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    jeudi 20 août 2015

    WRC Rallye Deutschland : Leurs débuts en World Rally Car / World Rally Car debuts


    Stéphane Lefebvre dispute ce week-end son premier rallye mondial au volant d’une World Rally Car, une DS3 WRC/Michelin. Nous en avons profité pour demander aux pilotes quels souvenirs ils gardaient de leur première expérience…
    Après des débuts fracassants en DS3 R5 au Rally Catalunya 2014, Stéphane Lefebvre (23 ans) va disputer son premier rallye mondial au volant d’une World Rally Car officielle, une voiture qu’il a pu tester le 6 août dernier lors d’une séance d’essais organisée dans l’Est de la France. « Je me suis régalé. Par rapport à une WRC-2, il y a plus de tout, de puissance, de freinage, de grip… », a déclaré le jeune Français après 250 km parcourus.
    Champion d’Europe et Champion du monde Junior à 22 ans, Stéphane Lefebvre a débuté en catégorie WRC-2 en fin de saison dernière. Son programme 2015 comprend le championnat WRC-2, plus deux épreuves asphalte sur une World Rally Car, dont la première ce week-end en Allemagne.
    A 23 ans, il va donc piloter une WRC pour la première fois en course. Son mentor Sébastien Loeb avait connu la même expérience à 26 ans (Toyota Corolla WRC, Tour de Corse 2000), et Sébastien Ogier à 24 ans (.Citroën C4 WRC, Wales Rally GB 2008). Au volant d’une Corolla « privée », Loeb avait conclu à la 9e place après six chronos dans le top-ten.
    Quant à Seb Ogier : « J’avais signé le meilleur temps de la première spéciale et j’étais en tête jusqu’à l’ES6. Mais il faut dire aussi que j’avais une meilleure position sur la route que mes adversaires », avoue le double Champion du monde. « J’étais ensuite sorti de la route ». Ogier avait terminé 26e.
    Au Rallye de l’Acropole 2005, Jari-Matti Latvala venait de fêter ses 18 ans quand il s’est assis au volant d’une Ford Fiesta RS WRC. Il avait terminé 10e. Kris Meeke avait 32 ans et disputé 32 rallyes WRC quand il a débuté en World Rally Car au Rallye de Sardaigne 2011 sur une Mini John Cooper Works. Premier abandon d’une série de quatre…
    Deux ans plus tard, c’est aussi en Sardaigne que son compatriote Elfyn Evans a débuté un peu par hasard sur une Ford Fiesta RS WRC. « J’ai dû remplacer Nasser Al-Attiyah au pied levé », se souvient le Gallois, qui avait alors 24 ans. « J’ai découvert la World Rally Car, les spéciales sardes, un nouveau copilote (Giovanni Bernacchini). On a fini 6e. »
    Parmi les pilotes officiels actuels, c’est le meilleur résultat d’un débutant en World Rally Car, avec son équipier Ott Tanak, lui aussi 6e au Wales Rally GB 2011 (Ford Fiesta RS WRC). Bryan Bouffier avait fini 5e au Monte-Carlo 2013 (DS3 WRC), mais il avait disputé un rallye en Pologne sur une Peugeot 307 WRC quelques mois plus tôt.
    Thierry Neuville (DS3 WRC) n’a parcouru que trois spéciales au Monte-Carlo 2012 avant une touchette. Dani Sordo avait terminé 8e du Rallye Monte-Carlo 2006 (Citroën Xsara WRC), tout comme Hayden Paddon au Rally Catalunya 2014 (Ford Fiesta RS WRC). Cette année, Kevin Abbring a fini 11e en Suède pour ses débuts sur une Hyundai i20 WRC.
    Pour Lefebvre, une place dans le top-ten ce week-end serait un beau résultat. Le jeune débutant est navigué par Stéphane Prévot, le 2e copilote le plus expérimenté en WRC. En effet, le Belge fête ce week-end son 169e départ en Mondial et rejoint Daniel Elena à la 2e place derrière l’inusable Denis Giraudet, engagé ici avec Romain Dumas, qui dispute son 179e rallye WRC.
    On Thursday, Stéphane Lefebvre will make his maiden appearance in a World Rally Car (DS3 WRC/Michelin). We use the opportunity to look back at the first WRC experiences of today’s other drivers…
    Stéphane Lefebvre is about to step up to a World Rally Car for the first time after a 250km test in the DS3 WRC in France on August 6. “It was great. Compared with a WRC2 car, there is more of everything: more power, more brakes, more grip,” says the 23-year old Frenchman.
    After claiming the ERC and WRC Junior crowns at the age of 22, he stepped up to WRC2 in a DS3 R5 at the end of last season (Catalonia). His 2015 programme includes more WRC2 action, plus two outings in a World Rally Car, the first of which is this week in Germany.
    In 2000, his mentor Sébastien Loeb experienced the same promotion at the age of 26 when he came ninth and posted six top-10 times in a Toyota Corolla WRC in Corsica.
    Sébastien Ogier was 24 when he first sat in a Citroën C4 WRC in Wales in 2008. “I was fastest on SS1 and led after SS6,” recalls the two-time world champion. “I had a better start order than my rivals, though. After that, I went off.” He ended up 26th overall.
    Jari-Matti Latvala had just turned 18 when he drove a Ford Focus RS WRC on the 2003 Acropolis Rally (10th).
    Kris Meeke was 32 and had contested 32 world rallies when he made his World Rally Car debut in Sardinia, in 2011, driving a Mini John Cooper Works. It marked the first of four consecutive retirements.
    Two years later, again in Sardinia, Elfyn Evans appeared for the first time in a Ford Fiesta RS WRC. “I was a last-minute replacement for Nasser Al-Attiyah,” remembers the Welshman who was 24 at the time. “It was a new event to me and my co-driver was Giovanni Bernacchini! We came sixth…”
    That stands out as the best result of any World Rally Car debutant, equal with his current team-mate Ott Tanak who was sixth in Wales in 2011 driving a Ford Fiesta RS WRC. Bryan Bouffier came fifth on the 2013 Monte Carlo in a DS3 WRC but had competed in Poland a few months previously in a Peugeot 307 WRC.
    Thierry Neuville (Citroën DS3 WRC) only completed three stages of the 2012 Monte before crashing, while Dani Sordo came eighth on the same event in 2006 (Citroën Xsara WRC). Hayden Paddon was eighth in Catalonia two years ago (Ford Fiesta RS WRC) and Kevin Abbring finished 11th in Sweden driving a Hyundai i20 WRC.
    A top-10 finish in Germany would be a fine result for Lefebvre who is partnered by Stéphane Prévot, the WRC’s second most experienced co-driver. It’s the Belgian’s 169th start, a score that takes him level with Daniel Elena, but still 10 starts short of the indefatigable Denis Giraudet who is sitting alongside Romain Dumas this week…

