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    samedi 28 mars 2015

    GP Moto3 ; Première pole position pour Alexis Masbou / Masbou claims career first Moto3™ pole in Qatar


    Le Français a décroché la pole pour la première course du Championnat du Monde Moto3™ 2015 au Qatar.
    Septième à l’issue des essais libres, Alexis Masbou (SAXOPRINT RTG) a parfaitement réussi sa séance de qualifications samedi au Circuit International de Losail et a remporté la première pole position de sa carrière en Grand Prix. 
    Le Français, qui avait établi le record du circuit en 2014, a tourné en 2’06.170 pour sortir gagnant d’une séance de qualifications extrêmement serrée puisque quatre pilotes ont fini à moins d’un dixième de seconde de la pole.
    Isaac Viñales (Husqvarna Factory Laglisse) et Niccolò Antonelli (Ongetta-Rivacold) complèteront la première ligne tandis que Francesco Bagnaia (MAPFRE Team Mahindra), John McPhee (SAXOPRINT RTG) et le rookie français Fabio Quartararo (Estrella Galicia 0,0), sixième à 0.123s de Masbou, partiront de la deuxième. 
    Danny Kent et Hiroki Ono, du team Leopard Racing, menaient le classement à l'issue des essais libres mais se sont respectivement qualifiés aux neuvième et quinzième positions.
    Cliquez ici pour accéder aux résultats.
    SAXOPRINT RTG’s Alexis Masbou claimed the first pole position of the 2015 Moto3™ season, and the first of his career, in Qatar.
    The first Moto3™ qualifying session of the season did not disappoint with three-tenths of a second the difference between pole and 10th place, and just 0.929s separating the top 17. In an incredible final ten minutes, as riders took advantage of fresh tyres, the lead was constantly being swapped.
    Most teams used “formation riding”, where teammates lap in groups around the circuit to allow them to take advantage of each others slipstream to set faster times, and it almost seemed like a race as riders chopped and changed position out on track trying to take advantage of the racing line.
    Masbou finished with a 2’06.170 ahead of the Husqvarna Factory Laglisse of Isaac Vinales (+0.067s), with Niccolo Antonelli (+0.075s) completing the front row on his Oncetta-Rivacold Honda. Francesco Bagnaia (+0.083s) was the leading Mahindra in 4th, in front of Masbou’s teammate, Scottish Rider John McPhee (+0.084s), in 5th. The man who set the fastest time in practice, Leopard Racing’s Danny Kent (+0.256s) will start from the 3rd row in 9th.
    The Moto3™ race takes place on Sunday in Qatar at 18:00 local time.
    Click here for the QP results in full.

    FIA WEC ; Une Audi R18 e-tron quattro revisitée / A revised Audi R18 e-tron quattro


