championship (EWC).
    Une quarantaine de teams engagés à la 36ème édition des 24 Heures Moto était en piste mardi et mercredi sur le circuit Bugatti au Mans pour préparer le dernier rendez-vous du Championnat du monde FIM d’Endurance (EWC).
    All the expected front-runners were present for the non-mandatory two-day test, with the exception of Honda TT Legends. Good weather enabled them all to work on busy programmes which concentrated essentially on chassis and suspension set-up work, as well as the evaluation of new tyre evolutions. For some riders, it provided a chance to discover their bike and/or the track, and many falls were reported.
    Team Kawasaki SRC, which has won the last three visits to Le Mans, as well as this year’s Bol d’Or, had to cope with out regulars Loris Baz and Jérémie Guarnoni who will be retained by their respective Superbike World Championship teams. Instead, the Gilles Staffler-run squad has called in Fabien Foret and Gwen Giabanni to race alongside Grégory Leblanc. The team was pleased with its test and the data it collected.
    SERT tops the championship standings ahead of YART (Michelin) and is looking for its first win at Le Mans since 2008. It will run its usual trio (Vincent Philippe/Anthony Delhalle/Julien DaCosta), although Philippe suffered the first engine failure of his career during the test.
    YART turned up with a small test team as Josh Waters and Sheridan Morais took turns on the Yamaha to familiarise themselves with the track’s racing lines. Slovenian Igor Jerman used the session to get in a little practice after his lack of track time over the summer. For the moment, however, only Broc Parkes and Waters have been confirmed on the N°7 Yamaha. Parkes, who leads Australia’s FX Superbike Championship, was not at this week’s test.
    Sébastien Gimbert and Sylvain Barrier were the only two riders to try BMW Motorrad France Team Thevent’s N°99 BMW-Michelin which proved fast on both days.
    David Checa, Matthieu Lagrive, Kenny Foray and Maxime Berger shared the N°94 Yamaha-Michelin on which they covered more than 1,500km, setting very consistent lap times.
    Michelin’s efforts focused on its new rear tyres. “Globally, the two days went well and the conditions were good,” reports Piero Taramasso, manager of Michelin Motorsport’s two-wheel programmes. “Our three partner teams improved their lap times over last year and we were able to sign off new solutions. That’s very encouraging and points to a close finale to the championship.”
    The 61 teams entered for the 2013 24 Heures Moto will start free practice at 12:30pm local time on Thursday, September 18. Don’t forget to join us for coverage of the action atwww.motoracinglive.com.

