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    dimanche 12 avril 2015

    The Coast to Coast Trial

    What would happen if you tried to ride a totally inappropriate vehicle from one side of the country to the other? What if that vehicle was a 15 year old trials motorbike (Montesa Cota 315) with no seat, a tiny 3 litre fuel tank and top speed of 30 mph? Would man and machine make it...?

    The Coast to Coast Trial from Greg Villalobos on Vimeo.

    Centennial Classic TT Assen


    WEC, Silverstone : Audi/Michelin brillant vainqueur / Audi/Michelin wins WEC opener


    © John Rourke - AdrenalMedia.com
    Après une campagne 2014 médiocre, Audi Sport Team Joest est revenu sur le devant de la scène en remportant les 6 Heures de Silverstone 2015 grâce à la R18 e-tron quattro N°7 de Fässler/Lotterer/Tréluyer. Porsche (N°18) et Toyota (N°1) complètent un podium très hétéroclite. G-Drive Racing (Ligier N°26), AF Corse (Ferrari N°51) et Aston Martin (Vantage N°98) ont remporté leurs catégories respectives.
    Depuis très longtemps, le slogan du circuit de Silverstone est « Experience is everything » et Audi l’a encore prouvé aujourd’hui en remportant la première manche du championnat FIA WEC 2015.
    Marcel Fässler, André Lotterer et Benoît Tréluyer ont offert la 3e victoire à Audi à Silverstone et la 14e au constructeur allemand depuis la création du championnat WEC. Ce trio magique a remporté sa 9e victoire mondiale.
    Parties depuis la première ligne de départ, les Porsche 919 Hybrid ont bouclé le premier tour en tête. On a alors pensé que la firme de Stuttgart allait dominer cette manche d’ouverture comme le Prologue du début de saison.
    Mais 80 minutes plus tard, le leader Mark Webber a garé la Porsche N°17 à son box (boîte de vitesses), alors que la N°18 était rejointe sur la piste par l’Audi N°7 et la Toyota N°1. Ces trois prototypes se sont alors échangés la première position a plusieurs reprises.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com
    Lentement mais sûrement, le trio Fässler/Lotterer/Tréluyer a pris le contrôle des opérations en seconde moitié de course, malgré une plus faible consommation des Porsche qui leur a permis de boucler les 6 heures de course avec un pit-stop de moins, et en dépit d’un stop&go reçu pour avoir dépassé les limites du circuit. Cette pénalité a réduit l’écart à moins de 7 secondes, mais Marcel Fässler a tenu bon pour remporter sa seconde victoire à Silverstone après 2012.
    « Oui, Audi est de retour » a prévenu Lotterer après l’arrivée. « C’est super de commencer la saison ainsi, c’est une belle victoire d’équipe. »
    Neel Jani a offert la 2e place finale à la Porsche N°18 (+4s6), alors que la Toyota N°1 (Davidson/Buemi/Nakajima) a terminé sur le podium (+14s8), un podium composé de trois constructeurs différents. La Toyota N°2 (Wurz/Sarrazin/Conway) a pris la 4e place (+1 tour) devant l’Audi N°8 (Di Grassi/Duval/Jarvis, +4 tours) qui a cumulé les problèmes.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com
    Aston Martin Racing avait placé ses trois Vantage V8/Michelin en tête aux qualifs, mais les LM GTE Pro britanniques auraient pu finir aux trois dernières places de la catégorie sans un problème d’amortisseur sur la Porsche N°92 (Pilet/Mako) alors leader après la mi-course. On s’acheminait vers un doublé Ferrari AF Corse, mais la Porsche N°91 (Bergmeister/Christensen) est parvenu à s’intercaler entre les deux Italiennes. La victoire est revenue à la Ferrari N°51 de Bruni/Vilander.
    Aston Martin Racing a sauvé son week-end à domicile en remportant la catégorie LM GTE Am avec la Vantage N°98 (Dalla Lana/Lamy/Lauda) vainqueur devant les Ferrari N°83 AF Corse et N°72 SMP Racing.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com
    En LM P2, il y a eu moins de rebondissements. Les Ligiers JS P2 G-Drive Racing ont dominé les débats et signé un doublé avec la N°26 (Rusinov/Canal/Bird) et la N°28 (Yacaman/Derani/Gonzalez). L’Oreca05-Nissan N°47 KCMG avait néanmoins pris un meilleur départ. Extreme Speed Motorsport a pris la 3e place avec la HPD-ARX03b N°30, devant la Dome-Nissan Strakka Racing N°42. Les débuts mondiaux d’Alpine se sont terminés sur une sortie de piste.
