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    samedi 25 avril 2015

    WRC, Argentine : Laura, la voix des sports méca argentin / Laura, Cordoba and Argentine motorsport…


    Plus de la moitié de la population argentine est d’origine italienne. Il n’est donc pas étonnant que ce pays soit fan de sports mécaniques. Laura suit l’évolution des différentes disciplines depuis plus de trente ans.
    Laura se décrit elle-même comme moyennement célèbre. « Juste un peu », assure-t-elle. Commentatrice et reporter pour des grandes radios nationales comme Cadena 3, Laura est la voix des sports mécaniques argentins.
    Aujourd’hui, elle s’occupe également de la promotion du tourisme dans la province de Cordoba, une mission qui colle parfaitement avec sa passion du rallye qui remonte aux années 1980 lorsque le Championnat du monde des Rallyes a débarqué en Argentine. Jusqu’en 2004, elle et toute son équipe étaient chargées des médias. Ses compétences et son professionnalisme lui ont permis d’être de plus en plus impliquée dans l’organisation du rallye.
    Laura réside à Villa Carlos Paz, près de la Superspéciale de vendredi (ES6) et cite volontiers Colin McRae comme son idole. Ce week-end, elle sera au micro et animera le parc d’assistance. En vraie passionnée, elle connaît tous les pilotes, du champion du monde aux amateurs, et ce dans plusieurs disciplines. Pas mal pour quelqu’un qui a passé son permis de conduire…à 40 ans !
    Sa saison a débuté le 3 janvier dernier. « Avec mon collègue Mariano, on a assuré l’animation sur le podium de départ du Rallye Dakar. Cela représente 10 heures de « tchatche » non-stop, sans aucune pause, juste avec de l’eau pour tenir le coup ! On a fait la même chose sur le podium d’arrivée. »
    Entre le Dakar et le Rallye d’Argentine, Laura était responsable du centre média de la manche de Formula E à Buenos Aires en janvier dernier. Elle s’occupait également de la salle de presse des GP de F1 en Argentine au milieu des années 1990. La semaine dernière, elle était responsable du centre media du MotoGP à Termas de Rio Hondo, à 700 km de Cordoba.
    Après le Rallye d’Argentine, Laura va reprendre son travail de promotion de la région et de Villa Carlos Paz, une destination très prisée des Argentins. « Les touristes étrangers privilégient les sites comme Iguazu, Buenos Aires, Calafate et Salta, mais Cordoba mérite le détour, pour l’ambiance unique de son passé colonial. La ville accueille la plus ancienne université du pays, fondée il y a plus de 400 ans, et la région est absolument magnifique. »
    Outre le WRC, le Dakar, le MotoGP, l’Argentine accueille également une manche de WTCC (Termas de Rio Hondo), de World Rallycross (San Luis), ou encore de World Motocross (Neuquen)…
    More than half of Argentina’s population is of Italian origin, so it’s no surprise that the country is mad about motorsport, in all its forms. Cordoba-based Laura has had a hands-on involvement in most disciplines for more than 30 years.
    Laura describes herself as mildly famous. “Un poco,” she says, the tip of her index finger hovering a millimetre from her thumb. Yet her voice is familiar to Argentina’s many motorsport fans, as a commentator and also reporter for nationwide radio station Cadena 3, for which she has covered general affairs, as well.
    Today, her daytime job is to promote tourism in Cordoba Province, a mission which fits nicely with her passion for rallying; a passion that dates back to the early 1980s when the World Rally Championship first came to the region. Until 2004, her team was responsible for the media side of the event, and that expertise has seen her become involved in most of Argentina’s world class competitions in one way or another over the years.
    Laura lives in Villa Carlos Paz, close to Friday’s super-special (SS6), and cites Colin McRae as her idol. This weekend, you’ll find her in the service park providing information to the usual crowds of spectators, while her year started with a bang on January 3. “Along with my colleague Mariano, I did the commentary for the start of the 2015 Dakar in Buenos Aires,” she says. “That meant 10 hours of talking non-stop on the podium, interviewing some crews – but not all 500! There was no going to the toilet, no coffee; just some water to keep me going. And I did the same job on the finish ramp when the survivors returned two weeks later. Another 10 hours.”
    Between the two, Laura ran the media centre of at the Formula E ePrix which the city hosted on January 10, a reminder of when she performed the same function when Formula 1 visited the Argentine capital in the mid-1990s.
    Last weekend she was responsible for the media centre for the MotoGP race at Termas de Rio Hondo, 700km north of Cordoba. For someone who only learned to drive at the age of 40 (“I was a little afraid”), that’s not a bad motorsport CV.
    After Rally Argentina, Laura will spend more time promoting her home province which includes Villa Carlos Paz, a major holiday destination for Argentines. “International tourists are obviously drawn to the country’s big attractions, like Iguazu Falls, Buenos Aires, Calafate and Salta,” she acknowledges, “but Cordoba is certainly worth a visit – for the unique atmosphere of its colonial history and Jesuit legacy. The city has Argentina’s oldest university, founded more than 400 years ago, while the region boasts a variety of stunning landscapes all very close to each other.”
    In addition to the WRC, the Dakar and MotoGP, Argentina also hosts rounds of the World Touring Car Championship (Termas de Rio Hondo), World Rallycross (San Luis), World Motocross (Neuquén), etc.

    Moto Guzzi ....


    vendredi 24 avril 2015

    WRC, Argentine, après ES5 : La chance de Meeke ? / Meeke’s big chance?


