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    dimanche 13 septembre 2015

    WRC Rally Australia 2015 Ogier, le seul triple champion* !/Ogier, rallying’s only triple world champion!


    Pour quelques mois minimum, Sébastien Ogier est le seul et unique triple Champion du monde des Rallyes FIA. Pour quelques mois seulement, car il rêve sans doute de rejoindre les quadruples champions finlandais Juha Kankkunen et Tommi Mäkinen… 
    En 709 jours, Sébastien Ogier a remporté trois titres et 18 victoires mondiales, plus que Mikkola, Biasion, Waldegard, Röhrl, Blomqvist ou encore Vatanen dans toute leur carrière. En moins de deux ans, le Français est entré dans l’Histoire de ce sport.
    Il est aujourd’hui le seul triple Champion du monde des Rallyes, puisque Miki Biasion, Marcus Grönholm, Walter Röhrl et Carlos Sainz sont doubles champions, et Juha Kankkunen et Tommi Mäkinen quadruples.
    Triple Champion du monde à 31 ans et après moins de 100 rallyes WRC disputés, voilà un autre record, de précocité celui-là. Ce qui lui laisse encore quelques belles années pour égaler Sébastien Loeb et ses neuf couronnes… Mais Ogier a-t-il vraiment cet objectif en tête ?
    Ce troisième titre mondial, acquis à trois manches de la fin de saison (encore plus tôt que les deux premiers), sublime la domination du Français. Car n’oublions pas que le règlement 2015 imposait au leader du championnat, donc à Sébastien Ogier, d’ouvrir et de balayer les pistes sur deux étapes. Et ce « à l’aveugle », sans temps intermédiaires…
    Le résultat va sans doute conforter le législateur dans sa décision, mais, pour avoir vu la VW Polo R WRC n°1 en action cette saison, on peut vous assurer que l’équipage français a roulé vite, très vite, et a parfois pris de gros risques pour surmonter ce handicap, plus ou moins lourd selon les terrains.
    C’est donc un troisième titre amplement mérité pour le pilote Volkswagen, obtenu début septembre après 7 victoires dont 5 bonifiées en Power Stage, un exercice où il excelle (25 victoires !) et qui démontre sa supériorité (mentale) actuelle.
    Sébastien Ogier a-t-il des adversaires à sa mesure ? Non. Jari-Matti Latvala et Kris Meeke sont trop irréguliers, Andreas Mikkelsen n’a toujours pas gagné son premier rallye, Thierry Neuville a vécu une saison compliquée, Ott Tanak, Mads Ostberg et Hayden Paddon sont encore trop « tendres ».
    Et quand on lui remet Loeb dans les pattes comme au Monte-Carlo, c’est désormais Sébastien Ogier qui a la taille « patron » pour revenir croquer le nonuple champion. Cette victoire monégasque fut très importante, sinon déterminante…
    Ogier peut-il viser un quatrième titre consécutif en 2016 ? Sans aucun doute, d’autant que les voitures (sauf chez Hyundai) ne vont que peu évoluer en attendant les nouvelles World Rally Cars 2017. La Volkswagen Polo R WRC devrait encore dominer la concurrence, notamment en termes de liaison au sol. Et hormis un rallye catastrophe annuel (Deutschland 2013, 2014, Argentine 2015), l’équipe Volkswagen ne passe pas souvent au travers…
    * sous réserve de la publication officielle des résultats par la FIA
    For the moment, Sébastien Ogier is the only triple FIA WRC Drivers’ champion. However, he no doubt dreams of joining Finns Juha Kankkunen and Tommi Mäkinen who both chalked up four world crowns. 
    In the space of 709 days, Sébastien Ogier has clinched three world titles, plus 18 WRC victories, a score that beats the records of Mikkola, Biasion, Waldegard, Röhrl, Blomqvist and Vatanen in the course of their entire career.
    The Frenchman has consequently carved out a prominent place in the sport’s history. Indeed, he is the WRC’s only three-time world champion, since Miki Biasion, Marcus Grönholm, Walter Röhrl and Carlos Sainz all only claimed the title twice, while Juha Kankkunen and Tommi Mäkinen achieved the supreme accolade on four occasions.
    Winning three championships by the age of 31 despite having started fewer than 100 WRC rounds is a singular achievement and leaves him plenty of time to equal the record of nine-time champ Sébastien Loeb. But is that really Ogier’s ultimate aim?
    The Frenchman’s domination of the 2015 season is illustrated by the fact that he wrapped up the title chase with three rounds remaining (even sooner than in 2013 and 2014). And it shouldn’t be forgotten that this year’s regulations meant the championship leader (i.e. Ogier) had to run first on the road for the first two days of every rally, without the benefit of split times!
    The end result will no doubt comfort the rule makers who were behind this decision but, having watched the N°1 VW Polo R WRC in action several times this season, we can assure you that the French crew hasn’t been hanging about. On occasions, they have even been seen to take some occasionally big risks to overcome their start order handicap which can be a big penalty on certain events.
    The Volkswagen driver’s third title is the reward for a run of seven wins, five of which were grand slam performances that also reaped maximum Power Stage bonus points, an exercise in which he excels (25 Power Stage wins!) and which illustrates his current mental superiority.
    But what of Ogier’s opponents? Jari-Matti Latvala and Kris Meeke have been inconsistent, while Andreas Mikkelsen has yet to take his first WRC victory, and the year and has been somewhat complex for Thierry Neuville. Meanwhile, the likes of Ott Tanak, Mads Ostberg and Hayden Paddon are perhaps still a little tender.
    Even when faced with competition from Loeb, such as at January’s Rallye Monte-Carlo, Ogier emerged as the boss. His win in the Principality was no doubt a decisive cornerstone of his successful 2015 campaign.
    Can Ogier now look forward to a fourth straight world crown in 2016? Quite probably, especially as the cars – with the exception of the Hyundai – are likely to evolve very little ahead of the introduction of the new-generation machines in 2017. It is likely that the Volkswagen Polo R WRC will continue to dominate its rivals and, with the exception of its annual one-off disasters (Deutschland 2013 and 2014, Argentina 2015), the German team rarely puts a foot wrong…
    (*) subject to the publication of the official results by the FIA

