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    mercredi 31 juillet 2019

    Jean-Luc Thérier : disparition d’une légende du rallye

    Photo archives Echappement
    C’est une longue histoire d’amitié et de passion, et l’une des plus belles pages de l’histoire du rallye français qui viennent de s’achever brutalement, ce mercredi 31 juillet : Jean-Luc Thérier nous a quittés, emporté par la maladie, à l’âge de 73 ans. Son état de santé s’était dégradé ces dernières années mais il se battait comme il l’avait toujours fait, lui qui eut à affronter de terribles moments après l’accident du Paris-Dakar 1985 qui mit un terme à sa carrière.
    Pour beaucoup, à commencer par ses amis « Mousquetaires » de l’équipe Alpine championne du monde des rallyes en 1973, il était le plus doué, celui qui était capable de partir sur un rallye sans avoir reconnu, en empruntant les notes de son ami Jean-Pierre Nicolas, et de se battre aux avant-postes. A l’aise sur tous les terrains, son talent naturel lui permettait d’inquiéter les pilotes nordiques sur la terre ou sur la glace, ce qu’il fit notamment au rallye de Suède 1973 avec une Berlinette prêtée au dernier moment par Jacques Cheinisse, le directeur sportif d’Alpine, un joli cadeau pour célébrer le mariage du Normand.
    Avec la R8 Gordini (photo Adolphe Conrath)
    Débutant par le karting en 1960, Jean-Luc Thérier se mit en valeur à partir de 1966 au volant de la R8 Gordini , une voiture faite pour lui, dans la Coupe en circuits comme dans les rallyes de l’Ouest de la France. Enrôlé dans l’équipe Alpine, il fut de toutes les grandes batailles, décrochant ses premiers lauriers internationaux en 1970 (1er au Rallye d’Italie et à l’Acropole) et raflant le titre de champion de France des rallyes en 1972. L’aventure en bleu l’amena également aux 24 Heures du Mans, où il s’adjugea la première place de l’Indice énergétique, en 1969, en compagnie de Bernard Tramont, sur Alpine A210.
    Vainqueur du Marathon de la Route 1971 (96 heures sur le grand circuit du Nürburgring !) avec ses amis Jacques Henry et Maurice Nusbaumer, il fut également le premier à remporter un rallye avec un moteur Renault turbo, domptant l’Alpine A110 ainsi vitaminée sur les routes du Critérium des Cévennes 1972. Et s’il y avait eu titre de champion du monde des Pilotes en 1973, année du sacre d’Alpine, c’est lui qui aurait eu la couronne… A son tableau de chasse, cette année-là : des victoires au Portugal, à l’Acropole et au San Remo !
    Victoire au Rallye des Mille Pistes 1979 avec la Toyota Celica (photo Archives Echappement)
    La carrière de Jean-Luc Thérier ne sera faite que de coups d’éclats. Quoi de plus normal pour ce pilote instinctif qui ne savait pas jouer les « épiciers » ? Les Renault succédant aux Alpine, il s’impose au Rallye Press On Regardless, sur les routes forestières nord-américaines, au volant de la R17 Gordini, en 1974. Puis une nouvelle page s’ouvre, également couronnée de succès, avec la période Toyota, à partir de 1976. C’est l’époque des fantastiques envolées sur la terre, le Normand devenant roi du Rallye des 1000 Pistes, qu’il remporte trois fois d’affilée avec la Celica, entre 1977 et 1980 (vainqueur de la Coupe de France des Rallyes sur Terre en 1979).
    En 1980, c’est le sacre au Tour de Corse, l’une de ses plus belles victoires, au volant d’une Porsche 911 SC Groupe 4 préparée par les frères Alméras. Le retour aux Renault, cette fois avec la 5 Turbo de Renault Chartres, le voit de nouveau s’imposer aux 1000 Pistes et décrocher un autre titre de champion de France en 1982. Les victoires s’enchaînent au rallye d’Antibes ou au Jeanne d’Arc, en 1983 et 1984, année où il signe une nouvelle performance de premier ordre, avec une 4e place au Monte-Carlo, 1er des 2 roues motrices. Cette saison, hélas, sera la dernière…
    Au Monte-Carlo 1984 avec la R5 Turbo Renault Chartres (photo Christian Chiquello/Archives Echappement)
    Ces aventures, il les avait confiées à Echappement Classic, avec la truculence et l’humour qui le caractérisaient, dans une série de chroniques, publiées dans le magazine entre 2011 et 2013, puis reprises et enrichies dans un numéro hors-série paru en janvier 2014.
    Nous nous souvenons encore de la visite à son domicile, près de Neufchatel-en-Bray, son fief normand, et de la joie qui illuminait son regard au récit de ces années magnifiques. A ses côtés, Jacqueline, son épouse, et Nicolas, leur fils, gardien du temple de la légende paternelle en charge de l’écriture des chroniques, partageaient son bonheur.
    Jean-Luc sur le stand Echappement Classic de Rétromobile, en février 2014, en dédicace du numéro hors-série regroupant toutes ses chroniques (photo William Pac)
    Jean-Luc Thérier était un personnage d’une rare authenticité, passionné de rallyes jusqu’au plus profond de son être, chaleureux et convivial. Il va nous manquer terriblement.
    (William Pac)

