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    dimanche 13 janvier 2013

    ORANGE DUC





    MCM
     Imágenes: IlDucatista

    Yamaha SR 250 Creepy


    PHOTOS: Pedro Mordt






    Dakar,Auto; Journée de repos/ Dakar rest day - San Miguel de Tucuman

    After their watery ordeal on Saturday, the Dakar’s ‘car’ competitors have been recovering today in San Miguel de Tucuman, the city which sparked off Argentina’s independence movement in 1816… The ‘bivouac’ is based at the hippodrome.
    Sauvés des eaux hier, les concurrents Autos ont bien mérité une journée de repos sur ce Dakar. San Miguel de Tucuman, la ville d’où partit la fronde qui conduisit à l’indépendance de l’Argentine, en 1816, accueille le bivouac sur son hippodrome.




    Certains se souviendront longtemps de la 8e Many competitors will remember the eighth stage of the 2013 Dakar for years to come, including Guillerme Spinelli whose Mitsubishi was swept away by a raging torrent during the test. The crew had to be airlifted free of the river and the Petrobras mechanics who went to retrieve the car only arrived in San Miguel at 6am today…
    The organisers were forced to neutralise the stage at Passage Control 2 and gave the same time as Stéphane Peterhansel to all his direct rivals, including Nasser Al-Attiyah, whose buggy was caught between rocks, and Giniel de Villiers who was blocked by the torrent. As a result, there are no changes at the top of the leaderboard which Stéphane Peterhansel still tops, 3m14s clear of Al-Attiyah. Giniel de Villiers is third (+44m3s).
    Qatar Red Bull dominated the rally’s early stages, taking four straight wins in the Peruvian dunes before Mini/Michelin claimed two victories thanks to Nani Roma and Peterhansel. Guerlain Chicherit (Buggy) has also picked up a deserved win, and SMG has three buggies in the provisional top 10.
    The Mini ALL4 Racings have been extremely reliable so far and three cars figure in the top 10. Toyota Hilux hasn’t had any big difficulties, either, although Lucio Alvarez fell back several hours following a heavy front-end landing (broken wishbone). The new Red Bull buggies have been competitive, but early leader Carlos Sainz was side-lined by engine failure after repeated electronics problems.
    The top 10 is rounded off by Portugal’s Carlos Sousa (Great Wall), ahead of Pascal Thomasse (MD buggy) and Erik Wevers (Ford) who is spearheading Riwald Team’s effort after the withdrawal of Ten Brinke. Hummer’s Robby Gordon is as fast as ever, but also inconsistent (roll on SS4) and is 23rd overall. The T2 Production class is led by Spain’s Xavier Foj. The Toyota driver is an hour clear of Abdullah Al-Héraiz (Toyota) and Nicolas Gibon (Toyota). There are still 106 cars in the running after the 5,000km covered since last weekend’s start in Lima, Peru.
    Stage 8 was cancelled for the Truck competitors after certain roads were badly damaged by storms. Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) got stuck in sand early in the event but recovered the lead after Loprais (6th) suffered electrical trouble, after Stacey rolled and after Biasion was slowed by a power steering problem. Russia’s Nikolaev (Kamaz) is second (+22m8s), ahead of Kolomy (+41m25s). Kamaz has three trucks in the top five, while the De Rooy team has lost two of the five Ivecos it entered.
