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    mercredi 19 novembre 2014

    Les brèves du mercredi…/ Wednesday’s WRC notes: Wales


    Au menu de nos dernières brèves du mercredi 2014… la saison 2015 qui se profile déjà à l’horizon. Au Pays de Galles, on a vu des moutons, des dragons, des rugbymen, des Volkswagen au-dessus de la mêlée…
    - A l’arrivée de la dernière spéciale, Robert Kubica a déclaré qu’il ne savait pas s’il sera en rallye ou en circuit la saison prochaine. « Pour l’instant, c’est du 50-50. »
    - Dimanche matin, lors du dernier parc d’assistance de la saison, les mécaniciens M-Sport ont fait une haie d’honneur pour Mikko Hirvonen et Jarmo Lehtinen. Direction les Maldives pour Mikko. Le Finlandais sera au soleil et sous les cocotiers au moment du prochain Rallye Monte-Carlo.
    - Deux nouvelles Volkswagen Polo R WRC 2015 seront engagées au Rallye Monte-Carlo. Andreas Mikkelsen devrait débuter la saison au volant de la version 2014.
    - Deux Hyundai i20 WRC seront au départ du Rallye Monte-Carlo. L’équipe sud-coréenne n’est pas encore certaine d’engager une 3e voiture sur la saison.
    - Les tests Monte-Carlo 2015 vont débuter dans deux semaines pour Hyundai, qui partira ensuite en essais Suède mi-décembre. Volkswagen et Ford ont également prévu des tests Monte-Carlo mi-décembre. Citroën attendra le mois de janvier.
    - Au Wales Rally GB, tout le monde se posait la question de savoir si Sébastien Loeb serait au départ du Rallye Monte-Carlo 2015 sur une Citroën DS3 WRC/Michelin. Wait and see… En revanche, Citroën Racing a confirmé que trois C-Elysées seront engagées en WTCC 2015 pour Lopez/Muller/Loeb et que deux autres seront confiées au Sébastien Loeb Racing.
    - Après Molly Taylor en France et Jari Ketomaa en Espagne, nos amis de WRC Radio avait fait appel à l’Irlandais Craig Breen pour interviewer les pilotes aux arrivées de spéciales puisque Molly et Jari étaient au volant ce week-end. Molly Taylor a terminé 4e en WRC-3 et Jari Ketomma a remporté le WRC-2.
    - Après Hagfors Sprint en Suède (ES11), Henning Solberg a remporté une autre Superspéciale ce week-end, Chirk Castle (ES13). Le Norvégien a dû abandonner sur la liaison entre l’ES19 et l’ES20 à cause d’une fuite de carburant sur sa Ford Fiesta.
    - La sortie de route d’Andreas Mikkelsen vendredi matin a privé son copilote Ola Floene d’une 3eplace au Championnat du monde des Copilotes au profit du néo-retraité finlandais Jarmo Lehtinen.
    - Tony Jardine et sa copilote de charme Peta Todd (Madame Cavendish) ont terminé le Wales Rally GB à la 47e place sur leur Mitsubishi Lancer après être repartis en Rally2 samedi matin. Jardine aurait dû être navigué par la star internationale de cricket Graeme Swann, mais l’ancien joueur de l’équipe britannique (né près de Silverstone) s’est vu proposer le volant d’une Ford Fiesta R2/Michelin pour disputer le rallye national. Malgré un tonneau dans l’ES1, Graeme a terminé 46e.
    - Vainqueur de la manche britannique, Alastair Fisher décroche les titres de vice-champion du monde WRC-3 et J-WRC 2014. Le calendrier J-WRC 2015 comprend 7 épreuves : Monte-Carlo, Portugal, Pologne, Finlande, France, Espagne, Grande-Bretagne.
    With the 2015 WRC approaching fast, the final post-event stories of the year include tales of exotic vacations, glamour and stars from the world of sport…
    At the end of Rally GB’s final stage, Robert Kubica said he didn’t know if we would see him in rallying next year: “For the moment, it’s fifty-fifty.”
    At the final service halt of the year on Sunday, M-Sport’s mechanics lined up to form a guard of honour to salute Mikko Hirvonen and Jarmo Lehtinen. The Finnish driver intends to be on a coconut tree-lined beach in the Maldives during January’s Rallye Monte-Carlo.
    Volkswagen will have two new 2015-spec Polo R WRCs on the Rallye Monte-Carlo. Andreas Mikkelsen is expected to start next season in a 2014 car.
    There will be two Hyundai i20 WRCs on the Rallye Monte-Carlo. The South Korean make has yet to decide whether it will run a third car next year.
    Hyundai’s Monte Carlo testing is due to start testing in two weeks’ time before the team heads for Sweden in the middle of December, which is when Volkswagen and Ford have planned their Monte testing. Citroën will wait until January.
    Will Sébastien Loeb start the 2015 Rallye Monte-Carlo in a Citroën DS3 WRC/Michelin as suggested by some in Wales? We’ll have to wait and see… Meanwhile, Citroën Racing will have C-Elyséeses (is that the plural?) for Lopez, Muller and Loeb in the 2015 WTCC. Sébastien Loeb Racing will run two other cars.
    After calling on the services of Molly Taylor in France and Jari Ketomaa in Spain, our friends at WRC Radio recruited Irishman Craig Breen for their end-of-stage interviews in Wales, since Molly and Jari were both competing! The former came fourth in WRC-3, while the Finn won the WRC-2 class.
    After winning the Hagfors Sprint in Sweden (SS11), Henning Solberg won another super-special in Wales (Chirk Castle, SS13). The Norwegian retired after completing SS19 when his Ford Fiesta WRC developed a fuel leak.
    Andreas Mikkelsen’s crash on Friday morning deprived his co-driver Ola Floene of third place in the Co-drivers world championship. The bronze medal went instead to Finnish retiree Jarmo Lehtinen.
    Rally GB veteran Tony Jardine (Mitsubishi Lancer) is traditionally joined on his home event by a celebrity co-driver. This year, he was with former glamour model Peta Cavendish who navigated him to 47th overall, despite a crash on Day 1.
    Jardine's original plan had been to have cricket star Graeme Swann alongside. Instead, the ex-England team hero (who was born near Silverstone!) was offered the driver's seat in a Ford Fiesta R2/Michelin on the parallel 'national' rally. He recovered from an “embarrassing” roll on SS1 to finish 46th overall.
    Alastair Fisher’s class win in Wales earned him runner-up honours in both the 2014 WRC-3 and J-WRC classifications. The 2015 J-WRC calendar features seven rounds: Monte Carlo, Portugal, Poland, Finland, France, Spain and Wales.

