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    samedi 11 avril 2015

    ELMS, Silverstone : Une première ligne Gibson-Nissan ! / ELMS qualifying


    Greaves Motorsport et Jota Sport ont assuré une première ligne 100% Gibson-Nissan sur la grille de de départ des 4 Heures de Silverstone, première manche des European Le Mans Series 2015, qui s’élanceront à 14h30.
    Après une matinée pluvieuse, le soleil était de retour sur Silverstone et la piste était quasiment sèche pour le début des qualifs ELMS, une séance quelque peu retardée à cause d’une course de Formula 3.
    En ELMS, le format des qualifs est classique avec la pole offerte au meilleur temps. En GTE, la Ferrari 458 Italia N°81 (Wyatt/Rugolo/Aguas) a signé la pole. Les sept premières autos se tiennent en moins d’une seconde. En GTC, la voiture la plus rapide fut la BMW Z4 GT3 N°59 (Perera/Lunardi/Dermont).
    Les prototypes LM P2 et LM P3 sont ensuite entrés en piste pour les 20 dernières minutes.
    En LM P3, le prototype Team LNT de l’ancien champion cycliste Sir Chris Hoy, et de Chris Roberston, a facilement signé la pole position (1min59s982). Elle fut en revanche plus disputée en LM P2. Après une belle série de tours rapides, elle est finalement revenue à la Gibson-Nissan N°41 Greaves Motorsport (Hirsh/Wirdheim/Lancaster) en 1min48s752.
    La Gibson-Nissan N°38 de Jota Sport partira à ses côtés, alors que la nouvelle Oreca05-Nissan N°46 Thiriet By TDS Racing et l’Oreca03-Nissan/Michelin AF Corse N°34 s’élanceront depuis la deuxième ligne.
    Greaves Motorsport (1st) and Jota Sport (2nd) earned an all-Gibson-Nissan front row for the start of Round 1 of the 2015 FIA European Le Mans Series which starts at 2:30pm local time today.
    After the morning’s rainy start, the sun is back out as promised and the track at Silverstone was almost entirely dry for the beginning of ELMS GT qualifying. The session’s start was slightly delayed, however, because of the late-running Formula 3 race, the first of three this weekend.
    The format of the session was a conventional qualifying format, with the fastest car winning the category’s pole. In GTE, that honour went to the N°81 Ferrari F458 Italia of Wyatt/Rugolo/Aguas. The top seven cars were covered by less than a second.
    Fastest in GTC was the new N°59 BMW Z4 GT3 of Perera/Lunardi/Dermont. In contrast to the GTE battle, the Team Marc VDS-run car completed the session more than a second faster than its closest rival, AF Corse’s N°63 Ferrari.
    ELMS qualifying ended with 20 minutes for the LM P2 and new LM P3 cars.
    While Team LNT, the car of ex-cycling champion Sir Chris Hoy and Chris Roberston easily dominated its four rivals in the latter class (1m59.982s), there was a much closer battle in the premier category. First place on this afternoon’s grid was earned by Hirsch/Wirdheim/Lancaster in the N°41 Gibson 015S-Nissan (Greaves Motorsport, m48.752s) which came out on top after a flurry of quick times.
    Jota Sport’s similar car (N°38) collected second place at the very last moment to make it an all Gibson-Nissan front row, while the exciting shootout also involved the N°46 Oreca05-Nissan (Thiriet by TDS Racing) and the N°34 Oreca03-Nissan (AF Corse) which will start the ELMS race from the second row.

    WSSP ; Cluzel signe sa 12e pole en Supersport en Aragón / 12th career Pole Position in WSS for Cluzel


    Le Français place MV Agusta en pole pour la seconde fois de la saison.

    Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) sera en pole position dimanche au MotorLand Aragón pour la course de 16 tours de la troisième manche du Championnat du Monde Supersport 2015. Le Français a devancé le triple Champion Kenan Sofuoglu (Kawasaki Puccetti Racing) grâce à son dernier tour, battant au final le Turc de plus de trois dixièmes de seconde. 
    Cluzel sera donc en pole pour la douzième fois de sa carrière et la deuxième fois de l’année, après avoir déjà pris la pole à Phillip Island. 
    L’Américain PJ Jacobsen (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) rejoindra Cluzel et Sofuoglu en première ligne tandis que Kyle Smith (Pata Honda), Lucas Mahias (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) et Lorenzo Zanetti (MV Agusta Reparto Corse) s’élanceront de la deuxième.
    Ratthapark Wilairot (CORE Motorsport Thailand), le leader du classement général, sera huitième sur la grille de départ, juste derrière Gino Rea (CIA Landlords Insurance Honda).

