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    mercredi 25 juin 2014

    TT Assen : Une histoire de samedis


    Seule destination à avoir accueilli le Championnat du Monde chaque année depuis 1949, le circuit du TT Assen sera samedi prochain le théâtre de la huitième manche de la saison 2014.

    Valentino Rossi, Yamaha Factory Racing, Assen RAC

    Assen avait accueilli ses premières courses moto en 1925, lorsque le circuit empruntait les routes locales et mesurait 27.53 km de long. Le circuit avait été raccourci à 16.54 km entre 1926 et 1954 mais n’avait accueilli aucune course en 1939 et 1946 en raison de la Seconde Guerre Mondiale. Le tracé fut réduit de moitié en 1955 pour passer à 7.704 km puis de nouveau modifié en 2002.
    Aujourd’hui, la piste ne fait que 4.542 km de long mais conserve plusieurs virages du tracé originel. Par tradition, le TT Assen a toujours eu lieu le dernier samedi du mois de juin et demeure l’un des plus grands évènements sportifs de l’année aux Pays-Bas. Le week-end de course à Assen commence le jeudi, les qualifications ont lieu le vendredi et les courses le samedi, l’éventualité d’organiser des courses le dimanche ayant à l’origine été écartée pour des motifs religieux.
    Deux pilotes ont remporté trois Grands Prix le même jour à Assen. En 1964, Jim Redman s’était imposé en 125cc, 250cc et 350cc, à chaque fois sur Honda, et avait couvert 259 miles (417 km) sur l’ensemble des trois courses. Trois ans plus tard, Mike Hailwood s’imposant en 250cc, 350cc et 500c.
    En 1975, Barry Sheene et Giacomo Agostini n’avaient pas pu être départagés à l’arrivée, ayant tous les deux enregistré un temps de 40’01.00s sur une course de 16 tours, avec une vitesse moyenne de 155.64 km/h. Les juges de ligne avaient décerné la victoire à Sheene. Il s’agissait de la première de ses 19 victoires en 500cc.
    Les chiffres du Circuit du TT Assen
    - 253 courses de Grand Prix en catégorie individuelle ont eu lieu au circuit d’Assen.
    - Yamaha est le constructeur qui compte le plus de victoires au TT Assen depuis le début de l’ère MotoGP™ 4-temps, avec un total de sept. Sur la même période, Honda a remporté quatre victoires et Ducati une seule, en 2008.
    - La victoire de Ben Spies au TT Assen de 2011 est la dernière victoire MotoGP™ remportée par un pilote qui ne soit pas Casey Stoner, Valentino Rossi, Dani Pedrosa, Marc Márquez ou Jorge Lorenzo.
    - Angel Nieto est le pilote qui a remporté le plus de victoires à Assen, avec un total de 15 sur les catégories 125cc et 50cc. Il est suivi de Giacomo Agostini, avec 14 victories en 500cc et 350cc.
    - Parmi les pilotes actuels, Valentino Rossi est celui qui a le plus de victoires à Assen, avec un total de huit : six en MotoGP™, une en 250cc et une en 125cc.
    - Quatre Néerlandais ont gagné à Assen : Paul Lodewijkx en 50cc en 1968, Wil Hartog en 500cc en 1977, Jack Middelburg en 500cc en 1980 et Hans Spaan en 125cc en 1989.
    - Le dernier Néerlandais à être monté sur le podium d’Assen est Wilco Zeelenberg, désormais team manager de Movistar Yamaha MotoGP. Il avait fini troisième en 250cc en 1994.

