ACE CAFE RADIO

    mercredi 10 avril 2013

    "The Elegant Mongrel" by Deus

















    Foto: Deus Ex Machina

    via Racing Café 

    A marathon leg in Portugal / Etape-marathon au Portugal


    The opening day of Vodafone Rally de Portugal consists of a long loop of some 665.73km between the event’s Algarve base and the country’s capital, Lisbon. It is a leg worthy of a cross-country rally, since no service halts or tyre-change opportunities are planned…
    La première journée du Vodafone Rally de Portugal décrit une longue boucle de 665,73 km entre l’Algarve et la capitale Lisbonne. Une étape digne d’un Rally-Raid, sans assistance, ni changement de pneumatiques…
    During its two most recent editions, Rally de Portugal’s start ceremony has taken place in Lisbon, on the banks of the Tagus River, with the cars being transported there by truck. Competitors tackled a short super-special stage in the city’s Belèm district, before taking to the A2 motorway headed for Faro, and the rally’s first ‘proper’ stages…
    This year, by contrast, the start will be held on Thursday evening around the marina of Vilamoura, a popular seaside resort and golfer’s paradise on the doorstep of Faro. At 08:30 on Friday morning, crews will leave the service park at the Estádio Algarve, not to return until 22:00! During the intervening 13½ hours, they will cover a mammoth 665.73km – 80.55km of which competitively – all on the same set of tyres and without any service breaks. It goes without saying, therefore, that the slightest error on one of the day’s five stages will carry a heavy penalty, and that a poor tyre choice in unpredictable weather conditions could transpire to be very costly indeed.
    Crews will choose their tyres for the whole day during the 15-minute morning service, before departing to take on two repeat loops of two stages (‘Mu’/20.32km, and ‘Ourique’/18.32km) and then covering more than 200km on the motorway to reach Lisbon for a 3.27km super-special. Next will be a long 286.55km liaison trek along the A2 motorway before returning to the EstádioAlgarve for a 45-minute ‘Flexi Service’, with the first car due at 22:00.
    Following an opening day whose competitive distance represents a mere 10.79 per cent of the total distance covered, the two subsequent legs are more evenly-balanced. Saturday poses two repeat loops of three speed tests: ‘Santana da Serra’ (31.12km), ‘Vascao’ (25.37km) and ‘Loulé’ (22.78km).
    Sunday is then another demanding day, with two runs through the 52.30km ‘Almodovar’ stage, the second of which will serve as the event’s Power Stage and will reward three, two and one points respectively to the fastest three drivers.
    The ‘Mu’ stage (SS1/3) is identical to ‘Felizes’ that appeared in the 2011 event. In 2009, it was called ‘Malhao’ and claimed the Ford Focus WRC of Jari-Matti Latvala, who rolled no fewer than 17 times. The ‘Loulé’ stage (SS8/11) will be run in the reverse direction this year, whilst 16.89km of ‘Almodovar’’s 52.30km will be new.

    Lors des deux dernières éditions, la cérémonie de départ du Rallye du Portugal était organisée à Lisbonne, sur les rives du Tage. Les voitures y avaient été acheminées par camions. Les concurrents disputaient ensuite une Superspéciale dans le quartier Belèm avant de prendre l’autoroute A2 pour Faro et les premières « vraies » spéciales du rallye…
    Cette année, le départ se déroule jeudi soir sur la Marina de Vilamoura, station balnéaire et paradis des golfeurs aux portes de Faro. Vendredi matin, à 8h30, les concurrents quitteront le parc d’assistance d’Estadio de Algarve et n’y reviendront qu’à 22h00 ! Durant ces 13h30, ils auront parcouru 665,73 km dont 80,55 chronométrés avec les mêmes pneumatiques et sans assistance ! Autant dire que le moindre écart de trajectoire sur l’une des cinq ES au programme sera lourd de conséquence et qu’un mauvais choix de pneus pourrait être très pénalisant en cas de météo incertaine.
    Après l’assistance matinale, au cours de laquelle les concurrents choisiront donc leurs pneus pour toute la journée, les équipages disputeront deux fois deux spéciales (Mu, 20,32 km et Ourique, 18,32 km) avant de parcourir plus de 200 km sur autoroute jusqu’à Lisbonne pour une Superspéciale de 3,27 km ! S’ensuivra une interminable liaison de 286,55 km sur l’autoroute A2 avant le retour au parc d’Estadio de Algarve pour un « Flexi Service » de 45 minutes à partir de 22h00.
    Après une première journée dont les secteurs chronométrés ne représentent que 10,79 % du parcours, les deux autres étapes sont plus équilibrées. Samedi, deux boucles de trois spéciales seront à disputer : Santana da Serra (31,12 km), Vascao (25,37 km) et Loulé (22,78 km). Dimanche, c’est une nouvelle « grosse » journée qui attend les concurrents avec deux passages dans Almodovar (52,30 km), dont le dernier attribuera 3,2 et 1 points supplémentaires au championnat Pilotes.
    La spéciale de Mu (ES1/3) est identique à Felizes au programme de l’édition 2011. En 2009, elle s’appelait Malhao et la Ford Focus WRC Jari-Matti Latvala y avait effectué 17 tonneaux. La spéciale de Loulé (ES8/11) sera à parcourir en sens inverse cette année. 16,89 km des 52,30 km d’Almodovar sont nouveaux.