    Prochain rendez-vous le 2 mai sur le circuit de Spa-Francorchamps.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com
    Audi Sport Team Joest bounced back from a difficult 2014 season to win the 6 Hours of Silverstone thanks to a sure-footed performance by Fässler/Lotterer/Tréluyer in the N°7 car. Porsche (2nd) and Toyota (3rd) made it three different makes on the podium after an exciting finish. G-Drive Racing (Ligier), AF Corse (Ferrari/Michelin) and Aston Martin Racing/Michelin collected the spoils in LMP2, LMGTE Pro and LMGTE Am.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com
    For many years, the official slogan of Silverstone Circuit has been ‘Experience is Everything’ and Audi proved that right by beginning its 2015 FIA World Endurance Championship campaign with a close but convincing victory.
    Marcel Fässler, André Lotterer and Benoît Tréluyer pocketed Audi’s third Silverstone success and the make’s 14th in total since the WEC’s creation. Of those, the winning trio has been responsible for no fewer than nine, and it was another polished display that saw them first over the line today.
    Yet when the two Porsches leapt from the front row of the grid to lead at the first corner, it had looked like the Stuttgart firm would leave its rivals gasping.
    Eighty minutes later, however, Mark Webber retired the pole-winning N°17 919 Hybrid (gearbox), while the N°18 sister car was ultimately caught by the N°7 Audi and N°1 Toyota. That led to a thrilling period of wheel-to-wheel dicing as the lead changed hands several times.
    Slowly but surely, though, Fässler/Lotterer/Tréluyer took control during the race’s second half and appeared to be on target for an assertive victory. That would have been forgetting the Porsche’s fuel economy which allowed it to complete the distance with one less pit stop, not to mention the late Stop&Go penalty handed to the leading R18 e-tron quattro for “abusing track limits”. This slashed the gap to less than seven seconds, but Fässler held firm to collect his and his team-mate’s second Silverstone win after 2012.
    “Yes, Audi is back!” beamed Lotterer afterwards. “It’s great to start the year like this. It was a big team effort.”
    Jani (+4.6s) eventually picked up second place for Porsche, while the N°1 Toyota (3rd, +14.8s) made it three different prototypes in the top three. The N°2 Toyota was fourth (+1 lap) and the N°8 Audi was fifth (+4 laps) after a troubled afternoon.
    Despite putting its three cars in front in LM GTE Pro qualifying, Aston Martin Racing was only saved from finishing in the last three places when a damper problem toppled the N°92 Porsche from the lead just after the mid-point. It then looked like we were heading for a Ferrari one-two finish, but the N°91 911 RSR managed to split AF Corse’s two F458 Italias. It didn’t have the speed, however, to prevent Bruni/Vilander (N°51) from starting their season with a victory.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com
    Aston Martin was at least able to celebrate a home win in LM GTE Am when the class’s pole-winning Vantage V8 (N°98, Dalla Lana/Lamy/Lauda) finished clear of the N°83 and N°72 Ferraris.
    The LMP2 battle was a far more cut-and-dry affair since G-Drive Racing’s Ligiers emerged in front shortly after the start and went on to collect first and second places. They were beaten off the line by the N°47 Oreca05 (KCMG) but its threat didn’t last long and Rusinov/Canal/Bird (N°26) cruised home to an easy win, G-Drive’s second in two years.
    Extreme Speed took third (N°30), while Strakka Racing (N°42) celebrated its FIA WEC return with fourth. WEC debutant Signatech-Alpine crashed out in the first hour.
    Teams will now reconvene in Belgium on May 2 for the 6 Hours of Spa-Francorchamps.
    © Gabi Tomescu - AdrenalMedia.com