    Rally Poland : Retour en Europe Centrale / a return to central Europe


    Le Championnat du monde des Rallyes FIA n’était plus revenu en Europe Centrale depuis 2010, et en Pologne depuis 2009. Le parcours - terre - de la septième manche WRC 2014 s’étalera sur deux pays, la Pologne et la Lituanie. Sébastien Ogier (VW/Michelin) ouvrira la piste le premier jour. Il devrait être battu par Robert Kubica à l’applaudimètre.
    Le Rally Poland est de retour en WRC après cinq d’absence et nous avons logiquement demandé à Robert Kubica ce qu’il pensait du parcours : « Je crois qu’il y a 1,5 km en commun avec le tracé 2013 en Championnat d’Europe, alors je ne suis pas le mieux placé pour répondre à cette question, » nous a gentiment expliqué l’ancien pilote de F1 à l’arrivée du Rally Italia-Sardegna.
    Parmi les pilotes ayant disputé cette épreuve en 2009, Sébastien Ogier se souvient que « c’est très rapide sur des pistes sablonneuses. Donc le balayage sera encore important et je vais ouvrir la piste. Mais je ne veux pas y penser, je préfère profiter de ma victoire », déclarait celui qui s’est imposé en Sardaigne avec près d’une minute et demie d’avance alors qu’il balayait la piste le 1erjour.
    On n’a pas osé poser la question à Jari-Matti Latvala, leader du Rallye de Pologne 2009 jusqu’à sa sortie de route mémorable dans la dernière spéciale, une Superspéciale. « Le pire rallye de ma carrière. » Mikko Hirvonen avait hérité de la victoire alors que Mads Ostberg était sorti de la route lui aussi. Tous ont confirmé le profil rapide des spéciales. Il y en aura 24 à parcourir (362,48 km), dont la plus longue (Goldap) mesure 35,17 km. La 1ère étape, en Lituanie, comprend sept spéciales avec un seul « remote service » de 15 minutes à mi-journée.
    71 équipages sont engagés sur cette 71e édition du Rally Poland, une des plus anciennes épreuves sur route européennes. Parmi les WRC, on retrouve les pilotes officiels et semi-pro habituels plus les Polonais Michal Solovow etKrzysztof Hołowczyc sur des Ford Fiesta RS WRC.
    En WRC-2, le nouveau leader du championnat Lorenzo Bertelli fait l’impasse, ainsi que Nasser Al-Attiyah. C’est donc une belle opportunité qui s’offre aux autres prétendants au titre comme Yazeed Al-Rahji, Nicolas Fuchs, Jari Ketomaa, Ott Tanak… A suivre également, hors championnat, le triple champion de Pologne Bryan Bouffier sur une Ford Fiesta R5.
    Trois mois après le Portugal, le Championnat du monde Junior reprend également ce week-end. Stéphane Lefebvre s’était imposé en Algarve. Le Français arrive en Pologne fort d’une 2e place Junior au Rallye d’Ypres le week-end dernier. 12 Citroën DS3 R3/Michelin sont engagées. Ce sera l’heure de la reprise aussi pour les concurrents du Fiesta DMack Trophy où 12 équipages sont également attendus au départ.
    Le Rally Poland s’élancera jeudi après-midi (26 juin) avec trois spéciales dont une Superspéciale à Mikolajki, ville-hôte de cette 71e édition.
     a five-year absence, Rally Poland is back on the WRC calendar, so we asked Kubica what he thought of the stages: “I think only 1.5km are the same as last year’s European Championship round here, so I’m not sure I’m the ideal person to answer,” the ex-F1 driver politely sidestepped during Rally Italia-Sardegna.
    Ogier is one of the drivers who were here in 2009, and he recalls that the stages were fast and sandy. “Road sweeping will play a big role and I’ll be first on the road. I prefer not to think about that right now. I just want to savour my victory,” he commented after winning in Italy, almost 1½ minutes clear after sweeping the stages on Day 1…
    We didn’t dare to put the question to Jari-Matti Latvala who led in Poland in 2009 until his memorable accident on the closing super-special: “The worst rally of my career…”
    His mishap handed a surprise win to Mikko Hirvonen, while Mads Ostberg crashed out that time, too. All these drivers confirm that the Polish roads are very fast, and this year’s menu features 24 stages (362.48km), the longest of which is ‘Goldap’ (35.17km). Day 1’s action will take competitors into Lithuania for seven stages split by a remote 15-minute lunchtime service halt.
    Fittingly, the 71st Rally Poland – one of the sport’s oldest fixtures – has attracted 71 entries, including the usual professional and privateer WRC runners, joined by Poles Michal Solovow and Krzysztof Hołowczyc (Ford Fiesta RS WRC).
    Neither the WRC-2’s new leader Lorenzo Bertelli nor Nasser Al-Attiyah are making the trip, which will give Yazeed Al-Rahji, Nicolas Fuchs, Jari Ketomaa and Ott Tanak a chance to score useful points. … Also in a Ford Fiesta R5 will be Bryan Bouffier, the three-time Polish champion.
    Three months after Portugal, the Junior championship resumes this week. After winning in the Algarve, Stéphane Lefebvre will arrive directly from Ypres, Belgium, where he was second in the ERC round’s Junior contest. The field will feature 12 Michelin-equipped Citroën DS3 R3s. Also back in action will be a dozen runners in the Fiesta DMack Trophy.
    The 2014 Rally Poland will start on the afternoon of Thursday, June 26, with three stages in the vicinity of the host town Mikolajki.