    L'ALPINE LMP2 PREND LE NOM D'ALPINE A450.



    Il faut désormais s'y habituer, l'Alpine-Nissan LMP2 qui roulera cette saison en European Le Mans Series et aux 24 Heures du Mans prend le nom d'Alpine A450. « Le retour d'Alpine en course automobile marque le début d'une nouvelle aventure pour cette marque légendaire » explique Carlos Tavares, directeur des opérations chez Renault. « Bien que notre intérêt soit tourné vers l'avenir avec le développement d'une nouvelle voiture qui doit arriver sur le marché en 2016, nous n'avons pas oublié l'extraordinaire patrimoine d'Alpine. Le nom Alpine A450 s'est imposé comme un choix naturel pour ce prototype qui disputera l'ELMS et les 24 Heures du Mans. Ce nom rend hommage aux A441, A442 et A443 qui ont couru, tout comme l'A442B qui a gagné dans les années 70. Le chiffre symbolise le 50ème anniversaire de l'entrée officielle d'Alpine aux 24 Heures du Mans. »

    L'Alpine A450 fera ses premiers tours de roues ce week-end à Silverstone dans le cadre du premier meeting European Le Mans Series. La #36 sera partagée par Nelson Panciatici et Pierre Ragues. Ce retour en compétition se fait 35 ans après la victoire d'Alpine aux 24 Heures du Mans aux mains de Didier Pironi et Jean-Pierre Jaussaud.

    Cette arrivée en ELMS se fait via Signatech-Alpine, la structure de Philippe Sinault : « Je suis ravi d'être dans les derniers préparatifs pour les débuts de l'Alpine A450 dans le championnat ELMS. Ce projet a eu reçu un accueil chaleureux en France et ailleurs. Nous avons eu peu de temps pour préparer la saison mais nos efforts ont déjà porté leurs fruits, notamment grâce à notre étroite collaboration avec Michelin. Nos premiers tests ont été très constructifs, mais seule la course pourra confirmer si le travail a été bon. »

    Très en verve la saison passée en FIA WEC, Nelson Panciatici est ravi de ce nouveau challenge : « Silverstone est l'un de mes circuits préférés. Tous les pilotes adorent les enchaînements Copse - Maggots - Becketts, qui sont essentiels pour faire un tour rapide. Il faut également une auto bien équilibrée et c'est là que l'Alpine pourrait être avantagée. Nous avons fait du très bon travail ces dernières semaines et nous sommes prêts pour le début de saison. Je sais que l'Alpine a le potentiel pour bien figurer et mon objectif est de gagner dès la première course avec l'auto. »

    L'ambition est la même chez Pierre Ragues : « L'équipe Signatech-Alpine a travaillé très dur pour développer l'auto en mettant en place une multitude de petites évolutions. Nous sommes dans la bonne direction en arrivant à Silverstone, ce qui sera pour nous un test décisif. C'est une course que j'aimerais gagner même si nous devons garder les pieds sur terre. La stratégie jouera un rôle essentiel sur une course de trois heures. Ce sera à nous de tirer le meilleur parti du potentiel de l'Alpine A450 afin de débuter la saison avec le plus de points possible. »

