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    samedi 2 août 2014

    SUPERSUCKERS / BORN WITH A TAIL


    Moto GP : Iannone prendra la place de Crutchlow chez Ducati en 2015, Crutchlow signe avec CWM-LCR Honda / Iannone to replace Crutchlow at Ducati Team for 2015


    Ducati Corse a annoncé samedi le départ du Britannique Cal Crutchlow, qui sera remplacé l'an prochain par Andrea Iannone aux côtés de son compatriote Andrea Dovizioso.

    Cal Crutchlow, Ducati Team, FRA Q2 © Scott Jones, PHOTO.GP
    Cal Crutchlow avait rejoint Ducati pour la saison 2014, en prenant la place laissée par Nicky Hayden, le Champion du Monde MotoGP™ 2006, passé chez Drive M7 Aspar. Arrivé dans la catégorie reine en 2011, avec Monster Yamaha Tech3, Crutchlow avait été annoncé chez Ducati pour une deuxième saison en 2015 le 19 juillet dernier, avant que la marque italienne n'annonce son départ le 2 août.
    Son départ permettra au pilote satellite Andrea Iannone (Pramac Racing) de rejoindre le team officiel pour courir aux côtés d'Andrea Dovizioso.
    Le communiqué de Ducati Corse :
    Ducati annonce aujourd'hui avoir trouvé un accord avec son pilote officiel Cal Crutchlow pour mettre un terme au contrat qui liait le pilote britannique au team italien en MotoGP pour 2014 ainsi que pour la saison prochain.
    Les deux pilotes du team officiel de Ducati pour 2015 seront Andrea Dovizioso et Andrea Iannone.
    Cal Crutchlow, Ducati Team, Race © Scott Jones, PHOTO.GP
    Le pilote britannique disposera l’an prochain d’une Honda RC213V Factory avec l’équipe de Lucio Cecchinello.
    LCR Honda a le plaisir d’officiellement annoncer que Cal Crutchlow rejoindra l’équipe de Lucio Cecchinello l’an prochain pour disputer la saison MotoGP™ 2015 sur Honda RC213V Factory. Le Britannique effectuera en 2015 sa cinquième saison en catégorie reine et profitera du soutien du HRC ainsi que du nouveau sponsor-titre de LCR, CWM.
    Lucio Cecchinello (CEO de LCR) : « Nous tenons à remercier Cal pour sa confiance en notre projet pour 2015 et nous sommes excités à l’idée de revêtir nos nouvelles couleurs grâce à notre partenariat avec CWM. D’ici là, nous allons continuer à travailler dur pour finir la saison en cours du mieux que possible. »
    Anthony Costantinou (CEO de CWM) : « La saison MotoGP 2015 s’annonce très excitante et chez CWM-LCR Honda, nous sommes très heureux et ravis d’avoir Cal Crutchlow sur notre nouvelle moto et avec nos nouvelles couleurs. Cal est un professionnel, il est fiable et très performant, tout comme CWMFX.com. C’est une synergie parfaite. »
    Andrea-Iannone-Pramac-Racing-GER-Q2-574095
    Ducati Corse has announced on Saturday that it will be parting company with rider Cal Crutchlow at the end of the 2014 MotoGP™ season, as Andrea Iannone joins the factory outfit to become team-mate to Andrea Dovizioso in 2015.
    Great Britain’s Crutchlow joined Ducati Team for 2014, taking the place of 2006 World Champion Nicky Hayden who switched to Drive M7 Aspar. This season is Crutchlow’s fourth in the premier class, having debuted with the Monster Yamaha Tech 3 outfit in 2011 as the 2009 World Supersport title. Saturday’s news comes despite it having been announced on 19 July that Crutchlow would be remaining with the Italian factory next year.
    For 2015, Andrea Dovizioso’s new Ducati Team partner will be Andrea Iannone, making an all-Italian line-up as the latter switches from the Pramac Racing satellite outfit.
    Saturday’s short communique from Ducati Corse reads as follows:
    ‘Ducati Corse announced today that it has reached an agreement with its factory rider Cal Crutchlow to terminate, ahead of time, the contract that ties the British rider to the Italian team in MotoGP for 2014 and also for next season.
    The two factory Ducati Team riders for 2015 will now be Andrea Dovizioso and Andrea Iannone.’
    Cal-Crutchlow-Ducati-Team-GER-FP2-573916
    The LCR Honda Team is pleased to officially announce that British rider Cal Crutchlow will join Cecchinello's squad in 2015 MotoGP campaign riding the Honda RC213V Factory Spec.
    The 29-year-old from Isle of Man will compete in the premier class for the fifth year counting on Honda HRC support and the brand-new LCR Main Sponsor CWM.
     
    Lucio Cecchinello (LCR CEO): "We want to thank Cal for his trust in our 2015 racing project and we are excited to line up with new Team colours thanks to the cooperation with CWM. In the mean time we will keep working hard to end the current season in the best way”. 
     
    Anthony Costantinou (CWM CEO): “The 2015 MotoGP season is looking to be a very exciting one, CWM-LCR Honda are very happy and pleased to have Cal Crutchlow on our new bike and new team colours. Cal is a professional, reliable, and top performer as CWMFX.COM is. Perfect synergy”.




    Welcome to FIA WTCC Termas de Rio Hondo!



    PRACTICE 1 - LÓPEZ TOPS TIMES ONCE AGAIN2014_news_207
    Local hero José María López offered another show of strength during this morning’s first practice session at Termas de Río Hondo.
    Local hero José María López offered another show of strength during this morning’s first practice session at Termas de Río Hondo.
    The Argentine driver was consistently the fastest and eventually topped the time sheet with a lap of 1:43.889, leaving his Citroën team-mate Sébastien Loeb (1:44.149) more than two tenths behind.
    Loeb commented: “We tried to perform the scheduled working plan, trying different set-up solutions, but it’s difficult to get a clear idea because the track is still very green and conditions keep changing, making it difficult to find reliable parameters. Still, the car feels good.”Mehdi Bennani created a surprise in the Proteam Honda Civic car, posting the third fastest lap (1:44.288), four tenths off the leader’s pace. The Moroccan beat Yvan Muller by one hundredth of a second, demoting him to fourth.
    “It’s a good start. It seems the circuit suits well the Honda cars. I think the chassis characteristics of the Civic make the car quite agile on this track, and that despite the long straight, we are not too penalized in top speed. Third-fastest is a good result, especially on used tires and not having the latest spec updates that the works Honda cars have, so I am happy,” said Bennani.
    The Honda Castrol duo of Gabriele Tarquini (1:44.528) and Tiago Monteiro (1:44.719) ranked fifth and seventh respectively, as they were split by the Zengö Motorsport Civic of Norbert Michelisz (1:44.675).
    ROAL Motorsport’s Tom Chilton was the fastest of the Chevrolet RML drivers in eighth position (1:45.259), ahead of Hugo Valente (1:45.302) and the first LADA Granta of Rob Huff (1:45.541).
    Franz Engstler set the fastest lap in the TC2T class (1:50.133), one-and-a-half second faster than John Filippi. Engstler’s team-mate Camilo Echevarría was not able to post any significant lap time due to a turbocharger failure.

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    PRACTICE 2 – THE FIELD GETS CLOSER
    Although Yvan Muller and José María López have placed their Citroën cars on top, the second free practice session saw the eight fastest drivers covered by only half second.
    Halfway through the session, Muller posted the fastest lap for good, stopping the clock at 1:44.214 that was only four hundredths of a second faster than López’s 1:44.244. The Argentine tried to improve, but spoiled his chances by driving wide in one of the corners.
    Behind the Citroën duo, Tom Chilton posted the third fastest lap (1:44.285) in his ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze, demoting Sébastien Loeb to fourth (1:44.364). Chilton said: “We changed everything in the car and it worked well! The behavior is completely different, the car is very good in the corners and consistent throughout the entire lap. I am very happy and now that things are much better, I’m starting to enjoy the track.”Gabriele Tarquini (1:44.472) and Tiago Monteiro (1:44.525) were the best Honda drivers in fifth and sixth, with gaps 0.258 and 0.311 respectively. Hugo Valente (1:44.647) and Norbert Michelisz (1:44.737) lied only one and two further tenths behind.
    Rob Huff drove his LADA Granta to the ninth fastest lap (1:44.981); and his gap of seven tenths was the smallest for the Russian car so far in the season. Mikhail Kozlovskiy explained: “We are closing the gap and this is positive. I was in the top-ten for most of the session, despite being without my sixth gear. There are still a number of things to improve to get the right set-up, but it seems the LADA is enjoying low grip conditions like we have here.” Tom Coronel completed only four laps before the turbocharged blew and forced him to the pit.
    In the TC2T class, Franz Engstler posted the fastest lap once again (1:50.781), but John Filippi managed to close the gap to five tenths. Argentina’s newcomer Camilo Echevarría is still struggling with mechanical problems on his BMW car.

    Rally Finland, ES21 : Tout est relancé ! / Ogier back in the frame!


    Il reste deux spéciales à parcourir aujourd’hui. Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) est toujours leader, mais il connaît des soucis de freins et Sébastien Ogier est revenu à 12s8 ! Kris Meeke est toujours sur le podium provisoire.
    Suspension cassée sur la Ford de Mikko Hirvonen, problèmes de freins sur la VW du leader Latvala, pare-chocs endommagé sur celle de Mikkelsen, gros impact sur la Citroën de Meeke… Les pistes jonchées de pierres et de trous de Jukojärvi (ES20) ont relancé le Neste Oil Rally Finland 2014.
    Le leader Latvala a perdu d’un coup près d’un-tiers de son avance sur Sébastien Ogier (11s), puis de nouveau 7s3 dans l’ES21. « On n’a plus de frein à l’avant droit et on ne peut rien faire avant l’assistance », expliquait le Finlandais à l’arrivée. « Il reste deux spéciales à parcourir ainsi. » De 31s1 à l’issue de l’ES19, Sébastien Ogier est revenu à 12s8 de la 1ère place. Kris Meeke (Citroën) est toujours 3e, à 34s8 du leader.
    Mikko Hirvonen (5e, Ford) a perdu tout espoir de reprendre Andreas Mikkelsen (4e, VW) après avoir cassé sa suspension avant droite en passant dans un trou après 4 km dans l’ES20. Son pneu Michelin LTX Force a résisté à l’impact. Mads Ostberg (Citroën) n’est pas reparti du parc d’assistance (arceau endommagé).
    Pour son 1er Rallye de Finlande au volant d’une World Rally Car, le Néo-Zélandais Hayden Paddon est 6e sur sa Hyundai i20 WRC/Michelin et résiste crânement à son équipier Juho Hänninen, toujours pointé à une trentaine de secondes.
    En WRC-2, le nouveau leader Karl Kruuda a connu une alerte de pression d’huile à l’arrivée de l’ES20, mais l’Estonien poursuit sa route. Son compatriote Ott Tanak (3e) a remporté six des huit spéciales disputées aujourd’hui. Belle série aussi pour Stéphane Lefebvre en WRC-3 avec quatre meilleurs temps consécutifs. Martin Koci est toujours solide leader. En Drive DMack Fiesta Trophy, les deux leaders (Cave et Tempestini ont abandonné). Sander Pärn a pris la relève.

