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    vendredi 22 août 2014

    Rallye Deutschland : Quand VW applaudit Hyundai ! / VW applauds Hyundai!


    Ce rallye est particulièrement important pour Thierry Neuville qui est né à moins de 100 km de Trèves. Mais il aurait pu s’arrêter hier matin quand le Belge est sorti de la route au Shakedown. Ses mécaniciens ont travaillé d’arrache-pied toute la nuit pour qu’il puisse prendre le départ ce matin.
    Les premiers mots de Thierry Neuville ce matin à l’arrivée de l’ES1 furent adressés à ses mécaniciens. Sans eux, il aurait suivi l’ADAC Rallye Deutschland 2014 en simple spectateur, suite à sa sortie de route de la veille.
    Les rallyes asphalte demandent beaucoup de précision dans le pilotage et visiblement, le Belge avait braqué un peu trop tôt dans une courbe. Sa Hyundai i20 WRC a alors heurté un talus avant de partir dans une série de tonneaux au milieu de vigne. Sous la violence de l’impact, la portière côté passager fut arrachée.
    Par chance, le Shakedown se déroulait tout près de Trèves et la voiture a pu être rapidement récupérée par l’assistance Hyundai Motorsport. Les suiveurs du WRC se souviennent qu’en Finlande, deux World Rally Cars ont été exclues du rallye en raison de dommages à la structure du véhicule. Les officiels FIA ont donc vite inspecté la Hyundai i20 WRC de Thierry.
    Heureusement, seule une petite section de l’arceau de sécurité était endommagée et, cette partie étant façonnée par Hyundai, le team a été autorisé à remplacer cette section de 20 cm soudée. Ensuite, si les mécaniciens parvenaient à reconstruire la voiture à temps pour le départ vendredi matin, Neuville serait autorisé à disputer l’ADAC Rallye Deutschland 2014.
    « Nous avons commencé les réparations à 14h00 », relate une porte-parole du team. « Nous avons tout changé, tous les éléments de carrosserie y compris le toit. Le moteur n’a pas été remplacé. »
    « Les mécaniciens de la N°7 ont travaillé toute la nuit. Ils ont été aidés au début par ceux de la N°8. Mais on ne voulait pas que tous perdent de précieuses heures de sommeil, alors ils ont été remplacés par leurs collègues de la N°20 ce matin. Nous avons aussi appelé du renfort de notre siège d’Alzenau, à 220 km d’ici.
    « On ne s’est pas précipités. Nous avons pris notre temps pour faire les choses bien et ce matin, Thierry avait une voiture pratiquement neuve à 7h30. Certains mécaniciens de Volksagen Motorsport sont venus voir la fin des travaux et ont chaleureusement applaudi quand Thierry a démarré pour faire un « check system ». C’était très touchant. »
    « Dans la sortie de route, quand la portière passager s’est arrachée, le carnet de bord et l’iPhone de Nicolas ont été éjectés. Nous avons passé toute l’après-midi pour essayer de retrouver le portable. On a même passé des messages sur Twitter au cas où, sans succès. Plus tard, quelqu’un est reparti dans les vignes la nuit et a fait sonner le téléphone de Nicolas. Par chance, il a vu l’écran s’allumer sous les feuilles. Tout est bien qui finit bien ! »




    This week’s event is especially important for Belgium’s Thierry Neuville who lives less than 100km from the Rallye Deutschland service park in Trier. It nearly all went very wrong, however, when the Hyundai driver had a huge crash on shakedown. His mechanics worked through the night to repair his car in time for today’s start.
    Neuville’s first words at the end of this morning’s SS1 were to thank his team. Indeed, had it not been for their efforts, he would have been a mere spectator today following the damage sustained to his i20 WRC in a frightening shakedown accident yesterday!
    Rallye Deutschland’s stages demand millimetre precision, but images of the Belgian’s accident show that he turned into a corner a fraction too early. His car clipped a kerb and was launched into a series of rolls down the hillside through the vines. The violence even ripped off the passenger-side door.
    Happily, the test was near Trier, so the team was able to recover the wreck quickly and bring it back to service. Visitors will recall that two WRC cars were excluded from the recent Rally Finland because of structural damage after crashes, and FIA observers soon arrived to inspect the Hyundai.
    Happily, only a small section of the roll cage was damaged and, since this is a Hyundai-made component, the team was authorised to cut out the 20cm section and weld an intact tube in place. After that, if they could rebuild the chassis in time for Friday’s start, Neuville would be allowed to contest his ‘home’ event…
    “Repairs started at around 2pm,” related a team spokesperson. “We changed everything. All the body panels, and even the roof was cut away and replaced. We decided not to change the engine, though.
    “The mechanics dedicated to the N°7 car worked all night, initially with help from the N°8 team. We didn’t want everyone to miss sleep, so they were replaced by their N°20 colleagues when they arrived this morning. We also brought in someone who knows the car well but who had stayed behind at our headquarters in Alzenau, about 220km away.
    “We didn’t rush the work. We preferred to take our time and do it properly, and the result was a practically new car when everything was completed at around 7:30am. Some of the Volkswagen mechanics came to watch the final phase and they spontaneously applauded when Thierry fired the car up and took it for a quick ‘systems check’ drive round the service park. That was very nice touch.
    “When the co-driver’s door came off in the accident, Nicolas’s shakedown timecard and iPhone disappeared with it. I don’t think the timecard was retrieved and we spent all afternoon hunting for the phone. We sent out Twitter messages just in case anybody had seen it, but there was no response. Later, someone returned to the vineyard at night and dialled the number. By luck, they spotted the screen’s light through the leaves. All’s well that ends well!”