    On rappellera que Tristan Gommendy sera le troisième homme de l'Alpine A450 aux 24 Heures du Mans. Quant à Paul-Loup Chatin, il fait office de pilotes de réserve. Le jeune pilote sera également en piste ce week-end à Silverstone, mais au volant d'une LMPC. Signatech-Alpine est maintenant en tête de liste pour les 24 Heures du Mans où une seconde Alpine A450 attend sagement un éventuel ticket d'entrée.

    by Laurent Mercier(Endurance-Info)

    Bol d’Or : J-10, le point avec Matthieu Lagrive


    A dix jours du Bol d’Or, Matthieu Lagrive revient sur la préparation du GMT 94 et évoque l’arrivée de jeunes pilotes talentueux issus du Superbike.
    « Les équipes du GMT 94, Yamaha et Michelin ont énormément travaillé cet hiver. Cela  a porté ces fruits durant les essais hivernaux que nous avons réalisés. La machine a beaucoup évolué et les pneumatiques se sont montrés performants, ce qui nous a permis d’optimiser nos réglages pour le Bol d’Or.
    Cela fait vraiment plaisir de voir toute cette énergie positive au sein du team. Nous sommes prêts pour en découdre et viser la plus haute marche du podium au Bol d’Or et sur les autres manches de la saison.
    A l’issue des essais pré Bol d’Or, on retrouve les mêmes équipes aux avant-postes. Il n’y a pas réellement de surprise.  Certains teams ont encore besoin de se roder et de trouver leurs marques suite aux changements de pilotes effectués lors de l’inter-saison. D’autres se sont très montrés très rapides lors des essais mais manqueront peut-être un peu d’expérience. A voir ! Une chose est sure, on devrait assister à de belles bagarres. Il est vraiment difficile de parier sur un team en particulier.
    La bonne surprise est de voir débarquer en endurance de jeunes pilotes issus du Superbike à l’image de Loris Baz, Sylvain Barrier, Maxime Berger, Josh Waters ou encore Broc Parkes. Ils contribuent à rajeunir l’image de la discipline et de la rendre encore plus attractive.
    Ce qui est rassurant pour les « vieux » pilotes comme moi, c’est que nous ne sommes pas ridicules en termes de performance face à cette jeune meute, on est encore dans le coup et ça fait plaisir ! Je suis certain que le mariage entre la fougue de ces jeunes pilotes et la maturité des plus expérimentés va nous réserver un spectacle exceptionnel tout au long de la saison.
    Je vous donne rendez-vous la semaine prochaine à Magny-Cours.
    Pour tous ceux qui n'auront pas le plaisir de venir sur le circuit, je vous invite à nous suivre en direct ici sur www.motoracinglive.com à partir de jeudi 18 avril. »
    Matt Lagrive
    LISTE DES PARTANTS

    Graziano Rossi: 'This was Valentino's most important result for me'

    Graziano Rossi
    Valentino Rossi has nine World championship titles and 105 victories to his name, but his father Graziano Rossi, a former GP rider himself, was so proud of his son’s comeback during last Sunday’s Qatar GP and taking a second place podium, that after the race he texted him a just a single word, “meraviglioso” (marvelous).
    Graziano, or Grazia as Valentino calls him, is just like every other dad when see they their children succeed after a couple of very difficult years, and in an interview with Eurosport he said:
    “If I had to describe Valentino’s performance in Qatar with a single adjective the first word that comes to mind is exciting. After a complicated qualifying, and starting on the third row, I thought his race was going to be uphill, but warm up lap times were encouraging. Based my experience I’ve never take anything for granted because going fast isn’t easy, but Valentino has impressed me once again with his comeback that made me laugh with joy, something that hasn’t happened in a long time … At a personal level, this second place for me, is the most important achievement of his career.”
    Graziano also said that Valentino’s motivation comes from his love for motorcycles and racing, and he isn’t out prove something to a lot of ’so-called experts’, who criticized him in these last two years calling him old, washed out, and over the hill rider and on the verge of retirement.
    Graziano RossiGraziano RossiGraziano RossiGraziano RossiGraziano RossiGraziano RossiGraziano Rossi
    from Twowheelsblog Graziano Rossi