    With two stages remaining today. Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) continues to lead in Finland, but brake problems for the Finn have enabled Sébastien Ogier to close to within 12.8s! Kris Meeke is still third.
    A number of incidents on the rough and rocky 20th stage of this year’s Neste Oil Rally Finland have thrown the fight for the top places wide open again. Mikko Hirvonen broke his Ford’s suspension, Latvala suffered from brake trouble, Andreas Mikkelsen’s VW showed signs of front-end damage and Meeke’s Citroën was also in the wars!
    Latvala lost almost one-third of his advantage over Ogier on the ill-fated stage and then dropped a further 7.3s to his rival on SS21. “The front-right wheel isn’t braking anymore and there’s nothing we can do before tonight’s service halt. There are two more stages to go…” grimaced the rally leader whose cushion has melted from 31.1s after SS19 to just 12.8s. Kris Meeke (+34.8s, Citroën) is still third.
    Hirvonen (5th, Ford) lost all hope of catching Mikkelsen (4th, VW) when he broke his front-right suspension in a pothole four kilometres after the start of SS20, although his Michelin LTX Force tyre held up to the impact. As reported earlier, Mads Ostberg (Citroën) failed to re-start after the lunch break because of damage to his roll cage.
    Hayden Paddon, who is contesting Rally Finland for the first time in a World Rally Car, follows in sixth spot. The New Zealander is valiantly resisting the charge of his Hyundai i20 WRC/Michelin team-mate Juho Hänninen who is still around half-a-minute back.
    In WRC-2, Karl Kruuda had a scare with his oil pressure at the end of SS20 but was able to continue, while fellow Estonian Ott Tanak (3rd) has won six of the eight tests visited so far today. Stéphane Lefebvre has also produced an impressive run with four straight WRC-3 stage victories to his name, although the class is still led by Martin Koci. With both Cave and Tempestini both out of the running, the Drive DMack Fiesta Trophy classification is currently topped by Sander Pärn.

    WRC : John le vigneron / John the winegrower


    John Kennard, copilote d’Hayden Paddon, est directeur de Vicarage Lanes Wines Ltd, un domaine viticole qui s’étend sur plus de sept hectares à Marlborough (Nouvelle-Zélande).
    John Kennard, copilote d’Hayden Paddon, est directeur de Vicarage Lanes Wines Ltd, un domaine viticole qui s’étend sur plus de sept hectares à Marlborough (Nouvelle-Zélande).
    With the 2014 WRC poised to begin the ‘winegrowing region’ phase of its calendar, with upcoming visits to Germany, France and Spain, we’ve found a good excuse to raise the subject of wine a little early in Finland, a country that tends not to boast many famous vintages!
    Indeed, it imports some 65 million litres of wine annually (2012 figure) from France, Chile, Italy, Spain and New Zealand. In 2006, a pinot noir from the latter took the bronze medal at Finland’s Wine of the Year Awards. Three years later, a white Marlborough Sauvignon took gold. Both these wines were produced by the business of John Kennard, the man who calls out pace notes for Hyundai’s Hayden Paddon.
    Alors que le WRC va rentrer dans son épisode annuel « vin et rallye » avec l’Allemagne, la France et l’Espagne, c’est avec un peu d’avance que nous ouvrons cette rubrique.
    A priori, pas de grands crus en Finlande. Le pays importe donc massivement (65 millions de litres en 2012) du vin de France, du Chili, d’Italie, d’Espagne et de Nouvelle-Zélande. En 2006, un pinot noir des antipodes avait reçu une médaille de bronze au « Wine of the Yearr Awards » en Finlande. Trois ans plus tard, un Marlborough Sauvignon blanc y a obtenu une médaille d’or. Ces deux vins provenaient de l’exploitation de John Kennard, copilote d’Hayden Paddon dans la Hyundai i20 WRC/Michelin n°20.