    Il reste une Superspéciale à disputer sur cette première étape du Rallye d’Argentine 2015 et le Britannique Kris Meeke (Citroën/Michelin) est leader avec près d’une minute d’avance sur Latvala. Mads Ostberg complète le podium provisoire.
    C’est dommage que nous n’étions pas avec Eflyn Evans et Daniel Barritt cet après-midi (vendredi) car, en tant que vainqueurs du Wheel Change Challenge 2015, ils auraient pu nous aider à remplacer une roue endommagée la nuit dernière en rentrant de Merlo.
    Bref, on a dû se débrouiller seul, à Tanti, arrivée de l’ES5…Le Gallois, lui, était occupé à en terminer avec cette première étape apocalyptique dans les montagnes au nord de Villa Carlos Paz. Quelle Hécatombe !
    La boucle matinale avait causé bien des dégâts, éliminé les deux pilotes Volkswagen Sébastien Ogier et Andreas Mikkelsen (abandon sur le routier avant ES4), et Hayden Paddon (Hyundai), et retardé bien d’autres concurrents. La seconde boucle a éliminé Ott Tanak (suspension).
    Ce week-end, Kris Meeke avait pour objectif de relancer sa saison avec un top-5 et un pilotage à 95%. Ce soir, le pilote Citroën est leader avec près d’une minute d’avance sur Latvala !
    Certes, le Britannique a bénéficié des ennuis des trois Volkswagen Polo R WRC. Après Ogier et Mikkelsen, Jari-Matti Latvala a connu des ennuis de boîte de vitesses dans l’ES5, après des soucis de freins dans l’ES4. Le Finlandais a environ une minute de retard à combler s’il veut conserver ses lauriers ici.
    Derrière Mads Ostberg (3e), la bataille s’annonce sympa entre Dani Sordo (Hyundai) et Elfyn Evans (Ford) séparés par 1s4 avant la Superspéciale. L’Espagnol a été retardé par sa direction assistée ce matin, alors que son équipier Neuville a dû changer une roue en spéciale (ES2).
    Demain (samedi), Ogier, Mikkelsen, Paddon et Tanak devraient être de retour en Rally2 avec pour objectif de marquer quelques points au championnat.
    Après avoir perdu une roue ce matin dans l’ES3 et reçu une pénalité de plus de trois minutes, Yurii Protasov (Ford) n’est pas loin de reprendre la tête en WRC-2, place occupée par Al-Kuwari (Ford).
    With this evening’s super-special still to come, Kris Meeke (Citroën/Michelin) has emerged almost a minute safe of Jari-Matti Latvala (+53.1s). Third on the provisional podium is Mads Ostberg (+1m11.7s, DS3 WRC), while Dani Sordo (4th, Hyundai) and Elfyn Evans (5th, Ford) are split by 1.4s in the battle for fourth.
    It’s a shame we weren’t travelling with Elfyn Evans and Daniel Barritt in our car this afternoon. As winners of Thursday’s Wheel Change Challenge 2015, they would have been ideal companions when we became another victim of the 2015 Rally Argentina’s punishing conditions. That deep pothole which seriously dented our rim definitely wasn’t indicated in the road book to end of SS5, today’s last real stage!
    To be fair, the Welsh youngster and his co-driver probably had other things on their mind as they focused on simply surviving the second attempt at today’s 72km competitive loop through the rocky sierra north of Villa Carlos Paz...
    The morning’s visit had caused the premature demises of world champion Sébastien Ogier, his VW team-mate Andreas Mikkelsen (who finally retired on the road section out to SS4) and Hyundai’s Hayden Paddon, and many were expecting a similarly high attrition rate this afternoon.
    In the end, however, nearly everybody reached the end of SS5 with surprisingly few misadventures.
    Meeke will be delighted to have opened up a gap of almost a minute over second-placed Latvala, especially as the Ulsterman claims to be driving at 95% with a “top-five finish” as a reasonable objective.
    The DS3 WRC driver has been assisted by the various misfortunes suffered by Volkswagen Motorsport’s trio today. Indeed, Latvala was the German make’s only representative to complete today’s second loop, but he wasn’t happy: “A gearbox problem,” he growled after SS5. That comes on top of the brakes issue that lost him ground on SS4. He now faces a tough job if he wants to make it two-in-a-row in Argentina…
    Ostberg (3rd) didn’t look much happier at the control, despite posting the second best time: “It was a good run. We’re just sticking to our plan…,” he commented.
    There’s a nice battle emerging for fourth between Sordo and Evans who are split by just 1.4 seconds after some 145km of competitive action since Thursday’s start. The Spaniard lamented that SS5 was really like a “first pass” through ‘Villa Bustos-Tanti’ for him, since his first visit was marred by a power steering problem.
    Of the day’s ‘retirees’, Ogier, Mikkelsen, Paddon and Tanak (who broke a wheel in a water splash on SS4) are all expected to re-join on Saturday morning. They all have huge deficits to make up, of course, but valuable championship points are still up for grabs.
    After losing a wheel on this morning’s SS3, Yurii Protasov (Ford) took a penalty of more than three minutes for late arrival at lunchtime service and no longer tops the WRC2 order. In front now is Abdulaziz Al-Kuwari (Ford).
    Day1’s action will conclude with this evening’s spectator stage (SS6, 6.04km) just four kilometres from service in Villa Carlos Paz.

    Leg 1 - 2015 WRC Rally Argentina