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    Certains se souviendront longtemps de la 8e étape du Dakar 2013, comme Guillerme Spinelli par exemple dont la Mitsubishi s’est noyée dans les eaux d’un torrent en furie. L’équipage a dû être hélitreuillé sur la berge. Les mécaniciens du team Petrobras, partis récupérer la voiture, ont rallié le bivouac à 6h00 ce matin…
    Les organisateurs ont neutralisé la spéciale au CP2 et donné le temps de Stéphane Peterhansel à ses challengers directs, Nasser Al-Attiyah, dont le Buggy était coincé entre des rochers, et Giniel de Villiers, bloqué par le torrent. Pas de changement donc en tête du classement général avec Stéphane Peterhansel qui compte 3min14s d’avance sur Al-Attiyah. Giniel de Villiers est toujours 3e à 44min03s…
    L’équipe Qatar Red Bull a dominé le début de rallye avec quatre victoires consécutives dans les dunes péruviennes avant deux succès de Mini/Michelin avec Nani Roma et Peterhansel, puis une victoire méritée pour Guerlain Chicherit (Buggy) et le team SMG qui compte trois Buggy dans le top-10.
    Jusque-là, les Mini ALL4 Racing ont fait preuve d’une excellente fiabilité et trois figurent dans le top-10. Pas de gros soucis non plus sur les Toyota Hilux : Lucio Alvarez a perdu plusieurs heures après un atterrissage brutal sur l’avant (triangle cassé). Les nouveaux Buggies Red Bull sont performants, mais Carlos Sainz, 1er leader du rallye, a dû abandonner (moteur cassé) après d’incessants problèmes électroniques.
    Le Portugais Carlos Sousa ferme le top-10 sur son Great Wall devant Pascal Thomasse (Buggy MD) et Erik Wevers (Ford), promu leader du Riwald Team après le forfait de Ten Brinke. Toujours aussi rapide, mais irrégulier (tonneau étape 4), Robby Gordon est 23e sur son Hummer. En catégorie T2 (Production), l’Espagnol Xavier Foj (Toyota) est leader avec près d’une heure d’avance sur Abdullah Al-Héraiz (Toyota) et Nicolas Gibon (Toyota). Il reste 106 véhicules en course après 5000 km parcourus depuis Lima.
    En Camions, la 8e étape a été annulée (piste dévastées par les intempéries). Ensablé quelques minutes en début de rallye, Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) a repris le leadership après les ennuis de Loprais (6e, problème électrique) et le tonneau de Stacey. Le Russe Nikolaev (Kamaz) est 2e à 22min08s devant Kolomy (+41min25s). L’équipe Kamaz compte trois camions dans le top-5, le team De Rooy n’a plus que trois Iveco sur les cinq engagés.
    Classement après étape 8
    1. Peterhansel/Cottret (Mini), 18h31min04s – 2. Al-Attiyah/Cruz (Buggy), +3min14s – 3. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota), +44min03s – 4. Novitskiy/Zhiltsov (Mini), +48min54s – 5. Chicherit/Garcin (Buggy SMG), 1h04min50s – 6. Chabot/Pillot (Buggy SMG) +1h34min51s – 7. Roma/Périn (Mini), +1h38min27s – 8. Terranova/Fluza (BMW), +1h58min25s – 9. Errandonéa/Debron (Buggy SMG), +2h02min18s – 10. Sousa/Ramalho (Great Wall), +2h07min29s…

