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    vendredi 3 janvier 2014

    Rallye Dakar : Toyota’s sights set higher / Toyota vise encore plus haut


    After coming second in 2013, South Africa’s Giniel de Villiers is targeting victory this time round in his Toyota. Several similar Hilux pickups have been entered by Overdrive.
    Deuxième en 2013, le Sud-Africain Giniel de Villiers aimerait gravir une marche supplémentaire cette année au volant de son Toyota Pickup Hilux dont plusieurs autres exemplaires sont engagés par le team Overdrive.
    Giniel de Villiers (N°302) won the first Dakar to take place in South America in 2009, before securing podium honours in 2012 and 2013 in a Michelin-equipped Toyota Hilux prepared by Imperial Toyota South Africa Team. This time, the team has entered a second car for rookie Lerroy Poulter (N°323).
    Designed and built in South Africa for the 2012 Dakar, the ‘factory’ prototype has been improved for this year’s event and is now powered by the Lexus IS-F’s 4,969cc, 310hp, 32-valve petrol V8. The air conditioning system is new, too, and the chassis has been modified.
    This is the South African squad’s third Dakar, so it has a better understanding of the event’s subtleties. Meanwhile, after another campaign in the team’s home off-road series in 2013, its cars underwent a long test (2,000km) in the Namibian desert before being rebuilt and shipped to Argentina.
    De Villiers’ Hilux from 2013 is in the hands of Thomas Rundle (N°404), winner of last year’s Dakar Challenge thanks to his victory in Botswana.
    The Belgian operation Overdrive has also entered several Hilux pickups. The experienced Marek Dabrowski (N°328) is contesting the Dakar for the 13th time after a season that saw him come second on the Baja Poland and fifth on the Rallye du Maroc. Fellow Pole Adam Malysz (N°322), a multiple ski-jumping world champion, has chosen an Overdrive-run Hilux for his third Dakar, too.
    Overdrive is also looking after Toyotas for Kazakh drivers Aidyn Rakhimbaiev (N°356) and Bauyrzhan Issabayev (N°368), plus two others for Dutchman Peter Van Merksteijn (N°335) and Russia’s Leonid Ogorodnikov (N°341).

    Vainqueur du Rallye Dakar 2009 organisé pour la première fois en Amérique du Sud, Giniel de Villiers (n°302) est monté sur le podium final des deux dernières éditions au volant de son Pickup Toyota Hilux/Michelin préparé par la structure Imperial Toyota South Africa Team qui engage un second prototype cette année pour le « rookie » Lerroy Poulter (n°323).
    Conçus en Afrique-du-Sud pour l’édition 2012, les prototypes Toyota Hilux « officiels » ont été améliorés pour le Dakar 2014, en particulier au niveau du moteur essence V8 puisqu’il s’agit désormais du 4969 cm3 32 soupapes à injection directe provenant de la Lexus IS-F qui développe 310 ch. Autres nouveautés, le système d’air conditionné et un châssis modifié.
    L’équipe sud-africaine va disputer son 3e Rallye Dakar et connaît désormais toute les subtilités de cette course. Après une nouvelle saison en championnat national Tout-Terrain, les Hilux ont effectué une longue séance d’essais (2000 km) dans le désert namibien avant d’être reconditionnés et envoyés en Argentine.
    Un autre Pickup Toyota Hilux – celui piloté par De Villiers l’an passé - est confié à Thomas Rundle (n°404), vainqueur du Dakar Challenge après sa victoire au Bostwana. De nombreux autres exemplaires sont également engagés par l’équipe belge Overdrive.
    L’expérimenté Marek Dabrowski (n°328) va disputer son 13e Rallye Dakar après une saison riche d’une 2e place sur la Baja Poland et une 5e au Rallye du Maroc. Son compatriote Adam Malysz (n°322), multiple champion du monde de saut à ski, sera lui aussi au volant d’un Hilux Overdrive pour son 3e Dakar.
    Overdrive engage également deux Toyota pour l’équipe Astana composée des Kazakhs Aidyn Rakhimbaiev (n°356) et Bauyrzhan Issabayev (n°368), sans oublier deux prototypes supplémentaires pour le Néerlandais Peter Van Merksteijn (n°335) et le Russe Leonid Ogorodnikov (n°341).

    Get Lost In The Great Unknown In 2014.


    Staghead Moto is a collaboration between John Christenson and Nick Huber to document the craft and scene of fine vintage motorcycles. We seek to promote the lifestyle around vintage motorcycles through art, blogging, riding and modifying vintage bikes. In 2013 Staghead Moto founded and sponsored the traveling art expo 'Oil&Ink Motorbike Print Expo' with pop up galleries in NYC, Minneapolis, Los Angeles and at the Moto GP in Austin Texas.
    Created by Tony Franklin and Alex Horner