    Les principaux favoris à la victoire étaient  présents excepté le Honda TT Legends pour deux journées d’essais officiels non obligatoires.  Des conditions météorologiques clémentes ont permis de boucler un programme chargé, réglages châssis et suspensions, tests de nouvelles évolutions pneumatiques, découverte du circuit et de la moto pour certains. Cependant, les chutes ont été nombreuses.
    Vainqueur des trois dernières éditions et du Bol d’Or cette année, le Team Kawasaki SRC, privé de Loris Baz et Jérémie Guarnoni retenus par leurs équipes respectives en mondial Superbike, a dû revoir son équipage.  L’équipe de Gilles Staffler peut désormais compter sur Fabien Foret et Gwen Giabanni  pour épauler Grégory Leblanc. Le team est satisfait de ces essais et repart du Mans avec de nombreuses informations pour la course.
    Leader du Championnat du monde devant le YART (Michelin), le SERT souhaite renouer avec la victoire au Mans qui lui échappe depuis 2008. Dominique Meliand aligne le même équipage, Vincent Philippe, Anthony Delhalle et Julien DaCosta. Lors de la seconde journée, Vincent Philippe a été victime d’une casse moteur pour la première fois de sa carrière.
    Le YART avait fait le déplacement avec une équipe réduite. Josh Waters et Sheridan Morais ont enchaîné les tours pour appréhender le circuit et mémoriser les trajectoires. Igor Jerman en a profité pour effectuer une séance d’entraînement. Le Slovène a peu roulé cet été. Pour l’heure, seuls Broc Parkes et Josh Waters sont confirmés au guidon de la Yamaha n°7. Parkes, leader du Championnat Australien FX Superbike, a dû faire l’impasse sur ces tests.
    Sébastien Gimbert et Sylvain Barrier étaient les deux seuls représentants de BMW Motorrad France Team Thevent. La BMW-Michelin n°99 s’est montrée très rapide durant ces deux jours.
    David Checa, Matthieu Lagrive, Kenny Foray et Maxime Berger se sont relayés au guidon de la Yamaha-Michelin n°94 pour boucler plus de 1500 kilomètres dans des chronos très réguliers.
    Du côté de Michelin, le travail s’est concentré sur les essais de nouveaux pneumatiques arrière. « Globalement ces deux séances se sont bien passées. Nous avons pu évoluer dans de bonnes conditions » souligne Piero Taramasso, responsable Michelin Motorsport 2 Roues. « Nos trois équipes partenaires ont amélioré leurs chronos de l’année dernière. Nous avons validé de nouvelles solutions. C’est encourageant et cela promet une finale très disputée. »
    Les 61 équipes inscrites à la 36ème édition des 24 heures Moto se retrouveront le jeudi 18 septembre à partir de 12h30 pour les essais libres à suivre sur www.motoracinglive.com.

    Guintoli and Laverty ready for Nurburgring


    After an almost three week hiatus, World Superbike will be returning to action this weekend at the iconic Nurburgring circuit.
    Leading the standings is Sylvain Guintoli by 13 points over Tom Sykes, and the Aprilia rider used the summer break to recover from a dislocated shoulder that he sustained in a bicycle accident ahead of last July’s Moscow round.
    Guintoli preferred physiotherapy instead of undergoing surgery, after he was told that his recovery time would be unknown, so he decided to postpone the operation until the end of the season.
    Nurburgring is a good track for the Aprilia RSV4 as in 2012 five of the six podiums last year were taken by Aprilia riders, with Max Biaggi and Chaz Davies each taking a win a piece.
    “After 3 weeks off the bike and concentrating my energy on recovering as much as possible from the shoulder injury, I feel ready to take up the championship fight in the final 5 rounds. This is the final straight line to the end of the season and I am excited to see how much progress the shoulder has made. The answer will be Sunday”, said Guintoli.
    Eugene Laverty’s double podium at Silverstone brought him up to the third in the standing, and the Northern Irishman is looking to close the points gap on his rivals this weekend.
    Eugene Laverty said. “I’ve enjoyed the summer break but I’m ready to get back to racing. We now have five rounds in eight weeks to finish the season and I feel that these are the most important two months of my career to date. My teammate Sylvain, Tom Sykes, and Marco Melandri will be tough to beat in the title race but I intend to give it my all. Nurburgring is a really strong circuit for the Aprilia and so I hope to gain points on my championship rivals this weekend”.
    from TWOWHEELSBLOG

    "Choices" Featuring Kurt Caselli on his RedBull KTM Rally Bike and FM

    Dirtbike Magazine has long been friends with the man of offroad Kurt Caselli. We spoke with him weeks ago about shooting a cover on his Rally bike that gave him so much success in his first ever Dakar Rally earlier in the year. Kurt now has the option to ride Rally and Baja. He is such a well rounded rider and has phenomenal bike skill. This video is only a mild respresentation of what Kurt can really do. Shot on the RED by Travis Fant. 

