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    mardi 29 septembre 2015

    Le titre de vice-Champion demeure en jeu avant Magny-Cours / All focus shifts to battle for second in France



           
    Suite au sacre de Jonathan Rea à Jerez, la grille WorldSBK 2015 arrive en France avec d’autres enjeux.


    Situé dans le centre de la France, à près de 250 km de Paris, le Circuit de Nevers Magny-Cours accueille cette semaine l’avant-dernière manche du Championnat du Monde eni FIM Superbike 2015 et demeure connu pour avoir accueilli pas moins de 15 éditions du Bol d’Or mais aussi des Grands Prix de Formule 1 jusqu’à 2008.
    Lors de l’épreuve précédente, en Espagne, Jonathan Rea était devenu le cinquième pilote britannique de l’histoire à devenir Champion du Monde Superbike, un titre qu’il est le seul Nord-Irlandais à avoir à son palmarès. Le pilote du Kawasaki Racing Team avait été sacré dès la fin de la première des deux épreuves de la journée, à cinq courses de la fin de la saison. La couronne ayant trouvé preneur, le principal enjeu des prochaines courses sera naturellement le titre de vice-Champion, que se disputeront Chaz Davies et Tom Sykes.
    Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) arrive en France avec 22 points d’avance sur Sykes (Kawasaki Racing Team) et en sachant que 100 points demeurent en jeu sur l’ensemble des deux courses de Magny-Cours et de celles de Losail, où se terminera la saison 2015. En plus de mener aux points, Davies est l’homme en forme de la catégorie WorldSBK et a marqué un total de 140 points sur un maximum possible de 150 sur la série Laguna Seca-Sepang-Jerez. Sykes a quant à lui fini premier (2013) ou deuxième (2012, 2014) du WorldSBK ces trois dernières années.
    En dehors du titre de Rea, le Kawasaki Racing Team avait aussi fêté à Jerez le tout premier titre Constructeur WorldSBK de la marque japonaise. La seconde place du classement Constructeurs devrait vraisemblablement revenir à Ducati, qui dispose de 78 points d’avance sur Aprilia avant les deux dernières manches de la saison. Quoi qu’il arrive, les trois marques ne manqueront pas de préoccupations cet hiver suite à ce que Yamaha ait annoncé son retour officiel dans la catégorie pour la saison 2016.
     
    L’un des points d’interrogation de la semaine concernera la deuxième Ducati Aruba.it. Michele Pirro avait remplacé Davide Giugliano à Jerez mais personne n’a encore été confirmé aux côtés de Davies pour la manche française. Crescent et Suzuki se prépareront pour l’avant-dernière manche de leur partenariat tandis que Markus Reiterberger sera de retour sur la grille en inscription exceptionnelle pour courir sur la BMW du team VanZon Remeha. Les pilotes permanents accueilleront aussi en piste le Polonais Pawel Szkopek, qui courra sur la nouvelle Yamaha YZF R1 avec Szkopek POLand POSITION. À 40 ans, Szkopek a déjà participé à six épreuves WorldSBK, quatre en 2004 et deux en 2006. Le Polonais avait décroché son meilleur résultat il y a onze ans, à Magny-Cours, en finissant treizième de la seconde course, sur une Suzuki.
    Suite aux essais libres et à la Tissot-Superpole de samedi après-mdi, la première des deux courses de Magny-Cours commencera dimanche matin à 10h30 et sera à suivre en direct sur WorldSBK.com.
     

    With Rea already crowned World Champion, WorldSBK heads to Magny-Cours.


    Situated close to the towns of Magny-Cours and Nevers, the Circuit de Nevers Magny-Cours (to give it its full title) is found in the centre of France and some 250 kilometres from capital city Paris. On no less than 15 occasions has it hosted the historic Bol d’Or motorcycle race and was also a home of Formula 1 car racing until 2008.
    Last time out in Spain, Jonathan Rea became Great Britain’s fifth World Superbike Champion and the first from Northern Ireland, wrapping up the title in Race 1 at Jerez with five races still remaining in the 2015 season. Naturally, the attention now turns to the season-long struggle for runner-up spot between Chaz Davies and Tom Sykes.
    There are just 22 points behind Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) and Rea’s team-mate Sykes (Kawasaki Racing Team). With 25 points available for race victory and a maximum of 100 still in play between now and the end of the season in Qatar, the pendulum could swing in either direction. Davies is the man with the momentum, having scored a highly impressive 140 of the last 150 points on offer from Laguna Seca, Sepang and Jerez, while Sykes has finished no lower than second in the championship for the past three years.
    Things have settled down in the Manufactures’ race, too. Kawasaki needed to finish in the top eight in Jerez’s second race and it did, sealing the title for the all-green marque for the first time. What of the fight for second? One looks to Ducati, as its advantage of 78 points over last year’s Champions Aprilia is vast with only two rounds to go. Perhaps all will be looking over their shoulders for Yamaha, which will rejoin the paddock in 2016.
    A notable question mark on the Magny-Cours line-up lingers over the second Aruba Ducati bike. Michele Pirro substituted for Davide Giugliano in Jerez, but Davies’ team-mate for the Fassi French Round is yet to be named. Elsewhere, Crescent and Suzuki head into their penultimate round of partnership as Markus Reiterberger returns as a One Event rider on the VanZon Remeha BMW. Also on the grid will be Polish representative Pawel Szkopek, notably riding the new Yamaha YZF R1 for the Szkopek POLand POSITION squad. Incidentally, this will not be 40-year-old Szkopek’s debut in World Superbike, as he rode four races in 2004 plus a further two in 2006; curiously, his best result to date came at Magny-Cours, where 11 years ago he rode a Suzuki to 13th position in Race 2.
    After Free Practice and Tissot-Superpole across Friday and Saturday, Magny-Cours’ opening World Superbike race begins on Sunday at 10:30 local time (GMT +2). As ever, all of the coverage can be followed on WorldSBK.com with live streaming and timing.

