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    dimanche 13 septembre 2015

    Márquez ajoute Misano à son tableau de chasse / Marquez: "I thought OK, now it’s time to change tyres!"


    L’Espagnol a remporté l’épreuve de la catégorie reine à Misano pour la première fois suite à une course extrêmement mouvementée.
                  Márquez ajoute Misano à son tableau de chasse
    Dans le Top 3 dès le départ de la course en compagnie de Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) et de Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), Marc Márquez (Repsol Honda) a été le seul des trois favoris à finir sur le podium du Grand Prix TIM de Saint-Marin et de la Riviera di Rimini. 
    Après un premier arrêt réalisé en même temps que Lorenzo et Rossi, Márquez a été le premier des trois à reprendre la direction de la pit-lane en fin de course suite à une décision qui lui a valu de s’imposer assez aisément sur les derniers tours tandis que Lorenzo était loin derrière après son deuxième arrêt et est tombé une fois repassé sur pneus slick. Dernier pilote à réaliser le deuxième arrêt, Rossi a fini à plus de trente secondes de Márquez, un écart confirmant la bonne décision de l'Espagnol.
    Marc Márquez :
    « J’étais derrière les Yamaha et j’essayais de voir comment étaient les pneus. J’ai vu que ceux de Lorenzo et de Rossi se dégradaient puis quand ma moto a commencé à bouger et que je perdais trop de temps, je me suis dit qu’il fallait rentrer aux stands. Quand j’ai changé de moto, j’ai vu que la piste était sèche. L’asphalte est neuf et sombre, si bien qu’il était très dur de voir où la piste était mouillée ou non. Mais c’est génial d’être à nouveau sur le podium. L’objectif était la victoire et nous sommes vraiment contents ! »
    Marquez overcame the changeable weather conditions to claim the top spot on the podium at the San Marino GP.
    The San Marino Grand Prix offered a totally unpredictable MotoGP™ race, in which Marc Marquez took advantage of opportunity to achieve his fourth win of the season, following victories at Austin, Sachsenring and Indianapolis. The current MotoGP™ World Champion managed the situation flawlessly when required to make two bike changes during the Misano round.
    As it happened two weeks ago in England, rain appeared at the Misano World Circuit Marco Simoncelli just moments before the start of the MotoGP™ race. It did so timidly and all riders took the start on slicks, with Jorge Lorenzo, Marquez, Valentino Rossi and Pedrosa in the first four positions. However, only a few laps later the riders decided to come into the pits to change bikes –returning to the track with their machines for wet conditions.
    On completely wet asphalt, the protagonists were the same, with Lorenzo, Valentino Rossi and Marquez at the front and Pedrosa losing ground after the bike change. However, the rain died down, the asphalt dried up quickly and several riders decided to change their bikes again.
    Marquez was the first of the trio to do so and achieved an advantage that proved definitive. Rossi and Lorenzo decided to wait two more laps to change bikes, with Lorenzo crashing out and Rossi placing fifth. Bradley Smith and Scott Redding joined Marquez on the podium.
    With this victory, Marc Marquez has now only failed to win at Phillip Island and Motegi in the premier class. He remains third in the World Championship with 184 points. Dani Pedrosa is seventh with 109 points. Next up, the series heads to Spain for the third time this season, to celebrate the fourteenth round of the year: the Gran Premio Movistar de Aragon on the 27th September.
    Marc Marquez: “It was a very strange race but I'm happy with the end result. It is difficult to explain everything that happened during the race but I think the key was the second tyre change – from wets to slicks. That was where we made a difference and – believe it or not – it was not me who decided everything! The team informed me of the situation with the pit board and helped me decide when to come in to change bikes, and I have to thank them! Also Honda, because we keep working and doing our best, even though our title chances are slim, so our target to the end of the year remains; the more wins, the better!
    I was close behind the Yamaha to try and see how the asphalt and tyres were. I saw Lorenzo and Rossi had a lot of degradation and then I saw my bike started to move and I was losing so much time so I thought 'OK, it’s time to change'. When I changed I saw the track dry. The asphalt is new and dark so it’s really hard to see where is wet. But it’s really nice to be on the podium again. The target was victory so we’re really happy!"

    WRC Rally Australia 2015 Ogier, le seul triple champion* !/Ogier, rallying’s only triple world champion!