    Top temptations from Artcurial’s 2014 Le Mans Classic auction


    Artcurial auction at the 2014 Le Mans Classic
    Held every two years, the Le Mans Classic not only plays host to some stunning nostalgic racing, but also an Artcurial auction. Many of the cars to be found in this year’s lotlist would be in contention for a 2016 grid spot – here we choose our favourites…
    Nestled within the 105-car-strong lotlist of this year’s Artcurial sale are several racing machines with authentic Le Mans provenance, including the 1964 AC Cobra and a quirky Panhard which saw action at La Sarthe on no fewer than three occasions. But our selection not only includes those almost certain to warrant an invitation to the 2016 Classic; we’ve also chosen a few road racers to get you there that have the style to match their speed.
    Photos: Artcurial
    EUR 1 300 000 - 1 700 000
    EUR 800 000 - 1 000 000
    EUR 280 000 - 320 000
    EUR 400 000 - 600 000
    EUR 450 000 - 550 000
    EUR 150 000 - 200 000
    EUR 120 000 - 160 000
    EUR 180 000 - 200 000
    EUR 450 000 - 500 000
    EUR 300 000 - 400 000
    EUR 250 000 - 300 000
    EUR 80 000 - 100 000

    TOP 5 2-STROKE MOTORCYCLES


    The Top 5 2-stroke motorcycles
    There’s nothing quite like the smell of two-stroke oil. Or the sound of a swarm of two-strokes hurtling down the track at full tilt. Then there’s that power band—a trait that earned some larger-capacity bikes the title of ‘widow maker’.
    Whatever the reason, there’s a certain romanticism associated with two-stroke engines. They’ve powered some of the most legendary motorcycles of all time, dominating track and off-road racing. I’ll never forget the time my dad took me to Kyalami in ’92 to watch the likes of Wayne Rainey, Kevin Schwantz and Mick Doohan duke it out. (John Kocinski ended up winning that race.)
    Sadly, modern emissions laws have seen a drastic decline in the use of two-strokes. There are ways to make them compliant but, as Kevin Cameron explains in this piece forCycle World, few manufacturers are willing to invest in the R&D required. So most two-stroke engines are now found in scooters and dirt bikes.
    So it was time we asked the question: is a vintage two-stroke a good choice for a custom build? After scouring the archives, the answer is a resounding yes. We decided to exclude restored and replica race-bikes, and focus instead on rare and exotic machines, and here are our top five picks.
    Let us know in the comments if they inspire you to take up smoking.
    Custom Kawasaki 2-stroke motorcycle by Valtoron
    Kawasaki H1 by Valtoron Kawasaki’s 498cc, triple-cylinder H1 was one of the first two-strokes to earn the ‘widow maker’ title. This one, a ’74 model dubbed La Bomba, was built by Spanish foundry Valtoron. The H1 was powerful enough in stock form, but it’s been boosted further with Wiseco high compression pistons, and reworked ports and expansion chamber—the result is 70 horses at the rear wheel.
    Valtoron also braced and reinforced the H1′s notoriously wobbly frame, dropped the front end and upgraded the rear shocks to Koni items, connected to a Kawasaki GPz550 swingarm. All the bodywork was cast from recycled aluminum, finished with some bronze bits and a leather saddle. The headlight’s particularly quirky—it’s a Zundapp unit, ‘floating’ in a custom bracket. [More about this bike]
    Photo by Kristina Fender.
    Customized SWM 320TL 2-stroke motorcycle