    Dakar, Journée de repos, / Dakar rest day - San Miguel de Tucuman

    It’s been a moment of relaxation for Dakar competitors in San Miguel de Tucuman, Argentina, today. The teams used the day to work on their respective machines ahead of the second week of competition.
    Le Rallye Dakar 2013 fait halte au nord de l’Argentine, à San Miguel de Tucuman, avant la deuxième semaine de course. Les équipent en profitent pour reconditionner les motos.




















    It was stiflingly hot at San Miguel de Tucuman’s hippodrome and the humidity made the weather even more uncomfortable. But there was plenty of work for the teams who were based on the race course’s grassy infield.
    Last year, a high number of riders used the rest day to change the engines of the 450cc bikes, but reliability seems to have improved. Yamaha didn’t change a single engine, for example, and only rebuilt one. For memory, the penalty for changing a crankshaft, gearbox or clutch is 15 minutes for the first change, 45 minutes for the second and two hours for each one after that.
    David Casteu and Olivier Pain are amongst those who will continue with the same engines and transmissions after only the piston/oil-ring assemblies of their 450 YZFs were replaced.
    Yamaha enjoyed a good first week thanks to Olivier Pain, who led for four days, and David Casteu, who took over at the top on Saturday. The victory is likely to go to either the Japanese make or to KTM which has three riders in the provisional top five, namely Faria, Lopez and Despres.
    The 2012 Dakar winner is now 24 minutes behind the leader after taking a 15-minute penalty for his engine/transmission change on Friday night. KTM is hoping that the engine ‘borrowed’ from Dabrowski will last the distance. There have been no engine changes, however, for either Faria or Chaleco Lopez who are split by just four seconds this evening. The USA’s Kurt Caselli, who is standing in for Marc Coma, has one stage win to his name.
    Husqvarna Speedbrain has collected three stage wins so far thanks to Joan Barreda Bort (41st), yet the Spaniard has fallen out of contention following a variety of problems (fuel pump), as has Paulo Gonçalves (23rd, electronics). Alessandro Botturi is the best-placed works Husqvarna TE 449 RR rider (12th). The team is in the process of inspecting their engines, but no changes are expected.
    In the Sherco camp, two engines from three have been replaced. The SR455s have experienced mechanical trouble, including a broken secondary chain for Alain Duclos (42nd). The best-placed lady rider is Laia Sanz (Gas-Gas) who is 29th overall. There are still 139 of the 183 starters in the competition, while the ‘quad’ class is led by Argentina’s Patronelli who is 1h12m clear of Chile’s Casale.


    Il fait une chaleur écrasante sur l’hippodrome de San Miguel de Tucuman, une chaleur humide qui rend pénible le moindre effort. Mais le travail ne manque pas pour les teams installés dans l’herbe, à l’intérieur de l’anneau de course hippique.
    Si l’an passé de nombreux teams avaient remplacé les moteurs des 450cc à la journée de repos, il semble que la fiabilité ait été améliorée. Chez Yamaha par exemple, pas de changement, juste un reconditionnement. Rappelons  qu’un changement de vilebrequin/boîte de vitesses/embrayage est pénalisé de 15 minutes pour le 1er, 45 pour le 2e, puis 2 heures ensuite),
    David Casteu et Olivier Pain repartiront avec les mêmes moteurs/boîte de vitesses utilisés depuis le départ, seul l’ensemble piston/segment des 450 YZF ont été remplacés.
    Yamaha a réalisé un beau début de parcours avec Olivier Pain, leader pendant quatre journées, et David Casteu qui a pris la tête la veille de la journée de repos. La victoire devrait se jouer entre Yamaha et KTM qui compte trois machines dans le top-5 avec Faria, Lopez et Despres.
    Le vainqueur sortant est à 24 minutes du leader après une pénalité de 15 minutes (changement moteur/boîte). L’équipe KTM espère que le moteur emprunté à Dabrowski va aller jusqu’au bout. Pas de changement de moteur prévu non plus pour Faria et « Chaleco » Lopez séparés par 4 secondes au général. L’Américain Kurt Caselli, qui remplace Marc Coma, a remporté sa 1èrevictoire d’étape.
    Le team Husqvarna Speedbrain a signé trois victoires d’étape avec Joan Barreda Bort (41e), mais l’Espagnol fut retardé par divers ennuis (pompe à essence), tout comme Paulo Gonçalves (23e, électronique). Alessandro Botturi est le mieux placé des Husqvarna TE 449 RR officielles, à la 12e place. Les motoristes sont en train de vérifier les moteurs, mais a priori pas de changement au programme.
    Chez Sherco, on a pris l’option de remplacer deux moteurs sur trois. Les Sherco SR455 ont connu quelques soucis mécaniques, comme deux chaînes secondaires cassées pour Alain Duclos (42e). A noter que Laia Sanz (Gas-Gas) figure à la 29e place du général, 1ère féminine. Il reste 139 motos en course sur 183 au départ. En Quad, l’Argentin Patronelli est solide leader avec 1h12min d’avance sur le Chilien Casale. Il
    Classement après étape 8
    1. Casteu (Yamaha), 19h56min33s – 2. Faria (KTM), +11min16s – 3. Lopez (KTM), +12min00s – 4. Pain (Yamaha), +16min10s – 5. Despres (KTM), +24min26s – 6. Jakes (KTM), +26min22s – 7. Israel Esquerre (Honda), 27min07s – 8. Przygonski (KTM), 31min32s – 9. Svitko (KTM), +33min10s – 10. Pizzolito (Honda), +34min55s…