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    samedi 19 janvier 2013

    Delecour-Giraudet, éclaireurs d'Evgeny.../ Evgeny’s other ‘eyes’!


    This year, Evgeny Novikov, 22, is contesting the Rallye Monte-Carlo for only the second time. The Russian made a mark on the event’s second day by winning both SS6 (‘St Bonnet-le-Froid’) and SS7 (‘Lamastre-Alboussière’) for Ford. In addition to his natural skill, Evgeny is benefiting from the aid of two experienced campaigners – François Delecour and co-driver Denis Giraudet (more than 30 ‘Monte’ starts between them) – for his ‘ice note’ crew.
    Evgeny Novikov, 22 ans, dispute son deuxième Rallye Monte-Carlo. Le jeune Russe a marqué la deuxième étape de son talent en plaçant sa Ford en tête dans St Bonnet-le-Froid (ES6) et Lamastre-Alboussière (ES7). Au rang de ses atouts, Evgeny compte deux éclaireurs de choc : François Delecour et son co-pilote Denis Giraudet. A eux deux, plus de trente 'Monte-Carlo' au compteur !
    “This is the first time I have done ‘ice notes’,” admits François. “When Denis [Giraudet] asked me, I accepted at once because Evgeny deserves help. I don’t think people realise how talented he is. I must say I find the job stressful. I’m not sure whether an ‘ice note’ crew can help a driver to win, but it can certainly make him lose if you fail to spot a potentially dangerous hazard. I keep braking all the time to test how good the grip is: good grip, medium grip... It’s always a relief to learn that your driver has finished the stage, and it’s particularly gratifying when he sets the best time!”
    Sitting alongside the 1994 ‘Monte’ winner in the Volvo recce car is Denis Giraudet who co-drove for Evgeny until hurting his back last summer. “There was a time when seeing François and me in the same car would have been unimaginable,” he laughs, referring to back the days when he used to co-drive for Delecour’s sworn enemy, Didier Auriol. “Having said that, we came close to contesting the Monte-Carlo together in 2008, but we didn’t find the funding…”
    Back to today’s business: “Wednesday’s work was fairly straightforward,” continues the ‘veteran’ navigator. “Most people are familiar with the challenges of ’Le Moulinon’ and ‘Le Burzet’, and 'St Bonnet' wasn’t very difficult to cover either. It was entirely snowy and the grip was consistent. 'Lamastre' was crazy, though. There were icy ruts, patches of black ice, dry portions and, of course, snow. I suppose you could say it was the ‘full Monte’!”
    As we talk, after SS10, the methodical Denis has got a copy of Evgeny’s notes on his lap and you can see all the corrections he has made, in red and blue ink. “Red is for the changes we made for this morning’s visit, and blue is for the second pass,” he explains. “That way, there is no confusion. I’ve also prepared a green pen for the Col de Turini which competitors will do three times on Saturday.”
    At Ford, the ‘ice note’ crews plan their schedule in order to be reachable to discuss tyre choice issues with the team prior to the first stage of each competitive loop. Today, that meant stopping after ‘Lalouvesc’ (SS5/8). “As far as correcting the pace notes is concerned, we generally cover the stages at the last possible moment, just before the organisers’ ‘triple zero’ car, so that the conditions are as similar as possible to those the drivers will come across. After the stage, we park up where we know we will get good mobile phone coverage and Evgeny’s co-driver, Ilka, calls us before the start when she has coverage. We go over the corrections together and then head for the next stage…”