    8 Heures d’Oschersleben : Penz 13 s’offre la pole / pole for Penz 13!


    L’équipe allemande Penz 13, engagée en catégorie Superstock, s’élancera demain de la pole position des 8 Heures d’Oschersleben, avant-dernière manche du Championnat du monde d’Endurance (EWC). Elle devance les équipes EWC, SRC Kawasaki, le YART 07, le GMT 94 (Michelin), Honda Racing et le SERT.
    En améliorant leurs performances réalisées hier, Pedro Vallcaneras, Bastien Mackels et Markus Reitenberger créent la surprise en devançant les top teams engagés dans la catégorie reine EWC et s’offrent la pole position des 8 Heures d’Oschersleben.
    Mackels et Reitenberger ont signé les meilleurs chronos de leur série en franchissant la barre des 1.27. Reitenbeger est crédité du meilleur temps absolu (1.26.503) et améliore le chrono de Mackels (1.26.614). Penz 13 affiche ainsi une moyenne d’1.27.203.
    Derrière, malgré les améliorations de Grégory Leblanc (1.26.896) et Matthieu Lagrive (1.28.357), SRC Kawasaki (1.27.440) laisse filer la pole position pour 0,237 seconde. Avec un chrono d’1.27.909, Michael Laverty permet au YART 07 (1.27.448) d’arracher la troisième place pour seulement 0.001 seconde au GMT 94.  Kenny Foray s’est montré plus rapide lors de cette seconde séance en bouclant son meilleur tour en 1.27.668. Matthieu Gines a également amélioré en 1.27.556.
    Honda Racing (1.27.489) complète le top 5. Les cinq premières équipes se tiennent dans un mouchoir de poche séparées que de 0,286 seconde.
    Le SERT pointe à la sixième place (1.27.830). National Motos (1.28.151) est septième devant le YART (1.28.271), Bolliger Team Switzerland (1.28.281) et le Team R2CL (1.28.487).
    Le Qatar Endurance Racing Team (1.28.554) a gagné une place par rapport à hier et se classe 11ème au général et deuxième en Superstock et devance le Junior Team Suzuki LMS (1.28.621).
    Le warm-up est programmé à 9h00. On se retrouve sur www.motoracinglive.com à partir de 12h00 pour suivre ensemble l’intégralité des 8 Heures d’Oschersleben. Soyez au rendez-vous !
    The German Superstock team Penz 13 will start Saturday’s 8 Hours of Oschersleben from pole position. In qualifying for the third and penultimate round of the Endurance World Championship (EWC), they finished clear of EWC regulars SRC Kawasaki, YART 07, GMT 94 (Michelin), Honda Racing and SERT.
    The pace of Pedro Vallcaneras, Bastien Mackels and Markus Reitenberger was even faster than yesterday and the Penz 13 trio was rewarded with pole position ahead of all the EWC’s premier teams.
    Mackels and Reitenberger both topped the timesheet of their respective session with laps in under the 1m27s mark. Reitenberger came away with the best overall time (1m26.503s) to beat Mackels’ previous benchmark (1m26.614s) and Penz 13’s average was 1m27.203s.
    Despite improvements from Grégory Leblanc (1m26.896s) and Matthieu Lagrive (1m28.357s), SRC Kawasaki (1m27.440s) fell 0.237s short of the German squad’s performance.
    A 1m27.909s for Michael Laverty allowed YART 07 (1m27.448s) to clinch third spot, just 0.001s ahead of GMT 94. Kenny Foray (1m27.668s) and Matthieu Gines (1m27.556s) also improved in Qualifying 2.
    Honda Racing (1m27.489s) rounded off the top five which was covered by a mere 0.286s!
    The top 10 continued with SERT (1m27.830s), National Motos (1m28.151s), YART (1m28.271s), Bolliger Team Switzerland (1m28.281s) and Team R2CL (1m28.487s).
    Qatar Endurance Racing Team (11th, 1m28.554s) gained a place in the Superstock order to go second in the class, ahead of Junior Team Suzuki LMS (1m28.621s).
    Saturday morning’s warm-up will start at 9am, and you can join us at www.motoracinglive.comfrom midday for live coverage of this year’s 8 Hours of Oschersleben.

