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    vendredi 13 février 2015

    What’s the time, Mr Warhol?


    Well-executed remakes are more the exception than the rule, adding weight to the classic ‘if it ain’t broke’ cliché. But the elegant ‘Black Tie’ from Piaget is most certainly a success story, taking the lead from a 1970s classic that found favour with Andy Warhol…
    Warhol was famous for bringing everyday objects such as bananas, Coke cans and bean tins into the focal field of his works. But when he wasn’t glamorising daily objects, the pop art poster boy was known to indulge in the finer things in life. He treated watches as fashion pieces rather than practical timekeepers. Indeed, he once said of his Cartier Tank: “I don’t wear a Tank to tell the time. In fact I never wind it. I wear a Tank because it’s the watch to wear.” He was also known to sport a rose gold 1940s Rolex – fitted with his own custom strap – and a Piaget.

    What would Warhol wear?

    Warhol’s favoured Piaget was fitted with the slim Quarzwerk Beta 21 movement – the same used in the early 1970s by Patek PhilippeIWC and several others. The oval shaped case with its ‘stepped’ edges very much represented the style of the decade and, as such, was offered by Piaget in many different variants. At last week’s Geneva Watch Salon (SIHH), the Swiss brand revealed the latest model in the form of a gentleman’s formal dress watch: the Black Tie Vintage Inspiration. Beyond some subtle styling tweaks, the Beta 21 movement has been replaced with an even slimmer automatic calibre 534P.
    As a result, the Black Tie Vintage Inspiration fits the profile of a ‘dress watch’ superbly, and the infinite-depth Onyx Black dial and white gold case will also prove to be a conversation starter without being overtly noticeable. Provided you’re able to secure one of the 28 to be produced, that is.
    Photos: Piaget
    You can find thousands of classic watches for sale (including several Piagets) in the Classic Driver Market.

