The torrential downpours that have fallen over Portugal’s Algarve region in recent days were bad enough to upset recce plans. The sun has returned, however, in time for this afternoon’s shakedown.
WRC observers will remember that the Rally de Portugal was badly affected by heavy rain in 2001 and 2012, but why does it rain so often in this part of the world? That was a question we couldn’t help asking ourselves when shower after shower blew over us as we drove along the windswept A2 motorway. There were flooded fields all around and the cork oak trees have doubled in volume…
During recce, competitors reported torrents of mud across the road and the timetable was severely troubled, although the crews were finally able to complete their notes of this week’s 15 ‘real’ stages.
Thankfully, the weather has already started to improve and the cars headed off for this afternoon’s shakedown in glorious sunshine. If the hot spell lasts, and if it stays windy, the conditions will probably dry very quickly, but a certain amount of mud is sure to linger.
The Priority 1 drivers have a total allocation of 29 Michelin Latitude Cross H2 (hard compound) and 30 Latitude Cross S2 (soft) tyres for the rally and shakedown, while their WRC-2 colleagues have 24 H2s and 16 S2s. The Portuguese stages are notoriously abrasive, so the hard compound promises to be the predominant choice, although Sébastien Ogier ran a combination of soft and hard tyres at the same time during the early part of the 2013 rally.
Like every year since 2007, the Vodafone Rally de Portugal’s service park uses the car park of the Estadio de Algarve stadium which was built exactly 10 years ago for the Euro 2004 soccer tournament. With all the top teams’ motorhomes and hospitality facilities gathered together for the first time this year (from Citroën-Total Abu Dhabi’s ‘Wave’, to the M-Sport and Hyundai Motorsport buildings and Volkswagen’s paddock), it is a truly impressive sight!
Il a beaucoup, mais alors beaucoup plu sur le Portugal et l’Algarve ces derniers jours, au point de perturber les reconnaissances. Mais le soleil est revenu cet après-midi pour le Shakedown.
2001, 2012… Mais pourquoi pleut-il toujours au Rallye du Portugal ? C’est la question que nous nous posions ce matin en chevauchant l’autoroute A2 balayée par de violentes averses. Partout des champs inondés. Même les chênes-liège ont doublé de volume…
Dans certaines spéciales, les pilotes ont carrément dû traverser des torrents de boue. Le planning des reconnaissances a été perturbé, mais finalement, tous les équipages ont pu prendre en notes les 15 « vraies » spéciales de l’édition 2014.
La météo devrait s’améliorer à partir de cet après-midi. Les WRC ont d’ailleurs pris la direction du Shakedown sous un chaud soleil. Si le beau temps se maintient, et avec le souffle d’Eole, les spéciales devraient sécher rapidement, même si quelques passages resteront sans doute boueux.
Les pilotes prioritaires 1 dispose de 29 pneumatiques Michelin Latitude Cross H2 (hard) et de 30 pneus Latitude Cross S2 (soft) pour le rallye et le Shakedown. En WRC-2, les quotas sont de 24 hard et 16 soft.
Les spéciales portugaises étant très abrasives, le choix devrait se porter principalement sur la gomme hard. Mais on se souvient que l’an passé, Sébastien Ogier avait opté pour un panachage soft/hard en début de rallye.
Comme chaque année depuis 2007, le parc d’assistance du Vodafone Rally de Portugal est installé sur le parking de l’Estadio de Algarve, un stade construit il y a pile dix ans pour l’Euro de football. Le parc a d’ailleurs fière allure avec les tous les motor-homes réunis pour la 1ère fois de la saison : la Wave de Citroën-Total Abu Dhabi, les immeubles M-Sport et Hyundai Motorsport, le paddock Volkswagen…
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire