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    lundi 3 février 2014

    Rallying’s Winter Games! / Ca sent la poudre (euse) !


    This year’s Rally Sweden, the fortieth snow rally in WRC history, will visit both the host nation and neighbouring Norway. Can last year’s winner Sébastien Ogier become the first ‘Latin’ driver to make it two in a row? Or will the men from the big white North claim revenge?
    After the Monte Carlo’s tough choices, selecting tyres for the snowy Värmland and Finnskogen stages will be far simpler. Like its rivals, Michelin will have a single option for the event: the X-Ice North 2, complete with 384 studs that protrude 6.5mm from the tread blocks.
    This year’s Rally Sweden route is a traditional offering, with just two new tests, namely Torsby (SS1/7, 7.03km) and Hara (SS17/21, 11.32km), plus one that has been slightly modified (Varmullsasen, SS20/24). The others – classics like Lesjofors, Fredriksberg, Rammen, Torntop and Vargasen – are unchanged compared with 2013.
    Their order has been revised, however. After the start ceremony and super-special in Karlstad, competitors will begin with the Norwegian stages where the snow tends to be fairly deep, so Ogier could find himself at a disadvantage running first on the road. The first leg ends with a night-time visit to Torsby. The action on Friday and Saturday – including Vargasen, which features Colin’s Crest – will stay closer to Hagfors.
    It was here last February that Ogier and Volkswagen collected their first win together after a splendid battle with Sébastien Loeb. The ranks of those most likely to prevent the Frenchman from making it two in a row this year are led by his team-mate Jari-Matti Latvala (winner in 2008 and 2012) and fellow Finn Mikko Hirvonen (Ford Fiesta RS WRC), winner in 2010 and 2011.
    Despite claiming eight Manufacturers’ titles, Citroën has won only once in Sweden, a decade ago already. This time, its hopes rest chiefly on Norway’s Mads Ostberg (DS3 WRC) who has finished on the podium three years running. Other likely front-runners include his compatriot Andreas Mikkelsen (VW Polo R WRC), Pontus Tidemand (Fiesta WRC) and Hyundai’s Thierry Neuville and Juho Hanninen (i20 WRC). It will also be interesting to follow the performances of Rally Sweden rookies Robert Kubica (Fiesta WRC), Kris Meeke (DS3 WRC) and Elfyn Evans (Fiesta WRC), as well as those of Craig Breen (Fiesta WRC), Ott Tanak (Fiesta WRC) and Henning Solberg (Fiesta WRC) who is starting the event for the 16th time.
    In addition to the fight between tyre firms, the WRC-2 class promises an interesting competition between the favourite Jari Ketomaa (Fiesta R5) and the likes of Yazeed Al-Rahji (Fiesta RRC) and Yurii Protasov (Fiesta R5). Anders Grondal (Subaru) and Karl Kruuda (Fiesta R5) usually go well in Sweden, too, while former factory driver Kristian Sohlberg is making his comeback in a Fiesta R5.
    Wednesday morning’s Shakedown (Rada, 4.3km) will not be followed by a Qualifying Stage this year, and the Priority 1 and 2 drivers will start in championship order (Ogier, Meeke, Ostberg, Latvala, etc.). Competitive action begins with Wednesday evening’s super-special at Karlstad’s hippodrome, followed by serious business the next day.
