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    samedi 11 octobre 2014

    Moto GP : Qualifications en demi-teinte chez Repsol Honda / Tricky Q2 run for Pedrosa and Marquez


    N’ayant pas réussi à exprimer tout leur potentiel en qualifications, Dani Pedrosa et Marc Márquez partiront des troisième et quatrième positions mais demeurent confiants pour la course du Grand Prix Motul du Japon.


    Tombé sur son dernier tour alors qu’il semblait bien parti pour s’emparer de la pole position, Dani Pedrosa (Repsol Honda) se contentera d’un départ en troisième position au Twin Ring Motegi. Malgré sa chute, dont il est sorti indemne, l’Espagnol était plutôt satisfait de ses performances et s’est dit prêt à se battre pour la victoire.
    « Je suis satisfait parce que nous avons eu une bonne séance de qualifications et que nous avons fait de bons chronos, » a affirmé Pedrosa, qui partira derrière Andrea Dovizioso (Ducati) et Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). « Je suis malheureusement tombé sur mon dernier tour, juste avant le dernier virage, alors que je tentais de prendre la pole position. Heureusement, je vais bien et demain j’essayerai de profiter de ma place en première ligne pour bien partir. » 
    « Ce sera une course disputée parce que beaucoup de pilotes ont affiché un bon rythme et que ce circuit génère des chronos très serrés. Nous allons voir comment ça se passera mais nous essayerons de faire de notre mieux et de rester concentrés. Ce sera important de piloter intelligemment et de ne rien lâcher. »
    Son coéquipier Marc Márquez, qui pourrait remporter le Championnat du Monde MotoGP™ 2014 et donc un second titre consécutif dimanche au Japon, a quant à lui manqué la première ligne de seulement 0.020s mais annonce qu’il luttera pour la victoire dans la course de 24 tours qui aura lieu demain à 14h, heure locale, soit 7h, heure de Paris.
    « Nous n’avons pas atteint notre objectif d’être en première ligne mais je suis content parce que nous avons progressé pour la course de demain, » a commenté Márquez. « Nous avons un bon rythme. C’est dommage que nous n’ayons pas pu faire de tour parfait en qualifications mais nous sommes confiants pour demain et prêts à nous battre pour la victoire. Notre rythme est similaire à celui de Rossi, de Pedrosa et de Lorenzo et c’est important. Il ne faudra pas sous-estimer Dovizioso, qui a aussi un très bon rythme sur pneus de course. »
    Dani Pedrosa, Repsol Honda Team, JPN Q2
    The Motul Grand Prix of Japan saw Repsol Honda’s Dani Pedrosa and Marc Marquez challenging for pole position, despite mistakes.
    Pedrosa was provisionally on pole during the second stage of Q2, able to make his second tyre work quickly. Andrea Dovizioso (Ducati Team) responded immediately to this, setting a new lap record in the process.
    The Spaniard was on a hot lap until at turn 12 he fell, ending the quick lap and his session. This not only allowed Dovizioso to claim pole, but also allowed Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) to stay second. Despite the crash Pedrosa starts Sunday’s Japanese Grand Prix from third.
    Meanwhile Marquez was also fighting hard during Q2. The Championship leader had run long during his first flying lap, reducing the number of laps in his first stint. A 1’44.775s was his best time on the second run, just 0.020s behind teammate Pedrosa.
    Motegi is Marquez’s first chance to seal the 2014 MotoGP™ World Championship title and he will be aiming to do so from fourth on the grid on Sunday.
    Pedrosa commented, “I’m all OK luckily. I think it was a very intense qualifying for me. I did a good lap time especially in the second run. Unfortunately on the last lap I had a little chatter and lost it with just one corner to go. Hopefully we can make a good start and take that opportunity, it looks like it’s going to be a tight race tomorrow.”
    Teammate Marquez explained, “I'm happy, even though we didn't achieve our goal of getting onto the front row, because we have improved ahead of tomorrow. The pace that we have is good. It's a pity that we didn't find a perfect lap in qualifying, but we are confident for tomorrow and ready to fight for the win. Our pace is similar to that of Rossi, Pedrosa and Lorenzo and this is important. We also shouldn't overlook Dovizioso, who also has a very good pace on race tyres.”