    Audi Sport attaque la saison FIA WEC 2015 avec une R18 de 5e génération améliorée et avec pour objectifs de reconquérir le titre mondial et de rester invaincu au Mans depuis 2010.
    Pas de présentation officielle chez Audi Sport aujourd’hui, veille du Prologue du championnat FIA WEC sur le circuit du Castellet. Mais le constructeur d’Ingolstadt est bien présent dans le Var avec deux R18 e-tron quattro spec 2015 largement modifiées.
    La silhouette du prototype LM P1 a changé, avec de nouvelles entrées d’air à l’avant et à l’arrière, un nouveau design des optiques Matrix LED et Audi Laserlight. Autour du châssis monocoque, la carrosserie a évolué avec un capot et des passages de roues avant modifiés, qui cachent une nouvelle crash-box. L’aérodynamique a été améliorée avec deux packages développés pour la saison.
    L’environnement moteur a aussi été revu avec un nouveau positionnement du radiateur et l’amélioration du circuit de refroidissement. Ce moteur, toujours un V6 TDi 4.0L, est encore plus sobre et permet de compenser la perte d’énergie en carburant (2,5%) alloué due au changement de catégorie.
    En effet, Audi passe de 2 à 4 MJ d’énergie récupérée par tour au Mans. Grâce à ses deux systèmes KERS (avant/arrière) et le système de stockage par volant d’inertie amélioré (700 KJ, 17% par rapport à 2014), la puissance électrique passe à 272 ch, qui s’ajoute aux 558 ch du moteur thermique. Le poids annoncé par Audi est au minimum de la catégorie, soit 870 kg.
    4, 6, 8 MJ… En attendant de connaître la catégorie choisie par Nissan Motorsport (on parle de 2 MJ), trois constructeurs vont concourir dans des classes de récupération d’énergie différentes.
    Sur un tour du circuit du Mans (13,629 km), la catégorie 4 MJ a droit à 4,94 litres d’essence/3,84 litres de diesel, la catégorie 6 MJ à 4,81 litres d’essence/3,74 litres de diesel et la catégorie 8 MJ à 4,76 litres d’essence/3,65 litres de diesel. Sur les autres circuits de la saison, les valeurs sont calculées au prorata de la longueur du circuit manceau.
    Audi Sport will contest the 2015 FIA WEC with an improved, fifth-generation R18 in its bid to retrieve the title and maintain its unbeaten record at Le Mans since 2010.
    Unlike rivals Toyota and Porsche, Audi Sport didn’t organise a formal presentation at Le Castellet today (Thursday), but the Ingolstadt-based carmaker does have two 2015-spec R18 e-tron quattros at the French test.
    Its LM P1 prototype features revised front air intakes, new rear vents and new LED/Audi Laserlight head lights. The body has been modified, too, with a revised bonnet and front wheel arches which conceal a new ‘crash box’. Aerodynamic performance has been enhanced thanks to two new packages which have been developed for the season.
    The engine’s immediate environment hasn’t escaped attention, either, with a new radiator position and improved cooling. The powerplant is still a four-litre V6 TDi (558hp) but it has been made even more fuel-efficient to compensate for the 2.5% reduction in permissible fuel-sourced energy due to its category change.
    Indeed, Audi has switched from 2 to 4MJ of energy that can be recovered per lap at Le Mans. Thanks to separate KERS front and rear, plus an improved flywheel-based energy storage system (700KJ, a gain of 17%), the electric motor output has been upped to 272hp. Audi also says that the car’s weight is down to the minimum of 870kg.
    With the three current teams running in the 4, 6 and 8MJ categories, it will be interesting to see which one Nissan Motorsport choses. The rumours say 2MJ, which would mean different solutions for each of 2015’s hybrid prototypes.
    At Le Mans (13.629km), 4MJ cars can use up to 4.94 litres of petrol or 3.84 litres of diesel. In the 6MJ category, the equivalent figures are 4.81 and 3.74 litres, and for 8MJ cars they are 4.76 and 3.65 litres. For other circuits, the allowance is calculated on a pro rata basis compared with Le Mans.