    MYSTERIOUS RALLY EVOQUE PATENT FILED IN CHINA


    Pre-production renderings of Milner Off-Road’s Evoque-inspired LRM-1 cross-country rally machine have mysteriously appeared online, after allegedly being filed with the Chinese patent office.
    MYSTERIOUS RALLY EVOQUE PATENT FILED IN CHINA
    The images bear a striking resemblance to this LRM-1 produced by Milner Off-Road.
    Pictures of the rally Evoque first appeared on Chinese website auto.sohu.com, where it was described as a ‘Land Rover Aurora’. Online commentators speculated that it could be the next Bowler Nemesis or Rally Raid UK Desert Warrior, designed exclusively for the Chinese market – perhaps for a China-only rally series. But they clearly didn't know what they were looking at.
    It doesn’t take Sherlock Holmes to spot the similarity between the renderings and the sensational Milner-built vehicle campaigned in the 2013 Britpart British Cross-Country Championship by Ryan Cooke.
    We spoke to Tim Marsh from Milner Off-Road, who confirmed that the company had no part in filing the Chinese patent. ‘That is definitely our truck – no doubt about it,’ said Marsh. ‘These are our own pre-production renderings of the LRM-1 but they were never released to the public.’
    So how did Milner’s images come to be filed with the Chinese patent office? The plot thickens…

    BY: Theo Ford-Sagers
    from http://www.lro.com

    The 2014 Dakar: Despres, Coma and their challengers…


    After claiming five Dakar wins with KTM, Cyril Despres is defending the colours of Yamaha Factory Racing-Michelin on the 2014 Dakar. Arch-rival Marc Coma (KTM-Michelin) will be targeting a fourth win on the event, helped by three experienced team-mates (Faria, Lopez and Casteu). Honda, which returned as a factory outfit in 2013, is likely to play a front-running role this time round.
    Victorieux à cinq reprises avec KTM, Cyril Despres va disputer l’édition 2014 du Dakar sous les couleurs du Yamaha Factory Racing Team – Michelin. Son grand rival, Marc Coma (KTM-Michelin) tentera de remporter une quatrième victoire aidé par trois coéquipiers d’expérience (Faria, Lopez et Casteu). De retour officiellement en 2013, Honda dispose des armes pour jouer les premiers rôles.
    Last year’s Dakar winner Despres took on a fresh challenge last spring by moving to Yamaha. With the support of Olivier Pain and the promising Michael Metge, the Frenchman will be hoping to equal the record of six Dakar wins (currently held by Stéphane Peterhansel) and has focused essentially on developing his bike during the past six months.
    “The easy option would have been to stay at KTM, but changing teams keeps you on your toes,” says Despres. “I just want to see if I can win this event again on a different bike. I’ve got experience on my side. The other riders are very fast, but they don’t scare me. There aren’t many of us who have been consistently at the front year after year.”
    Despres will face competition chiefly from his longstanding rival and former team-mate Marc Coma. After sitting out last year’s Dakar because of a shoulder injury, the Catalonian rider is keen to make up for lost time and add a fourth win to his name. He will be able to count on the valuable help of team-mates Ruben Faria, Chaleco Lopez and KTM newcomer David Casteu.
    Honda returned to the event as a factory operation in 2013. After taking the time to find its marks again, it is targeting outright victory this time round. Its bid will be spearheaded by Helder Rodrigues, who will have the support of the reigning world champion Paolo Gonçalves (Michelin) and Joan Barreda (Michelin), winner of four stages in 2013.
    Once again, engine changes during the event will continue to cost 15 minutes for the first swap, then 45 minutes for the second and two hours for each additional change. To take the top prize at the finish in Valparaiso, Chile, on Saturday, January 18, will call for a smart blend of speed and consistency…

    Quintuple vainqueur de l’épreuve et tenant du titre, Cyril Despres s’est lancé un nouveau challenge en rejoignant l’équipe Yamaha au printemps 2013. Le Français, épaulé par Olivier Pain et du prometteur Michael Metge, tentera d’égaler le record de six victoires détenu par Stéphane Peterhansel. Il s’est essentiellement consacré au développement de la moto durant les six derniers mois.
    «J'aurais pu choisir la simplicité, et rester chez KTM. Mais changer de marque, c'est une remise en question nécessaire » assure Despres. « ll n'y a qu'une seule question qui m'intéresse, c'est de savoir si je suis capable de changer de moto et continuer à gagner cette course. La clé de ma réussite, c'est l'expérience. Je ne me bats pas avec les autres : ils progressent, ils vont vite, mais ils ne me font pas peur. Après tout, nous ne sommes pas nombreux à avoir prouvé que nous pouvions être réguliers, année après année ».
    Despres devra affronter son grand rival et ancien coéquipier Marc Coma pour réussir son pari. Privé de Dakar en 2013 suite à une luxation de l’épaule, le Catalan est avide de victoires et compte bien combler son retard en ajoutant un quatrième succès à son palmarès. Il pourra compter sur l’aide précieuse de ses coéquipiers habitués au podium, Ruben Faria, Chaleco Lopez et le nouveau venu chez KTM David Casteu.
    Après une première année d’apprentissage en 2013, les ambitions sont élevées du côté de l’écurie officielle Honda où l’on vise la victoire finale. Fer de lance de l’équipe, Helder Rodrigues, sera entouré du champion du monde en titre Paolo Gonçalves (Michelin) et de Joan Barreda (Michelin), auteur de quatre victoires d’étape l’an passé.
    Comme en 2013, les changements de moteur seront pénalisés, 15 minutes pour le premier changement, 45 pour le second et 2h00 pour le troisième et les suivants. Le vainqueur de l’édition 2014 devra rallier l’arrivée des 13 étapes et ménager sa monture pour enlever la victoire samedi 18 janvier à Valparaiso (Chili).