    If Ferrari returned to Le Mans


    What if Ferrari returned to Le Mans? Well, it’s LMP1 prototype could look something like this…
    Ferrari LMP1 01
    Ferrari LMP1 02
    Ferrari LMP1 03
    Ferrari LMP1 04
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    Ferrari LMP1 16
    Ferrari LMP1 01
    www.crankandpiston.com



    Rumours of Ferrari’s official return to the 24 Hours of Le Mans have circled the drain for many years now. There’s been recent success in the GT category – including victory in 2012 and 2014 with the 458 Italia GT2 – though it has been some time since Maranello’s last overall victory in 1965 (it’s seventh in eight years). And even that remains bittersweet considering the Ford GT whitewash that followed four years on the bounce. And although the thought of an Audi/Toyota/Porsche/Nissan/Ferrari fight for the top prize at La Sarthe is a tantalising one, it would be a brave man to bet his shirt.
    That’s not to say however that Ferrari fans have completely given up hope, as recent renders from Daniele Pelligra and the above collection from Lights Are On But No One’s Home demonstrates.
    Achingly beautiful, the above images are what Ferrari’s LMP1 racer COULD look like if we all wish together in unison. Complete with the #27 (famously worn by Ferrari F1 legend Gilles Villeneuve), Shell and Santander sponsorship decals akin to the team’s recent f1 liveries, and a dedication to seven-time F1 World Champion Michael Schumacher, the scarlet LMP1 ticks all the necessary boxes. We therefore urge any and all Maranello CEOs currently reading this post: BUILD THIS.
    And if, Signore e Signora Ferrari CEOs, who could drive at Le Mans should a Ferrari LMP1 be put into production, we hear a certain Fernando Alonso – two-time World Champion, 13-year Grand Prix veteran and guest of honour at this year’s Le Mans opening ceremony – is looking for a new seat…

    WEC : 6H FUJI - LMP QUALIFICATIONS - TOYOTA S’OFFRE LA POLE À DOMICILE / TOYOTA CLAIM LAST GASP POLE FOR 6 HOURS OF FUJI


    Photo : Richard Washbrooke - Photo Copyright 2014 John Rourke / AdrenalMedia.com
    Toyota Racing peut célébrer sa pole position obtenue aujourd’hui au Japon, pour la course des 6 Heures de Fuji, la 5e manche du Championnat du Monde d’Endurance FIA WEC.
    C’est dans le tout dernier tour de la séance d’essais qualificatifs qu’Anthony Davidson et Sébastien Buemi sont parvenus à signer la meilleure moyenne au tour de la Toyota TS040 n°8, subtilisant la pole position à la Porsche 919 Hybride n°20. La superbe prestation du Suisse a permis au duo de réaliser un chrono en 1 :26'886, soit 0,043 seconde de mieux que la Porsche.
    Mark Webber pouvait pourtant se féliciter d’avoir validé un superbe chrono, mais quand l’Australien est rentré au stand quelques minutes avant la fin de la séance, Sébastien Buemi en a profité pour offrir aux spectateurs une sublime performance.
    Toyota signe aujourd’hui la 10e pole position de la marque japonaise depuis le début du championnat FIA WEC et la quatrième de la saison 2014.
    Porsche partira donc en deuxième et troisième position sur la grille de départ, la n°14 sur la deuxième ligne, juste devant l’autre Toyota TS040 n°7 du local de l’étape Kazuki Nakajima qui partagera son volant avec Alex Wurz et Stéphane Sarrazin (4e).
    Les deux Audi R18 e-tron quattro partiront de la troisième ligne, Benoît Tréluyer, André Lotterer et Marcel Fässler devant leurs coéquipiers de la n°1.
    Malgré un problème technique ayant engendré une sortie de piste et un drapeau rouge, la R-One Toyota n°12 de Rebellion Racing a pris l’avantage et la pole position de la catégorie LMP1-L.
    En LMP2, G-Drive Racing a été la plus rapide et a réalisé sa troisième pole position de la saison. Olivier Pla a signé le meilleur chrono de la voiture qui sera également pilotée par Roman Rusinov et Julien Canal.
    En deuxième position sur la première ligne des LMP2, la Morgan-Judd du team OAK Racing d’Alex Brundle et Gustavo Yacaman a réalisé une très belle performance. L’héroïne locale Keiko Ihara sera par ailleurs à leurs côtés au sein du team français, elle est confiante que sa course à domicile sera belle. À l’issue des vérifications techniques après la qualification toutefois, la n°35 a été disqualifiée de ses temps à cause du diamètre trop grand de sa bride d’admission d’air (décision n°12). Elle pourra prendre le départ depuis le fond de la grille, elle s’est vu infliger de plus une pénalité (Stop & Go) qu’elle devra effectuer durant la course.
    Classements ICI
    © John Rourke - AdrenalMedia.com

