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    mercredi 14 mai 2014

    On Any Sunday...The Next Chapter.


    When On Any Sunday premiered in 1971, it wasn't just any movie. Directed by Bruce Brown -- who also helmed surfing classic The Endless Summer -- this insider look at motorcycle racing reached a wide audience and has left it's mark for generations, earning cult status. Get ready for the next chapter...



    Rallye Açores: the ERC’s ‘Ocean Drive’ / Ocean Drive aux Açores


    After the all-asphalt visit to Ireland, the 2014 FIA European Rally Championship switches back to dirt for this weekend’s SATA Rallye Açores. The absence of Esapekka Lappi will give the championship leader’s rivals a chance to bridge the gap.
    Although he took part in recce for the 2014 SATA Rallye Açores, the Skoda Motorsport driver is not taking part in the ERC’s fifth round, so he will watching with interest to see how his main opponents perform this weekend.
    The Peugeot Rally Academy has entered Michelin-equipped 208 T16s for Irishman Craig Breen and Dutchman Kevin Abbring whose radiator problems in Greece and Ireland seem to have been cured.
    The other chief title challengers, namely Russia’s Vasily Gryazin (Ford Fiesta S2000) and Pole Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5/Michelin), are newcomers to Sao Miguel’s narrow, twisty stages, but local star Ricardo Moura (Ford Fiesta R5/Michelin) and Portugal’s Bernardo Sousa (Ford Fiesta RRC) both have solid knowledge of the roads which crisscross the biggest of the archipelago’s nine islands.
    The event’s stages count among the finest in the world, including the famous Sete Cidades test (23.90km) which follows the rim of a former volcanic crater, now a lake. The tracks are very narrow and often muddy because of the frequent showers that blow in from the Atlantic Ocean. Indeed, the weather can be very changeable, with fog an additional hazard at higher altitudes.
    “The weather has effectively been unstable,” says the Michelin technical advisor on the rally. “There’s an interesting mixture of mud and practically dry portions.” Michelin’s principal partners will be able to choose from the TZ 80 (soft compound) and the TZ 85 (medium).
    The menu features 17 stages and begins with Thursday’s Qualifying Stage at 11am. The rally proper then kicks off at Ponte Delgada at 3:30pm and finishes late Saturday afternoon.
    Après l’asphalte irlandais, les concurrents du Championnat d’Europe des Rallyes FIA se retrouvent ce week-end sur les pistes en terre du SATA Rallye Açores. Le leader du championnat, Esapekka Lappi, étant absent, les prétendants à la couronne 2014 ont donc une belle carte à jouer.
    Même s’il a participé aux reconnaissances du 49e SATA Rallye Açores, le pilote officiel Skoda Motorsport n’est pas au départ de la 5e manche du championnat ce week-end. Esapekka Lappi va donc observer avec intérêt les prestations de ses challengers au championnat.
    La Peugeot Rally Academy engage deux Peugeot 208 T16/Michelin pour l’Irlandais Craig Breen et le Néerlandais Kevin Abbring. Les problèmes de radiateur rencontrés en Grèce et en Irlande devraient être résolus.
    Autres prétendants au titre européen, le Russe Vasily Gryazin (Ford Fiesta S2000) et le Polonais Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5/Michelin) vont découvrir les pistes étroites et sinueuses de l’île Sao Miguel, la plus vaste des neuf qui composent l’archipel. Des pistes que l’Açoréen Ricardo Moura (Ford Fiesta R5/Michelin) et le Portugais Bernardo Sousa (Ford Fiesta RRC) connaissent par cœur.
    Les spéciales du SATA Rallye Açores sont parmi les plus belles du championnat, comme la célèbre Sete Cidades (23,90 km) qui longe le cratère d’un ancien volcan transformé en lac. Les pistes sont très étroites et souvent rendues boueuses par les fréquentes ondées qui traversent l’archipel océanique. La météo y est très capricieuse et le brouillard peut être très épais sur les hauteurs.
    « Les conditions sont vraiment très instables », témoigne le technicien Michelin présent sur place. « Certaines parties de spéciales sont boueuses, d’autres sont quasiment sèches. » Michelin propose à ses principaux partenaires deux types de pneus : le TZ 80 (soft) et le TZ 85 (medium).
    17 spéciales sont au programme de cette 49e édition dont la Qualifying Stage se déroulera demain à partir de 11h00, avant le départ donné de Ponte Delgada à 15h30. Arrivée samedi 17 mai en fin d’après-midi.