    Pour quelques mois minimum, Sébastien Ogier est le seul et unique triple Champion du monde des Rallyes FIA. Pour quelques mois seulement, car il rêve sans doute de rejoindre les quadruples champions finlandais Juha Kankkunen et Tommi Mäkinen… 
    En 709 jours, Sébastien Ogier a remporté trois titres et 18 victoires mondiales, plus que Mikkola, Biasion, Waldegard, Röhrl, Blomqvist ou encore Vatanen dans toute leur carrière. En moins de deux ans, le Français est entré dans l’Histoire de ce sport.
    Il est aujourd’hui le seul triple Champion du monde des Rallyes, puisque Miki Biasion, Marcus Grönholm, Walter Röhrl et Carlos Sainz sont doubles champions, et Juha Kankkunen et Tommi Mäkinen quadruples.
    Triple Champion du monde à 31 ans et après moins de 100 rallyes WRC disputés, voilà un autre record, de précocité celui-là. Ce qui lui laisse encore quelques belles années pour égaler Sébastien Loeb et ses neuf couronnes… Mais Ogier a-t-il vraiment cet objectif en tête ?
    Ce troisième titre mondial, acquis à trois manches de la fin de saison (encore plus tôt que les deux premiers), sublime la domination du Français. Car n’oublions pas que le règlement 2015 imposait au leader du championnat, donc à Sébastien Ogier, d’ouvrir et de balayer les pistes sur deux étapes. Et ce « à l’aveugle », sans temps intermédiaires…
    Le résultat va sans doute conforter le législateur dans sa décision, mais, pour avoir vu la VW Polo R WRC n°1 en action cette saison, on peut vous assurer que l’équipage français a roulé vite, très vite, et a parfois pris de gros risques pour surmonter ce handicap, plus ou moins lourd selon les terrains.
    C’est donc un troisième titre amplement mérité pour le pilote Volkswagen, obtenu début septembre après 7 victoires dont 5 bonifiées en Power Stage, un exercice où il excelle (25 victoires !) et qui démontre sa supériorité (mentale) actuelle.
    Sébastien Ogier a-t-il des adversaires à sa mesure ? Non. Jari-Matti Latvala et Kris Meeke sont trop irréguliers, Andreas Mikkelsen n’a toujours pas gagné son premier rallye, Thierry Neuville a vécu une saison compliquée, Ott Tanak, Mads Ostberg et Hayden Paddon sont encore trop « tendres ».
    Et quand on lui remet Loeb dans les pattes comme au Monte-Carlo, c’est désormais Sébastien Ogier qui a la taille « patron » pour revenir croquer le nonuple champion. Cette victoire monégasque fut très importante, sinon déterminante…
    Ogier peut-il viser un quatrième titre consécutif en 2016 ? Sans aucun doute, d’autant que les voitures (sauf chez Hyundai) ne vont que peu évoluer en attendant les nouvelles World Rally Cars 2017. La Volkswagen Polo R WRC devrait encore dominer la concurrence, notamment en termes de liaison au sol. Et hormis un rallye catastrophe annuel (Deutschland 2013, 2014, Argentine 2015), l’équipe Volkswagen ne passe pas souvent au travers…
    * sous réserve de la publication officielle des résultats par la FIA
    For the moment, Sébastien Ogier is the only triple FIA WRC Drivers’ champion. However, he no doubt dreams of joining Finns Juha Kankkunen and Tommi Mäkinen who both chalked up four world crowns. 
    In the space of 709 days, Sébastien Ogier has clinched three world titles, plus 18 WRC victories, a score that beats the records of Mikkola, Biasion, Waldegard, Röhrl, Blomqvist and Vatanen in the course of their entire career.
    The Frenchman has consequently carved out a prominent place in the sport’s history. Indeed, he is the WRC’s only three-time world champion, since Miki Biasion, Marcus Grönholm, Walter Röhrl and Carlos Sainz all only claimed the title twice, while Juha Kankkunen and Tommi Mäkinen achieved the supreme accolade on four occasions.
    Winning three championships by the age of 31 despite having started fewer than 100 WRC rounds is a singular achievement and leaves him plenty of time to equal the record of nine-time champ Sébastien Loeb. But is that really Ogier’s ultimate aim?
    The Frenchman’s domination of the 2015 season is illustrated by the fact that he wrapped up the title chase with three rounds remaining (even sooner than in 2013 and 2014). And it shouldn’t be forgotten that this year’s regulations meant the championship leader (i.e. Ogier) had to run first on the road for the first two days of every rally, without the benefit of split times!
    The end result will no doubt comfort the rule makers who were behind this decision but, having watched the N°1 VW Polo R WRC in action several times this season, we can assure you that the French crew hasn’t been hanging about. On occasions, they have even been seen to take some occasionally big risks to overcome their start order handicap which can be a big penalty on certain events.
    The Volkswagen driver’s third title is the reward for a run of seven wins, five of which were grand slam performances that also reaped maximum Power Stage bonus points, an exercise in which he excels (25 Power Stage wins!) and which illustrates his current mental superiority.
    But what of Ogier’s opponents? Jari-Matti Latvala and Kris Meeke have been inconsistent, while Andreas Mikkelsen has yet to take his first WRC victory, and the year and has been somewhat complex for Thierry Neuville. Meanwhile, the likes of Ott Tanak, Mads Ostberg and Hayden Paddon are perhaps still a little tender.
    Even when faced with competition from Loeb, such as at January’s Rallye Monte-Carlo, Ogier emerged as the boss. His win in the Principality was no doubt a decisive cornerstone of his successful 2015 campaign.
    Can Ogier now look forward to a fourth straight world crown in 2016? Quite probably, especially as the cars – with the exception of the Hyundai – are likely to evolve very little ahead of the introduction of the new-generation machines in 2017. It is likely that the Volkswagen Polo R WRC will continue to dominate its rivals and, with the exception of its annual one-off disasters (Deutschland 2013 and 2014, Argentina 2015), the German team rarely puts a foot wrong…
    (*) subject to the publication of the official results by the FIA

    DIRT QUAKE USA Round 2!!


    Dirt Quake USA. 
    Round 2 was nothing shy of a good time. Thousands of racers, race fans, wonderers, friends, families, even a few lucky locals made it to the second coming of Dirt Quake USA. This event was jam packed with dangerous situations, too much beer, and way to much good time having. Ever hear someone say "how did people survive the 70's?" ....well for those who attended, YOU KNOW. For those who couldn't make it we made a little recap video with about 20% of what we could capture.
    extra thanks too. 


    DIRT QUAKE USA Round 2!! from See See Motor Coffee Co. on Vimeo.

    Alpine à 60 ans : Aventure Alpine (Les sorciers des années 60)