ACE CAFE RADIO

    mercredi 20 août 2014

    MotoGP ; Rossi : « Il faut toujours penser à l’avenir » / Rossi: ‘You must always think about the future’


    S’il n’a pas de mal à reconnaître qu’il commence à prendre de l’âge, Valentino Rossi affirme se sentir toujours aussi capable de lutter aux avant-postes de la catégorie MotoGP™, ce qui l’a conduit à prolonger chez Movistar Yamaha MotoGP pour 2015 et 2016.

    Valentino Rossi, Movistar Yamaha MotoGP, CZE Q2
    En prolongeant chez Yamaha pour deux saisons de plus, Valentino Rossi s’est engagé pour une 20e et une 21e saisons dans le Championnat du Monde.
    « C’était bien sûr différent il y a dix ans, quand j’avais 25 ans, » admet le nonuple Champion du Monde dans le dernier épisode d’After the Flag. « Mais je n’ai pas l’impression d’avoir changé au fil des ans. Je pense que si vous êtes bien dans votre corps et que vous vous entraînez dur, mais surtout que vous gardez la bonne motivation, vous pouvez rester au sommet de notre sport pendant des années. Il y a aussi des avantages qui viennent avec l’âge : plus d’expérience, savoir garder son calme dans une course. On sait toujours que tout peut changer durant une course. »
    « J’étais un peu frustré à la fin de l’année dernière parce que je n’avais pu suffisamment améliorer ma cadence pour me battre pour le podium à chaque course. J’ai donc décidé de changer quelque chose. C’était un sacré pari mais je suis content de l’avoir fait parce que je me fais davantage plaisir cette année. J’ai pu être plus fort, plus compétitif et surtout plus rapide en course. J’ai encore beaucoup de travail à faire parce que le niveau est très élevé. Il y a Márquez mais Lorenzo et Pedrosa sont aussi très rapides. »
    « J’aime beaucoup ce métier et cette vie. Je veux faire partie de ce jeu. Il ne faut pas trop penser au passé. J’ai beaucoup de chance parce que j’ai eu une belle carrière, avec beaucoup de réussites, mais si vous voulez faire partie du jeu, il faut toujours penser à l’avenir. Je voulais continuer, j’ai signé un autre contrat de deux ans et je vais essayer d'être à plus de 100% pour cette partie de ma carrière. »
    Retrouvez l’interview de Rossi en intégralité dans l’Episode 9 d’After the Flag.
    Valentino Rossi may acknowledge that he is no longer as young as he used to be, but is sure that he is still capable of fighting at the front of the MotoGP™ field and for this reason re-signed with Movistar Yamaha MotoGP for the 2015 and 2016 seasons.
    A nine-time World Champion since 2009, Rossi’s new contract with Yamaha will take him into his 20th and 21st World Championship seasons over the next two years.
    "For sure, when I was 25 ten years ago it was different," Rossi admits in the latest After the Flag. "But over the last years I haven’t felt that much different. I think, if you are okay with the body and train hard and especially if you have the right motivation, you can stay at the top in our sport for some years. It is also true that you have some advantages; more experience and knowing the way to stay quiet in a race. You always know that everything can change over the course of a race.
    "At the end of last year I was a bit frustrated as I wasn’t able to improve my pace enough in order to fight for the podium in every race. So I decided to change something. It was a big bet, but I’m happy because I am enjoying this year more; I have been able to be stronger and more competitive and especially faster on race day. I have a lot of work to do because the level is very high: especially Marquez, but Lorenzo and Pedrosa are also very fast.
    "I enjoy this work and this life a lot. I want to be part of the game. You must not think too much about the past. I am very lucky, having had a great career with a lot of achievement, but if you want to be part of the game you have to think about the future. I wanted to continue and signed another two years of contract, so I want to try and do this part of my career at more than 100%."
    Rossi’s interview can be viewed in full in Episode 9 of After the Flag.

    Rallye Deutschland : Trèves et ses courses….de chars / Trier’s original street stage…


