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    mercredi 2 avril 2014

    Shakedown - 2014 WRC Rally de Portugal


    MotorCircus presents Mission Manx

    MotorCircus presents Mission Manx from Schütze on Vimeo.

    Shakedown honours for Latvala / A Latvala le Shakedown


    The fastest time on this afternoon’s shakedown was posted by Jari-Matti Latvala (VW/Michelin), ahead of Henning Solberg and Sébastien Ogier. Next on the programme is Thursday afternoon’s start ceremony in Estoril, followed by the traditional super-special in the centre of Lisbon.
    The WRC’s Priority 1 drivers kicked off the 2014 Rally de Portugal with this afternoon’s 4.98km shakedown test near Vale do Judeu. The best time on the same stage two years ago was 3m1.6s (Dani Sordo), while Latvala topped the order in 2013 with a 3m1.8s.
    The times were much slower today, however, due to the muddy conditions resulting from recent heavy rain. The Finn posted his best effort (3m5.2s) at second attempt, quite late on, with his Polo R WRC on soft-compound Michelin ‘S2’ tyres. Before him, Solberg (Ford) had led the field with a 3m6s on his fourth run. This year, only two passes are mandatory for the Priority 1 and 2 drivers, compared with four previously.
    Also on soft tyres, Ogier posted a 3m7.1s on his second run, ahead of Sordo (Hyundai i20 WRC, 3m7.8s) who went 8.5 seconds better when he switched from hard to soft rubber.
    Mikko Hirvonen (Ford) was fifth (3m8.3s), ahead of Hyundai’s Juha Hanninen (3m8.4s) and Thierry Neuville (3min08s5) who was the only driver to complete three passes on hard tyres. Mads Ostberg (Citroën) was ninth, behind Robert Kubica (Ford).
    The new measures voted in recently by the FIA Rally Commissions will apply this weekend: Priority 1 and 2 drivers who re-start under the Rally2 ruling will be first on the road for the following leg, while all drivers who re-start will be eligible for Power Stage points, even those who retire on the Saturday. A five-minute penalty will be incurred for failing to contest a super-special.
    Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) a réalisé le meilleur chrono du Shakedown devant Henning Solberg et Sébastien Ogier. Demain, la cérémonie de départ se déroulera à Estoril en début d’après-midi avant la traditionnelle Superspéciale de Lisbonne.
    Les pilotes prioritaires 1 ont débuté leur Rallye du Portugal 2014 cet après-midi par le Shakedown long de 4,98 km organisé à Vale do Judeu. L’an passé, sur ce même parcours, Dani Sordo avait réalisé le meilleur temps en 3min01s6 et il y a deux ans, c’est Jari-Matti Latvala qui s’était imposé en 3min01s8.
    C’est allé beaucoup moins vite aujourd’hui, à cause des pistes rendues boueuses par les pluies passées. Chaussé de pneus S2 soft, Jari-Matti Latvala a signé le meilleur temps sur sa Polo R WRC, en 3min05s2, lors de son second passage réalisé tardivement. Jusque-là, Henning Solberg (Ford) détenait le temps de référence (3min06s) établi à son 4e passage. Désormais, seuls deux passages sont obligatoires au Shakedown (contre quatre auparavant) pour les pilotes P1 et P2.
    En pneus Michelin soft, Sébastien Ogier a réalisé 3min07s1 à son 2e et dernier tour, devant Dani Sordo (Hyundai i20 WRC, 3min07s8) qui a gagné 8.5 secondes en passant de pneus hard à soft.
    Mikko Hirvonen (Ford) a réalisé le 5e meilleur chrono (3min08s3) devant les Hyundai d’Hanninen (3min08s4) et de Neuville (3min08s5), le seul à avoir bouclé trois passages en pneus hard. Mads Ostberg (Citroën) n’a réalisé que le 9e temps derrière Robert Kubica (Ford).
    Les mesures récemment votées par la Commission des rallyes s’appliquent dès ce week-end : les pilotes prioritaires P1 et P2 en Rally2 repartiront en 1ers sur la route, tous les pilotes sont éligibles pour marquer des points à la Power Stage (même ceux ayant abandonné le samedi), une pénalité de 5 minutes est appliquée par Superspéciale manquée.