    ERC : Skoda S2000 vs Fiesta R5 à Zlin

    The FIA European Rally Championship resumes this weekend with the Czech Republic’s Barum Rally Zlin. The 100-plus entry includes Michelin-equipped factory Skodas for Jan Kopecky, Sepp Wiegand and Esapekka Lappi, as well as two new Ford Fiesta R5s.
    Le Championnat d’Europe des Rallyes FIA reprend ce week-end en République Tchèque avec le Barum Rally Zlin. Plus de cent concurrents sont attendus, dont trois Skoda/Michelin officielles pour Jan Kopecky, Sepp Wiegand et Esapekka Lappi, et deux nouvelles Ford Fiesta R5.
    For its home round of the ERC (round eight), Skoda will have a strong presence, with no fewer than nine Fabia S2000s. The big favourite is Jan Kopecky who is chasing his fifth victory of the year on this all-asphalt event which he won in 2009 and 2011. As in Ypres, Michelin runners will be able to choose from its R10 (soft compound) and R20 (medium) asphalt tyres.
    Young Finn Esapekka Lappi will be making his asphalt debut with Skoda Motorsport but will have to come to terms with the Barum Rally Zlin’s fast, hilly stages which are renowned for their changing rhythm and grip. Roman Kresta, Sepp Wiegand, Jaromir Tarabus and Antonin Tlustak will also represent Skoda which faces competition for the first time in the ERC from the new Ford Fiesta R5, with two cars in the hands of Czech experts Tomas Kostka and Pavel Valousek.
    The event doesn’t figure on the programmes of the Peugeot Rally Academy’s Craig Breen or Jérémie Ancian, and Bryan Bouffier and François Delecour have chosen to skip the trip to Zlin, as well. In the Production Cup battle, Renault Sport Technologies will have Michelin-equipped Méganes for Bonnefils and Consani, but the favourite is still Jaroslav Orjak (Mitsubishi Lancer Evo X) in the absence of the championship’s current leader Andreas Aigner.
    The 43rd edition of the event – which invariably attracts tens of thousands of spectators – kicks off with the traditional night-time super-special in the streets of Zlin on Friday evening. The next day’s programme features visits to ‘Biskupice’, ‘Trojak’, ‘Semetin’ and ‘Pindula’, while Sunday’s action is based on two loops of three stages before the mid-afternoon finish in Zlin.

    A domicile, le constructeur automobile tchèque est présent en force sur cette huitième manche européenne avec pas moins de neuf Skoda Fabia S2000 engagées. Jan Kopecky est archi favori et visera un cinquième succès cette année sur une épreuve 100% asphalte qu’il a remportée en 2009 et 2011. Comme à Ypres, Michelin proposera à ses partenaires les nouveaux pneus asphalte R10 (soft) et R20 (medium).
    Le jeune finlandais Esappeka Lappi effectuera ses débuts sur asphalte avec Skoda Motorsport et découvrira les spéciales du Barum Rally Zlin, rapides, vallonnées avec de nombreux changements de rythme et de grip. Roman Kresta, Sepp Wiegand, Jaromir Tarabus ou encore Antonin Tlustak représenteront aussi la firme tchèque qui sera confrontée pour la première fois en ERC aux nouvelles Ford Fiesta R5 confiées aux Tchèques Tomas Kostka et Pavel Valousek.
    Les pilotes de la Peugeot Rally Academy, Craig Breen et Jérémie Ancian – ainsi que Bryan Bouffier et François Delecour font l’impasse sur cette épreuve. En catégorie Production Cup, Renault Sport Technologies sera présent avec deux Mégane/Michelin (Bonnefils et Consani). A domicile, Jaroslav Orjak est favori sur sa Mitsubishi Lancer Evo X et le leader du championnat, Andreas Aigner, est absent.
    Le parcours de cette 43e édition est assez classique avec une première Superspéciale nocturne dans les rues de Zlin vendredi soir. Le lendemain, Biskupice, Trojak, Semetin et la célèbre Pindula attendent les concurrents. Dimanche, trois spéciales à parcourir deux fois chacune sont au menu avant l’arrivée finale au City Square de Zlin en milieu d’après-midi. Traditionnellement, le Barum Rally Zlin attire des dizaines de milliers de spectateurs.