    mardi 30 juillet 2019

    Roothy Winter Camping on Straddie

    Roothy's Milo has been part of the family for well over 20 years. She's done more than a million kilometres and there comes a time in any machine's life when it's just too late to do any more! So what better place to take Milo for her last Creek to Coast adventure than Straddie



    There's something magic about winter camping, especially on Straddie. The crystal blue waters of Amity Point are a charm for keen fisherman, and the jetty is the best place to wet a line when the fish want to play the game! 



    Roothy first bought Milo from a scoutmaster in 1990 to use as a 4WD. Since then, he's lived in the back for about four months each year. There's not much on her that hasn't been modified, but now it's Milo's last Creek to Coastadventure before heading off to the National Motor Museum. 



    Roothy and Jase are on one last tour of the island, getting the chassis sandy, and seeing if there’s a bit of fun terrain to be found! Milo's also getting her last salt bath before finishing up on Creek to Coast and well, what can we say, it's been one heck of an adventure

    dimanche 28 juillet 2019

    Porsche wins battle of the heavyweights to conquer 2019 Total 24 Hours of Spa

    Porsche won a battle of the heavyweights to clinch victory at the 2019 Total 24 Hours of Spa. The German marque beat fierce rivals Mercedes-AMG and Audi to climb the top step of the podium for the first time since 2010 and capture a one-two finish in the world's toughest GT race.
    It came in a year that has seen Porsche place significant emphasis on conquering the Belgian endurance classic, with six 911 GT3 R machines contesting the Pro class at this season's race. Five of of those would finish among the top 10, but ultimately it was the GPX Racing squad that secured the win with a full-factory line-up of Kevin Estre, Richard Lietz and Michael Christensen at the wheel.
    The #20 Porsche was the star of Saturday's opening stages, with Estre scything through the field from 11th on the grid to run second by the time the opening round of pit stops began. Maro Engel led the early stages from pole in the #4 Mercedes-AMG Team Black Falcon entry, which would prove to be one of the GPX Porsche's biggest challengers for the win.
    Estre's heroics – which included passing another 911 GT3 R around the outside at Blanchimont – looked as though they might have been in vain. The #20 was hit with a drive-through penalty for a pit stop infringement, which dropped the car well over a minute off the lead.
    But the crew battled back over the next few hours, returning to the top 10 by the time morning arrived at Spa-Francorchamps. By this stage heavy rain was falling over the circuit, making driving conditions near-impossible and leading to a red flag shortly after 05.40.
    With the rain abating as the morning progressed the cars rolled off pit lane again at 11.15. The order took a little time to become clear as a number of cars had not yet taken their five-minute technical stop, a task the #20 GPX Porsche had completed at around 03:30.
    The concluding battle took shape with the #1 Audi Sport Team WRT machine out front. The Belgian outfit's all-star crew of Rene Rast, Robin Frijns and Nico Müller had looked to be a threat from the first stint and they were out front as the race moved towards its final two-hour sprint.
    But there was excitement just around the corner. Having always looked to be in contention, the #20 GPX Porsche really came alive shortly before the 22-hour mark. First it overhauled the #4 Black Falcon car, with Estre blasting past Engel on the run down the Kemmel Straight.
    Just one lap later he closed on Müller as they headed into Les Combes, where Müller briefly lost control of his car and made rear contact with the outside barrier. Incredibly the Audi was able to continue with almost no damage – but the lead had fallen to the Porsche.