    2014 Maserati Ghibli official photos and preliminary details available


    First Maserati with diesel engine

    Several hours after the first imagessurfaced the Internet, Maserati has released official photos and details about the upcoming 2014 Ghibli.
    Maserati Ghibli
    It will be showcased later on this month at 2013 Auto Shanghai and represents a more compact and sportier alternative to the larger Quattroporte. It will go on sale at the beginning of next year and will be available with two V6 3.0-liter turbocharged engines and for the first time in Maserati's history, with a diesel engine in the form of a 3.0-liter V6 turbodiesel.
    Maserati Ghibli
    These three engines will be connected exclusively to an eight-speed automatic gearbox which will work together with a rear-wheel drive setup or the new optional 'Q4" all-wheel drive system.
    Maserati Ghibli
    The 2014 Maserati Ghibli will be an important model in the company's objective to sell 50,000 units annually. More details will be released after the car debuts in Shanghai.
    Source: Maserati
    via worldcarfans

    Seb Loeb: “Circuit racing, rallying and hill climbing…” / Seb Loeb : « Circuit, rallye et course-de-côte »


    My programme these past few weeks has been incredibly eclectic! Last weekend, our debut in the FIA GT championship went reasonably well, even though we lost out on valuable points.
    Difficile de faire plus éclectique que mon programme de ces prochaines semaines ! Le week-end dernier, notre première course en FIA GT s’est plutôt bien passée, même si on a abandonné de précieux points au championnat.












    I followed last month’s Rally Mexico’s from home, in the middle of wintry weather. Now, it’s my turn to enjoy a little sunshine because this column was written in the Maldives, in the Indian Ocean…
    The first round of the FIA GT at Nogaro, France, was quite positive as far as the performance of our team and McLaren were concerned. In points terms, though, the result was only average because of a couple of penalties. On a personal level, I felt comfortable with the circuit. I started Sunday’s race from pole position and succeeded in defending first place during my stint. We lost the lead because of a penalty incurred during the pit stop. My team-mate Alvaro Parente tried to recover the lead but we then took another penalty. I think I can improve my qualifying performance; we’ll see about that at the next round, at Zolder, Belgium, in three weeks’ time…
    I have also been back behind the wheel of the Citroën DS3 WRC for pre-Rally Argentina testing. I hadn’t driven on the loose since a test in Wales at the end of last year. It took me a little time to find my marks again, but I felt better towards the end of the day. Argentina is on my programme at the end of April. It’s a rally I enjoy and Citroën asked me to do it because of its importance to the brand. My aim will be to score some Manufacturers’ points but, to be perfectly honest, my focus is more on my circuit racing programme this season, and notably our participation in the FIA GT championship because, as you know, we decided not to do the European Le Mans Series or the Le Mans 24 Hours.
    We wanted to do those two competitions well. However, following the withdrawal of a partner, we didn’t have the necessary budget. It’s not a huge issue for me and it’s a project we can always carry over to 2014…
    Another interesting project is the Pikes Peak Hill Climb with the Peugeot 208 T16, Red-Bull and Michelin. Once Peugeot obtained Citroën’s authorisation, everything happened very quickly. I don’t know much about the car, except that it weighs 850kg for a power output of 850hp thanks to a turbocharged engine derived from circuit racing… That’s all I can say for the moment. Like everyone, I’ve seen the film of Vatanen at Pikes Peak in the 1980s, but that’s all I know. It will be something new for me to discover…
    I hear Pikes Peak can be quite a complex challenge the first time because so many of the corners that make up the 22km course look similar. I have asked Romain Dumas to see his on-board videos from last year in order to learn the course ahead of our first test session with the 208 T16…
    In the meantime, I’ll see you all soon in Argentina…