    « 



    C'est la première fois que je suis ouvreur, commence François, regard bleu glacier et sourire chaleureux. J'ai accepté la proposition de Denis parce qu'Evgeny mérite qu'on l'aide, c'est un talent encore trop méconnu. Mais j'avoue que je suis hyper stressé. Ouvreur, je ne sais pas si tu peux faire gagner ton pilote. Mais tu peux très bien le faire perdre en oubliant un truc important, un piège. Je passe mon temps à mettre des coups de frein pour tester le grip. Good grip, medium grip... Stressé, oui. Alors quand ton pilote termine la spéciale, tu dis ouf ! Et avec le temps scratch, c'est superbe, c'est gratifiant... »
    Assis à droite de François dans le 'mulet' Volvo, Denis se marre. « Notre association était inimaginable, à une époque ! » Au temps de la rivalité exacerbée entre 'Freinetard' Delecour et Auriol, 'l'ambulancier de Millau' que secondait Giraudet. « Pour être exact, on a tout de même failli courir le Monte-Carlo ensemble en 2008, continue le vétéran des coéquipiers. Sans parvenir à réunir le budget. »
    Revenons à l'ouverture de route. « Hier, c'était assez simple, dit François. Moulinon-Burzet, données connues. Aujourd'hui, pas de problème dans 'St Bonnet' entièrement enneigée, adhérence constante. Mais 'Lamastre', un truc de malade. Des rails, des plaques de glace, des endroits secs, de la neige. La panoplie complète. » Devant Denis, la photocopie des notes d'Evgeny en atteste : les corrections abondent, en rouge et en bleu. « J'annote le premier passage en rouge, explique Denis toujours précis. Et le second en bleu, pour qu'il n'y ait pas de confusion possible. J'ai même prévu du vert pour le Turini puisque nous allons y passer trois fois. »
    Chez Ford, les ouvreurs calent leur timing afin d'être disponibles pour une consultation 'choix de pneus' avec l'équipe au parc après la première spéciale de la boucle. Aujourd'hui, c'était donc après Lalouvesc (ES5 et 8). « Pour les corrections des notes, nous procédons généralement ainsi : nous essayons de passer le plus tard possible dans le chrono, juste avant la voiture triple zéro, afin d'avoir un état de route le plus proche de ce que les pilotes vont rencontrer. Ensuite, nous stoppons dans un endroit repéré pour être couvert en réseau téléphonique. Ilka, qui seconde Evgeny, m'appelle en approchant du chrono dès qu'elle est elle-même dans une zone où 'ça passe'. On corrige, et on repart pour l'ES suivante... »
    from best-of-rallylive

    A THING OF BEAUTY, A 1952 PORSCHE 356 IN CAPE TOWN BY MILAN JOSIPOVIC


  •  BY MOTO VERSO
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  • I’m going to keep this simple and say I don’t normally post pictures of cars or motorcycles with half dressed women draped over them. Don’t get me wrong I appreciate the female form and think there’s nothing better than beautiful women in cars, it’s just not what this site is about. It’s all about the beauty of automotion whether it be cars, custom motorcycles or stunning photography featuring them.
    The reason I have featured these images in the Car Photography section should be obvious, one of the most beautiful cars in the world with one of the most enchanting women on the planet together  in Cape Town, South Africa. The photographs have been taken by Milan Josipovic based in Belgrade, Serbia and is a professional Photographer who works all over the world. The car is a fine example of the 1952 Porsche 356 which I believe was the concept for future Porsches. I’m not sure who the women is but what a perfect match and coupled with the stunning views captured in South Africa the set of images really comes to life and captures a by gone age of classic simplicity and beauty.
    Images: Milan Josipovic
    1952 Porsche 356 in Cape Town by Milan Josipovic
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    1952 Porsche 356 in Cape Town by Milan Josipovic
    1952 Porsche 356 in Cape Town by Milan Josipovic
    1952 Porsche 356 in Cape Town by Milan Josipovic
    1952 Porsche 356 in Cape Town by Milan Josipovic

    Dakar, étape 13 : « Chaleco » Lopez 2e derrière Despres /Chaleco Lopez becomes Despres’ closest chaser



    Chaleco Lopez (KTM/Michelin) has passed Ruben Faria into second place, but leader Cyril Despres is still 8m15s clear of the Chilean rider.

