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    samedi 23 août 2014

    Rally dos Sertões: HRC Honda Paulo Goncalves fastest in the bikes prologue.



    It was a noteworthy display from Team HRC as the Rally dos Sertões in Brazil got underway, with Paulo Goncalves and Helder Rodrigues finishing the prologue in top positions in a race against the clock over a distance just shy of 10 kilometers.

    Victory, in a very quick and surprise-free prologue, allows Paulo Goncalves to choose Sunday’s starting position in first full stage, which sets out from Goiania and winds up in Caldas Novas, 216.21 kilometers later. 155 km will be against the clock.

    "I’m very pleased because I’ve won the prologue in the Rally," Goncalves said. "Sunday sees the first long special at 160 kilometers. I hope to be on form and be in the running for the victory as this rally means a lot to me."

    Helder Rodrigues crossed the finish-line just 24 seconds behind his fellow-countryman in fifth position, which also sets the rider up for a good starting position on Sunday.

    Helder Rodrigues reported: "Today is the first day of the race for us. It was a very short 10 kilometer special, and a very important one, as everyone was looking for a good position so as to avoid the dust tomorrow. That’s why it is so important to be in the best starting positions and keep pushing throughout the race."

    The fine performance of the Honda Brazil team, should be highlighted, with Jean Azevedo scoring the second best time and Julio Zavatti, ninth.

    "Today Team HRC began the Rally in good form," said Wolfgang Fischer, Team HRC Team Manager. "Paulo Goncalves won the Super Special and Helder Rodrigues finished well in fifth place. We are in the position to choose the starting-order tomorrow. The Honda Brazil team, who have been the best hosts, have also done a great job, and Jean Azevedo finished in second place. We have great opportunities and are very motivated ahead of Sunday’s long first stage.