    FIA WEC ;Toyota lève le voile sur la N°1 / Toyota shows off its ‘number one’ car


    Avant le Prologue sur le circuit du Castellet, Toyota Racing a présenté la TS040 Hybrid flanquée du N°1 qui évoluera en Championnat du monde d’Endurance FIA WEC 2015. Le prototype LM P1 sera toujours dans la catégorie 6 MJ.
    « On a beaucoup hésité », a commenté le Directeur technique de Toyota Racing, Pascal Vasselon. « On aurait pu aller en 8 MJ. Et puis on a décidé de rester et d’exploiter au maximum les 6 MJ. En 2014, nous étions entre 4 et 6, en fait. Notre système hybride a été modifié avec un nouveau Supercondensateur Nisshinbo, de meilleure capacité, plus puissant, et plus léger que le précédent. »
    La Toyota TS040 Hybrid championne du monde a beaucoup évolué cet hiver. Elle a même été modifiée à 80%. « Le châssis est identique à 2014, à quelques points d’ancrage près. Nous avons travaillé sur le poids – nous sommes à la limite des 870 kg – sur l’aérodynamique et la suspension pour améliorer le travail avec des pneumatiques. Nous sommes très, très satisfaits des nouveaux pneus développés par Michelin.»
    Deux packages aéro seront disponibles en fonction des courses qui seront testés lors du Prologue. La Toyota TS040 Hybrid spec 2015 a déjà parcouru 26 000 km d’essais lors de quatre séances d’endurance. Toyota Racing s’est aussi doté d’un nouveau simulateur avec un « vrai » châssis LM P1 et non plus une coque de monoplace.
    Les objectifs de Toyota Racing sont de conserver le titre mondial et de gagner les 24 Heures du Mans, après une édition 2014 où les TS040 Hybrid ont dominé plus de la moitié de la course. « Cette année encore, nous n’engagerons que deux prototypes. On aurait pu aligner trois TS040 Hybrid, mais avec le même budget. Alors on a préféré avoir deux autos et deux équipages au top », poursuit Pascal.
    La Toyota N°1 sera partagée par Anthony Davidson, Sébastien Buemi et Kazuki Nakajima. La N°2 sera confiée à Alex Wurz, Stéphane Sarrazin et Mike Conway. « Nous avons composé nos équipages afin qu’ils soient le plus homogène possible. On est également heureux d’accueillir Kamui Kobayashi comme pilote d’essais et de réserve. Il fait partie de la famille Toyota depuis longtemps. »
    Autre changement important au sein de Toyota Racing, le départ de Yoshiaki Kinoshita, le président du team, remplacé par Toshio Sato, ancien ingénieur moteur chez Toyota F1. Un nouvel ingénieur-voiture, Juan Pablo Ramirez (ex F1 Caterham), aura en charge la N°2.
    Après la conférence de presse dans la salle media, Toyota Racing avait donné rendez-vous aux journalistes sur la piste pour la présentation officielle de la nouvelle TS040 Hybrid/Michelin
    Toyota Racing chose the day before the pre-season Prologue at Le Castellet, France, to reveal the TS040 Hybrid with ‘N°1’ proudly on its bodywork. The Japanese LM P1 prototype will continue to race in the 6MJ ERC category.
    “We hesitated,” admits Toyota Racing technical boss Pascal Vasselon. “We could have switched to 8MJ but we decided not to change and try to derive maximum benefit from the 6MJ category. In 2014, we were actually between 4 and 6MJ. Our hybrid system has been modified and features a new, bigger-capacity, more powerful and lighter Nisshinbo supercapacitor.”
    The Toyota TS040 Hybrid has evolved significantly since winning the 2014 WEC and 80 percent of parts have been redesigned. “The chassis is the same apart from a few mounting points, but we have worked on the car’s weight – we’re at the 870kg limit – as well as its aerodynamics and suspension in order to improve how its functions with the tyres. We are very, very pleased with the new tyres Michelin has developed.”
    A choice of two aero packages will be available as a function of the different races. The 2015-specification Toyota TS040 Hybrid has already completed 26,000km in the course of four endurance sessions. Toyota Racing has also acquired a new simulator based on a ‘real’ LM P1 chassis and not a single-seater tub.
    Toyota Racing’s objectives are to defend its world title and win the Le Mans 24 Hours after the TS040 Hybrid dominated for more than half the distance last June. “We will only have two cars again this year,” notes Vasselon. “We could have entered three but the budget wasn’t the same! So we decided to settle for two cars with two teams of top drivers.”
    The N°1 Toyota will be shared by Anthony Davidson, Sébastien Buemi and Kazuki Nakajima, with Alex Wurz, Stéphane Sarrazin and Mike Conway in the N°2 prototype. “We wanted the driver teams to be as balanced as possible. We’re also glad to have Kamui Kobayashi on board as test and reserve driver. He’s been part of the Toyota family for some time.”
    Meanwhile, Toyota Racing’s former president Yoshiaki Kinoshita has been replaced by Toshio Sato, former engine engineer at Toyota F1. The engineer for the N°2 car will be former Caterham staff member Juan Pablo Ramirez.

    Walter Gotschke was Porsche’s 1988 calendar genius


    The Porsche Calendar of 1988 contained specially commissioned motor-racing illustrations by brilliant artist, the late Walter Gotschke…

    'Simply the best'

    Born in what is now the Czech Republic, in 1912, Gotschke spent much of his early years in Germany and was drafted into military service during WWII, illustrating German cars for advertisements, often accompanied by wartime aircraft. Displaying the easily recognisable strokes of pure genius and once described by top American artist Peter Helck (known for his dramatic depictions of Edwardian chain-driven monsters) as ‘simply the best’, it is no wonder the German marque chose Gotschke for its promotional calendar.
    Produced in 55cm x 60cm format, the factory calendars were commissioned by Porsche shortly before the end of the car-maker’s seven-year reign of consecutive victories at Le Mans. Stunning gouache illustrations of Richard von Frankenberg and Wolfgang von Trips in a 550 Spyder at Le Mans, the 917/30 Can-Am of Mark Donohue at Laguna Seca and Dan Gurney at the wheel of Type 801 at the 1962 French Grand Prix delighted Porsche collectors and motorsport art aficionados alike. Many of the monthly calendar pages were torn from their ring-bound spines by owners to be framed as individual prints. Intact calendars turn up from time to time, and to our eyes make enjoyable collector items. Original paintings by Gotschke are in a different league, often selling for more than £5,000 at auction.
    For more information and to buy prints, visit gotschke-art.com or view all collectables in theClassic Driver Market.