    Estre then set about building an advantage, pulling clear at the front while the battle for second continued. Engel eventually came under pressure from the charging Nick Tandy, whose #998 ROWE Racing Porsche was as rapid as the GPX effort during the final hours. The crucial move came with an hour remaining, with Tandy overcoming Engel after an entertaining battle from Bruxelles to Pouhon. 
    The race now looked to be settled – but there were a few late twists to follow. A full-course yellow and safety car period began with just 25 minutes remaining after the #16 Modena Motorsports Porsche crashed out from third in the Pro-Am class. Estre looked to have successfully dealt with his final restart, only for the #1 Audi Sport Team WRT machine to make contact with the #54 Dinamic Motorsport Porsche and bring out another full-course yellow and safety car.
    The French driver made one last push for the finish, eventually bringing the #20 GPX Porsche home to secure the marque’s seventh overall win at the Belgian endurance classic. The #998 ROWE Racing machine shared by Tandy, Patrick Pilet and Frederic Makowiecki completed a fine run to second, with the #4 Mercedes-AMG of Engel, Luca Stolz and Yelmer Buurman third after a faultless showing in the Ardennes.
    Audi Sport Team Sainteloc was fourth, a repeat of last year’s result for Markus Winkelhock, Christopher Haase and Frederic Vervisch. Another ROWE Porsche was fifth thanks to Romain Dumas, Mathieu Jaminet and Sven Müller, while Honda scored a superb sixth-place finish from 33rdon the grid with its lone Pro class NSX GT3. 
    Silver Cup honours were secured to the #78 Barwell Motorsport Lamborghini, which went one better than its 2018 result to take a hard-fought victory. Sandy Mitchell was the only driver to return from last year's crew and led a sterling effort alongside James Pull and Jordan Witt.
    The #55 Attempto Racing Audi led the early stages from pole and was a contender for the overall top 10, but dropped out during the night. This made the race a two-horse battle between the #78 Lamborghini and the #90 AKKA ASP Mercedes-AMG, with the latter taking the points for leading after six and 12 hours despite starting from the pit lane.
    But the Barwell car prevailed over the second half of the race, eventually finishing seven seconds clear after the late safety car closed the gap. Having missed out on Silver Cup victory last year by just a few seconds, Barwell made absolutely certain of success this time around. The AKKA ASP crew of Nico Bastian, Felipe Fraga and Timur Boguslavisky can be content with the fact that they have clinched the class Endurance Cup title with a round to spare, while the #6 Black Falcon Mercedes-AMG completed the podium.
    The #97 Oman Racing with TF Sport Aston Martin put in a phenomenal comeback performance to take Pro-Am honours. Driven by Ahmad Al Harthy, Salih Yoluc, Charlie Eastwood and Nicki Thiim, this car was severely damaged during Thursday's opening practice session, forcing the team to switch to its backup chassis. 
    This would also see the #97 Aston Martin start the race from the pit lane, 30 places behind the class pole-sitter. Despite this setback the car stormed through the field to lead at both six and 12 hours, then ran faultlessly to the finish. Thiim was at the wheel for the final hours and was predictably measured on route to victory, taking 22nd overall and finishing a lap clear of his closest contender.
    The #74 Ram Racing Mercedes-AMG took second spot and despite missing out on victory will nevertheless travel to the Barcelona season finale in title contention. The #43 Strakka Racing Mercedes-AMG crew completed the podium. 
    The #33 Rinaldi Racing Ferrari bagged Am Cup honours, ensuring another class win at the 24 Hours for the German outfit. Having triumphed last year in Pro-Am, Rinaldi was able to conquer a different challenge this year. Alexander Mattschull was part of both efforts, with Christian Hook, Manuel Lauck and Hendrik Still joining his for this year's assault. The destination of the winners' trophy not decided until the final hour, with the Rinaldi car battling reigning class winner Barwell Motorsport throughout the second half of the race before prevailing in the final hour.