    Quarantième rallye sur neige de l’histoire du WRC, le Sweden Rally 2014 va se dérouler la semaine prochaine en Suède et en Norvège. Vainqueur l’an passé, Sébastien Ogier sera-t-il le premier Latin à y signer un doublé ? Les Nordiques vont-ils renouer avec la victoire ?
    Après le casse-tête pneumatique du Rallye Monte-Carlo, les choix seront beaucoup plus simples pour affronter les pistes du Värmland et du Finnskogen recouvertes d’une belle couche de neige. Comme tous les manufacturiers de pneumatiques, Michelin ne propose à ses partenaires qu’un seul produit, le X-Ice North 2, doté de 384 clous de 6,5 mm de protrusion.
    Le parcours du Rallye de Suède 2014 est des plus traditionnels avec seulement deux nouvelles spéciales, Torsby (ES1/7, 7,03 km) et Hara (ES17/21, 11,32 km), et une modifiée (Varmullsasen, ES20/24) sur 2,84 km. Les classiques Lesjofors, Fredriksberg, Rammen, Torntop ou encore Vargasen sont strictement identiques à l’édition 2013.
    En revanche, les étapes sont inversées. Après la cérémonie de départ et la Superspéciale de Karlstad, les concurrents attaqueront par les spéciales norvégiennes où la neige est généralement très épaisse. Premier sur la route, Sébastien Ogier (VW/Michelin) pourrait donc jouer les chasse-neige et être désavantagé. La 1ère journée se conclura par un passage nocturne dans Torsby. Vendredi et samedi, les concurrents disputeront les spéciales autour d’Hagfors, dont Vargasen et sa célèbre Colin’s Crest.
    Sébastien Ogier et Volkswagen avaient remporté leur 1ère victoire mondiale commune ici-même l’an passé, au terme d’un superbe duel avec Sébastien Loeb. Qui va donner la réplique au pilote VW, toujours très à l’aise sur la neige, cette année ? Double vainqueur (2008/2012), son équipier Jari-Matti Latvala aimerait remonter sur la plus haute marche du podium, tout comme son compatriote Mikko Hirvonen (Ford Fiesta RS WRC), lui aussi double vainqueur (2010/2011).
    Huit fois championne du monde, Citroën n’a remporté qu’un seul Rallye de Suède, il y a dix ans déjà. Cette année, le Norvégien Mads Ostberg tentera d’imposer sa DS3 WRC, après trois podiums d’affilée. On attend aussi beaucoup de son compatriote Andreas Mikkelsen (VW Polo R WRC), de Pontus Tidemand (Fiesta WRC) et des pilotes Hyundai i20 WRC, Thierry Neuville et Juho Hanninen. On suivra avec intérêt les débuts suédois de Robert Kubica (Fiesta WRC), Kris Meeke (DS3 WRC), Elfyn Evans (Fiesta WRC), la prestation de Craig Breen (Fiesta WRC) et les retours d’Ott Tanak (Fiesta WRC) et d’Henning Solberg (Fiesta WRC) qui dispute son 16e Rallye de Suède.
    En WRC-2, le rallye s’annonce très disputé entre différentes marques de pneumatiques. Jari Ketomaa (Fiesta R5) fait figure de grand favori face à Yazeed Al-Rahji (Fiesta RRC) et Yurii Protasov (Fiesta R5). Anders Grondal (Subaru) est une valeur sûre en Suède, tout comme Karl Kruuda (Fiesta R5). Hors-championnat, l’ancien pilote d’usine Kristian Sohlberg effectue son retour sur une Fiesta R5.
    Le Shakedown est programmé mercredi matin sur les 4,3 km de Rada. Il n’y a plus de Qualifying Stage. Les pilotes prioritaires 1 & 2 s’élanceront dans l’ordre du championnat le 1er jour (Ogier, Meeke, Ostberg, Latvala…) et dans l’ordre inverse du rallye les 2e et 3e jours. Départ mercredi soir sur l’hippodrome de Karlstad avant d’attaquer les choses sérieuses jeudi 6 février.

