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    jeudi 13 novembre 2014

    WRC, Wales Rally GB : Mikkelsen remporte le Shakedown / Mikkelsen tops shakedown order


    Les trois Volkswagen Polo R WRC/Michelin ont signé les trois meilleurs temps du Shakedown. Andreas Mikkelsen s’est imposé avec 3/10e d’avance sur ses équipiers Ogier et Latvala ex-aequo. Les pilotes Ford Robert Kubica et Ott Tanak sont dans le rythme eux aussi.
    La dernière manche de la saison WRC 2014 a démarré ce matin avec le Shakedown organisé dans les forêts de Clocaenog, à une quarantaine de kilomètres de Chester. Leremote-serviceétait situé à Ruthin.
    Dès son premier run, le Champion du monde Sébastien Ogier a signé le meilleur chrono en 2min01s8. Il a un peu amélioré à son second tour avec un 2min01s6 qui restera le 2e meilleur chrono de ce Shakedown, à égalité avec son équipier Jari-Matti Latvala.
    Le Français était le premier à rentrer au parc d’assistance de Deeside. « Le Shakedown était représentatif du rallye avec de la boue, de la terre, mais sans les portions rapides typiques du Wales Rally GB. Deux passages nous ont suffi… » a commenté son copilote Julien Ingrassia.
    Le chrono d’Ogier a été battu par Andreas Mikkelsen en 2min01s3 réalisé au troisième de ses quatre tours.
    Les pilotes Ford Fiesta RS WRC Robert Kubica (4e, 2min02s2) et Ott Tanak (5e, 2min02s3) ont livré un aperçu de leur potentiel sur ces spéciales. Ils sont suivis par Kris Meeke, qui a bouclé pas moins de 7 tours, et Elfyn Evans (Ford). Les deux Britanniques n’ont pu se départager (2min02s4). Le bientôt-retraité Mikko Hirvonen (Ford) a signé 2min02s5.
    Hayden Paddon (8e, 2min03s2) a réalisé la meilleure performance du clan Hyundai à son troisième run, devant Thierry Neuville (10e, 2min03s9) et Juho Hanninen (12e, 2min04s8) qui n’a couvert que deux tours.
    Tous les pilotes Michelin ont utilisé le pneu LTX Force S4 qui sera sans aucun doute le choix principal pour le rallye.
    Les concurrents vont ensuite participer à la cérémonie de départ qui sera organisée ce soir à 19h00 à Colwyn Bay, au nord du Pays de Galles. Après une bonne nuit de sommeil, ils auront 105 km chronométrés à parcourir demain, à commencer par Gartheiniog (14,58 km) qui s’élancera à 7h44. L’entrée au parc d’assistance est fixée à 5h30 !
    Volkswagen/Michelin’s trio monopolised the top three places on this morning’s shakedown. Mikkelsen completed the 3.32km test three-tenths of a second faster than team-mates Ogier and Latvala who recorded identical times. Ford drivers Kubica and Tanak also showed good pace.
    Competitive action at the final round of the 2014 FIA World Rally Championship kicked off with this morning’s shakedown which took crews to Clocaenog forest, around 45km southwest of Chester.
    World champion Sébastien Ogier hit the ground running in his Polo R WRC to go straight to the top of the order with a time of 2m1.8s. He then improved marginally with his second pass to post what would remain the second-best time of the morning (2m1.6s), equal with team-mate Latvala.
    The Frenchman called it a day after that and was the first driver to return to the main Service Park in Deeside where his co-driver Julien Ingrassia described the stage to us: “It was quite representative of the rally, with a good mixture of mud and gravel, although it didn’t include any of the long fast portions that are so typical of Wales Rally GB. But you can’t have everything! Two passes were enough to check that everything was okay.”
    Ogier’s benchmark was eventually bettered by fellow VW driver Andreas Mikkelsen who appeared at the top of the list with a time of 2m1.3s on the third of his four attempts.
    Ford drivers Robert Kubica (2m2.2s) and Ott Tanak (2m2.3s) gave an interesting indication of their speed by taking fourth and fifth places. They were followed in the order by Citroën’s Kris Meeke, who used the morning to notch up the highest number of passes of any driver (seven), and Elfyn Evans (Ford). The two Britons were equal sixth thanks to best efforts of 2m2.4s, chased by future retiree Mikko Hirvonen (Ford, 2m2.5s) who has recovered from the emotional farewell party that M-Sport organised in the Service Park yesterday evening.
    Hayden Paddon (8th, 2m3.2s) emerged as the fastest Hyundai representative after three runs, ahead of Thierry Neuville (10th, 2m3.9s) and Juho Hanninen (12th, 2m4.8s) who only tackled the stage twice each. Mads Ostberg (Citroën, 2m3.2s) was ninth.
    All Michelin’s WRC partners used the soft compound version (‘S4’) of its gravel tyre which will no doubt be the choice for the entire rally.
    After a final chance to relax this afternoon, competitors face a drive along the North Wales coast to Colwyn Bay for this evening’s ceremonial start at 7pm local time.
    Hopefully, they will then be able to get a good night’s sleep to be ready for the 105km run out to the week’s first stage (‘Gartheiniog 1’, 14.58km) which begins at 7:44am tomorrow. That will necessitate starting from the Service Park at 5:30am!

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