    8 Heures d’Oschersleben : Honda Racing s’impose en Allemagne / Honda Racing triumphs in Germany


    Honda Racing (Dunlop) enlève sa première victoire de la saison 2014 en remportant les 8 Heures d’Oschersleben, avant-dernière manche du championnat du monde d’Endurance (EWC). Deuxième, le GMT 94 (Michelin) conforte sa position de leader au classement général avant d’aborder la finale, les 24 Heures Moto, les 20 et 21 septembre au Mans. Bolliger Team Switzerland (Pirelli) complète le podium.
    L’édition 2014 des 8 Heures d’Oschersleben a été marquée par de nombreuses chutes et n’a épargné aucun prétendant à la victoire excepté le vainqueur.
    Le SERT a été le premier en à faire les frais avec la chute d’Anthony Delhalle au premier tour. Immobilisée 10 minutes au stand, la Suzuki n°1 a rejoint la piste en dernière position à cinq tours des leaders.
    Puis, juste avant la demi-heure de course, SRC Kawasaki, alors deuxième, a chuté à son tour, gêné par un retardataire. La Kawasaki n°11 est repartie à la 36ème place à neuf tours du leader.
    Cinquième sur la grille, Honda Racing s’est hissé à la deuxième place dès le départ et s’est emparé des commandes au sixième tour aux dépens de SRC Kawasaki. Réguliers, Julien Da Costa, Sébastien Gimbert et Freddy Foray ont enchaîné des relais rapides permettant à la Honda n°111 de conserver la tête à l’issue du troisième ravitaillement. Efficace lors des arrêts au stand et bénéficiant d’une machine relativement économe, l’équipe Honda Racing rallie l’arrivée en bouclant 291 tours et en comptant deux ravitaillements de moins que ses concurrents. Contraint à l’abandon au Bol d’Or et à Suzuka, Honda Racing termine sa première course par une victoire.
    Relégué à deux tours, le GMT 94 (Checa/Gines/Foray K) a réalisé la course quasi-parfaite. Installée à la deuxième place depuis la deuxième vague de ravitaillements, l’équipe de Christophe Guyot a déroulé son tableau de marche. Au début de la sixième heure, un violent orage s’est abattu sur le circuit obligeant l’ensemble des teams à chausser les pneus pluie. Dans ces conditions glissantes, de nombreuses équipes sont parties à la faute entraînant ainsi la neutralisation de la course sous safety-car au début de la septième heure. Mathieu Gines, deuxième, s’est fait piéger par de l’huile consécutive aux chutes. Rétrogradant à  la quatrième place, le GMT 94 a profité du restart et des arrêts au stand des deuxième et troisième pour retrouver sa deuxième position.
    Auteur de la pole position, Penz13 se classe quatrième et remporte la catégorie Superstock devant le Qatar Endurance Racing Team, cinquième au général. Le SERT (Philippe/Nigon/Delhalle) est remonté à la sixième place. Le Team 18 termine septième. Troisième Superstock, le Junior Team Suzuki LMS pointe à la huitième place. Le YART, chutant en début de course, finit neuvième devant SRC Kawasaki (Leblanc/Lagrive/Foret) qui réussit à accrocher le Top 10.
    On a dénombré de nombreux abandons dont ceux du YART 07, du Team R2CL, du Viltaïs Yamaha Experience notamment.
    Avec 91 points, le GMT 94 accentue son avance au championnat. Bolliger Team Switzerland est deuxième avec 70 points. SRC Kawasaki (69 points) rétrograde d’une place. Grâce à sa victoire, Honda Racing se hisse à la quatrième place avec 50 points.
    Prochaine épreuve : 24 Heures Moto (le Mans), 20 et 21 septembre 2014
    Honda Racing (Dunlop) claimed its first victory of 2014 by winning today’s 8 Hours of Oschersleben, penultimate round of the Endurance World Championship (EWC). Second place for GMT 94 (Michelin) has consolidated the French team’s lead in the series going into the last round at Le Mans on September 20-21. Bolliger Team Switzerland (Pirelli) was third.
    This year’s 8 Hours of Oschersleben was marked by a high number of falls and only the winning bike survived the distance unscathed.
    The race’s first victim was SERT which suffered a fall (Anthony Delhalle) on Lap 1. After spending 10 minutes in its pits, the N°1 Suzuki re-joined with a five-lap handicap.
    Then, just before the half-hour mark, the N°11 Kawasaki (SRC Kawasaki) fell while in second place after being blocked by a slower runner. It re-joined in 36th place, nine laps down.
    After qualifying fifth, Honda Racing got off to a strong start to figure in second place before passing SRC Kawasaki into the lead on Lap 6. Its riders Julien Da Costa, Sébastien Gimbert and Freddy Foray then recorded a sequence of quick laps which enabled the N°111 Honda to re-join in front after its third pit-stop. The team’s slick pit work and relatively fuel-efficient bike helped it to reach the finish after completing 291 laps, with two fewer stops than its rivals. It was its first win of the year after retirements at Magny-Cours (Bol d’Or) and Suzuka.
    GMT 94 (Checa/Gines/K. Foray) produced a solid race and appeared in second place after its second fuel stop before starting to execute its game plan to the letter.
    But with three hours remaining, a storm broke out over the German track and forced the teams to switch to wet weather tyres. The slippery conditions led to a high number of mistakes and the safety car was despatched at the beginning of the seventh hour. Mathieu Gines got caught out by a patch of oil which dropped GMT 94 to fourth. However, a good re-start and stops for the second- and third-placed bikes allowed the team to recover second spot.
    After starting from pole position, Penz13 came fourth overall to win the Superstock class, ahead of Qatar Endurance Racing Team (5th). SERT (Philippe/Nigon/Delhalle) fought back to sixth, chased by Team 18 and the third-placed Superstock outfit Junior Team Suzuki LMS. YART fought back from an early fall to clinch ninth, ahead of SRC Kawasaki (Leblanc/Lagrive/Foret).
    The teams which failed to reach the finish included YART 07, Team R2CL and Viltaïs Yamaha Experience.
    The result sees GMT 94 (91 points) increase its lead in the championship over Bolliger Team Switzerland to 21 points. SRC Kawasaki (69) has fallen back to third and Honda Racing (50) has moved up to fourth spot.
    Next round: 24 Heures Moto, Le Mans, France (September 20-21).

    Rallye Deutschland : Les joies de Latvala, les peines d’Ogier.../ Latvala’s joy / Ogier’s woes…


