Mads Ostberg crashed on SS3, leaving Sébastien Ogier (VW Polo R
WRC/Michelin) to recover the provisional lead in the 2013 Rally de
Portugal. Dani Sordo is second, only 2.4s behind.
Mads Ostberg est sorti de la route dans l’ES3. Sébastien Ogier (VW Polo R
WRC/Michelin) a repris la tête du Vodafone Rally de Portugal 2013
devant Dani Sordo qui pointe à seulement 2s4.
After today’s first loop of stages, there were
some observers who believed that Ostberg would not be able to keep up
the same sort of speed for very long. And they were right, since the
Norwegian youngsters rolled on SS3, shortly after emerging at the top of
the leaderboard.
That handed top spot back
to the early pace-setter Sébastien Ogier in his VW Polo R WRC which is
running on two hard-compound and two soft-compound Latitude Cross H2
tyres this afternoon (diagonally mounted). “I don’t think I made the
ideal choice this morning,” admitted the Frenchman at the end of SS4,
“but things haven’t gone too bad so far…”
Ogier
is under pressure from Dani Sordo who posted two consecutive fastest
times in his Citroën DS3 WRC on hard-compound H2 tyres. “Seb has done a
good job on soft tyres, but we’re right behind him,” smiled the Spaniard
who is only 2.4s behind the leader ahead of the super-special in
Lisbon.
It was nice to see Jari-Matti
Latvala with a smile on face again, too: “By playing with the set-up of
my Polo I think I can improve its handling. It worked well on the second
loop,” noted the Finn who is third overall, 11.3s behind his team-mate.
Fellow Finn Mikko Hirvonen is complaining that the set-up of his DS3
WRC is too hard and that his car not handling well.
Even
so, he is fourth overall (+17.1s), ahead of Thierry Neuville who was
second fastest on SS4 but still wondering why he was much slower on
SS1/3. Evgeny Novikov is more than a minute and hasn’t been a threat so
far, while Andreas Mikkelsen dropped almost two minutes on SS4 when his
power steering failed 1.5km after the start.
Esapekka
Lappi (Skoda/Michelin) tops the WRC2 order ahead of Poland’s Robert
Kubica (+23.5s) who finished SS4 with an unseated rear-left tyre. “My
pace notes were better this afternoon and the car is going very well.
All is okay,” said Lappi before embarking on the 500-kilometre round
trip from Faro to Lisbon.
Après la première boucle de spéciales, certains
ont dit que Mads ne pouvait pas tenir ce rythme bien longtemps. Ils
avaient raison. Le Norvégien est parti en tonneaux dans l’ES3 alors
qu’il venait de prendre la tête du rallye.
Premier
leader du rallye, Sébastien Ogier a donc repris le pouvoir au volant de
sa VW Polo R WRC chaussée de pneus Latitude Cross H2 (hard) et S2
(soft) cet après-midi (montés en « croix »). « Après coup, ce n’était
peut-être pas le choix optimum », a commenté Ogier à l’arrivée de l’ES4,
« mais on s’en sort bien. »
Le Français est
leader devant Dani Sordo, auteur de deux meilleurs temps consécutifs au
volant de sa Citroën DS3 WRC équipées de pneus H2 (hard). « Seb a fait
du bon boulot en gommes soft, mais on est là, tout près… ».
Effectivement, l’Espagnol ne pointe qu’à 2s4 du leader avant la
Superspéciale de Lisbonne.
Jari-Matti
Latvala a retrouvé le sourire : « En jouant sur les suspensions, je
pense que je peux améliorer le comportement de ma Polo. Ca a bien
fonctionné pour cette boucle », assurait le Finlandais, troisième du
général à 11s3. Son compatriote Mikko Hirvonen se plaint toujours de
suspensions trop dures et d’un mauvais comportement de sa DS3 WRC.
Il est quatrième à 17s1, devant Thierry Neuville, auteur du 2e
meilleur temps dans l’ES4 mais qui ne s’explique pas les écarts dans
l’ES1/3. A plus d’une minute du leader, Evgeny Novikov n’est pas au
mieux depuis le départ et dit pourtant attaquer au maximum. Andreas
Mikkelsen a perdu près de deux minutes dans l’ES4 : sa direction
assistée est tombée en panne après 1,5 km.
En
WRC2, Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) devance le Polonais Robert Kubica
(+23s5) arrivé avec le pneu arrière gauche décoincé. « Mes notes sont
mieux cet après-midi, la voiture est très bien. Tout est ok », avouait
Lappi avant un aller-retour de quelque 500 km entre Faro et Lisbonne.
from best of rallylive