    MV Agusta take 2nd Pole Position of 2015.

    Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) will start tomorrow’s 16 lap World Supersport race from Pole Position after stealing the leading position from former champion Kenan Sofuoglu (Kawasaki Puccetti Racing) with his final lap of the session. American PJ Jacobsen (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) will join the pair on the front row. For Cluzel, today’s result marked the 12th Pole Position of his World Supersport career, and the 2nd in 2015, after Phillip Island.
    Behind the leading trio, Pata Honda’s Kyle Smith, Lucas Mahias (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) and Lorenzo Zanetti (MV Agusta Reparto Corse) will assemble on row 2, the top 6 covered by (+1.084s).
    Championship leader Ratthapark Wilairot (CORE Motorsport Thailand) will line up on row 3 in 8th position, just behind Phillip Island podium finisher and former Moto2 rider Gino Rea (CIA Landlords Insurance Honda).

    WSBK ; Haslam décroche la Tissot-Superpole au MotorLand/ Haslam races to Aragon Tissot-Superpole


    Le Britannique sera en tête de la grille WorldSBK pour la première fois depuis 2010.

    Leon Haslam (Aprilia Racing Team - Red Devils) s’est offert la seconde pole position de sa carrière samedi au MotorLand Aragón en battant Chaz Davies (Aruba.it Racing - Ducati SBK Team) de tout juste 0.033s. 
    Le Britannique, qui avait signé sa première pole à Phillip Island en 2010, lorsqu’il courait pour Suzuki, partira donc devant Davies, qui avait réalisé le doublé en Aragón en 2013.  
    Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), lui aussi auteur d’un doublé au MotorLand, l’an dernier, complètera la première ligne en ayant fini les qualifications à 0.199s de Haslam.
    Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), leader du classement général devant Haslam, mènera la deuxième ligne devant Xavi Fores, le remplaçant de Davide Giugliano chez Ducati, et Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia SBK Team), qui réussissaient brillamment leur première séance Tissot-Superpole de l’année. 
    Jordi Torres (Aprilia Racing Team - Red Devils) partira septième devant Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki), huitième sur la grille après avoir dû passer par la Superpole 1, et Nico Terol (Althea Racing). Suivront en quatrième ligne Leandro Mercado (Barni Racing Team), Michael van der Mark (Pata Honda World SBK Team) et David Salom (Team Pedercini Kawasaki).
    Déception chez les Français puisque le Champion en titre Sylvain Guintoli (Pata Honda World Superbike Team) n’a même pas atteint la Superpole 2 et a fini quatorzième. Le rookie Christophe Ponsson (Grillini Team) et Randy de Puniet (Voltcom Crescent Suzuki), qui travaille avec un tout nouveau système électronique ce week-end, seront quant à eux dix-septième et dix-neuvième sur la grille de départ.

    First European Pole Position of 2015 secured by the Aprilia rider.

    Leon Haslam (Aprilia Racing Team – Red Devils) will start tomorrow’s opening race of the 3rd round of the Eni FIM Superbike World Championship from Pole Position. A lap time of 1.49.664s, the fastest of the weekend so far and the fastest ever for a superbike on the new MotorLand Aragon configuration, left the Englishman 0.033s ahead of his nearest rivals Chaz Davies (Aruba.it Ducati World Superbike Team) and Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) who will join him on the front row (+0.199s). For Haslam it’s his first Pole Position since Phillip Island in 2010 and the 2nd of his career.
    This afternoon’s 15 minute battle to decide the top 12 places on the starting grid for tomorrow’s races was electric with the final grid line-up only decided in the final minute of Superpole 2, as the outright circuit best lap was bettered
    Row two will see championship leader Jonathan Rea aboard his Kawasaki (+0.389), Xavi Fores (+0.785) who continues his impressive debut weekend on the second of the Aruba.it Ducati Superbike Team) and Ayrton Badovini (+1.006s).
    The third row was decided in the final seconds of the session, with Jordi Torres (Aprilia Racing Team – Red Devils) taking 7th.  He will start alongside Alex Lowes and Nico Terol (Althea Racing).
    Leandro Mercado (Barni Racing), Michael van der Mark (Pata Honda World Superbike Team) and David Salom (Team Pedercini) complete the top 12 in a grid that sees 5 manufacturers inside a top ten .
    Earlier, Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia) and Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki) were the two riders to progress from Superpole 1 into the final 15 minute shoot-out, as reigning Champion Sylvain Guintoli (Pata Honda World Superbike Team) and Randy de Puniet (Voltcom Crescent Suzuki) missed out on one of the top two places available, the pair qualifying 14th and 19threspectively.