    Le Chilien « Chaleco » Lopez (KTM/Michelin) a pris la 2e place du général aux dépens de Ruben Faria. A une étape de l’arrivée de ce Dakar 2013, Cyril Despres est leader avec 8min15s d’avance sur le Chilien.
    Etape 13 : Copiapo-La Serena (735 km)
    The penultimate stage of the 2013 Dakar featured a little bit of all the main types of surface encountered in the course of the event since its move to South America. The conditions ranged from dunes, to fast and twisty rocky tracks, some off-road action and fesh-fesh…
    The end of the first section was located alongside Ruta 5, the four-lane highway that runs from Copiapo to La Serena. After 246km of competitive action, Kurt Caselli was the day’s fastest rider, 19s ahead of Despres and 42s clear of Lopez. At Km396, however, the American’s KTM/Michelin was reported to have stopped with an engine problem.
    Lopez set off from this morning’s re-start in Copiapo intent on stealing second place from Faria. The Portuguese rider started at a quick pace and was second behind Barreda at Km69. He was still second at Km153, just before the dunes, but it was here that the Chilean began to push before keeping up the pressure over the second section…
    He went on to claim the stage by a margin of 5m25s over Cyril Despres and has now closed to within 8m15s of the event’s four-time winner, but Saturday’s programme only includes 111 timed kilometres… “Unless something dramatic happens, I can’t win; but coming second would be a great result,” smiled the Chilean at the bivouac in La Serena. “Tomorrow, the rally arrives in my home city, Santiago. I’m sure it will be a fantastic occasion.”
    “There are no ‘straightforward’ stages on the Dakar,” noted Cyril Despres who appears to be on target for a fifth outright win. His team-mate Ruben Faria is still on the provisional podium, despite dropping almost quarter of an hour today. Slovakia’s Ivan Jakes is fourth and is hoping to reach the finish in that position after three consecutive retirements.
    Paulo Gonçalves was third fastest on SS14 for Husqvarna/Michelin, ahead of the two Joans: Pedrero and Barreda.


    Cette pénultième spéciale 2013 offrait un tracé varié, représentatif du rallye avec des dunes, des pistes caillouteuses rapides et sinueuses, du hors-piste, du fesh-fesh… Bref, un condensé de Dakar version sud-américaine.
    La fin de la 1ère partie était située au bord de la Ruta 5, une double voie reliant Copiapo à La Serena. Là, après 246 km de spéciale, c’est Kurt Caselli qui tenait le meilleur chrono pour 19 secondes devant Despres et 42 sur Lopez. Mais au km 396, la KMT/Michelin de l’Américain était signalée arrêtée en raison de problèmes moteur.
    Ce matin au départ de Copiapo, « Chaleco » Lopez n’avait qu’un objectif : prendre la 2e place du classement général à Ruben Faria. Le Portugais était pourtant parti sur un rythme élevé et pointait en 2e position derrière Barreda au km 69. Il était toujours 2e au km 153 avant d’attaquer les dunes. Et c’est là, dans les derniers « sables » de cette édition, que le Chilien a porté son attaque avant de confirmer dans la 2e partie, sur une piste roulante et bosselée.
    « Chaleco » Lopez a remporté cette spéciale avec 5min25s sur Cyril Despres et revient à 8min15s du quadruple vainqueur. Demain, il reste 111 km chronométrés. « C’est impossible, à la régulière, mais une 2e place serait déjà fabuleuse », déclarait le Chilien devant une nuée de journalistes au bivouac de La Serena. « Demain, on arrive à Santiago, chez moi, ça va être un grand moment. »
    « Au Dakar, il n’y a pas de petite spéciale », confiait à son tour Cyril Despres, en route vers un 5esuccès. Son porteur d’eau, Ruben Faria, qui a perdu près d’un quart d’heure aujourd’hui, est toujours sur le podium provisoire devant le Slovaque Ivan Jakes qui pourrait réaliser un excellent résultat demain après trois abandons consécutifs en début de rallye.
    Paulo Gonçalves a signé un nouveau podium en spéciale sur sa Husqvarna/Michelin. Il a devancé les deux Joan, Pedrero et Barreda, une nouvelle fois parti très vite ce matin.
    Classement Etape 13
    1. Lopez (KTM), 3h44min54s – 2. Despres (KTM), +5min25s – 3. Gonçalves (Husqvarna), +5min29s – 4. Pedrero (KTM), +7min42s – 5. Barreda (Husqvarna), +8min24s…
    Classement après étape 13
    1. Despres (KTM), 41h37min18s – 2. Lopez (KTM), +8min15s – 3. Faria (KTM), +14min41s – 4. Jakes (KTM), +24min45s – 5. Pedrero (KTM), +43min31s...