    Rallye Deutschland (WRC): Ogier out, Latvala en tête / VW’s domination takes a blow!


    La dernière spéciale de cette journée a été marquée par la sortie de route du leader Sébastien Ogier. Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) est désormais en tête devant Kris Meeke (Citroën) pointé à plus d’une demi-minute, et Dani Sordo (Hyundai) a seulement 5s6 du Britannique.
    Pour écrire ce résumé de la première étape de l’ADAC Rallye Deutschland 2014, nous sommes retournés à l’arrivée de Moselland (ES6). La vue était aussi belle que ce matin et nous avons eu un peu plus de temps pour admirer le paysage car le départ de cette spéciale fut retardé de près de 45 minutes après la sortie d’une voiture « VIP » près de l’arrivée.
    Au point stop, les conversations portaient sur qui pourrait empêcher un nouveau doublé Volkswagen cette saison et son premier succès à domicile. Puis, l’info nous est parvenue sur la radio HF : Sébastien Ogier est sorti de la route au km 7.2.
    D’après nos informations, le Français aurait quitté la route, dévalé un talus assez pentu pour retomber sur une route parallèle en contre-bas, mais qui, hélas, ne lui a pas permis de revenir sur la bonne piste. Le pilote Volkswagen a dû abandonner.
    Jari-Matti Latvala est donc arrivé en premier au point stop : « On a reçu le message comme quoi Seb était out, mais on n’avait aucune idée de la raison. On a vu des traces noires sur la route, mais je ne peux pas affirmer que c’était les siennes. Ensuite, j’ai un peu perdu le rythme car je n’avais plus besoin d’attaquer », commentait le nouveau leader de l’épreuve.
    Son plus proche rival est désormais Kris Meeke, mais le pilote Citroën point à plus de 30 secondes : « On était sur la ligne de départ que on a reçu le message de la sortie de Seb. En arrivant au kilométrage, j’ai tout de suite su de quel virage il s’agissait. C’est piégeux. Je suis 2ecertes, mais le rallye est encore long et la météo peut changer. La pluie est prévue demain. »
    Grâce à un 2e meilleur temps dans l’ES6, Dani Sordo a conclu la journée sur le podium provisoire, à 5s6 de Meeke. « Je bénéficierai d’une meilleure position sur la route demain. »
    Andreas Mikkelsen (4e), est à seulement 3 secondes de l’Espagnol et lui-même sous la pression de Thierry Neuville (5e, Hyundai), Mikko Hirvonen (6e, Ford), Elfyn Evans (7e, Ford) et de Mads Ostberg (8e, Citroën) tout groupés en moins de 9 secondes !
    Neuville a été retardé par de la fumée dans l’habitacle de sa Hyundai i20 WRC dans l’ES6 et il a sauté hors de sa voiture à l’arrivée pour trouver l’origine du problème. De leur côté, Hirvonen, Evans et Ostberg semblaient satisfaits de leur journée. Le Norvégien était particulièrement heureux d’avoir enfin terminé Moselland sans problème !
    Le Portugais Bernardo Sousa (Ford Fiesta RRC) est leader WRC-2 devant Pontus Tidemand (Fiesta R5, +4s2). Le Français Eric Camilli (Citroën/Michelin) devance son compatriote Stéphane Lefebvre (+8s3) en WRC-3 et J-WRC.
    The final stage of Day 1 in Germany produced a big surprise when Ogier crashed his Polo R WRC. The lead is now in the hands of his Volkswagen/Michelin team-mate Latvala. Meeke consequently figures in second place for Citroën, but he is more than half-a-minute adrift of the Finn. Hyundai’s Sordo joins them on the podium.
    To round off our coverage of Rallye Deutschland’s opening leg, we returned to the end of ‘Moselland’ (SS6). There was the same great view as this morning, but this time we had a little longer to enjoy it because the start was delayed by almost three-quarters of an hour after a ‘VIP’ car crashed within sight of the finish.
    To pass the time, the conversation at the Stop Control turned to whether anything could prevent Volkswagen from claiming another one-two finish this weekend, and its first victory on home soil. Suddenly, news came over a walkie-talkie that Sébastien Ogier had gone off 7.2km after the start…
    We cannot say for sure, but it appears that the Frenchman drove off the stage and dropped down a steep bank, eventually joining a parallel road below. Unfortunately, this did not give him access to the correct route again and he was forced to retire.
    Jari-Matti was consequently the first driver to appear at the finish. “We got the message that Seb was out but we had no idea why. We saw some black marks on the road, but I can’t say if it was him,” related the rally’s new leader. “After that, I lost my rhythm a little bit because there was suddenly less need to push.”
    The Finn’s closest threat is still Kris Meeke, but the Citroën driver has now been promoted to second spot. “We were on the start line when we got the message about Ogier,” he said. “When we got close to KM7.2, I knew exactly which corner it was. It’s a very tricky place. I’m second now, but let’s see how it pans out. There’s a long way to go and there’s the weather to think about. It could rain on Saturday”
    The second-fastest time for Dani Sordo on SS6 (21.02km) allowed Hyundai’s Spaniard to complete Day 1 on the podium and he was clearly happy with his position. “I should have a better road order tomorrow, as well,” he reflected.
    Andreas Mikkelsen (4th) is only three seconds behind in his Polo, however, chased by Thierry Neuville (Hyundai), Mikko Hirvonen (Ford), Elfyn Evans (Ford) and Mads Ostberg (Citroën) who are all covered by less than nine seconds.
    Neuville was hampered by smoke inside his i20 WRC on SS6 and he jumped out his car on the stop line to inspect the underbody but the reason for the problem remained a mystery. Meanwhile, Hirvonen, Evans and Ostberg all seemed reasonably cheerful after today’s six stages, and the Norwegian was especially pleased to have survived ‘Moselland’ which he had never previously completed!
    The early pace-setters in WRC-2 are Bernardo Sousa (Ford Fiesta RRC) and Pontus Tidemund (Ford Fiesta R5, +4.2ss), while Eric Camilli (Citroën) is in front in the WRC-3 standings, 8.3s clear of Stéphane Lefebvre.