    After the rain the sun…/ La pluie et le beau temps…


    The torrential downpours that have fallen over Portugal’s Algarve region in recent days were bad enough to upset recce plans. The sun has returned, however, in time for this afternoon’s shakedown.
    WRC observers will remember that the Rally de Portugal was badly affected by heavy rain in 2001 and 2012, but why does it rain so often in this part of the world? That was a question we couldn’t help asking ourselves when shower after shower blew over us as we drove along the windswept A2 motorway. There were flooded fields all around and the cork oak trees have doubled in volume…
    During recce, competitors reported torrents of mud across the road and the timetable was severely troubled, although the crews were finally able to complete their notes of this week’s 15 ‘real’ stages.
    Thankfully, the weather has already started to improve and the cars headed off for this afternoon’s shakedown in glorious sunshine. If the hot spell lasts, and if it stays windy, the conditions will probably dry very quickly, but a certain amount of mud is sure to linger.
    The Priority 1 drivers have a total allocation of 29 Michelin Latitude Cross H2 (hard compound) and 30 Latitude Cross S2 (soft) tyres for the rally and shakedown, while their WRC-2 colleagues have 24 H2s and 16 S2s. The Portuguese stages are notoriously abrasive, so the hard compound promises to be the predominant choice, although Sébastien Ogier ran a combination of soft and hard tyres at the same time during the early part of the 2013 rally.
    Like every year since 2007, the Vodafone Rally de Portugal’s service park uses the car park of the Estadio de Algarve stadium which was built exactly 10 years ago for the Euro 2004 soccer tournament. With all the top teams’ motorhomes and hospitality facilities gathered together for the first time this year (from Citroën-Total Abu Dhabi’s ‘Wave’, to the M-Sport and Hyundai Motorsport buildings and Volkswagen’s paddock), it is a truly impressive sight!
    Il a beaucoup, mais alors beaucoup plu sur le Portugal et l’Algarve ces derniers jours, au point de perturber les reconnaissances. Mais le soleil est revenu cet après-midi pour le Shakedown.
    2001, 2012… Mais pourquoi pleut-il toujours au Rallye du Portugal ? C’est la question que nous nous posions ce matin en chevauchant l’autoroute A2 balayée par de violentes averses. Partout des champs inondés. Même les chênes-liège ont doublé de volume…
    Dans certaines spéciales, les pilotes ont carrément dû traverser des torrents de boue. Le planning des reconnaissances a été perturbé, mais finalement, tous les équipages ont pu prendre en notes les 15 « vraies » spéciales de l’édition 2014.
    La météo devrait s’améliorer à partir de cet après-midi. Les WRC ont d’ailleurs pris la direction du Shakedown sous un chaud soleil. Si le beau temps se maintient, et avec le souffle d’Eole, les spéciales devraient sécher rapidement, même si quelques passages resteront sans doute boueux.
    Les pilotes prioritaires 1 dispose de 29 pneumatiques Michelin Latitude Cross H2 (hard) et de 30 pneus Latitude Cross S2 (soft) pour le rallye et le Shakedown. En WRC-2, les quotas sont de 24 hard et 16 soft.
    Les spéciales portugaises étant très abrasives, le choix devrait se porter principalement sur la gomme hard. Mais on se souvient que l’an passé, Sébastien Ogier avait opté pour un panachage soft/hard en début de rallye.
    Comme chaque année depuis 2007, le parc d’assistance du Vodafone Rally de Portugal est installé sur le parking de l’Estadio de Algarve, un stade construit il y a pile dix ans pour l’Euro de football. Le parc a d’ailleurs fière allure avec les tous les motor-homes réunis pour la 1ère fois de la saison : la Wave de Citroën-Total Abu Dhabi, les immeubles M-Sport et Hyundai Motorsport, le paddock Volkswagen…