    A 2-stroke Flattracking Story

    2-stoke dirt racing usually takes a certain state of mind. 

    When that state of mind is made up by four riders with a collective sense of fun, rivalry and lack of seriousness, the racing can only get better.

    This is the story of the Jerkyls and their classic '79 Yamaha YZ250s and '73 Bultaco Pursangs. 



    WRC, Corse : D’une île à l’autre.../ Corsica (WRC): from one island to another…


    Après l’Australie, le Championnat du monde des Rallyes FIA accoste en Corse pour la 11e manche de la saison. Seulement neuf spéciales sont au programme des trois jours de course, mais avec une longueur de moyenne de 37 kilomètres, ce sont autant de défis qui attendent les meilleurs pilotes du monde.
    La Corse n’avait plus accueilli de rallye mondial depuis 2008 et pour le retour du WRC sur l’Ile de Beauté, c’est un parcours inédit qui est proposé aux quelque 140 engagés, un record en WRC depuis près de 15 ans.
    Le parcours 2015 renoue avec les traditions et emmènera les concurrents d’Ajaccio à Corte, de Bastia à Porto Vecchio, du Golfe de Sagone au Golfe de Propriano, à travers neuf longues spéciales et les paysages époustouflants de Kallisté.
    Sébastien Ogier et Julien Ingrassia seront de retour en Corse où ils avaient décroché leur première récompense mondiale, chez les Juniors, en 2008. Sept ans plus tard, les voilà désormais coiffés d’une 3e couronne mondiale. Même s’ils n’ont pu tester la Polo R WRC sur les routes insulaires, ils viseront une 32e victoire mondiale et, pourquoi pas, tenteront d’égaler le grand chelem de Darniche et Loeb en Corse.
    Comme Andreas Mikkelsen, ils ont été privés des tests corses après la sortie de route de Jari-Matti Latvala lundi dernier en essais. Surpris par le comportement de sa voiture équipée d’un nouveau différentiel, le Finlandais a sous-viré et terminé sa course dans les châtaigniers. Volkswagen Motorsport a dû annuler la suite de la session.
    Les autres teams ont effectué leurs roulages sans encombre. Les pilotes Hyundai Motorsport, puis M-Sport et Citroën Racing ont tout à tour évolué sur des bases d’essais tracées près de Corte pour mettre au point les véhicules sur les asphaltes corses si variés.
    Avec Dani Sordo et Thierry Neuville, Hyundai compte dans ses rangs deux anciens vainqueurs et compte bien sur ce duo pour défendre sa 2e position au Championnat Constructeurs. Kris Meeke (Citroën), re-papa depuis jeudi dernier, a déjà disputé trois fois le Tour de Corse (deux en course, un en voiture 0). Son équipier Mads Ostberg prendra bien le départ après son accident en recos en Australien.
    Stéphane Lefebvre (DS3 WRC) est de retour sur l’île où il a décroché le titre européen Juniors l’an passé. Sur ce Tour de Corse 2014, Kevin Abbring (Hyundai) avait quant à lui terminé à la 3eplace du général. Le Néerlandais avait aussi participé à l’édition 2008.
    Les pilotes M-Sport Ott Tanak et Elfyn Evans n’ont jamais mis les pieds en Corse, tout comme Hayden Paddon (Hyundai), mais ils pourront peut-être compter sur l’expérience de Bryan Bouffier (vainqueur en 2013) qui disposera d’une Fiesta version 2014. Vainqueur l’an passé, Stéphane Sarrazin sera lui aussi au volant d’une Ford Fiesta RS WRC, de même que Bertelli, Prokop et Robert Kubica qui a testé en Corse il y a deux semaines.
    En WRC-2, Skoda Motorsport est de retour avec Lappi et Tidemand sur les Fabia R5/Michelin officielles. On attend beaucoup d’Eric Camilli (Fiesta R5), Craig Breen (Peugeot 208 T16) ou de Julien Maurin (Fiesta R5) face au Corse Jean-Matthieu Léandri (Peugeot 208 T16), vainqueur du récent Rallye de Corte.
    On devrait également assister à de belles bagarres dans les rangs du Championnat de France, ainsi qu’en Championnat du monde Juniors et en European Clio R3T Trophy.
    Shakedown jeudi matin vers Corte, puis cérémonie de départ à Ajaccio en soirée. Départ du 58eTour de Corse vendredi 2 octobre à 8h00 précises pour le Champion du monde.
    After the WRC’s recent visit to Australia, the 2015 FIA World Rally Championship moves on to Corsica this week for the season’s 11th round. Only nine stages figure on the menu, but their average length of 37km will make the three-day event a particularly tough challenge for the sport’s elite.