    La deuxième journée de l’ADAC Rallye Deutschland a remis Jari-Matti Latvala dans la course au titre Pilotes 2014 après la sortie de route définitive de son équipier Sébastien Ogier aujourd’hui. Le Finlandais est confortable leader du rallye devant Kris Meeke (Citroën, +56s6) et Thierry Neuville (Hyundai, +1min00s9) en pleine bagarre pour les accessits. Les Français Maurin et Lefebvre sont en tête des classements WRC-2 et J-WRC/WRC-3.
    L’équipe Volkswagen Motorsport a confirmé que le champion du monde Sébastien Ogier ne sera pas de retour demain après son violent accident ce matin, sa Polo R WRC n’étant pas réparable dans les trois heures imparties. Cette décision devrait permettre à Latvala de réduire l’écart avec le Français au championnat Pilotes. Si Jari-Matti s’impose à Trèves demain après-midi, il devrait revenir à 21 points du leader, voire 18 s’il remporte la Power Stage.
    Même sans la contribution d’Ogier, Volkswagen est en bonne voie pour décrocher son second titre mondial Constructeurs consécutif demain, à domicile. Pour retarder l’échéance, Meeke devrait terminer 2e et Mads Ostberg remonter de la 8e à la 4e place.
    Deuxième, le pilote Citroën est sous la menace de Thierry Neuville (Hyundai) qui a mis une pression énorme sur le Britannique aujourd’hui. Meeke compte 4s3 d’avance sur le Belge et il reste 75 kilomètres chronométrés demain (4 ES). Comme l’an passé, Thierry Neuville va donc vivre une dernière étape très intense au Rallye Deutschland !
    « La Citroën DS3 WRC/Michelin est fantastique et je suis sûr que je pourrais faire mieux avec un peu plus d’expérience à son volant sur asphalte », expliquait Kris Meeke, qui avouait que ce ne serait pas un drame si Neuville le prive de la 2e place. « Je vais juste rouler à mon propre rythme. S’il me bat, et bien tant pis… »
    Dani Sordo (4e, Hyundai) et Andreas Mikkelsen (5e, Volkswagen) suivent à quelques longueurs. Autre bagarre très attendue demain, celle pour la 6e place entre Hirvonen (Ford), Evans (Ford) et Ostberg (Citroën) groupés en 6s1. Bryan Bouffier (Hyundai) s’est fait piéger par un des innombrables « Hinkelstein » dans Panzerplatte Lang 2.
    Sauf erreur de notre part, c’est la 2e fois cette année que Robert Kubica prendra le départ de la dernière étape sans avoir eu recours au Rally2 (après l’Argentine). Le Polonais complète le top-ten après avoir remporté une nouvelle spéciale cet après-midi (ES12).
    Le WRC-2 a changé de leaders plusieurs fois aujourd’hui suite aux déboires de Bernardo Sousa et de Pontus Tidemand dans Planzerplatte. Julien Maurin (Ford) dispose de plus d’une minute d’avance sur l’Estonien Ott Tanak. Sébastien Chardonnet est lui aussi sorti dans Panzerplatte.
    En WRC-3 et J-WRC, Stéphane Lefebvre (Citroën/Michelin) compte 48s5 sur l’Allemand Christian Riedemann. En Fiesta Trophy, l’Espagnol Yeray Lemes est leader avec une grosse minute d’avance sur Tom Cave.

    The second day of competition in Germany has revived Jari-Matti Latvala’s hopes of challenging for the 2014 title after Volkswagen team-mate Ogier exited the rally for good today. The Finn can now afford to control from in front, while Meeke (Citroën, +56.6s) and Neuville (Hyundai, +1m0.9s) continue their battle for second place on Sunday. Frenchmen Maurin and Lefebvre top the WRC-2 and WRC-3 orders respectively.
    It has been confirmed that Sébastien Ogier will not re-join the rally tomorrow after his big crash this morning. This decision has handed team-mate Latvala a golden opportunity to reduce his deficit to the Frenchman in the provisional Drivers’ championship standings.
    If he wins, the Finn will close the gap to the defending champ to just 21 points, or even 18 points if he is fastest on the Power Stage.
    “I just want to take things carefully now,” admitted the Finn. “We’ll see how we approach the Power Stage when the time comes. It’s never nice to see your team-mate in difficulty.”
    Meanwhile, even without Ogier’s contribution, VW appears to be heading for a second consecutive Manufacturers’ crown on Sunday afternoon. To prevent that from happening, Meeke will need to secure second place for Citroën and Mads Ostberg will have to climb from overnight eighth to at least fourth at the chequered flag.
    A man who would like to scupper the French make’s remaining chances is Thierry Neuville (Hyundai) who has spent the day piling the pressure on Meeke in an attempt to steal the silver medal. However, the Ulsterman has responded maturely to maintain a cushion of 4.3s over the Belgian with 75km of competitive action remaining (four stages).
    “The Citroën is working fantastically well and I am sure there could be more to come if I had more experience of the DS3 WRC on asphalt,” enthused Meeke who has been repeating that it wouldn’t be a drama for him if Neuville deprived him of second place. “I just want to stick to my own pace. If he beats me, so be it.”
    Dani Sordo (4th, Hyundai) and Andreas Mikkelsen (5th, Volkswagen) follow some distance back, but there’s an interesting last-day fight ahead for sixth spot, since Hirvonen and Evans (Ford) and Ostberg (Citroën) are covered by just 6.1s.
    The steady run of Hyundai’s third man Bryan Bouffier ended after contact with one of the implacable hinkelsteins on Panzerplatte Lang 2.
    In contrast, this is the second time this season that Robert Kubica (Ford, +6m39.1s) has survived to the final day without making use of the Rally2 ruling. The Pole rounds off the provisional top 10 behind Martin Prokop.
    The WRC-2 lead has changed hands several times today following trouble for Sousa and Tidemund on the visits to Panzerplatte. Julien Maurin now enjoys a margin of more than a minute over Ott Tanak.
    In WRC-3, Lefebvre is 48.5s clear of second-placed Riedemann.

    Leg 2 - 2014 WRC Rallye Deutschland