    JOHN LE VIGNERON
    On Wednesday evening, Hyundai Motorsport organised an informal tasting session featuring Vicarage Lanes produce. That gave us a chance to chat with John whose WRC career began with the 1985 Rally of the 1000 Lakes after competing as a driver on events at home.
    In April 2002, after spending several seasons as team manager or coordinator for operations like Mitsubishi Japan, Prodrive WRT and Mitsubishi USA, he founded Vicarage Lanes based in Marlborough province, in the north of New Zealand’s southern island, just opposite Wellington. Half the initial four-hectare site produced a sauvignon white. Today, the 7.6-hectare property also produces a riesling, a sparkling sauvignon white and a pinot noir red. More than 105,000 litres of sauvignon white were produced in 2014.
    John Kennard’s wines are held in high esteem and the 2013 Marlborough Sauvignon is served by Air New Zealand. Last year, he sold off half the company but still runs the domain with his Finnish wife Satu and his cellar manager Alan McCorkindale. The property also includes holiday cottages with views over the vineyards for a memorable Cloudy Bay immersion experience…
    Mercredi soir, Hyundai Motorsport avait organisé une petite dégustation de vins produits par Vicarage Lanes à son motor-home, l’occasion de discuter avec John le vigneron, dont la carrière de copilote en WRC avait débuté au Rally des 1000 Lacs en 1985 après avoir disputé quelques épreuves derrière le volant en Nouvelle-Zélande.
    Après plusieurs saisons de management et de coordination pour différents teams (Mitsubishi Japon, Prodrive WRT, Mitsubishi USA…), John Kennard a fondé Vicarage Lanes en avril 2002 dans la province de Marlborough, à l’extrémité nord de l’île du Sud (juste en face de Wellington) sur un domaine viticole de quelque quatre hectares, dont la moitié de sauvignon blanc. Aujourd’hui, le domaine de 7,6 hectares produit également du vin blanc riesling, du sauvignon blanc pétillant et du vin rouge pinot noir. Plus de 105 000 litres de sauvignon blanc millésime 2014 ont été produits.
    Les vins de John Kennard sont régulièrement primés et reconnus, comme le Marlborough Sauvignon blanc 2013 servi par la compagnie Air New Zeland. L’an passé, John a revendu la moitié de sa société, mais reste directeur du domaine où il travaille avec sa femme d’origine finlandaise, Satu, et son maître de chai, Alan McCorkindale. Le domaine propose aussi à la location des cottages qui surplombent le vignoble pour un séjour-dégustation à Cloudy Bay…

    HIRVONEN : « Ma vie à Jyväskylä »


    Chez Citroën, Mikko Hirvonen a trouvé amour et fortune ! Linda la frenchie a tout plaqué pour suivre son Finlandais de pilote jusqu’à Jyväskylä où ils viennent se ressourcer dès qu’ils le peuvent, entre lacs et forêts.
    « En rallye, on n’a pas le temps de découvrir le pays où l’on se trouve, c’est dommage », entame Linda, ex-attachée de presse Citroën, qui a suivi Mikko chez Ford et dans la vie.
    « Je n’avais pas été très emballée par ma première visite à Jyväskylä. Je me souviens d’un parc de regroupement perdu à côté d’une station-service lugubre, pas très glamour. C’était en 2005 je crois… »
    « Au fil des ans, j’ai commencé à apprécier cette région. Avec les collègues, on louait une petite maison au bord d’un lac. C’était tranquille, charmant. On passait huit jours fantastiques. Je trouvais les Finlandais calmes et sympas. Et un Finlandais en particulier, originaire de Kannonkoski et qui possède un pied-à-terre à Jyväskylä. J’ai donc appris à vraiment découvrir la Finlande et cette ville. »
    « 0n m’a dit : tu vas geler là-bas, tu vas déprimer, les gens se suicident… Je viens ici régulièrement depuis plusieurs mois et j’adore. Jyväskylä est une ville à taille humaine où on trouve tout, boutiques à la mode, magasins… On est à côté du plus grand lac de Finlande, c’est très touristique. C’est aussi une ville étudiante, qui bouge beaucoup et qui regorge d’activités. »
    « On peut tout faire ici. Les Finlandais sont très sportifs. A Jyväskylä, on a cinq complexes sportifs avec piscine/toboggan, tennis, badminton, spa, tout ça indoor, donc ouvert toute l’année, et pas très cher. Les Finlandais font aussi beaucoup d’activités avec les enfants. D’ailleurs, ils arrêtent le travail à 16h00 et consacrent leurs soirées à leurs enfants. »
    « Les Finlandais sont très, très famille. C’est surprenant. Chaque famille ou presque possède son petit cottage avec sauna au bord d’un lac et tout le monde s’y retrouve pour les vacances. On se baigne, on mange, on boit… Des plaisirs simples. Les Finlandais ne sont pas de grands voyageurs. »
    « Je vous rassure, on ne mange pas que du renne ! Les conditions climatiques font que ce pays n’a pas beaucoup de ressources alimentaires. Mais avec peu de choses, ils font des plats très sympas, soupes, poissons, légumes… La gastronomie finlandaise est plus riche qu’on le croit. »
    « Les Finlandais sont calmes, très ouverts et accueillants. Ils se plaignent rarement, travaillent dur. Ils sont sérieux, respectueux, très organisés, jamais en retard…Mon seul problème avec eux, c’est la barrière de la langue. Le finnois est vraiment difficile à apprendre. Heureusement, tout le monde ou presque parle couramment anglais. »
    « Le climat ? Oui, l’hiver est rigoureux et les nuits longues. Au cœur de l’hiver, le soleil se lève vers 10h00 et se couche à 15h00. Mais on a quand même une impression de clarté avec la neige ! L’été est généralement beau. Cette année, on a eu 35°C par exemple, mais c’est exceptionnel. Même quand il fait chaud, on n’ouvre pas les fenêtres, c’est comme ça. Et pas seulement à cause des moustiques car il y a des moustiquaires à toutes les fenêtres… »
    « Le Rallye de Finlande, c’est l’événement de l’année à Jyväskylä, une grande fête. Les gens prennent des jours de congé, c’est généralement la fin des vacances scolaires. Mais on a aussi d’autres fêtes dans l’année, comme la Mid-Summer. Le soleil ne se couche pas pendant deux jours au mois de juin. Tout le monde fait la fête, dans les cottages, on reste une ou deux nuits sans dormir. Il y a des festivals un peu partout, des concerts, des spectacles. Noël est aussi grandiose en Finlande. N’est-ce pas le Pays du Père Noël ? »
    While at Citroën, Mikko Hirvonen met Linda who has since moved from France to follow her driver boyfriend to Jyväskylä’s land of lakes and forests where they return whenever possible to recharge their batteries.
    “On rallies, you never have time to discover the country. That’s always a shame,” says Linda, the former Citroën press officer who followed Mikko to Ford and in her everyday life.
    “I wasn’t enamoured with Jyväskylä the first time I came. I remember a regroup next to some nondescript petrol station. It was 2005, I think.”
    “After that, I started to enjoy coming. Along with some colleagues, we used to rent a small house by a lake. It was charming and quiet and we would spend a great week. The Finns are nice and relaxed, especially one who hails from Kannonkoski. He has a place in Jyväskylä, so I’ve started to get to know Finland and this town quite well.
    “Everybody said I would suffer from the cold, that I would get depressed, that there was a high suicide rate, but I’ve been coming regularly for a number of months and I love it. Jyväskylä is just the right size. You can find everything you need in the shops. We’re also next to Finland’s biggest lake, so there are tourists, and it’s a university town. It’s a buzzing place with plenty to do.
    “The Finns love sport. Jyväskylä has five year-round sports complexes with swimming pools, tennis, badminton and spas. The Finns also do a lot of activities with their children and stop work at 4pm to enjoy their evening and be with their kids.
    “It’s surprising how much life here revolves around the family. Nearly everyone has a small chalet complete with sauna by a lake where they can go for a holiday and enjoy the simple things, like swimming, eating and drinking. The Finns aren’t big travellers.
    “I find them to be laid back, open and hospitable. They work hard and rarely complain. They are respectful, highly organised and punctual. My only problem is the language. Finnish is very hard to learn. Thankfully, nearly everyone speaks English.
    “The winters are hard, with long nights. The sun rises at around 10am and sets at 3pm, but it’s not pitch black because of the snow. The summer is generally pleasant. This year, we’ve had temperatures of up to 35°C, although that’s an exception. It’s best not to open the windows at home, though, because of the mosquitoes!
    “Rally Finland is the big event of the year in Jyväskylä. It’s generally at the end of the school holiday and people take time off work. There are other memorable moments, like mid-summer, when the sun doesn’t set for two days in June. There are parties everywhere and you don’t sleep for one or two nights. There are festivals, shows and concerts everywhere. Christmas is big, too, but that’s because this is the home of Father Christmas, of course!”