    Dakar 2013, étape 13 : Gordon, pour 22 secondes / Gordon triumphs by just 22 seconds

    After 441 competitive kilometres, American Robby Gordon won the 13th stage of the 2013 Dakar Rally by just 22 seconds over Guerlain Chicherit. In the overall standings, Stéphane Peterhansel continues to lead ahead of Giniel De Villiers, whilst Leonid Novitskiy has regained third place.
    Après 441 kilomètres chronométrés, l’Américain Robby Gordon a remporté la 13e spéciale avec 22 secondes d’avance sur Guerlain Chicherit. Au général, Peterhansel est toujours leader devant De Villiers. Novitskiy a récupéré la 3e place.
    Etape 13 : Copiapo-La Serena (735 km)

    Deprived of victory yesterday by Nani Roma, Robby Gordon exacted his revenge today by flying through the 13th stage at the wheel of his Hummer. After Orlando Terranova had stolen an early march, the American assumed the lead by the second passage control (153km), before winning the first section ahead of Chicherit’s SMG Buggy. During the stage’s second half, the Frenchman led the way just 24km from the finish, but in the end it was Gordon who prevailed by the slender margin of a mere 22 seconds.
    Nani Roma sacrificed his third place in the overall classification in order to ‘protect’ his team-mate Stéphane Peterhansel. The Spaniard, who had begun the day first in the running order, waited for the rally leader in order to complete the stage in team formation. That allowed Russia’s Leonid Novitskiy to regain third position in the overall standings.
    The ALL4 Racing Minis didn’t light up the timing screens today with Novitskiy just fifth-quickest, Peterhansel ninth and Roma tenth. Lucio Alvarez set the sixth-fastest time ahead of Carlos Sousa and Ronan Chabot. The first cars only reached the finish of the stage in La Serena under a distinctly cloudy sky at around 7pm, after completing a liaison distance of some 200km.
    In the ‘Truck’ class, Russian Andrey Karginov claimed his second successive stage victory ahead of Gerard De Rooy, as Kamaz/Michelin heads towards a one-two-three overall finish in the Chilean capital of Santiago.

    Privé de victoire par Roma hier, Robby Gordon a donc pris sa revanche aujourd’hui en survolant cette spéciale au volant de son Hummer. Après un bon départ d’Orlando Terranova, l’Américain était pointé en tête au CP2 (km 153) avant de remporter la 1ère partie devant le Buggy SMG de Chicherit. Dans la 2e partie de spéciale, le Français était pointé leader à 24 km de l’arrivée, mais c’est finalement Gordon qui s’impose pour 22 petites secondes.
    Nani Roma a sacrifié sa 3e place du général pour « protéger » son équipier Stéphane Peterhansel. L’Espagnol, qui s’élançait en 1er aujourd’hui, a attendu le leader du rallye pour faire route commune. Le Russe Leonid Novitskiy récupère la 3e place du classement général.
    Les Mini ALL4 Racing n’ont pas animé la course aujourd’hui avec Novitskiy (5e), Peterhansel (9e) et Roma (10e). Lucio Alvarez a pris la 6e place devant Carlos Sousa et Ronan Chabot. Les 1ères autos n’ont rallié le bivouac de La Serena sous un ciel très nuageux, que vers 19h après 200 km de liaison.
    En Camions, le Russe Andrey Karginov a remporté sa seconde victoire consécutive devant De Rooy. Les Kamaz/Michelin filent vers un triplé à Santiago du Chili.
    Classement étape 13
    1. Gordon/Walch (Hummer), 3h40min53s – 2. Chicherit/Garcin (Buggy SMG), +22s – 3. Terranova/Fiuza (BMW), +4min41s – 4. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota), +8min08s – 5. Novitskiy/Zhilstov (Mini), +8min35s…
    Classement après étape 13
    1. Peterhansel/Cottret (Mini), 36h44min46s – 2. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota), +44min38s – 3. Novitskiy/Zhilstov (Mini), +1h29min31s – 4. Roma/Périn (Mini), +1h40min26s - 5. Terranova/Fiuza (BMW), +1h52min40s…