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    samedi 8 février 2014

    Old Empire Motorcycle - the delivery


    The Race - 2014 WRC Rally Sweden


    Colin’s Crest Award


    Every year, the memory of the 1995 World Rally Champion is honoured during Rally Sweden when the driver who performs the longest jump at Colin’s Crest on the ‘Vargasen’ stage receives a special award.
    Colin McRae died in 2007, but he certainly hasn’t been forgotten in rally circles. On every round of the FIA European Rally Championship, the Colin McRae Flat Out Trophy is presented to the event’s most ‘assertive’ driver, while in the WRC a Colin’s Crest Award is handed out every year in Sweden.
    The origins of the name ‘Colin’s Crest’ seem to have been forgotten, but they are said to date back to the Swedish Rally in 1995, the year the Scot won the world title in a Group A Subaru. Whatever the story, the event’s organisers have officially presented a Colin’s Crest Award annually since 2008 to the driver who produces the biggest leap over the infamous high-speed jump on ‘Vargasen’.
    That first year, it was won by Khalid Al-Qassimi who flew 36 metres. “It was my debut in Sweden and I wasn’t pleased with the way I was driving,” he recalls. “So I decided to up my speed and try to take Colin’s Crest flat out. I succeeded!”
    Two years later, that distance was improved by one metre by 18-year old Norwegian Marius Aasen in a Group N Subaru Impreza. “I must have been mad! My pace notes simply said: ‘keep left over crest’. As we took off, I knew we were going to spend some time in the air. We took it far slower second time through!”
    In 2011, freestyle ace Ken Block also did a leap of 37 metres in his Ford Fiesta RS WRC, while the 2012 award went to Estonian Ott Tanak (32 metres). Last year’s winner was Belgium’s Thierry Neuville who flew for 35 metres: “We took the crest flat on the second pass. They give you the trophy at the finish ceremony, but you have to give it back each year.”
    The outright record for the jump is said to belong to Mikko Hirvonen who leapt 40 metres in 2006, before the award’s creation. “The approach speed is around 120 or 130kph,” explains the Finn. “If you take it straight, you land off the road, and if you’re too far to the left you are likely to end up on the snow wall. You have to start thinking about the jump a few hundred metres before you reach it. There are always a lot of spectators, so we can’t disappoint them!”
    Talking about jumps in cars, Frenchman Guerlain Chicherit is hoping to beat the existing world record (held by Tanner Foust: 101 metres) on February 19, in Tignes, France, in a 1,000hp Mini. The target is 110 metres. The world record on snow (60 metres) is still held by Mads Ostberg.
    La mémoire du champion du monde des Rallyes 1995 est honorée chaque année au Rallye de Suède où un Colin’s Crest Award récompense le saut le plus long dans la spéciale de Vargasen.
    Disparu en 2007, l’Ecossais Colin McRae est toujours bien présent rallye. On connaît le Colin McRae Flat Out Trophy attribué au pilote le plus « attaquant » sur chaque manche du Championnat d’Europe des Rallyes FIA. En WRC, un Colin’s Crest Award est décerné chaque année au Rallye du Suède.
    Les origines du « jump » Colin’s Crest sont assez floues et remonteraient à l’édition 1995, année du sacre mondial de Colin McRae sur la Subaru Impreza GrA. Depuis 2008 en tout cas, les organisateurs du Rallye de Suède décernent officiellement un Colin’s Crest Award au pilote ayant réalisé le saut le plus long sur le célèbre « jump » dans la spéciale de Vargasen.
    Khalid Al-Qassimi avait remporté le 1er trophée avec un bond mesuré à 36 mètres. « C’était ma 1ère participation et je n’étais pas vraiment satisfait de mes performances. J’avais donc décidé de repousser mes limites et de me lancer le défi de passer à fond sur Colin’s Crest. Et j’ai réussi ! »
    Deux ans plus tard, un Norvégien de 18 ans, Marius Aasen, a amélioré d’un mètre sur sa Subaru Impreza STi GrN. « J’étais sans doute un peu fou ! Dans mes notes, j’avais juste « rester à gauche sur la crête ». Quand on a décollé, j’ai su qu’on allait atterrir très, très loin ! Le second passage, on est passé au ralenti… »
    En 2011, le roi du freestyle Ken Block n’a pas fait mieux que 37 mètres au volant de sa Ford Fiesta RS WRC. L’Estonien Ott Tanak a remporté le Colin’s Crest Award en 2012 avec un saut mesuré à 32 mètres, alors que l’an passé, le Belge Thierry Neuville a été récompensé avec un bond à 35 mètres. « On est passé à fond au 2e tour. C’est un trophée qu’on reçoit sur le podium et qu’on doit rendre chaque année. »
    Le record absolu à Colin’s Crest appartiendrait toujours à Mikko Hirvonen avec 40 mètres en 2006 (avant la création du prix). « On arrive à 120 ou 130 km/h », explique le Finlandais. « Si on saute droit, on atterrit en dehors de la piste. Si on est trop à gauche, on risque de se poser sur le mur de neige. On commence à penser au saut quelques centaines de mètres avant. On sait qu’il y aura beaucoup de spectateurs et qu’il ne faut pas les décevoir ! »
    A propos de « jump » en voiture, le Français Guerlain Chicherit se préparerait à améliorer le record du monde (101 mètres, Tanner Foust) le 19 février prochain à Tignes sur une Mini de 1000 chevaux. L’objectif est de sauter 110 mètres… Le record du monde sur neige est toujours détenu par Mads Ostberg avec 60 mètres.