    SWM 320TL Trials Lorenzo Buratti wanted a bike for his 17-year-old daughter to learn to ride on that could double-up as a bike for ambling through the woods. So he refurbished this old SWM 320TL—an Italian-made motorcycle powered by a reliable 280cc Rotax engine. Buratti kept things simple – mounting the tank from an old Motobecane enduro bike and electing not to paint the engine or frame. (“I like the idea of a bike that carries signs of the times.”)
    He polished the forks and painted the exhaust though, and trimmed and fitted a Kawasaki Z900 rear fender. The air filter’s protected by a tomato can, and most of the bike’s other parts were found at various swap meets. It’s a bike that didn’t cost Buratti much, or take him too long to build, but hits the mark with an effortless vintage charm. [More about this bike]
    Custom Suzuki 2-stroke motorcycle by Motohangar
    Suzuki GT550 “Honduki” by MotoHangar This ’75 GT550-powered custom fromMotoHangar in Virginia is mental—and downright desirable. It’s a bit of a parts-bin special, but in the best way possible. The subframe is custom, the tail unit is from a Kawasaki GPZ and the expansion chambers are from a Kawasaki H1. There’s also a Honda headlight, a Suzuki SV650 swingarm and Yamaha GSX-R forks and wheels. Naturally the air-cooled triple’s been bored out as well—to .50 over. Completed entirely in-house, including the paint and graphics, it’s straight out of the left field—but should make for an explosive ride. [More about this bike]
    Custom Ossa 2-stroke motorcycle by Cafe Racer Dreams
    Ossa Copa ‘Grand Prix’ by CRD Café Racer Dreams keep popping up in our Top 5s. It’s understandable though—the Spanish garage has a cohesive and pared-back style that’s hard to ignore. This classically-styled 1979 Ossa Copa 250 proves just how versatile they are. The Copa is a lightweight single known for it’s unusually low mixture ratio—3.5% as opposed to Ossa’s usual 5%.
    CRD rebuilt the motor, fitting a Mikuni 38 carb and a hand-made exhaust system. They also strengthened the frame, upgraded the forks and replaced the stock five-spoke wheels with 18” aluminum items. A race replica tank’s been fitted, paired with a Yamaha tail piece and custom seat, and finished in an eye-catching green and white scheme. [More about this bike]
    Photo by Kristina Fender.
    Custom Yamaha RD350 2-stroke motorcycle
    Yamaha RD350 by Analog A round-up of custom two-strokes wouldn’t be complete without a Yamaha RD350. This 1973-model was bought as an incomplete café-racer project, which sat around for a few years before its owner took it to Tony Prust of Analog Motorcycles to finish the work.
    The biggest change Prust made was cutting the neck tube off so that he could graft on a Ducati S2R front end. For the wheels, he laced the original RD rear rim to the front hub, choosing a Yamaha TZ250 GP rim and hub at the rear, and replaced the stock rear drum brake with a disc.
    Brembo rotors and calipers have been fitted all round—both linked to the right foot lever. The bars are super-clean, thanks to an internal throttle system and the lack of a front brake lever. A hydraulic clutch has been installed too, and the engine’s been treated to DG expansion chambers and Uni pod filters. The frame has been de-tabbed, and a custom leather and Alcantara seat fitted.
    Kiel Sawusch of Crown Auto Body was responsible for the paint—a slick black and white scheme that reinforces just how clean and tight this build is. [More about this bike]
    Photo by Timothy Prust. via BIKEexif