    Silverstone (ELMS race): Greaves remporte une course intense / Greaves wins four-hour thriller


    La Gibson-Nissan N°41 Greaves Motorsport (Hirsch/Wirdheim/Lancaster) a remporté la première manche du championnat ELMS 2015 avec moins d’une seconde d’avance sur le prototype de Jota Sport ! Le multiple champion cycliste Sir Chris Hoy a remporté sa première victoire internationale sur quatre-roues au volant de la Ginetta-Nissan/Michelin LM P3.
    Les 4 Heures de Silverstone 2015 se sont déroulées dans des conditions idéales. Qualifiée en pole, la Gibson 015S-Nissan N°41 de Hirsch/Wirdheim/Lancaster s’est imposée, mais cette victoire fut loin d’être facile pour l’équipe britannique Greaves Motorsport car la fin de course fut un véritable sprint entre trois voitures.
    A trente minutes du drapeau à damier, l’Oreca05-Nissan N°46 Thiriet by TDS Racing (Thiriet/Badey/Gommendy) est ressortie de la pit-lane en tête après son dernier ravitaillement. Les trois leaders étaient alors séparés par 14 secondes. Derrière la N°46, les Gibson-Nissan N°41 et la N°38 étaient roues dans roues.
    Ses deux prototypes britanniques ont échangé leur position à deux reprises, tout en se rapprochant de l’Oreca05-Nissan de tête. Finalement, le prototype Greaves Motorsport N°41 a pris l’avantage sur la N°38 après une attaque très (trop) audacieuse.
    Ensuite, la N°41 a dépassé l’Oreca Thiriet by TDS Racing N°46 après une manœuvre osée ayant envoyé cette dernière en tête-à-queue. Puis, Harry Tincknell (N°38) semblait en mesure de prendre le dessus sur Lancaster (N°41) pour imposer la voiture Jota Sport. Mais Jon Lancaster a tenu bon et offert la victoire à Greaves Motorsport aux 4 Heures de Silverstone pour 0s370 ! Après son tête-à-queue, la N°46 a pris la 3e place à 20 secondes.
    La Ligier JS P2-Judd/Michelin du Krohn Racing a terminé à la 4e place pour sa première apparition en ELMS.
    La nouvelle catégorie LM P3 avait attiré cinq prototypes Ginetta-Nissan pour cette première manche. La course a été dominée par la voiture N°3 du Team LNT partagée par Charlie Robertson et Sir Chris Hoy, multiple champion du monde de cyclisme et médaillé d’or aux JO.
    En GTE, la Porsche 911 RSR N°86 Gulf Racing UK (Wainwright/Carroll/Keen) s’est imposée devant une armada de Ferrari, dont deux (N°81 et N°51 AF Corse) ont été victimes d’accidents alors qu’elles jouaient les premiers rôles. La Ferrari 458 JMW Motorsport a pris la 2e place à un tour.
    En GTC, la voiture qualifiée en pole, la BMW Z4 GT3 TDS Racing N°59 (Perera/Lunardi/Dermont), s’est imposée dans une catégorie décimée.
    Victory at Round 1 of the 2015 ELMS landed in the hands of Greaves Motorsport’s N°41 Gibson-Nissan (Hirsch/Wirdheim/Lancaster) after a dramatic finale that saw Jota Sport’s similar N°38 LM P2 prototype finish less than one second behind! Cycling superstar Sir Chris Hoy celebrated his first international endurance race with LMP3 victory (N°3 Ginetta-Nissan). GT honours went to the N°86 Porsche (GTE class) and the N°59 BMW (GTC).
    There was fine weather at Silverstone for Saturday’s European Le Mans Series race – the 4 Hours of Silverstone – which was won by the pole-winning N°41 Gibson 015S-Nissan of Hirsch/Wirdheim/Lancaster.
    However, it was no lights-to-flag success for Greaves Motorsport’s LM P2 prototype, since it came after a tense contest that ended with an exceptional sprint finish involving three cars.
    With 30 minutes remaining, the N°46 Oreca05-Nissan (Thiriet by TDS Racing, Thiriet/Badey/Gommendy) re-joined in front after its final pit stop, but there were now three cars covered by around 14 seconds: the race leader and the charging N°41 and N°38 Gibson-Nissans which were locked in a tremendous scrap for second spot.
    These two machines traded positions twice as they homed in on the Thiriet prototype, but the advantage was with the Greaves car (N°41) after the Jota Sport machine (N°38, Dolan/Albuquerque/Tincknell) lost ground in an audacious passing attempt.
    With a little breathing space in its favour, the Greaves car ended up catching and passing the N°46 Oreca05 in a controversial manoeuvre that sent the latter into a spin and down to third place. Then, during the dying moments, it looked like Jota Sport might clinch victory after all as Tincknell put pressure on Lancaster. The Greaves driver held firm, though, to cross the line 0.370s in front!
    Thiriet by TDS Racing had to settle for third place (+20s).
    Fourth place ended up in the hands of the Ligier JS P2-Judd/Michelin of Krohn Racing and team boss Tracy Krohn will be thrilled to have concluded his first ELMS appearance just shy of the podium.
    The new LM P3 class attracted significant interest with five cars (all Ginetta-Nissans) on the entry list. The race was dominated and won by the N°3 car which Charlie Robertson shared with multiple cycling Olympic gold medallist Sir Chris Hoy who made a real contribution to Team LNT’s 16th place overall.
    In GTE, the N°86 Porsche 911 RSR (Gulf Racing UK, Wainwright/Carroll/Keen) took first prize against an armada of Ferraris, two of which (the N°81 and N°51 AF Corse cars) crashed out after playing front-running roles early on. The best-placed Italian challenger at the flag was the JMW Motorsport F458 Italia (2nd, +1 lap).
    Finally, the GTC class was won by TDS Racing’s N°59 BMW Z4 GT3 (Perera/Lunardi/Dermont) but only three of the six starters were still running at the end.