    Despite finishing as runner-up two of the #77 Barwell Lamborghini’s crew – Adrian Amstutz and Leo Machitski – clinched the Endurance Cup crown with a round to spare. The final spot on the Am Cup podium belonged to #29 Raton Racing by Target Lamborghini outfit, while the Coupe du Roi – which rewards the manufacturer with the best results across the classes – was won for a second year in succession by Mercedes-AMG. 
    A record 72 cars took the start of this year’s Total 24 Hours of Spa, but despite hugely challenging conditions at one of the world’s most daunting circuits the race was able to run without major incident. This was not only a credit to the drivers but the many track workers, who remained on their posts in extremely difficult weather conditions to ensure the event’s smooth running.
    For the winners of today’s race, it is now time to celebrate a successful assault on the Belgian endurance classic. For the rest of the field, the first stage of preparation for the 2020 Total 24 Hours of Spa will already be underway.
    Kevin Estre, #20 GPX Racing Porsche: “During the night it was extremely difficult out there, with a lot of aquaplaning. In fact, the whole race was difficult. Due to the changing conditions, we were almost never on the right tyres, but we survived and took the win.”
    Michael Christensen, #20 GPX Racing Porsche: “When we lost time early in the race due to a penalty, we had to change our strategy to be able to make up ground. That's why sometimes we took the choice of staying out and continuing on tyres that did not really match the conditions. It was tough, but we had a plan and we stuck to it.
    Richard Lietz, #20 GPX Racing Porsche: “We were asked in June to participate in this race, and I think nobody regrets saying 'yes' now! GPX Racing did a fantastic job, and after finishing three times runner-up here I am really happy that I took the win. I really enjoyed this week in Spa.
    Nick Tandy, #998 ROWE Racing Porsche: “During the night I was not sure that we were doing a good job, and to be honest I still don't know if we were! It was really tough out there, and it seems that we were unlucky in some of thegambles we took. We came up against a great competitor, but it is good to see a Porsche one-two.
    Maro Engel, #4 Mercedes-AMG Team Black Falcon: “Of course we would love to have stood on the top step, but at the end we did not seem to have the pace of the cars in front of us. Doing an extra lap before one of our final pit stops would have been a risk, and we have to think of our chances in the Blancpain GT Series Endurance Cup as well.
    Sandy Mitchell, #78 Barwell Motorsport Lamborghini: “This feels a bit like revenge for last year. We managed to put the Lamborghini on top of the podium thanks to an amazing job by the team in really tricky weather conditions. Spa was our aim from the beginning of the season and we managed to show that we have very good pace.
    Ahmad Al Harthy, #97 Oman Racing with TF Sport Aston Martin Vantage: “When I was thinking about endurance racing, I always had Spa in mind. To be able to compete here and listen to the national anthem of my country was an incredible feeling. Thank you to everyone who has supported me over the years, and to my teammates, engineers and mechanics. They did an incredible job.
    Alexander Mattschull, #33 Rinaldi Racing Ferrari 488: “I am over the moon to be here again this year. It was a difficult race and it is an incredible feeling. My teammates did an amazing job during the night. Achieving this result is a great honour to me, especially as it is my second class win in a row with Rinaldi Racing.”
    ____
    • GPX Racing squad storms to the front in dramatic closing hours 
    • Barwell Lamborghini captures Silver Cup, Oman Racing with TF Sport Aston Martin dominates Pro-Am, Rinaldi Ferrari on top in Am Cup
    • 11 Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli entries among overall top 15