    Dakar 2015 : un marathon de plus de 9 000 km


    La conférence de presse officielle du Dakar 2015 s’est tenue aujourd’hui à Paris où a été dévoilé le parcours intégral de la 36ème édition du rallye-raid le plus exigeant du monde. Les 164 motards s’élanceront le 4 janvier 2015 de Buenos Aires pour tenter de rallier la capitale argentine le 17 janvier.
    Etienne Lavigne, le directeur de course du Dakar, a présenté aujourd’hui à Paris le parcours de l’édition 2015 du Dakar, un itinéraire en boucle dont le départ et l’arrivée seront jugés à Buenos Aires (Argentine).
    Les 164 motards attendus au départ devront parcourir 9295 km dont 4752 km de spéciales chronométrées à travers l’Argentine, la Bolivie et le Chili. Outre les traditionnelles dunes, l’altitude, avec de nombreux passages à 3600 m, sera un facteur prédominant.
    Les motos emprunteront un parcours différencié à 35 % sur la totalité du rallye et évolueront donc sans voiture et camion.
    Deux étapes marathon disputées sur deux jours chacune seront également au programme la seconde semaine de course après la journée du repos à Iquique. Les concurrents seront installés dans un bivouac dédié où seule l’assistance entre concurrents sera autorisée.
    Coté sportif, avec le départ du quintuple vainqueur, Cyril Després sur quatre roues chez Peugeot Sport, les cartes ont été redistribuées. Marc Coma (KTM-Michelin), tenant du titre, se voit privé d’un concurrent de taille mais devra affronter l’armada Honda pour conquérir une sixième victoire. Joan Barreda, Helder Rodrigues et Paolo Gonçalves font figures de favoris et comptent bien offrir à Honda sa première victoire en Amérique du Sud.
    Pour pallier au départ de Cyril Desprès, Yamaha a recruté Juan Pedrero pour épauler Olivier Pain, troisième en 2014.