    Wednesday’s WRC notes: Argentina / Les brèves du mercredi…


    Argentina’s post-event stories include tales of mechanicals and drivers ‘in the wars’, Rally2 runners in fourth and fifth places thanks an error in the regulations, and a former Argentina winner in New Zealand…
    Robert Kubica found Rally Argentina extremely tough physically: “It was harder than Greece last year. And the Ford’s steering is firmer than that of the Citroën. I was forced to take the hairpins with just one hand.”
    Meanwhile, Mads Ostberg hurt his right wrist when he went off on Friday. The next day, he bent his thumb following steering wheel kick-back on SS9. His co-driver Jonas Andersson had to drive the road section back to Villa Carlos Paz. Mads eventually threw in the towel after Sunday’s first two stages.
    It was Ostberg’s 70th WRC start, which takes him past the score of Jorge Recalde, the only driver to have won a WRC round (Argentina 1988) and who lived in Mina Clavero.
    The mechanicals also suffered on what was one of the roughest WRC rounds of recent years. Martin Prokop completed the last four stages with a broken anti-roll bar, Thierry Neuville did the Power Stage in two-wheel drive mode, Mikkelsen’s VW was halted by alternator failure and the front suspension of Ogier’s Polo wasn’t in the best of health, either.
    The result of the national rally has yet to be finalised. Although Miguel Baldoni (Peugeot 208 MR) finished first ahead of Raul Martinez (Ford Fiesta) and Marcos Ligato (Chevrolet Agile), he might be excluded. Tennis player David Nalbandian was 16th overall.
    Citroën Racing was competing in both Argentina and Slovakia (round four of the WTCC) where Sébastien Loeb won Race 1 in the rain, while Meeke and Ostberg’s DS3 WRCs were heading for Mina Clavero in thick fog…
    In Argentina, 14 crews from 39 benefited from the Rally2 ruling, compared with just four in Sweden, 12 from 26 in Mexico and 25 from 84 in Portugal. In Argentina, a five-minute penalty was applied for those who retired on the final stage of each day (instead of 10 minutes usually). That enabled Mikkelsen and Neuville to fight back to fourth and fifth places at the end of the event, despite having to call on the Rally2 ruling. This change was due to an error in the regulations. The rule-makers wanted to penalise crews five minutes for missing a ‘super-special’ at the end of the day but wrote ‘stage’ instead…
    The event served as good recce for Nasser Al-Attiyah since he believes that the second stage of next January’s Dakar will use some of the tracks visited in the Santa Rosa de Calamuchita region last weekend… After his two wins in the WRC-2 this year, plus three in the MERC, he has had a very successful year so far.
    The 1994 Rally Argentina winner Didier Auriol was in New Zealand last weekend for the Rally Otago Classic, driving a Ford Escort RS 1800 with Denis Giraudet. Hayden Paddon (Ford Escort 1600) led the rally before crashing.
    Au menu des brèves d’Argentine : des mécaniques blessées, des hommes meurtris, des pilotes en Rally2 au pied du podium grâce à une erreur de règlement, un ancien vainqueur en Nouvelle-Zélande…
    Robert Kubica a trouvé le Rallye d’Argentine très difficile physiquement : « Plus que la Grèce l’an passé. Et puis la direction de la Ford est plus dure que celle de la Citroën. J’étais obligé de prendre les épingles d’une seule main. »
    Vendredi, lors de sa touchette, Mads Ostberg s’était blessé au poignet droit. Le lendemain, il s’est tordu le pouce droit lors d’un violent retour de volant dans l’ES9. Son copilote Jonas Andersson a conduit sur le routier pour rentrer à Villa Carlos Paz. Mads a jeté l’éponge après deux spéciales parcourues dimanche.
    Mads Ostberg participait à son 70e rallye WRC ce week-end, dépassant ainsi le nombre d’épreuves mondiales disputées par Jorge Recalde, seul pilote argentin vainqueur en WRC (Argentine 1988), qui habitait à Mina Clavero.
    Les mécaniques ont également souffert sur l’un des rallyes WRC les plus cassants de ces dernières années : Martin Prokop a parcouru les quatre dernières ES avec une barre anti-roulis cassée. Thierry Neuville a disputé la Power Stage en deux roues motrices. Panne d’alternateur sur la VW de Mikkelsen à l’arrivée au parc et même celle d’Ogier montrait des signes de faiblesse (train avant).
    Les résultats du rallye national ne sont pas définitifs. Miguel Baldoni (Peugeot 208 MR) s’est imposé devant Raul Martinez (Ford Fiesta) et Marcos Ligato (Chevrolet Agile), mais il pourrait être exclu par les commissaires… David Nalbandian a fini 16e.
    Ce week-end, Citroën Racing était en même temps en Argentine et en Slovaquie pour la 4emanche du championnat WTCC. Sous la pluie, Sébastien Loeb a remporté la 1ère course, pendant que les Citroën DS3 WRC de Meeke et Ostberg étaient en route pour Mina Clavero, dans un épais brouillard…
    En Argentine, 14 équipages sur 39 ont eu recours au Rally2, contre seulement 4 en Suède, 12 au Mexique sur 26 partants et 25 sur 84 au Portugal. En Argentine, une pénalité de 5 minutes a été appliquée pour les retraits dans l’ultime spéciale de l’étape (contre 10 normalement), ce qui a permis à Mikkelsen et Neuville de remonter au 4e et 5e places finales malgré leur Rally2. Ce changement est dû à une erreur dans le règlement : le législateur voulait instaurer une pénalité de 5 minutes par Superspéciale manquée en fin d’étape, mais il a écrit « par spéciale », donc…
    Nasser Al-Attiyah était en reconnaissances ce week-end. D’après lui, la spéciale n°2 du prochain Dakar passerait par les pistes empruntées ce week-end vers Santa Rosa de Calamuchita… Deux victoires en WRC-2, trois en MERC : tout va bien pour Nasser cette saison….
    Ce week-end, le vainqueur du Rallye d’Argentine 1994 était en Nouvelle-Zélande. Didier Auriol participait au Rally Otago Classic sur une Ford Escort RS 1800 avec Denis Giraudet. Hayden Paddon (Ford Escort 1600) était leader avant de sortir de la route.