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    Rally Finland, ES18 : Latvala peut contrôler


    Avec près de 30 secondes d’avance au classement général du Neste Oil Rally Finland 2014, Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) peut commencer à contrôler la course. Sébastien Ogier (2e, VW) prend ses distances sur Kris Meeke (3e, Citroën). Mads Ostberg (Citroën) ne repartira pas du parc (arceau).
    « Ce matin, je suis parti dans l’intention de rouler fort car je n’avais pas vraiment pu jauger la pointe de vitesse de Seb hier puisqu’il ouvrait la route », expliquait Jari-Matti Latvala à l’entrée du parc d’assistance. « Je devais être prêt pour toutes les situations. J’aime beaucoup les spéciales du jour, de grandes classiques de ce rallye. »
    Jari-Matti Latvala n’a laissé que la courte spéciale, Himos (4,45 km), à son adversaire, et compte désormais 29s9 d’avance sur Ogier : « La victoire s’éloigne, certes, mais les points de la 2e place sont importants. J’avais l’intention d’attaquer ce matin, mais j’ai perdu du temps sur Jari-Matti dans les portions étroites », déclarait Seb Ogier, qui a dépossédé Kris Meeke de la 2e place à l’issue de l’ES15.
    « Une 3e place me conviendrait parfaitement » se rassurait le Britannique, un des seuls à pouvoir rivaliser avec les deux VW de pointe ce week-end. « Je me suis fait une petite chaleur dans Himos (ES17), alors j’ai décidé de calmer le jeu ». Une sage décision quand on se souvient qu’il avait gâché une 5e place l’an passé en sortant de la route en vue de l’arrivée.
    Mikko Hirvonen (5e, Ford) avait semble-t-il lâché prise face aux Norvégiens Andreas Mikkelsen (4e, VW) et Mads Ostberg (Citroën) séparés par 8s4. Mais au parc d’assistance, on a découvert que l’arceau de la Citroën DS3 WRC n°4 avait été endommagé au niveau du compartiment moteur : rallye terminé pour le Norvégien.
    Derrière, Juho Hänninen (Hyundai) a pris la 7e place aux dépens d’Elfyn Evans (Ford) et revient désormais à 30s2 de son équipier Hayden Paddon (6e). Va-t-on les laisser s’affronter chez Hyundai Motorsport ? Craig Breen (9e, Ford) et Henning Solberg (10e, Ford) ferment la marche du peloton des WRC. Le Polonais Michal Solowow (Ford) a abandonné ce matin (moteur) et Martin Prokop (Ford) n’est pas reparti en Rally2 suite à sa sortie d’hier.
    En WRC-2, le rallye a basculé dans l’ES16 avec la crevaison/changement de roue du leader Jari Ketomaa. Karl Kruuda (Ford Fiesta S2000/Michelin) compte désormais 2min34s3 d’avance sur le Finlandais et 4min08s1 sur son compatriote Ott Tanak. En WRC-3, Martin Koci (Citroën DS3 R3/Michelin) compte lui aussi plus de deux minutes d’avance sur Simone Tempestini. L’espoir finlandais Teemu Sinunen est 4e malgré une belle cabriole.