    EtapeDateParcoursTOTAL KMSpécialeLiaison
    Etape 14 JanvierBuenos Aires – Villa Carlos Paz838175663
    Etape 25 JanvierVilla Carlos Paz – San Juan625518107
    Etape 36 JanvierSan Juan – Chilecito657220437
    Etape 47 JanvierChilecito – Copiapó909315594
    Etape 58 JanvierCopiapó – Antofagasta697458239
    Etape 69 JanvierAntofagasta – Iquique688319369
    Journée de repos10 JanvierIquique   
    Etape 711 JanvierIquique – Uyuni (*)717321396
    Etape 812 JanvierUyuni – Iquique80578124
    Etape 913 JanvierIquique – Calama53945188
    Etape 1014 JanvierCalama – Salta (*)891371520
    Etape 1115 JanvierSalta – Termas Río Hondo512351161
    Etape 1216 JanvierTermas Río Hondo – Rosario1024298726
    Etape 1317 JanvierRosario – Buenos Aires393174219
    (*)Etape Marathon

    Is it too late to buy a Porsche 911 Carrera RS 2.7?


    The Discovery Channel recently singled out the Porsche 911 Carrera RS 2.7 as the best car in which to have invested over the past 10 years, with an average price increase of 669%. So is it too late to buy one? We ask the experts…
    Despite initially being built to satisfy the Group 4 homologation requirement of 500 units, theCarrera RS 2.7  soon proved popular with enthusiasts – Porsche responded to demand by increasing the price and building a further 1,080 cars. Four decades later and that demand is stronger than ever: one of the 200 ‘Lightweight’ (officially known as Option M471 Sport) variants famously sold for $1.42m at auction earlier this year.
    While the result at Gooding’s Amelia Island sale might have made the headlines, the ducktailed Porsche had been enjoying a steady rise in values for the previous 15 years. “The RS has been one of those indicative cars of the market’s boom and downturn period, much like the Dino or theDaytona,” says Tim Schofield, Director of Motor Cars at Bonhams. “I remember in the late 1990s, an RS might fetch the same £30,000 as a Dino, with Daytonas between £60,000 and 90,000. Now, the Porsche commands the same or more than a Daytona.”

    Fall in line

    “There’s always going to be one car that causes quite a considerable spike in values; the deck of cards gets shuffled and all the others rise in line,” continues Schofield. Classic Driver even heard of one dealer adding £200,000 to the selling price of an RS he had in stock the day after the staggering auction result – and sold it almost immediately.
    “The Gooding result certainly affected the values and set the precedent to a degree,” says Dylan Miles of Fiskens, who has handled the sale of five RS 2.7s in the last 12 months. “But values have been steadily rising simply because it’s such a good driver’s car. It’s incredibly tractable and usable – more so than any other car I can think of from that period, in fact.”

    The archetypal driver's car

    “Obviously, a Lightweight is the Holy Grail,” continues Dylan Miles, “but I think one of the first 500 Touring models is almost as desirable, as they used thinner-gauge steel and were lighter than the later cars.” Regardless of which variant you choose, the buyer’s emphasis should focus on finding a genuine car: the rise in values has led to several non-original RSs being marketed as the genuine article.
    Of course, there’s no way of telling where RS 2.7 values are heading in the future – but considering the car’s eminence at the forefront of the collector car market, prices should theoretically hold steady as long as the market remains healthy. Just don’t spend your time watching every auction result – you’re better off revelling in the excellence of one of the best driver’s cars ever built, and you might well enjoy a nice surprise when it’s time to sell.
    Photos: Bonhams