    Would you pay €300,000 for a Renault 5?


    At Artcurial’s 7 February sale at Rétromobile 2014, a Renault 5 will go under the hammer – but this is no normal French supermini. The Group 4 Renault 5 Turbo is expected to command an impressive €280,000 – 320,000…
    According to the French auction house, the valuable Group 4 rally car is the sole existing Calberson-liveried R5. As one of the official works cars, chassis B000036 competed in the Tour Auto and Monte Carlo Rally in the early 1980s, and remains in excellent condition.
    We’ll be keeping an eye on the flying Frenchman during the Rétromobile sale – perhaps we can persuade the new owner to take their maiden voyage along the Champs-Élysées?
    Photos: Artcurial
    The Renault 5 Turbo and all other lots from Artcurial's 7 Feburary auction at Paris Rétromobile 2014 can be found in the Classic Driver Market.

    vous montez ??

    dimanche 2 février 2014

    ERC: slides to Latvia victory: Lappi tout schuss en Lettonie


    Latvia’s Rally Liepaja, round two of the 2014 FIA European Rally Championship, was won by Finn Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000/Michelin), ahead of Russia’s Vasiliy Gryazin (Fiesta S2000) and Irishman Craig Breen (Peugeot 207 S2000).
    Le Finlandais Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000/Michelin) a remporté la deuxième manche du Championnat d’Europe des Rallyes FIA 2014, le Rally Liepaja (Lettonie), devant le Russe Vasyli Gryazin (Fiesta S2000) et l’Irlandais Craig Breen (Peugeot 207 S2000).
    After skipping the opening round of the ERC, Skoda Motorsport was in Latvia with a factory Fabia S2000 equipped with Michelin X-Ice North tyres for Esapekka Lappi, winner of last season’s final round.
    Still buzzing from his second place in Monte Carlo, Frenchman Bryan Bouffier (Citroën DS3 RRC) was fastest on SS1 but damaged his radiator in an ‘off’ on the following test. That handed first place to Russian youngster Vasiliy Gryazin in his Ford Fiesta S2000/Michelin.
    A sequence of three fastest times allowed Lappi to take control by the end of Day 1, however, 2.6s clear of Gryazin. Craig Breen, who said he didn’t feel confident in his Peugeot 207 S2000, was third, ahead of Pole Kajetan Kajetanowicz (Fiesta R5) and Germany’s Sepp Wiegand (Fabia S2000).
    The fast stages suited the top speed of the Mitsubishi Lancers and, on Saturday evening, Estonia’s Siim Plangi figured in sixth spot overall and in front in the Production class, ahead of Martins Svilis (+4.2s, Mitsubishi Lancer Evo IX). Plangi even claimed the next morning’s SS7, despite the fierce battle for the lead between Lappi and Gryazin.
    Another three stage victories saw the Finn pull out a handy cushion to win the Latvian event, following in the footsteps last year’s winner and fellow Skoda driver Jan Kopecky. Second place was the best ERC result to date for the 20-year old Gryazin, while Breen celebrated his birthday and the final factory appearance of the Peugeot 207 S2000 with a podium finish. Kajetanowicz and Wiegand were fourth and fifth.
    Plangi and Svilis both retired on Sunday, which handed the Production victory to local driver Janis Vorobjovs (Mitsubishi Lancer Evo X), ahead of Vitaliy Pushkar (Mitsubishi Lancer Evo X). The Junior classification was topped by the Czech Republic’s Jan Cerny (Peugeot 208 R2/Michelin), ahead of Finn Risto Immonen (Citroën C2). Stéphane Lefebvre (Peugeot 208 R2) was eliminated by an engine failure.
    Following the postponement of the Sibiu Rally Romania (perhaps until October), the next round of the ERC will be late-March’s Acropolis Rally.

    Absente au Jännerrallye, l’équipe Skoda Motorsport était de retour en championnat d’Europe ce week-end sur les pistes enneigées de Lettonie avec, au volant de la Fabia S2000 officielle chaussée de pneumatiques Michelin X-Ice North, le Finlandais Esapekka Lappi, vainqueur de la dernière manche européenne 2013.
    Sur son élan du Rallye Monte-Carlo, le Français Bryan Bouffier (Citroën DS3 RRC) a remporté l’ES1, avant de commettre une petite faute dans la spéciale suivante et d’endommager son radiateur. C’est le jeune Russe Vasiliy Gryazin, qui court sous licence lettone, qui s’est retrouvé en tête au volant de sa Ford Fiesta S2000/Michelin.
    Mais Esapekka Lappi a signé trois meilleurs temps consécutifs pour prendre les rênes du rallye à l’issue de la 1ère journée, avec seulement 2s6 d’avance sur Gryazin. Peu en confiance au volant de sa Peugeot 207 S2000, Craig Breen pointait à la 3e place devant le Polonais Kajetan Kajetanowicz (Fiesta R5) et l’Allemand Sepp Wiegand (Fabia S2000).
    Sur ces pistes très rapides, les Mitsubishi Lancer ont profité de leur vitesse de pointe : l’Estonien Siim Plangi était 6e du général et leader de la catégorie Production avec 4s2 d’avance sur Martins Svilis (Mitsubishi Lancer Evo IX) samedi soir. C’est d’ailleurs lui qui a signé le meilleur temps de l’ES7, le lendemain matin, alors que le duel Lappi / Gryazin battait son plein pour la victoire.
    Le Finlandais a enchaîné une série de trois meilleurs temps pour prendre ses distances sur Gryazin et remporter le Rally Liepaja 2014, succédant ainsi au pilote officiel Skoda Jan Kopecky au palmarès de cette épreuve. A 20 ans, Vasiliy Gryazin signe son meilleur résultat en ERC avec la 2e place finale, devant Craig Breen qui s’est offert un podium pour son anniversaire et pour la dernière course officielle de la Peugeot 207 S2000. Kajetanowicz et Wiegand complètent le top-five.
    En catégorie Production, Plangi et Svilis ont tous deux abandonné dimanche. La victoire revient au Letton Janis Vorobjovs (Mitsubishi Lancer Evo X) devant Vitaliy Pushkar (Mitsubishi Lancer Evo X). Le Tchèque Jan Cerny (Peugeot 208 R2/Michelin) remporte la catégorie Junior devant le Finlandais Risto Immonen (Citroën C2). Stéphane Lefebvre (Peugeot 208 R2) a dû abandonner (moteur cassé).
    Le Sibiu Rally Romania étant remporté à une date ultérieure (peut-être octobre), la prochaine manche ERC 2014 se déroulera fin mars sur les pistes du Rallye de l’Acropole.
    Classement Rally Liepaja
    1. Lappi/Fern (Skoda Fabia S2000/Michelin), 2h13min11s5 – 2. Gryazin/Chumak (Ford Fiesta S2000/Michelin), +34s7 – 3. Breen/Martin (Peugeot 207 S2000/Michelin), +1min36s8 – 4. Kajetanowizc/Baran (Ford Fiesta R5/Michelin), +2min35s5 – 5. Wiegand/Christian (Skoda Fabia S2000/Michelin), +3min16s1…