    Rally Finland, ES16 : Le podium se dessine / the podium takes form


    Le podium du Neste Oil Rally Finland 2014 se dessine peu à peu. Après trois meilleurs temps d’affilée ce matin, Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) compte 29 secondes d’avance sur Sébastien Ogier, qui a repris la 2e place à Kris Meeke (Citroën). 
    A 7h00, le parc d’assistance de Jyväskylä était désert. La fête s’était prolongée dans les rues de la ville et les fans vont sûrement manquer la boucle matinale de cinq spéciales qui s’annonce pourtant splendide.
    Chez Volkswagen, on est habitué à cette tension permanente entre pilotes. Durant les 15 minutes du service, Sébastien Ogier s’est réfugié dans le motor-home des ingénieurs, alors que Jari-Matti Latvala s’est isolé à l’hospitalité en compagnie de son « mentaliste » Christof. Malgré l’accolade de son patron Jost Capito, Seb avait le visage fermé en s’installant au volant de sa Polo. Quelques minutes plus tard, Jari-Matti a remercié un à un ses mécaniciens avant de quitter le paddock, tout sourire.
    Le Finlandais a bien débuté cette 3e journée en remportant Mökkiperä (13,84 km) devant ses deux équipiers Andreas Mikkelsen (+3s1) et Sébastien Ogier (+3s3). Kris Meeke, pourtant bien réveillé après un footing et un peu de natation matinale, a concédé 4 secondes.
    Jari-Matti a poursuivi son effort dans Jukojärvi (21,93 km), devançant Seb Ogier de 3/10e et Kris Meeke de 4s3. Le Britannique a perdu sa 2e place du général. Derrière, Andreas Mikkelsen semble avoir pris l’ascendant sur Mads Ostberg et Mikko Hirvonen.
    Sur la route menant à Surkee (14,95 km), les concurrents n’ont sans doute pas remarqué l’église en bois de Petäjävesi, classée au Patrimoine mondial de l’Unesco. Pour Jari-Matti Latvala, le patrimoine du pays, c’est le Neste Oil Rally Finland !
    A l’arrivée de Surkee, le Finlandais avait toujours la « banane » : « C’est une de mes préférées. Elle est étroite, technique, avec une partie large et rapide au milieu, j’adore. » En 7min58s9 dès le 1er tour, Jari-Matti a frôlé le record d’Ogier (7min57s2) de 2013.
    Mâchoires serrées, Sébastien Ogier semblait encore bien tendu au point stop. Le Français accuse désormais 29 secondes de retard sur son équipier. Il a sans doute fait une croix sur la victoire et va sécuriser sa 2e position au général. Sans être décroché par les deux Volkswagen, Kris Meeke ne semble toutefois pas en mesure de leur donner le change.
    Le match à trois pour la 4e place se décante lui aussi. Andreas Mikkelsen a devancé ses challengers Ostberg et Hirvonen à trois reprises ce matin. Il est 4e avec 6s7 d’avance sur Ostberg et 15s6 sur Mikko Hirvonen a qui trop assoupli sa Ford pour cette ES16.
    Derrière Paddon, toujours excellent 7e, Juho Hanninen (9e) est revenu à 4s2 d’Elfyn Evans. En WRC-2, le leader et vainqueur sortant Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) a touché une pierre à la corde et crevé/changé sa roue dans l’ES16. Sébastien Chardonnet (Citroên) serait sorti de la route. L’Estonien Karl Kruuda (Ford Fiesta/Michelin) est donc en tête devant Yazeed Al-Rahji.