    Le mois dernier, j’ai suivi le Rallye du Mexique depuis chez moi, dans l’hiver et le froid. Et bien là, c’est à mon tour d’être au soleil. C’est depuis les Maldives, au milieu de l’océan Indien, que je vous envoie cette chronique…
    Le bilan de la première manche FIA GT à Nogaro est positif au niveau de la performance du team, de la McLaren et de l’équipage. Sur un plan comptable, il est en revanche assez moyen car plusieurs pénalités nous ont privés de précieux points au championnat. Pour ma part, je me suis senti à l’aise sur ce circuit. Dimanche, parti en pole, j’ai réussi à rester en tête pendant tout mon relais. En fait, on a perdu la 1ère place dans les stands à cause d’une pénalité. Mon équipier Alvaro Parente a ensuite tenté de reprendre le leadership, mais nous avons encore été pénalisés. Je sens que j’ai encore des progrès à faire sur un tour de qualif par exemple. On remet ça dans trois semaines à Zolder…
    J’ai aussi repris le volant de la Citroën DS3 WRC à l’occasion d’une séance d’essais pour le Rallye d’Argentine. Je n’avais plus roulé sur la terre depuis des tests au Pays de Galles en fin de saison dernière. Dur de retrouver les sensations au début, c’était mieux en fin de journée. Je serai bien au départ du Rallye d’Argentine fin avril-début main. C’est un beau rallye et Citroën m’avait demandé d’y participer parce que c’est important pour la marque. Mon objectif sera donc de rapporter quelques points Constructeurs, mais pour être tout à fait honnête, je suis davantage focalisé sur mon programme circuit cette saison, et plus précisément sur le FIA GT car comme vous le savez, on a dû déclarer forfait pour l’ELMS et les 24 Heures du Mans.
    On voulait faire les choses bien, mais suite à la défection d’un partenaire, nous n’avons pas pu réunir le budget nécessaire. Personnellement, je n’en fais pas une obsession et on peut reporter ce projet à 2014…
    Un autre projet sympa, c’est celui de Pikes Peak avec la Peugeot 208 T16, Red-Bull et Michelin. Tout s’est décidé très vite à partir du moment où Peugeot a eu l’accord de Citroën. Je ne sais pas grand-chose de la voiture, sauf qu’on annonce 850 chevaux pour 850 kg, un moteur turbo dérivé du circuit… Voilà pour l’heure. Comme tout le monde, j’avais vu les images de Vatanen à Pikes Peak dans les années 80. Mais je n’en connais pas davantage. C’est l’occasion de découvrir…
    D’après mes infos, Pikes Peak a l’air assez compliqué la première fois avec 22 kilomètres et beaucoup de virages qui se ressemblent. Là aussi, je veux faire les choses bien. J’ai déjà demandé à Romain Dumas ses caméras embarquées pour visionner et apprendre le parcours avant les premiers essais avec la 208 T16…
    A bientôt, en Argentine…

    Honda TT Legends: 2013 Season Preview


    As the Honda TT Legends team embarks on its third year of competition in the World Endurance Championship and road racing events, we are delighted to bring you the 2013 Season Preview.
    Filmed during the recent pre-season test in Spain, John McGuinness, Simon Andrews, Michael Dunlop and team manager Neil Tuxworth explain the importance of testing and contemplate the year ahead as they contest the 2013 EWC races, the NorthWest 200 and the Isle of Man TT.

    Triumph Bonneville "Urban Pearl" by Ton-Up Garage










    Foto: triumphadonf.com

    from Racing Café

    Bol d’Or :BMW Motorrad France Team Thevent recruits Muggeridge and Zemke / Muggeridge et Zemke rejoignent BMW Motorrad France Team Thevent


    Australia’s Karl Muggeridge and USA rider Jack Zemke have been recruited to join Sébastien Gimbert and Sylvain Barrier for the 2013 Bol d’Or, round one of the 2013 FIM Endurance World Championship.
    L’australien Karl Muggeridge et l’américain Jack Zemke épauleront Sébastien Gimbert et Sylvain Barrier lors du prochain Bol d’Or, manche d’ouverture du Championnat du monde d’Endurance FIM (EWC).
    Damian Cudlin was forced to decline BMW Motorrad France’s offer because of a date clash with the German Superbike Championship (IDM), while the nomination of Michael Schumacher was an April Fool, so team boss Michael Bartholemy was forced to look elsewhere for a replacement.
    Muggeridge, winner of the Supersport world title in 2004 and IDM champion in 2010, will share the N°99 BMW-Michelin with Gimbert and Barrier. “I’m delighted to have this new challenge which I find highly stimulating. I think we have a chance of winning the Bol d’Or. It’s an event I’ve done twice before, and I came third in 2000 with Williams Costes and Sébastien Charpentier (Honda-Michelin). I feel confident, in great shape. I’ve been training, so I should be okay…”
    The American Superbike star Jake Zemke has been named as replacement rider for his endurance racing debut.
    “It wasn’t easy to find a replacement for Damian Cudlin for the first race because lots of drivers have commitments in their own championships the same weekend as the Bol d’Or,” admitted Michael Bartholemy. “We were lucky that Karl was available. I think he will add depth to our squad alongside Sébastien and Sylvain. Jake Zemke will be our reserve driver at Magny-Cours but I have a feeling he will contest at least one race this season. We have a line-up of fast riders and a bike/tyre package with winning potential…”