    DIRT QUAKE USA Round 2!!


    Dirt Quake USA. 
    Round 2 was nothing shy of a good time. Thousands of racers, race fans, wonderers, friends, families, even a few lucky locals made it to the second coming of Dirt Quake USA. This event was jam packed with dangerous situations, too much beer, and way to much good time having. Ever hear someone say "how did people survive the 70's?" ....well for those who attended, YOU KNOW. For those who couldn't make it we made a little recap video with about 20% of what we could capture.
    extra thanks too. 


    DIRT QUAKE USA Round 2!! from See See Motor Coffee Co. on Vimeo.

    Alpine à 60 ans : Aventure Alpine (Les sorciers des années 60)


    Zarco réussit la passe de trois à Misano / Zarco has one hand on title after Moto2™ win


    Vainqueur pour troisième fois de suite, Zarco aura une balle de match pour le titre Moto2™ 2015 dès la prochaine épreuve en Aragón.
               Zarco réussit la passe de trois à Misano
    Qualifié en pole position et plutôt bien parti au Grand Prix TIM de Saint-Marin et de la Riviera di Rimini, Johann Zarco (Ajo Motorsport) aurait pu avoir une course très compliquée après avoir été doublé par Dominique Aegerter (Technomag Racing Interwetten) et Álex Rins (Páginas Amarillas HP 40) mais s’est finalement imposé en solitaire, comme il l’avait fait deux semaines plus tôt à Silverstone.
                     
    Alors qu’il avait réussi à distancer Zarco en suivant Aegerter, Rins a commis une très coûteuse erreur en tentant de dépasser le Suisse au freinage dans le septième tour et a provoqué la chute des deux en percutant sa roue arrière. 
    Zarco reprenait ainsi la première position et a ensuite petit à petit creusé l’écart sur le reste de ses adversaires pour s’imposer avec quatre secondes d’avance, remporter une troisième victoire consécutive, ce qu'il n'avait jamais fait dans sa carrière, et devenir le premier Français à obtenir six victoires en une saison en Grand Prix. 
    Avec un total de sept victoires depuis le début de sa carrière (la première obtenue au Japon, en 125cc, en 2011 et les six de cette année), le leader du Championnat du Monde Moto2™ égale par ailleurs le record du nombres de victoires remportées par un Français en Grand Prix, qu’il partage désormais avec Arnaud Vincent, Olivier Jacque et Christian Sarron.
    Après leur accrochage, Rins et Aegerter sont repartis en piste, avec un arrêt aux stands pour le Suisse. Rattrapé par Zarco puis par le groupe des poursuivants, Rins a finalement été disqualifié par drapeau noir pour avoir doublé des pilotes avec un tour de retard sur eux. 
                    