    Are you ready for the 2014 Mille Miglia?


    On 15 May, the modern interpretation of the legendary Mille Miglia race will commence in Viale Venezia, Brescia. This year, no fewer than 451 historic cars will attempt to complete the jaunt from Brescia to Rome and back…

    Mercedes-Benz celebrates 120 years of motorsport

    Alongside the private entries to this year’s Mille Miglia will be a host of manufacturer cars, the most prominent of which are those of Mercedes-Benz, which this year celebrates its 120th year in motorsport. The roll call from Stuttgart this year includes Rudolf Caracciola's and Wilhelm Sebastian’s SSK. Accompanying this 1931 race-winning car will be the famous Mercedes-Benz 300 SLR in which Sir Stirling Moss and Denis Jenkinson won the 1955 race.

    The British contingent, and beyond

    Jaguar is also keen to promote its competition legacy, and will bring an impressive 10 cars to the event – comprising six XK120s, three C-types and a D-type. The all-star driving roster for these machines includes such names as Martin Brundle, Bruno Senna, Jeremy Irons and Jay Leno, among others. Meanwhile, Bentley has promised a pair of 4½-litre supercharged ‘Blowers’ will assemble on the starting grid, alongside cars provided by Alfa Romeo, Aston Martin and Bugatti, and some more modern offerings from Ferrari, Maserati and Porsche. The sensational spectrum can be found in theprovisional entry list.
    The 2014 Mille Miglia will take place between 15 and 18 May. Further information can be found atwww.1000miglia.it.
    Those who missed out on entry to the 2014 event can surely find a suitable car for 2015 in theClassic Driver Market.