     Cudlin ayant dû décliner la proposition retenu par le championnat d’Allemagne Superbike (IDM) à cette même date et la participation de Michael Schumacher étant un poisson d’avril, l’équipe belge, managée par Michael Bartholemy, a été contrainte de trouver un remplaçant.
    Champion du monde Supersport en 2004 et champion d’IDM en 2010, Karl Muggeridge, partagera le guidon de la BMW-Michelin n°99 avec Sébastien Gimbert et Sylvain Barrier. « Je suis heureux et motivé de relever ce challenge. Je pense que nous avons toutes nos chances pour remporter la victoire. J’ai déjà participé au Bol d’Or en 2000 aux côtés de Williams Costes et Sébastien Charpentier (Honda-Michelin) où j’ai terminé troisième. Je suis donc conscient du défi qui m’attend. Je suis en pleine forme et j’ai suivi une bonne préparation physique, ça devrait le faire. »
    L’américain, Jake Zemke, engagé en AMA Superbike (championnat américain Superbike) fera ses débuts en endurance en tant que pilote remplaçant.
    « Trouver un remplaçant à Damian Cudlin pour la première course n’a pas été facile, beaucoup de pilotes étant retenus par leurs championnats respectifs le même week-end que le Bol d’Or » souligne Michael Bartholemy. « Nous avons eu de la chance que Karl soit disponible. Je pense qu’il sera un véritable atout pour notre équipe aux côtés de Sébastien et Sylvain. Jake Zemke nous rejoint en tant que pilote de réserve pour le Bol d’Or mais je pense qu’il sera au départ d’au moins une course cette saison. Nous disposons d’un équipage rapide et expérimenté et d’un package moto-pneus très performant pour prétendre à la victoire. »

    Red Max’s 900ss


    RedMax 900ss FARSide 800
    You may have noticed that we’re big fans of Ducati cafe racers, so when we came across this 900ss from our friends, Redmax Speedshop down in the South of England, we had to get her up on the bike shed asap for your viewing pleasure.
    This donor bike is late 80s Ducati, which is perhaps not the Bologna factory’s finest era in many respects, as they were churning out parts-bin specials, but the 900ss has turned out to be a great donor for some of the nicest customs around. Not only do they look great, but they also handle, are very light, and with a few simple tweaks they are reliable and fast.
    RedMax 900ss RSTankCowl MCU 800
    Paul rode the bike in standard trim for a summer before realising it was destined for better things. He’d seen a couple of cafe’d 900ss customs on the net, which both had different elements he liked, so he knew what he wanted. All he needed to do was find the person to interpret his wishes and he was fortunate to come across Steve Hillary at Redmax Speedshop. Knowing the whole build was going be to managed via correspondence Paul was initially worried whether the guys would be able to understand what he wanted, but his trust in Steve and his crew clearly paid off.
    His brief was to “cafe the 900SS, with 2 into 1 under seat exhaust, sort of rat looking, with less polishing more riding, bikini fairing and old school”, and as the build progressed it quickly exceeded his expectations.
    RedMax 900ss Lside FA 800
    “Photo mockups were produced with me giving Steve the shits with literally hundreds of emails “umming and ahhing” trying to decide the exact route to go, looking at the tank, fairing and seat options available and that big decision, what colour and which graphics…”
    “First off was a fairing. Steve had the plan to use a Norton fairing with a removable headlight cover to maintain the racer look, but the fairing was massive and I was dubious. Steve took my comments onboard and it was shaved down to within an inch of its function and the tight look I wanted was there. Different seat options were looked at that would work with my under seat exhaust along with various upgrades proposed, my confidence in Steve’s work grew to the point I just replied to his further suggestions with “sure, do it”!”
    RedMax 900ss Nose 800
    “The tank was an issue and I really had my heart set on an aftermarket 70′s SS style tank, but that wasn’t going to happen unless I pulled the expense pin on something completely customised. So the next best plan was to cut the side scallops out of the original tank and make her look right. I think this part of the bike is what I really like the most, it changed that bulbous original into a sleek one off custom that’s a credit to Steve and his team…”
    “I made a decision to not worry about doing any major mechanical upgrades apart from the 41mm FCR’s, as the bike is plenty fast enough for what I need. I almost lost the original Verlicchi aluminium swing arm due to a sprocket bolt coming loose, but Steve saved it. Rebuilt the Marzocchi’s on the front, tidied up the brake lines with some Goodrich braided hoses, beautiful new Hagon rear shock that proved a troublesome fit, 916 fluid pots and levers, custom mounted old school looking headlight, a beautiful pair of rear sets to match the cut and coated hangers, coated everything else, and throughout Steve utilised all the existing parts he could and fabricating where he couldn’t…..”
    RedMax 900ss Combo 800 2
    “In the beginning I really thought I knew exactly what colours to paint the frame, tank, seat, stripes, decals, the whole enchilada. This proved to be the most difficult part of the bike for me… When you rely on photo’s of a build to help you make decisions you are pretty much shooting blind when it comes to dimensions and profiles, as we all know bikes can take on so many different looks from all the different angles and perspectives, so that’s when I really had to put my trust in Steve, fuck me, what a killer creation he ended up making.”
    RedMax 900ss RARSide 800
    The bike has now been safely delivered to it’s new owner in Germany. So, is Paul happy with the end result? “Hell yeah!” was the reply, so, top work as usual by Steve Hillary and the Redmax Speedshop crew. You can see more of Red Max Speed Shop’s work on their website and Flickr pages, or here on The Bike Shed.