    Three consecutive fastest times this morning have taken Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) 29 seconds clear of Sébastien Ogier at the top of the Neste Oil Rally Finland’s leaderboard. Kris Meeke (Citroën) has fallen back to third.
    The service park was deserted at seven o’clock this morning. Yesterday’s revelry in the streets of Jyväskylä lasted well into the night and a good number of fans must have missed this morning’s magnificent loop of five stages.
    Volkswagen is accustomed to tension between its star drivers. During the early 15-minute service halt, Ogier chose to take refuge in the team’s motorhome with his engineers, while Latvala could be seen in a corner of the hospitality area, sitting with his mental trainer Christof. Despite encouragement from his boss Jost Capito, the Frenchman was visibly tense as he climbed into his Polo. Minutes later, the Finn thanked his mechanics one by one and was smiling as left the ‘paddock’.
    His day began with victory on ‘Mökkiperä’ (13.84km), ahead of team-mates Andreas Mikkelsen (+3.1s) and Ogier (+3.3s). Meeke, buoyed by a morning run and swim, conceded four seconds.
    Latvala was fastest again on ‘Jukojärvi’ (21.93km), beating Ogier by three-tenths and Meeke – who fell back to third overall – by 4.3s. In the Briton’s wake, Mikkelsen appeared to have gained the upper hand over Mads Ostberg and Mikko Hirvonen.
    On the run out to ‘Surkee’ (14.95km), competitors probably failed to notice the Unesco-registered wooden church in Petäjävesi. For Latvala, Finland’s real heritage is its rally…
    At the end of ‘Surkee’, the Finn was still smiling. “That’s one of my favourite stages. It’s narrow and very technical, with a nice wide and fast portion in the middle. I love it.” His time of 7m58.9s wasn’t far off Ogier’s record (7m57.2s) in 2013.
    In contrast, Ogier still seemed on edge at the Stop Control. His deficit to his team-mate was now up to 29 seconds and he has most likely given up hope of winning and will now focus on defending second place. That said, third-placed Meeke no longer appears to be a threat at this point in the rally.
    The fight for fourth has also lost some of its spark after Mikkelsen went faster than Ostberg and Hirvonen on today’s first three stages. The Norwegian is now 6.7s clear of Ostberg and 15.6s ahead of Hirvonen who says his Ford’s suspension was too soft for SS16.
    Paddon is still seventh overall, while ninth-placed Juho Hanninen has closed the gap to Elfyn Evans to just 4.2s. The WRC-2 leader Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) had to change a wheel on SS16 after hitting a rock and puncturing, and it is reported that Sébastien Chardonnet (Citroën) is off the road. This means that Estonia’s Karl Kruuda (Ford Fiesta/Michelin) now tops the class ahead of Yazeed Al-Rahji.

    The rebirth of Jaguar’s most important C-type


    Jaguar Type C XKC003 Recreation
    C-type chassis number XKC003 is arguably the most important Jaguar in the company’s history. But the 1951 Le Mans winner ended its life as a retired racing car in the factory’s scrapyard. For Jaguar luminary Jerry Booen, the car had to be reborn…

    A glorious racing career with an unfortunate end

    With Messrs Walker and Whitehead’s Le Mans victory, piloting XKC003, in 1951, Jaguar established its reputation as a competitive racing brand, perfectly equipped to take on Ferrari and the rest of the sports car fraternity. The win at La Sarthe wasn’t the only notable result for the car, either. Peter Walker took second place in that year’s Tourist Trophy and the following year, after being upgraded and entered as the first ever racing car to boast disc brakes, Stirling Moss drove it to fourth place at the Easter race meeting at Goodwood, snatching the fastest lap in the process. Agonisingly, it retired from third place in the Mille Miglia after 827 miles and, following an accident at Monaco (Moss still set the fastest lap of the race), XKC003 was disassembled at the factory and never rebuilt.

    Devil in the detail

    There were no subsequent attempts to rebuild the car, such was the complexity of its construction. This makes Jerry Booen’s recreation all the more impressive. ‘His’ XKC003 is faithful to the original, with an electro-welded tubular steel frame and an aluminium body, featuring the correct period triangular bonnet louvres and four distinctive 'letter box' gills on the side. Power comes from a 1951 XK120 engine, upgraded to C-type specification and, naturally, the recreation possesses accurate disc brakes. Other details include Marchal headlights, a unique trademark on the front and authentic cockpit switchgear. 

    Ready to race

    Booen really has left nothing to chance while creating this tribute to the iconic Jaguar. We think it does the original more than justice. What’s more, the recreation, for sale at Historic Cars in Paris, would be a worthy addition to any private collection or museum thanks to its FIA certificate, making it eligible for historic motor racing events around the world. We sincerely hope it goes racing – the more people who get the chance to witness this special car and what it represents, the better. 
    Photos: Rémi Dargegen
    A wide range of historic racing cars can be found in the Classic Driver Market.

    Quant's e-Sportlimousine promises an electric revolution


    Dubbed the ‘e-Sportlimousine’, Quant’s new powertrain and energy storage concept could hold the key to the future of electric motoring…

    A beacon of hope

    So how does it work? Quite complicatedly, as it turns out. Essentially, each wheel has its own electric motor, drawing power from a central ‘Nanoflowcell’, a new chemical battery system capable of storing and releasing electrical energy at extremely high densities. Allegedly, the technology is a ‘beacon of hope’ for the future of electric transport, owing to its compact, powerful and effective nature. It will also charge much more quickly than conventional batteries. The figures speak for themselves – 217mph, 0-60mph in 2.8sec and a range of over 600km. 