    WEC, Silverstone : Les essais libres 3 sous la pluie / rain for Free Practice 3


    La dernière séance d’essais libres des 6 Heures de Silverstone s’est déroulée sous de fortes pluies. Les teams en ont profité pour recueillir des datas pour la suite de la saison, les prévisions annonçant une piste sèche pour demain. Audi/Michelin a conservé l’avantage.
    L’espoir d’avoir un meeting de Silverstone 100 % sec s’est évanoui ce matin quand le ciel a ouvert ses vannes peu avant le début de la 3e séance d’essais libres. Le beau temps devrait revenir pour les qualifs et la course.
    Malgré tout, les datas recueillis ce matin seront toujours bénéfiques. A Silverstone, les teams ne pouvaient se permettre de faire l’impasse sur un roulage sous la pluie, juste au cas où…
    En fin de séance, les trajectoires semblaient déjà sèches, ce qui a permis à certains teams LM P1 de passer en pneus Michelin intermédiaires « hybrides ».
    Malgré les conditions piégeuses, il n’y a eu que peu de tête-à-queue et d’incidents, sauf pour l’Alpine N°36 (LM P2) qui a dû être tirée du bac à gravier au Turn 9 (Copse).
    Pour l’histoire, les meilleurs chronos de chaque catégorie ont été réalisés par l’Audi N°7 en LM P1 (1min52s094), plus de 10 secondes moins vite qu’hier, la Ligier JS P2-Nissan N°28 en LM P2 (2min04s786), la Porsche N°92 en LM GTE Pro (2min13s665) et la Ferrari N°83 en LM GTE Am (2min16s396).
    A suivre : les qualifs ELMS à partir de 11h05, puis les qualifs WEC LM GTE et LMP entre midi et 13h00. Les 4 Heures de Silverstone (ELMS) s’élanceront à 14h30.
    The final free practice session ahead of Round 1 of the 2015 FIA World Endurance Championship was marked by heavy rain. The teams used the hour’s exercise to gather data that might come in useful later in the season, but the current forecast suggests a dry race tomorrow. For the record, Audi topped the order for the third time this weekend with its N°7 R18 e-tron quattro/Michelin.
    The hopes of having an all-dry weekend at Silverstone went out of the window when the heavens opened shortly before this morning’s Free Practice session.
    With the sunshine due to return in time for qualifying and remain for Sunday’s race, it’s difficult to know what value the 60-minute run could have for the teams…
    That said, it is always possible to learn something and, with the weather so notoriously unpredictable at Silverstone, the teams couldn’t really afford not to use the track time, just in case the first round of the championship turns out to be wet tomorrow.
    In the end, and although a dryish line began to appear near the end of the session (allowing some teams to switch briefly to intermediate rubber, including Michelin’s high-tech ‘Hybrid’ tyre in the case of the LM P1 prototypes), only three cars didn’t leave their pits.
    Despite the tricky conditions, there were surprisingly few spins and incidents, the most notable victim being the N°36 Alpine (LM P2) which had to be rescued from the gravel at Turn 9 (Copse).
    For the record, the fastest times in each category were claimed by the N°7 Audi in LM P1 (1m52.094s, more than 10 seconds off Friday’s best time), the N°28 Ligier JS P2-Nissan in LM P2 (2m4.786s), the N°92 Porsche in LM GTE Pro (2m13.665s) and the N83 Ferrari in LM GTE Am (2m16.396s).
    Next up: ELMS qualifying (11:05am-11:50am local time), LM GTE qualifying (12 noon-12:20pm) and LM P1/2 qualifying (12:30pm-12:50pm), followed by the ELMS race (2:30pm-6:30pm).