    1984 BMW K100 - BSK SpeedWorks


    If you are anything like me, you'll always have your latest ‘bike of interest.’ To the uninitiated, that's the bike that is currently catching your eye. The one that you look at first when you surf eBay or thumb through the local classifieds. And for me right now, the bike is definitely the BMW K100. What it is about the K that really pushes my buttons, I'm not quite sure. Maybe it's the ludicrous car engine laying on it's side in the frame. Maybe it's the shaft drive, or maybe it's just the jaw-dropping mass of the things. Whatever the case, if I started a new project bike today, a Beemer K100 would be it. And it's not just me who's thinking along these lines. Take, for instance, one Ben Kingham of BSK SpeedWorks in Bedfordshire, England. He too has the bug, and I think it's fair to say that he been bitten worse than I have. A lot worse.
    Here's Ben. “My family has been in the bike business for over 100 years. In the early 1900's my great grandfather owned a bike shop and sold some of the first motorcycles in the country, just down the road from where we are now based. Currently we specialise in K series BMWs, and are one of the very few places that supply performance/custom parts for this bike.”
    “What we know is mostly through racing our BMW K100 in the current BEARS championship and is backed up with over 30 years of building and racing classic bikes. We build replica Ks to almost any spec, for road or track.
    Obviously a far cry from the original BMW K100 tourer that this machine was derived from, this ‘café racer’ is built for performance. Weight is kept to a minimum with more than 50kg in excess flab having been removed compared to the standard bike.”
    “The engine has been rebuilt with new parts fitted as necessary, including a new clutch and reconditioned oil/water pump, and with our improved air intake and exhaust system and a few choice tweaks, it does go.”
    Ben's mods to the bike are obviously quite extensive. The engine has been mildly tuned, and should be putting out around 90 bhp. Ignition is supplied from a Bosch LE-Jetronic unit. The frame has been chopper, lightened, and strengthened. The rear shock is a RAM jobby, and the fronts are Goldline progressives. Rubber is 3.50 120/17 on the front, and 5.00 160x17 out back. The dash is an ever-popular Acewell unit. And to finish off, both the exhaust and the rear-sets are fashioned by the BSK boys themselves.
      Now it may interest some of you, especially those trapped in an unseasonably cold and snowy British Isles, that this exact bike is currently for sale. If you too have been bitten by the K100 bug and feel the need for some tilted four action, feel free to hit up Ben and the boys here.
      (Photographs via the talented Matt at Bone Photographic)
      via PIPEBURN