    Trèves accueille la manche allemande du WRC depuis 2002, mais la ville avait déjà organisé des courses bien avant. Les courses de chars étaient une attraction majeure à l’époque où Colonia Augusta Treverorum était une ville importante de l’Empire romain. Son « circus » empruntait l’actuelle spéciale en ville !
    Les courses de chars étaient très populaires dans l’Empire romain. Héritées de la culture grecque  et byzantine, elles attiraient de nombreux spectateurs. Par exemple, le stade « Circus Maximus » de Rome avait une capacité de 150 000 spectateurs. De nombreux promoteurs de Formule Un aimeraient bien en attirer autant aujourd’hui !
    Le record de 78 victoires en WRC de Sébastien Loeb paraît bien maigre face aux 2048 victoires de Flavius Scorpus (68-95 av. J.-C.) obtenues avant son tragique accident en course à l’âge de 27 ans. Gaius Appuleius Diocles a quant à lui pris sa retraite sportive à 42 ans après 1462 victoires. Ses gains auraient été estimés à 15 milliards de Dollars, ce qui en ferait le sportif le mieux payé de l’histoire !
    On n’est pas vraiment certain que Diocles ait couru à Trèves, mais ce n’est pas impossible. Important bastion de l’Empire Romain et capitale de la province de Belgica, Trèves s’était doté d’une piste de chars vers l’an 150 av. J.-C., un des premiers monuments de la ville. Hélas, il n’en reste rien de nos jours, mais le circuit se trouvait à l’extérieur des murs d’enceinte de la ville, près de Palace Gardens et de la voie ferrée. L’épingle à l’extrémité nord coïncide avec l’emplacement actuel de l’église Saint Agricius.
    Le stade « Circus Colonia Augusta Treverorum » mesurait 450 mètres de long (la piste devait faire environ un kilomètre) et avait une capacité de 50 000 spectateurs repartis en différentes sections selon s’ils encourageaient les factions rouges, blanches, vertes ou bleues (plus tard pourpres et or). Les conducteurs pouvaient passer d’une couleur à l’autre et leurs gains à l’issue du meeting pouvaient être énormes.
    chariot2
    Comme de nos jours, le merchandising tournait à plein et on pouvait acheter des souvenirs en mosaïques représentants différents auriges ou chevaux. Une de ces œuvres d’art se trouve aujourd’hui au Landesmuseum de Trèves (près de l’ancienne piste). Elle représente l’aurige Polydus et son cheval de tête « Compressore » dans son dernier tour victorieux, les lauriers à la main. Cette mosaïque était exposée au sol à l’entrée des thermes impériaux de Trèves.
    Trier has hosted Germany’s round of the World Rally Championship since 2002, but horsepower and competing on wheels are not new here. Chariot racing was a major attraction in the days when Colonia Augusta Treverorum was an important Roman city. Its ‘circus’ was Trier’s original street stage!
    Chariot racing – which featured two-wheeled chariots drawn by four horses competing round an ‘oval’ track – was an immensely popular sport across the Roman Empire. Inherited from Greek and Etruscan culture, it drew unimaginably big crowds. For example, the Circus Maximus ‘circuit’ in Rome is said to have had a capacity of 150,000 spectators. There are many F1 grand prix promoters today who dream of attracting audiences like that!
    Sébastien Loeb’s record of 78 world championship wins fades into insignificance compared with the career of Scorpus (AD68-95) who notched up 2,048 victories before he was tragically killed in a race at the age of 27. The following century’s Gaius Appuleius Diocles retired at the age of 42 after winning 1,462 races. It has been calculated that his winnings amounted to today’s equivalent of 15 billion (yes, billion!) US dollars, making him the highest-paid sportsman in history!
    We are unable to ascertain whether Diocles ever competed in the home of Rallye Deutschland. Technically, it was possible. As an important bastion of the Roman Empire (capital of the province of Belgica), it had a chariot racing track built in around AD150, which makes it one of Trier’s earliest monuments. Sadly, nothing remains of the stadium today, but its location was just outside the city walls, to the east of today’s Palace Gardens and railway. The hairpin bend at its northeastern extremity coincided with the position of the present-day Saint Agricius Church.
    The venue was by no means as grand as Circus Maximus. Even so, the Circus Colonia Augusta Treverorum stadium measured 450 metres in length (the circuit would have been around one kilometre) and apparently held 50,000 spectators divided into different sections depending on whether they supported the red, white, green or blue ‘factions’ (plus purple and gold, later). Drivers would represent one of these teams but could be transferred from one to another, and the amounts of money involved were enormous.

    Much like now, there was a busy trade in merchandising and it was even possible to order commemorative mosaics representing particular drivers and horses – the antique equivalent of souvenir posters! One such work of art takes pride of place in Trier’s Landesmuseum (not far from the site of the former track). It depicts driver Polydus and his lead horse, interestingly-named ‘Compressor’. The popular driver, who raced for the Reds, is depicted performing a victory lap waving his laurels. This picture was the centrepiece of a floor in front of the city’s Imperial Baths.


    DAS AUTO: THE GERMANS, THEIR CARS AND US


    Das Auto The Germans Their Cars and Us Das Auto: The Germans, Their Cars and Us
    Das Auto: The Germans, Their Cars and Us is a fantastic and brilliantly scripted documentary by the BBC – it takes a long, honest look at the German automobile industry and the conclusions drawn are hard to deny.
    As a person with double-barrelled British heritage it’s sometimes difficult to admit just how much better the Germans have managed their four-wheeled efforts – text books are now written on it and entire semesters of MBA syllabuses are dedicated to just how the Germans took up the shards of their economy in the post-WWII era and built what is now the world’s most powerful automobile industry.
    The documentary’s running time is a just a smidge under an hour, it’s a fast-paced and engaging look at the rise of the modern day German behemoth – and it’s well worth a watch.

    Glemseck 101 – The No.1 Cafe Racer Event in Europe