    WRC, Suède : Un Saoudien dans la neige / a Saudi in the snow


    Révélation du dernier Rallye Dakar, Yazeed Al-Rajhi dispute ce week-end son quatrième Rallye de Suède au volant d’une Ford Fiesta RRC/Michelin, une semaine après avoir participé au Qatar Rally. Le Saoudien est aussi à l’aise dans les dunes que dans la poudreuse…
    Pour sa première participation au Dakar le mois dernier, Yazeed a remporté une victoire d’étape et pointait à la 3e place du classement général avant une casse moteur sur son Toyota Hilux à deux jours de l’arrivée. En 2016, il reviendra avec des envies de victoire…
    Yazeed Bin Mohammad Al Rajhi a débuté en course automobile au Rallye de Jordanie 2007 sur une Mitsubishi Lancer, avant de disputer deux épreuves mondiales en 2008 (Argentine, Jordanie). Puis, copiloté par Mathieu Baumel et coaché par Alexandre Bengué, Yazeed s’est lancé dans un programme mixte IRC/MERC sur une Peugeot 207 S2000 du team belge Kronos, avant de s’orienter vers le WRC. Après une campagne mondiale désastreuse en 2011, Yazeed et son nouveau copilote, le Britannique Michael Orr, ont signé plusieurs podiums de catégorie en Mondial.
    En 2013, le Saoudien a créé la surprise en remportant la catégorie SWRC et terminant 10e du général au Rallye de Suède. L’an passé, il a conclu au pied du podium après avoir remporté 7 spéciales et mené la catégorie WRC-2 jusqu’au dimanche matin.
    « Je n’avais jamais roulé sur la neige avant ma première participation en Suède en 2012, même pas au volant d’une voiture de série ! Mais je me suis immédiatement senti à l’aise sur cette surface où il faut beaucoup de sensibilité », raconte le pilote d’Arabie Saoudite. « Je viens d’un pays où il fait souvent 50°C. J’ai vu de la neige pour la première fois dans les montagnes du Liban, en 2005, à 24 ans. »
    « Mon objectif est de gagner la catégorie WRC-2 ce week-end, mais la concurrence s’annonce plus relevée que l’an passé avec Ketomaa, Tidemand, Grondal, Alhin qui connaissent très bien ce rallye. »
    Yazeed va mener trois programmes de front cette année (24 courses) avec WRC-2, MERC et la Coupe du monde FIA de Cross-Country. « Je dois m’entraîner pour le Dakar que je veux gagner en 2016 ». En fait, Yazeed veux tout gagner. « Avec Michael, nous avons de l’expérience sur tous les rallyes désormais et il est grand temps de passer à l’attaque ! »
    After a stunning performance on January’s Dakar, Yazeed Al-Rajhi is contesting Rally Sweden for the fourth time this weekend in a Ford Fiesta RRC/Michelin. Last week, he took part in the Qatar Rally, but the Saudi driver is as at home on snow as he is over sand dunes.
    In January, Yazeed came away from his first attempt at the Dakar with one stage win to his name and was up to third overall when the engine of his Toyota Hilux failed two days from home. He says his intention in 2016 will be to win…
    Yazeed Bin Mohammad Al Rajhi made his motorsport debut on the 2007 Jordan Rally in a Mitsubishi Lancer before starting two WRC rounds in 2008 (Argentina, Jordan). Then, with French co-driver Mathieu Baumel sitting alongside, and boosted by coaching from ex-French champion Alexandre Bengué, he put together a mixed IRC/MERC programme in 2010 (Peugeot 207 S2000, Kronos Racing) before turning his attention to the WRC once more.
    He had a disastrous year in 2011 but returned the following season with a new co-driver – Briton Michael Orr – and notched up several podium successes in his class.
    In 2013, the Saudi driver took a surprise victory in the SWRC and came 10th overall in Sweden, which he followed up with fourth here last year in WRC2 after collecting seven stage wins and even topping his class until the final morning.
    “I had never driven on snow before my Rally Sweden debut in 2012, not even in a road car,” he relates. “I felt at home at once. It’s a surface that calls for a great deal of sensibility. I come from a country where the temperature often reaches 50°C. I was 24 when I saw snow for the first time in my life, in the Libyan mountains, in 2005!”
    “My aim is to win WRC2 this weekend but the opposition promises to be fiercer than last year because there will be drivers like Ketomaa, Tidemand and Grondal who know this event very well.”
    Yazeed has a triple programme this season, with a diary of 24 events in WRC2, the MERC and the FIA Cross-Country World Cup. “I need to practice for the Dakar because I want to win it in 2016.”
    In reality, he wants to win everything: “Michael and I have done all the rallies together now so it’s time to start coming first!”

    reprographie

    Hot High-Tech Retro Pin-Ups. these are so stinking cute!

    WRC, Suède : 39-4-2, le tiercé sur l’hippodrome / outsider Tidemand wins at Karlstad hippodrome