    WRC Rallye Deutschland : Latvala, sur sa lancée / Latvala hits the ground running…


    L’ADAC Rallye Deutschland a débuté ce matin avec le Shakedown près de Trèves. Cette spéciale d’essais a été remportée pour la troisième année consécutive par Jari-Matti Latvala (VW/Michelin), vainqueur du dernier Rallye de Finlande.
    Le Shakedown 2015 du Rallye d’Allemagne a été moins animé que celui de l’édition 2014 où Thierry Neuville était parti en tonneaux dans les vignes. Dix-huit heures de réparation et trois jours de course plus tard, le Belge avait remporté son premier rallye mondial…
    Le Shakedown de Konz (4,55 km), près de Trèves, est utilisé par l’ADAC Rallye Deutschland depuis plusieurs années et permet de comparer les performances sur cette surface, en pondérant les résultats avec des conditions d’adhérence qui diffèrent d’une année à l’autre.
    Ainsi, en 2012, Sébastien Loeb (DS3 WRC) avait réalisé 2min25s2. En 2013, Jari-Matti Latvala (VW Polo R WRC) avait signé le meilleur chrono en 2min23s5. L’an passé, le Finlandais avait encore remporté le Shakedown, sur la même voiture, en 2min20s8.
    Ce matin, Sébastien Ogier (VW) a bouclé son premier run en 2min25s2. Jari-Matti Latvala (VW) a amélioré de près de 3 secondes au 2e tour en 2min22s5, puis a signé un 2min21s4 à son 3etour, chaussé de pneus Michelin hard H5, 2/10e devant son équipier Andreas Mikkelsen et 7/10ede seconde sur Kris Meeke (Citroën).
    Pour la 3e année consécutive, Jari-Matti Latvala s’est montré le plus rapide au Shakedown du premier rallye asphalte de la saison (2min21s4). Malgré cinq passages, Sébastien Ogier n’a pas fait mieux que le 4e chrono (2min22s2), devant Robert Kubica (2min23s) à son 5e tour.
    Ott Tanak a signé le 6e temps sur sa Ford Fiesta RS WRC en 2min23s4, devant les « Hyundai Boys » Hayden Paddon (2min23s6) et Dani Sordo (2min23s7). Mads Ostberg (Citroën) et Elfyn Evans (Ford) sont eux aussi passés sous la barre des 2min24s, que n’a pu franchir Thierry Neuville (Hyundai).
    Le débutant Stéphane Lefebvre (DS3 WRC) a réalisé 2min25s4, devant le quasi débutant Kevin Abbring (Hyundai) en 2min27s5.
    En WRC-2, Nasser Al-Attiyah a signé le meilleur chrono du premier run au volant de sa nouvelle Skoda Fabia R5 (2min33s3) avec plus de 2 secondes d’avance sur Lappi. Les pilotes officiels Skoda ont rectifié le tir au 2e passage avec Jan Kopecky (2min31s9).
    La cérémonie de départ de l’ADAC Rallye Deutschland se déroulera en fin d’après-midi devant la Porta Nigra où l’on attend de nombreux spectateurs. Les conditions météo devraient rester clémentes jusqu’à dimanche matin, au moins...
    Rallye Deutschland action started with this morning’s shakedown near Trier which was won for the third year running by the recent Rally Finland victor Jari-Matti Latvala (VW/Michelin).
    There was less shakedown drama today than 12 months ago when Thierry Neuville rolled into a vineyard. Repairs to his Hyundai took 18 hours, but the Belgian bounced back to claim his first world class victory three days later…
    The 4.55km test near Konz has been used by the German rally for several years and provides a good pointer to the different cars’ performance on this type of surface, using data from previous visits to take into account differing grip levels.
    In 2012, Sébastien Loeb (Citroën DS3 WRC) posted a 2m25.2s, while Latvala (VW Polo R WRC) was the shakedown winner in 2013 with a 2m23.5s. Last August, the Finn steered the same car to a time of 2m20.8s.
    This morning, Sébastien Ogier (VW) completed his first run in 2m25.2s, but Latvala improved by almost three seconds at his second attempt (2m22.5s) before clocking a 2m21.4s next time through on Michelin’s latest hard compound asphalt rubber (H5). The Finn ended up two-tenths clear of team-mate Andreas Mikkelsen and seven-tenths faster than Citroën’s Kris Meeke.
    Despite completing five runs, Ogier could manage no better than fourth (2m22.2s), ahead of Robert Kubica (2m23.0s).
    Ott Tanak was sixth in his Ford Fiesta RS WRC (2m23.4s), chased by Hayden Paddon (2m23.6s) and Dani Sordo (2m23.7s). Mads Ostberg (Citroën) and Elfyn Evans (Ford) also squeezed beneath the 2m24s mark, unlike Thierry Neuville.
    World Rally Car rookie Stéphane Lefebvre (DS3 WRC) peaked at 2m25.4s, ahead of the near-rookie Kevin Abbring (Hyundai, 2m27.5s.
    The fastest WRC2 runner first time through was Nasser Al-Attiyah in his new Skoda Fabia R5 (2m33.3s), two seconds clear of Lappi. The Skoda factory drivers responded at their next attempt, however, when Jan Kopecky recorded a 2m31.9s.
    The official ADAC Rallye Deutschland start ceremony will follow at the end of the afternoon in front of Trier’s Porta Nigra monument where a big spectator turnout is expected. The forecast is still for mild weather, until Sunday morning…