    EWC 8h de Suzuka : victoire Yamaha !

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    Sensation au Japon où Yamaha a remporté la ô combien spéciale épreuve des 8 Heures de Suzuka, à l’issue d’une dernière heure complètement dingue ! Alors qu’il filait vers la victoire, Jonathan Rea (Kawasaki #10) est tombé à 3 minutes de l’arrivée. Le Team SRC Kawasaki France est sacré champion du monde d’Endurance.
    On redoutait Yamaha, invincible depuis 2015. On s’attendait à Honda, qui avait mis le paquet pour retrouver la gloire sur son circuit. Et on avait évidemment l’oeil sur la #10 du Kawasaki Racing Team, qui alignait un trio ‘dream team’ venu du mondial Superbike : Jonathan Rea, Leon Haslam, Toprak Razgatlioglu.
    Durant toute l’épreuve, la Kawasaki #10, la Honda #33 et la Yamaha #21 ne se sont pas lâchées, pour le plus grand bonheur des spectateurs qui ont vécu une course intense. La dernière heure résume à elle seule la folie de cette édition : à ce moment-là, la Honda #33 vient tout juste de reprendre les commandes à la #Kawasaki 10, et la Yamaha #21 suit à 10 secondes. Il reste un relais et Kawa fait rentrer Leon Haslam pour faire ressortir Jonathan Rea. Au HRC, le leader de l’équipe, Takumi Takahashi, reste sur sa moto.
    Là, Rea montre pourquoi il est quadruple champion du monde WSBK : le Britannique enchaîne des chronos impressionnants, les meilleurs du week-end, dignes des qualifications. Il fond sur Takahashi et n’en fait qu’une bouchée à une demi-heure de l’arrivée, puis s’envole en tête. La Yamaha #21 passe aussi seconde. Mais c’est loin d’être terminé, et tout peut encore arriver.
    On en a l’illustration quelques minutes plus tard : Rea passe tout près de la catstrophe lorsqu’un retardaire (la Suzuki #29 de l’équipe Dog House) roule sur un pot d’échappement, chute et passe à quelques centimètres de le faire tomber ! Au même moment, un autre concurrent tombe aussi et la moto est exposée dans les graviers, tandis qu’un autre casse son moteur en pleine ligne droite. Va-t-on avoir droit à un safety car ? Non.
    C’est alors qu’arrivent… les gouttes de pluie ! Les commissaires sortent les drapeaux qui annoncent un changement d’adhérence, et on se demande alors si les pilotes vont rentrer aux stands pour chausser des pneus pluie. Que va décider le leader, Jonathan Rea ? Ses rivaux vont-ils tenter un coup de poker ? Finalement, personne ne bouge et c’est la bonne décision : l’orage passe.
    Est-ce terminé ? Non. Alors que la conclusion de l’épreuve arrive, le moteur de la Suzuki #17 lâche à 5 minutes du drapeau à damiers. Dans la foulée, le leader Jonathan Rea chute dans le dernier tour ! Est-ce la pluie, est-ce l’huile répandue sur la piste ? C’est complètement fou et on en reste là : le drapeau rouge est sorti. Que va-t-il se passer ? Va-t-on retenir le classement du tour précédent, et ainsi permettre à Kawa de gagner malgré la chute ?
    Le classement retenu ne comprend finalement pas la Kawasaki #10, car on considère qu’elle est à l’origine du drapeau rouge. La victoire revient donc à la Yamaha #21 (Lowes, Nakasuga, Van der Mark), que l’on donnait pour vaincue quelques minutes plus tôt ! La Honda #33 (Bradl, Kiyonari, Takahashi) et la Honda #1 (Di Meglio/Foray/Hook) complètent le podium. Il s’agit du 5e succès consécutif de Yamaha.

    La Kawa #11 titrée

    Derrière les équipes qui se battaient pour la victoire, il y avait aussi la lutte pour le titre de champjon du monde d’Endurance (EWC). Là aussi, le bras de fer a duré jusqu’au bout entre la #11 du Team SRC Kawasaki France et la #17 du Suzuki Endurance Racing Team (SERT). Avant le départ, les Verts avaient 5 points d’avance sur leurs rivaux, et tout restait donc à faire.
    L’image contient peut-être : moto
    Jusqu’au bout, le SERT avait réussi l’exploit de refaire son retard et filait vers le titre mondial. Mais à 5 minutes de l’arrivée, stupeur : le moteur de la Suzuki explose ! Hallucinante fin de championnat et terrible coup du sort pour le clan du SERT, qui doit abandonner à 2 tours d’en finir. Le titre revient donc à la #11 du Team SRC Kawasaki France, le premier de la marque depuis 1996.