    To mark world class rallying’s return to Corsica for the first time since 2008, the organisers have concocted a new-look format that has attracted some 140 entries, the highest figure for a WRC round for almost 15 years.
    The route visits much of the Mediterranean island’s spectacular landscapes, with the service park in Corte and stopovers in Ajaccio, Bastia and Porto Vecchio.
    Just weeks after collecting their third world crown, Sébastien Ogier and Julien Ingrassia will return to the place where they clinched their first title – the JWRC – in 2008. Despite being unable to test their Polo R WRC on the island’s twisty roads, they will be targeting a 32nd world class win and, perhaps, a stage-victory grand slam to equal the feats of Darniche and Loeb before them in Corsica.
    Like Andreas Mikkelsen, they were deprived of a chance to test when Jari-Matti Latvala crashed last Monday. The Finn was caught out by a new differential and understeer forced him into the nearby chestnut trees to conclude Volkswagen Motorsport’s session.
    The other teams’ testing passed off without a problem, with Hyundai Motorsport, M-Sport and Citroën Racing visiting sample stages near Corte to set up their respective cars for the island’s broad variety of asphalt types.
    In the persons of Dani Sordo and Thierry Neuville, Hyundai has two previous Tour de Corse winners in its line-up and will be counting on their experience to defend its second place in the Manufacturers’ standings. Kris Meeke (Citroën), whose wife had a second child on Thursday, has previously contested the event three times (including once in the zero car) and will be joined by team-mate Mads Ostberg who has recovered from his recce accident in Australia.
    Stéphane Lefebvre (DS3 WRC) returns to the place where he sewed up last year’s Junior ERC. The 2014 Tour de Corse also saw Kevin Abbring (Hyundai) claim third overall. The Dutch driver took part in the 2008 event.
    Like Hyundai rival Hayden Paddon, M-Sport’s Ott Tanak and Elfyn Evans have never previously set foot on the island but they will perhaps benefit from the experience of 2013 Tour de Corse winner Bryan Bouffier who returns in a 2014-spec Fiesta. Last year’s victor Stéphane Sarrazin will also have a Ford Fiesta RS WRC, as will Bertelli, Prokop and Robert Kubica who tested in Corsica two weeks ago.
    In WRC2, Skoda Motorsport will be represented by Lappi and Tidemand in factory Michelin-equipped Fabia R5s, while much will be expected of Eric Camilli (Fiesta R5), Craig Breen (Peugeot 208 T16), Julien Maurin (Fiesta R5) and Corsican Jean-Matthieu Léandri (Peugeot 208 T16), winner of the recent Rallye de Corte.
    There should also be some interesting fights among the French Championship, JWRC and European Clio R3T Trophy contenders.
    Thursday morning’s shakedown near Corte will be followed by a start ceremony in Ajaccio in the evening. The 58th Tour de Corse will start on Friday, October 2, at 8am.

    Snapshot, 1977: Who’s it going to be, Princess Caroline?


    Relaxing in the pit lane during practice for the 1977 Monaco Grand Prix, James Hunt shares a joke with a young Princess Caroline of Monaco, who is sporting a Jackie Stewart T-shirt that we’re sure would have drawn a typically droll comment from the British World Champion…
    Sadly for James, that’s where the laughs would end that weekend, as engine failure put an end to his race – one of eight retirements in a season that would prove lacklustre in comparison with his whirlwind (and now legendary) championship victory the previous year. The 1977 season would also prove expensive for Hunt, who received hefty fines for a number of ‘offences’, including assaulting a marshal following an on-track contretemps, walking the track in an ‘unsafe manner’, and simply not bothering to attend the podium ceremony for his comfortable win at the season finale in Japan. Well, he was never one to bow to the establishment, was he? 
    Photo: Sipa Press/Rex Shuttershock