    Ecuador with Bikes part 2


    After a cold night huddled under dozens of blankets we set off, excited to see the famous Laguna Quilotoa. As we left Chugchilan we were very thankful that we had decided to stop there for the night since the dirt roads started up again as soon as we were out of town. We pressed on slowly through the gravel and dirt and for some reason our GPS had us veer off what turned into a paved road and onto a sand filled path which then reconnected to the paved road again. After a few falls in the sand, which Josh generously helped Lauren and I pick up our heavy bikes we were off on our way to Laguna Quilotoa. Which was beautiful.
    As much as we wanted to stay and explore the beautiful lake and around it, we had already taken longer than we wanted and we had to get going. Luckily the dirt roads were over and we had an easy, curvy ride to Ambato. On the way we stopped in Latacunga and checked out the market there. Lauren had some delicious cheesy fried bread.
    After Ambato we began our ascent up to the Chimborazo Volcano which stands at an elevation of 20,000 ft (our route would take us up to 14,500 ft, higher than Pike’s Peak in Colorado). It began to get quite cold, and as we rode up we saw that our route would once again take us into impossible to see through fog, which meant that we would be unlikely to see much of the volcano either.
    After some consideration we decided to take a lower elevation route to Baños. We ran into a whole slew of construction sights and were so slowed down that we didn’t reach Baños until dark had almost set in. Again. This was turning out to be a trend.
    Unfortunately, since we arrived late and had to leave early the next morning we didn’t get a chance to experience the hot springs which the town is famous for. We did enjoy a delicious dinner at a nice restaurant across the street from our hostel which was easily the nicest hostel we stayed at the entire trip. We went to bed early, and slept really well that night.
    part 3 tomorrow

    Ballistic Bronco: Machine Gun Install on a 1979 Ford Bronco!

     Fred Williams teams up with Recoil Magazine editor Iain Harrison to see what happens when they build a ballistic truck with a 1979 Ford Bronco. The build will be combining Fred’s offroading input and Iain's grasp of firepower. Starting in Southern California at 4Wheel Parts, the Bronco will begin to take a new form with installs of a Gibson Exhaust, Procomp wheels, and Smittybilt winch and armor. While the truck transforms, so do Fred and Iain when they get outfitted at 5.11 Tactical. The Bronco then makes its way to Arizona where Iain takes over the transformation of the Bronco by installing guns!