    La 63e édition du Rallye de Suède a débuté ce soir avec la Superspéciale tracée sur l’hippodrome de Karlstad et remportée, à la surprise générale, par Pontus Tidemand au volant de sa Ford Fiesta R5/Michelin, devant Ostberg et Latvala.
    La Superspéciale de Karlstad ouvre traditionnellement l’épreuve suédoise devant des milliers de spectateurs massés dans les gradins de l’hippodrome. Chaque année, les organisateurs ajoutent du show au spectacle, avant et après le passage des concurrents.
    Les festivités ont débuté peu après 18h00 avec la séance d’autographe où les fans ont pu rencontrer les pilotes WRC, suivie d’un concert du groupe suédois Panetoz. A 19h00, le Rallye Show a commencé avec la présentation des pilotes et des World Rally Cars alignées face au public.
    L’ambiance est montée d’un cran lorsque les freestylers suédois, Daniel Bodin et Fredrik « Frog », sont entrés en piste. Motoneige contre motocross,back-flipcontrewhip… Le public était médusé. Nous, nous avons suivi le spectacle depuis un restaurant situé en bord de piste, transformé pour l’occasion enwaiting loungepour les pilotes et les membres des teams. L’endroit était bondé, bruyant, mais tout le monde était cool et décontract’ avant le début des choses sérieuses.
    La Superspéciale a débuté peu après 20h00, après le feu d’artifice. Une piste tout spécialement tracée et verglacée sur l’hippodrome attendait les concurrents lancés par paire sur les 1,9 km de spéciale. En raison des températures positives aujourd’hui à Karlstad, les pilotes ont effectué les repérages de cette Superspéciale avec les voitures de recos chaussés de pneus à petits clous, pour ne pas endommager la glace.
    Cette année, ce sont les fans qui ont choisi les duels via les réseaux sociaux du Rallye de Suède. Le Norvégien Anders Grondal (DS3 R5) et le Suédois Pontus Tidemand (Fiesta RRC/Michelin) ont ouvert les hostilités. Le beau-fils d’Henning Solberg s’est facilement imposé devant ses fans suédois. Puis Fredrik Ahlin (Fiesta R5) a offert une nouvelle victoire à la Suède face à la Norvège (Brynildsen).
    Les premières WRC sont entrées en piste à 20h28 avec le duel polo-ukrainien Solowow/Protasov, puis celui des débutants Abbring/Bertelli. Le match des Norvégiens, Mikkelsen/Solberg a été remporté par le pilote VW, puis Tanak est venu à bout de Kubica dans un duel de Fiesta RS WRC. Neuville et Latvala ont gagné leur duel, de même que Mads Ostberg opposé à Sbastien Ogier.
    Mais aucun pilote WRC n’est parvenu à battre le chrono de 1min32s1 réalisé par Pontus Tidemand au volant de sa Ford Fiesta RS/Michelin ! Le Suédois avait visiblement été avantagé par sa première position sur la glace vierge.
    Les concurrents du Rallye de Suède 2015 seront de retour sur l’hippodrome de Karlstad demain soir (vendredi) pour une seconde Superspéciale. Ensuite, le show sera assuré par d’anciens vainqueurs du rallye Marcus Grönholm et Thomas Radström, le pilote de circuit Richard Goransson et de Rallycross Sebastian Eriksson.
    The 63rd Rally Sweden started with this evening’s short super-special at Karlstad’s horse trotting track. The 1.90km stage was won by dark horse Pontus Tidemand (Ford Fiesta RRC S2000/Michelin), chased past the post by Mads Ostberg (Citroën, +0.3s) and Jari-Matti Latvala (Ford, +0.4s).
     super-special at Karlstad’s hippodrome is a tradition that dates back a long, long time and it invariably attracts a huge turnout of casual rally fans. Every year, the organisers turn the occasion into a big show which precedes the WRC action and continues afterwards.
    Festivities kicked off just after 6pm with an autograph signing session which gave spectators a chance to get close to the WRC stars. This was followed by a concert by Swedish group Panetoz before the Rally Show proper commenced at 7pm with a presentation of the drivers and their World Rally Cars in front of the main grandstands.
    The entertainment continued with displays by Swedish freestyle aces Daniel Bodin and Fredrik ‘Frog’ who performed back flips and whips on bikes and snow scooters in front of a clearly appreciative crowd.
    We followed all this from a small restaurant located on the edge of the track which had been converted into a ‘waiting lounge’ for the crews and their respective teams. The place was packed and noisy, but the mood was good-natured – almost pub-like, without the alcohol – as the countdown to the start of hostilities ticked by…
    The stage itself began shortly after 8pm and used a specially-prepared course across the hippodrome’s icy infield, with competitors tackling the 1.9km test two at a time. Because of today’s mild, sunny weather, the recce was performed in cars equipped with small studs in their tyres so as not to damage the ice.
    This year, it was the fans who decided who would compete against who via Rally Sweden’s social media and the show started with WRC2 runners Anders Grondal from Norway (DS3 R5) against Swede Pontus Tidemand (Fiesta RRC). The WRC matches included Mikkelsen vs Solberg, Tanak vs Kubica and Ogier vs Ostberg
    In the end, it was Tidemand who took the honours in his WRC2 Ford/Michelin, helped by the fact that he was the first driver on the road before the conditions gradually deteriorated. Despite driving more powerful World Rally Cars, the championship’s front-runners were effectively unable to better the Swedish youngster’s effort.
    Even so, Ostberg will be pleased to have ended up as the best WRC driver after winning his contest against world champion Sébastien Ogier by 0.8s. Latvala was third best.
    Competitors will contest the same stage again after the first full day tomorrow (Friday). The entertainment will then be provided by ex-Rally Sweden winners Marcus Grönholm and Thomas Radström, circuit racer Richard Goransson and rallycross star Sebastian Eriksson.