    Photo : Richard Washbrooke - AdrenalMedia.com

     © Richard Washbrooke - AdrenalMedia.com
    Toyota Racing is celebrating taking a thrilling pole position for Sunday’s Fuji 6 Hours, the 5th round of the 2014 FIA World Endurance Championship.
    The #8 Toyota TS 040 Hybrid, driven by Anthony Davidson and Sebastien Buemi, sealed a last-minute pole with Buemi setting a final lap time that ensured he just beat the #20 Porsche 919 Hybrid. The Swiss ace’s final lap ensured an average time of 1m26.886s, which was 0.043s better than the Porsche.
    Mark Webber looked to have confirmed pole for Porsche but, when the Australian pitted with a few minutes of the 25 minute session remaining, Buemi had his opportunity to send the local fans in to raptures.
    It is the 10th pole position for Toyota since the inception of the FIA World Endurance Championship and the fourth time this season that the manufacturer has topped the qualifying times.
    Porsche will start second and third, as the #14 Porsche Team's 919 Hybrid heads the second row, just ahead of local favourite Kazuki Nakajima, who along with team mates Alex Wurz and Stephane Sarrazin had to settle for fourth fastest.
    The Audi Sport Team Joest pair of Audi R18 e-tron quattros start the race from the third row of the grid, with the #2 crewed car of Treluyer, Lotterer and Fassler ahead of their #1 sister machine.
    The LM1-L class will see the #12 Rebellion Racing R-One Toyota start the 6 Hours from pole position despite a brief technical problem that stopped them briefly on the track, triggering a short red flag period.
    © Richard Washbrooke - AdrenalMedia.com
    G-Drive led the way in the LMP2 class with its third pole of the 2014 season. Olivier Pla and his team mate Roman Rusinov again set the fastest time and, together with Julien Canal, they ensured the best possible platform was achieved for the race tomorrow.
    An impressive second place in LMP2 was the OAK Racing Morgan-Judd, with Alex Brundle and Gustavo Yacaman confirming the class front row position. Local heroine, Keiko Ihara, is also part of the driving squad for the French team and is confident for a strong race on home ground.  However, following post qualifying scrutineering the No.35 was found to have an excessive diameter engine air restrictor (Stewards Decision No.12) and had its times cancelled.  It will be allowed to start the race but from the back of the grid and must take a stop and go penalty during the race. 
    © John Rourke - AdrenalMedia.com

    Moto GP : Rossi à deux doigts de la pole au Motegi / Rossi on importance of front row start


    Le pilote du team Movistar Yamaha MotoGP a terminé à 0.055s d’Andrea Dovizioso en qualifications et sera deuxième sur la grille de départ du Grand Prix Motul du Japon.

    Valentino Rossi a fait preuve d’une redoutable efficacité en qualifications samedi après-midi au Twin Ring Motegi et est passé tout près de ce qui aurait été sa première pole position depuis 2010. Malgré un index droit fracturé depuis sa chute en Aragón, l’Italien était parmi les principaux candidats à la pole et n’a au final été battu que par son compatriote Andrea Dovizioso (Ducati), qui bénéficiait du pneu extra soft.
    The Doctor a conclu les qualifications avec un chrono d’1’44.557, avec seulement 0.055s de retard sur Dovizioso, et signait sa meilleure qualification de la saison.
    « Je suis très content, principalement parce que je vais partir de la première ligne et que ce sera très important pour la course de demain, » a déclaré Rossi, qui n’avait été en première ligne qu’à Misano cette année. « Ce sera une course longue et très difficile parce que tout le monde va donner le maximum. Je suis content parce que l’équipe a bien travaillé sur la moto pour améliorer notre set-up. Nous avons fait du bon travail et nous étions déjà performants avant les qualifications. J’espère que les modifications que nous avons faites nous aideront aussi sur notre rythme de course. »
    « Lors des essais libre (FP4), mon rythme n’était pas mauvais mais ce n’était pas extraordinaire non plus. Nous devons encore progresser un peu si nous voulons nous battre pour la victoire. J’étais un peu préoccupé au début en raison du coup que j’avais pris à la tête mais en fait je vais bien. En ce qui concerne mon doigt, c’est un doigt très important pour le freinage. C’est douloureux mais je sens que j’ai de la force et du feeling quand je freine, je peux donc piloter normalement. »
    Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha MotoGP, JPN
    Movistar Yamaha MotoGP’s Valentino Rossi qualified on the front row for the second time in 2014 at the Motul Grand Prix of Japan.
    Nine-time World Champion Rossi worked with his team as they made several modifications to his Yamaha YZR-M1, which enabled him to fight for the front row.
    Provisional pole belonged to Rossi early in the session, but the likes of Dani Pedrosa (Repsol Honda), Marc Marquez (Repsol Honda) and Andrea Dovizioso (Ducati Team) responded with quick lap times as Q2 progressed.
    A 1’44.557s was Rossi’s final time, putting him in second place just 0.055s behind Dovizioso, who claimed his and Ducati’s first podium in four years. Pedrosa looked capable of challenging the Yamaha rider, but fell at the penultimate turn.
    Rossi’s previous 2014 front row start came at Misano where the Italian went on to take a popular victory.
    Rossi reflected on Q2, saying, “I’m very happy and satisfied. Even if Dovizioso overtook me for the pole position it’s not so bad. It’s very important to start from the front row. We improved a lot for qualifying, our set up took some big steps. I was able to go faster and hopefully this will apply to the race tomorrow as we still need to make some changes for the race.”
    “It’s going to be a tough race with everyone pushing 100% so the front row is critical. I was worried that my head would not be OK but it is all good. The finger is a little annoying, it’s very important for the braking. I have a tiny bit of pain but the power is there so I can ride,” he added.