    Latvala’s third Swedish triumph / Triplé suédois pour Latvala


    After their previous Rally Sweden victories in 2008 and 2012, Jari-Matti Latvala and Miikka Anttila claimed their third win on the wintry fixture today in Karlstad. VW Polo R WRC/Michelin enjoyed a one-two finish thanks to Andreas Mikkelsen who scored his first ever world class podium. He was joined in the top three by fellow Norwegian Mads Ostberg (Citroën).
    Positive temperatures and rain turned the usually snowy Värmland stages into a stony and rutted cocktail of slush and mud. Grip was difficult to find in the constantly changing conditions and most drivers made mistakes, from last year’s winner Sébastien Ogier to Robert Kubica, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville, Juho Hanninen and Elfyn Evans.
    Latvala came through the pitfalls unscathed, however, to collect his third Rally Sweden victory, five years after his first WRC win in Karlstad aged just 22. The Finn was dominated by team-mates Ogier and Mikkelsen on Day 1, but he responded to take command for good after SS11. It was his second victory in the VW Polo R WRC/Michelin and the German car dominated the week’s sport with a total of 19 fastest times from 23.
    Ogier was responsible for 10 of those and he led for the early part of the event until he lost five minutes in a snow wall on SS8. That left his team-mates to scrap for control, but Mikkelsen (2nd) could not prevent Latvala from taking the spoils, especially after a time-consuming spin on SS18. The Norwegian nonetheless notched up the first top-three finish of his career, while Ogier fought back from 20th to salvage sixth place.
    Ostberg (Citroën) took part in the podium celebrations in Karlstad for the fourth year running after pocketing the Power Stage bonus points. Finland’s Mikko Hirvonen (4th, Ford) was the best-placed Ford runner ahead of privateers Ott Tanak (5th) and Henning Solberg (7th) who marked their WRC comebacks with a stage victory each. Fellow Fiesta WRC drivers Pontus Tidemand from Sweden and Irishman Craig Breen came eighth and ninth respectively.
    Kris Meeke (Citroën) rounded off the top 10 following the ‘off’ of Elfyn Evans (Ford) on the last stage.
    As was the case in Monte Carlo, both Hyundai i20 WRCs ‘retired’ early on but this time they were able to re-join under the Rally2 ruling. Thierry Neuville went on to post two second-fastest times and Juho Hanninen was as high as sixth until his problem on SS12.
    There was drama in the WRC-2 battle when Yazeed Al-Rahji (Ford/Michelin) wasted a cushion of more than a minute by crashing on SS22 AND SS23. Finn Jari Ketomaa thought he had inherited the win but he was beaten on the final test by Estonia’s Karl Kruuda (Ford/Michelin) who won by a margin of 2.3s!
    Après 2008 et 2012, les Finlandais Jari-Matti Latvala et Miikka Anttila ont remporté le Rallye de Suède pour la troisième fois. Les VW Polo R WRC/Michelin ont signé un doublé avec le Norvégien Andreas Mikkelsen qui monte pour la première fois sur un podium mondial, podium complété par son compatriote Mads Ostberg (Citroën).
    Les températures positives et la pluie ont transformé les pistes du Värmland habituellement verglacées et enneigées en chemins boueux, creusés d’ornières et parsemés de pierres. Dans ces conditions d’adhérence précaires et changeantes, de nombreux pilotes sont partis à la faute, comme le champion du monde en titre et vainqueur sortant Sébastien Ogier, Robert Kubica, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville, Juho Hanninen ou encore Elfyn Evans.
    Le Finlandais Jari-Matti Latvala a su éviter tous les pièges pour remporter sa 3e victoire au Rallye de Suède où il avait ouvert son palmarès mondial en 2008 à 22 ans. Dominé par ses équipiers Ogier et Mikkelsen le 1er jour, Jari-Matti a réagi le lendemain pour prendre définitivement les commandes à l’issue de l’ES11. Il remporte sa 2e victoire au volant de la VW Polo R WRC/Michelin qui a totalement dominé cette épreuve avec 19 meilleurs temps sur les 23 spéciales parcourues.
    Sébastien Ogier est le meilleur performer (10) et menait le rallye avant de perdre près de 5 minutes dans un mur de neige (ES8), laissant ses deux équipiers s’expliquer pour la victoire. Le jeune Norvégien Andreas Mikkelsen (2e) a capitulé face à Latvala après un tête-à-queue dans l’ES18, mais il signe tout de même le 1er podium mondial de sa carrière. Sébastien Ogier est remonté de la 20e à la 6e place.
    Mads Ostberg (Citroën) monte sur le podium de Karlstad pour la 4e fois consécutive, après avoir remporté les trois points de la Power Stage. Le Finlandais Mikko Hirvonen (4e, Ford) devance les pilotes Ford « privés » Ott Tanak (5e) et Henning Solberg (7e) - qui ont marqué leur retour en WRC par un meilleur temps chacun -, le Suédois Pontus Tidemand (8e) et l’Irlandais Craig Breen (9e, Ford). Kris Meeke (10e, Citroën) complète le top-ten après la sortie de route d’Elfyn Evans (Ford) dans la dernière spéciale.
    Comme au Rallye Monte-Carlo, les deux nouvelles Hyundai i20 WRC ont dû se retirer prématurément, mais Thierry Neuville a réalisé deux 2e meilleurs temps et Juho Hanninen figurait en 6e position avant son retrait (ES12).
    En WRC-2, le rallye a basculé à deux spéciales du but. Yazeed Al-Rahji (Ford/Michelin) comptait plus d’une minute d’avance sur son poursuivant avant de sortir de la route dans l’ES22, puis dans l’ES23. Le Finlandais Jari Ketomaa pensait alors hériter de la victoire, mais l’Estonien Karl Kruuda (Ford/Michelin) s’est finalement imposé pour 2s3 à l’issue de la dernière spéciale !