    En difficulté en début de course, Tito Rabat (EG 0,0 Marc VDS) a fait parler son expérience en fin de course, lorsque les pneus arrivaient au bout de leur durée de vie, pour aller décrocher la seconde place juste devant Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda Team Asia), qui remontait sur le podium pour la première fois depuis le GP de Saint-Marin de 2013. En finissant deuxième derrière Zarco, Rabat reprenait la seconde place au classement général à Rins mais se retrouvait à 93 points du Français.
                   
    Simone Corsi (Forward Racing), Julián Simón (QMMF Racing) et Jonas Folger (AGR Team) complétaient le Top 6 à l’arrivée. 
    Xavier Siméon (Federal Oil Gresini Moto2) a pris la douzième place tandis que Hafizh Syahrin (Petronas Raceline Malaysia), proche du Top 3 sur les premiers tours, a perdu en rythme sur la seconde partie de l’épreuve et a fini 18e, devant Louis Rossi (Tasca Racing Scuderia Moto2).
    Álex Márquez (EG 0,0 Marc VDS) et Mika Kallio, qui quitte le team Italtrans Racing, ont abandonné suite à leurs chutes respectives tandis que Sam Lowes (Speed Up Racing) a vu son pneu arrière exploser après avoir fait le choix de courir sur gomme tendre. 
    Cliquez ici pour accéder aux résultats.
                     Rabat on top in tight Moto2™ FP3
    Johann Zarco takes his sixth win of the season from Tito Rabat and Takaaki Nakagami to extend his lead in the standings to 93 points.
    Ajo Motorsport’s Zarco took advantage of an early crash between Dominique Aegerter (Technomag Racing Interwetten) and Alex Rins (Paginas Amarillas HP 40) while they were battling for the lead to take his seventh career victory. In the process Zarco equalled Oliver Jacque, Arnaud Vincent and Christian Sarron in the list of most successful French GP riders of all time. It also meant that Zarco recorded his 12th consecutive podium of the season and the Frenchman can now take the title at Motegi.
                    
    EG 0,0 Marc VDS’s Tito Rabat recovered from an awful start that saw him drop down to 8th by the end of the first lap to claim his seventh podium of the season. In a race were tyre choice was crucial, Rabat joined Zarco and a number of other riders by opting for the harder rear while the medium seemed to drop off dramatically in the latter stages. Rabat eventually crossed the line 3.850s behind his title rival Zarco in second.
                            
    Idemitsu Honda Team Asia’s Takaaki Nakagami (+5.388s) went for the medium rear and was struggling dramatically for grip at the end of the race. The Japanese rider managed to hold on to claim his first podium since Misano in 2013 and the sixth of his GP career.
    Forward Racing’s Corsi (+7.058s) crossed the line in fourth ahead of Julian Simon (+9.225s) on the QMMF Racing Speed Up bike. AGR Team’s Jonas Folger also went for the medium rear tyre, and saw his podium challenge fade as the race went on. The German eventually crossed the line in sixth, 10.466s behind the race winner.
    Lorenzo Baldassari (Forward Racing) rode superbly with a dislocated right shoulder to finish in seventh, while Sandro Cortese (Dynavolt Intact GP), Luis Salom (Paginas Amarillas HP40), and Thomas Luthi (Derendinger Racing Interwetten) completed the top ten.
    Rins took out Aegerter while challenging him for the lead on just the second lap. Both riders re-joined, but Rins was black flagged late on in the race after battling with riders while a lap down. Aegerter eventually recovered to finish in 24th.
    Speed Up Racing’s Sam Lowes was forced to retire from the race after a loose fairing rubbed against his rear tyre forcing it to delaminate.
    It was announced before the race that Mika Kallio would be parting ways with the Italtrans Racing Team to join the QMMF Racing Team for 2016. Unfortunately for the 2014 Moto2™ runner-up he then crashed out of the race at turn 8 on just the third lap. There were also crashes for Ricard Cardus, Robin Mulhauser, Alex Marquez, Jesko Raffin and Federico Caricasulo.