    Asia Cross Country: Outlander PHEV completes Rally for second straight year

    An Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybrid electric four-wheel drive SUV, entered and managed by the "Two & Four Motorsports" rally team supported by Mitsubishi Motors Corporation (MMC), successfully completed the FIA-certified ASIA CROSS COUNTRY RALLY2014 (AXCR) in its T1E class (electric vehicle class).

    The team completed the rally in 19 hours 17 minutes and 12 seconds for the total driving distance of 1986 km under rough courses, winning the first place in the class and 14th place overall.

    The Outlander PHEV, having completed this rally for two years in row proved its outstanding levels of reliability, durability and all-terrain performance as well as proved the Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) powertrain is durable even under severe road conditions.

    The Outlander PHEV rally car used the competition-modified suspension from last year's race car as well as raised ground clearance with the drive battery placed higher for improved off-road performance.

    The car's Super All-Wheel Control (S-AWC) integrated vehicle dynamics control system was tuned for competition use to provide better traction. Other modifications included the fitting of a roll cage and underbody skid plate, the use of lighter engine hood, rear gate and interior parts, and additional sealing and a snorkel for water crossings. Apart from these changes, the car competed using the almost the same Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) powertrain and mechanical parts as the standard production model.

    The Outlander PHEV won its class for the second year in a row. Prologue Run (August 9): 11th place overall Pattaya, Thailand. SS01 (August 10): First day of full competition, 13th place overall. SS02 (August 11): Battling Thailand's deep ruts and muddy and boggy trails the Outlander PHEV finished 12th overall.

    SS03 (August 12): Race moves from Thailand to Cambodia, towards the Angkor Wat World Heritage site. This leg featured comparatively flatter terrain where the Outlander PHEV could take advantage of the high torque of its electric motors and S-AWC which led to a step up to 11th place overall.

    SS04 (August 13): Progress to 9th place overall in this leg which started from Angkor Wat. SS05 (August 14): This grueling leg was the longest and featured deep ruts. Lack of high ground clearance forced the Outlander PHEV to avoid much of the second half of the course, falling to 15th place overall.

    SS06 (August 15): The last leg starting from Phnom Penh featured a flat high-speed course, finishing 2nd in the leg and recovering to finish 14th overall.

    "Because the extreme road surface conditions unique to the Asia Cross-Country Rally gave us a really hard time when we competed for the first time last year, this year we raised the ground clearance further to improve the car's off-road performance," said Mr. Yasuo Tanaka, Technical Director.

    "It makes me very happy that the Outlander PHEV not only successfully completed the rally under such grueling conditions for the second year in a row but also placed higher than last year. I am also very satisfied and proud that the Outlander PHEV was able to demonstrate so convincingly the reliability and durability of MMC's own plug-in hybrid electric vehicle system as well as the superior capabilities of its Twin Motor 4WD and S-AWC systems," Yasuo Tanaka continued.

    "The Outlander PHEV's improved all-terrain performance this year means we have been able to collect more valuable data than last. I am looking forward to utilizing this in our electric vehicle development." 


    via http://www.marathonrally.com