    While the e-Sportlimousine hasn’t yet been homologated for production, the striking prototype is a fascinating proposal, not to mention one of the most futuristic concepts we’ve ever seen. Perhaps the coolest feature is the natural wood dash which, when the car is turned on, freakishly turns into the infotainment system. It’s a gargantuan vehicle, too, measuring 5.25 metres long and a staggering 2.2 metres wide. That explains the limousine bit, then. Still, it would be a shame to employ a driver; the Quant e-Sportlimousine looks like a blast to drive.
    Photos, Video: Nanoflowcell
    You can find more information on the Quant e-Sportlimousine and Nanoflowcell technologyhere

    Rally Finland, ES11 : Latvala s’échappe / a flying Finn


    Jari-Matti Latvala a pris une (petite) option sur une seconde victoire en Finlande. Le pilote Volkswagen/Michelin compte désormais 18.3 secondes d’avance sur… Kris Meeke ! Le Britannique a dépossédé Sébastien Ogier de la deuxième place pour 1.8 seconde.
    Kakaristo n’est pas complètement étrangère aux pilotes de WRC puisque les 15 derniers kilomètres – sur les 20,51 de cette ES7/11 – sont ceux d’Ouninpohja.
    Mais c’est dans cette 1ère portion, étroite, sinueuse et très « polluée », que Jari-Matti Latvala a creusé un écart conséquent sur Seb Ogier, contraint de re-balayer l’endroit au second passage. En 5 km, le Français a concédé 3s5 et c’est avec 8s3 d’avance sur le champion du monde que Jari-Matti Latvala a conclu cette ES11, reléguant son équipier à 20s1 au général. « Je ne peux pas piloter comme ça sur toutes les spéciales » a avoué Latvala. On le comprend : pour l’heure, c’est le rallye le plus rapide de l’histoire du WRC (123,9 km/h).
    Sébastien Ogier a également abandonné sa 2e place au pilote Citroën-Total Abu Dhabi Kris Meeke pour 1s8. Meeke avait signé deux 2e meilleurs temps dans l’ES9 et 10.
    Derrière, ça bagarre aussi très fort entre Andreas Mikkelsen, Mikko Hirvonen et Mads Ostberg, tous trois groupés en 2s3 ! Le pilote Volkswagen est passé de la 6e à la 4e place à l’issue de l’ES11. Hirvonen avait effectué un tête-à-queue dans l’ES10, alors que Mads Ostberg se plaignait d’une voiture trop basse pour l’ES11. Hirvonen et Ostberg sont 5e ex-aequo.
    L’assistance Hyundai Motorsport a remis en état l’i20 WRC de Juho Hanninen et le Finlandais est revenu 8e à seulement 15s3 d’Elfyn Evans. En revanche, son équipier Thierry Neuville n’est pas reparti du parc d’assistance de Jyväskylä. Les commissaires techniques FIA ont découvert que les fixations du siège avaient été endommagées dans la sortie de piste matinale (ES5). Il est prévu que Robert Kubica (Ford) reparte en Rally2 demain.

    Rally Finland’s overnight leader Jari-Matti Latvala seems determined to be the Flying Finn who puts an end to three years of French domination of his home event. The Volkswagen/Michelin driver is tailed by Kris Meeke (+19.7s, Citroën) and team-mate Sébastien Ogier (+21.3, VW).
    After emerging in front after SS1, Latvala took advantage of today’s ultra-fast stages near Jämsa to extend his lead by a factor of five. With his VW Polo R WRC running on Michelin’s new soft-compound LTX Force S4 tyres, the Finn claimed five of today’s nine tests which were completed at an average speed of more than 120kph. The average since the start (122.9kph) makes this the fastest event so far in WRC history.
    After Thursday’s storm, this morning’s stages were still damp under tree-cover and that played in favour of Ogier who has been running first on the road since the start. From SS7, however, conditions began to dry out in the sunshine, leaving a top-coating of gravel – occasionally deep – on the region’s dirt roads. Despite his best efforts, the world champion was unable to maintain his deficit at around the 10-second mark as he had hoped. “That’s the way it goes,” he shrugged, “but I’m still pleased with the way I drove today.”
    He was even demoted from second place by the on-form Meeke (Citroën DS3 WRC/Michelin) who has figured on the provisional podium since the start. He emerged in second spot after SS11 and has built up a safety margin over Andreas Mikkelsen (4th), Mikko Hirvonen (5th) and Mads Ostberg (6th) that could be sufficient to secure him a top-three finish on Sunday.
    His three chasers have all had hesitant starts to the event, plus some small errors, but they are currently covered by just three seconds and their battle is likely to get even fiercer tomorrow.
    Hayden Paddon (Hyundai i20 WRC) kicked off Day 2 with a pair of fourth-fastest times on what were new stages, but he then fell back and is overnight seventh, 27.8s clear of Elfyn Evans (Ford) who is under pressure from Hyundai’s Juho Hanninen (9th). The Finn was fourth overall when he clouted a bank on SS6 before rolling a few kilometres later. Team-mate Thierry Neuville was eliminated after his seat bracket broke in an ‘off’.
    The top 10 is rounded off by Irishman Craig Breen (Ford Fiesta RS WRC) who is just ahead of the WRC-2 leader Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5): “I’m just trying to control my lead now,” explained the Finn, the class’s winner in 2013. Estonian Karl Kruuda (Ford) is second (+42s), while France’s Sébastien Chardonnet (Citroën) has a footing on the podium, ahead of Ford runners Yazeed Al-Rahji and Ott Tanak.
    Slovakia’s Martin Koci (Citroën DS3 R3/Michelin) tops the WRC-3 standings, ahead of Frenchman Quentin Giordano. The Drive DMack Fiesta Trophy fight is led by Tom Cave who was 21 seconds clear of Sander Pärn ahead of this evening’s super-special.