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    vendredi 25 septembre 2015

    Kajto signe la pole pour les qualifications du Rallye de Chypre / Kajto grabs pole in ERC Cyprus Rally qualifying


    Kajetan Kajetanowicz a signé le meilleur temps de la spéciale qualificative du Rallye de Chypre CNP ASFALISTIKI et aura donc l’honneur de choisir en premier, sa position de départ pour la première journée de compéition de demain.
    Copiloté par Jarek Baran, le pilote de la Ford Fiesta R5 LOTOS Rally Team a signé un chrono de 2’42’’236 sur cette portion de 4,39 km, située entre les villages de Vavla et Kalavasos, qui était composée à 35% de gravier et 65% d’asphalte.
    Alexey Lukyanuk se classe 2e sur sa Fiesta R5 du Russian Performance Motorsport, à tout juste 0’’069 !
    Il y a ensuite un écart de 5,5 secondes avec le 3e, Robert Consani, qui fait équipe avec une nouvelle copilote Lara Vanneste sur sa Citroën DS3 R5.
    Bruno Magalhaes termine 4e sur sa Peugeot 208 T16 tandis que David Botka complète le top 5 sur sa Mitsubishi Lancer Evolution IX. Il est d’ailleurs le meilleur pilote ERC2, long devant le leader de la catégorie Vojtech Stajf (Subaru) seulemenr 12e.
    Les 15 premiers pilotes pourront choisir leur ordre de départ pour la première étape de demain, honneur à Kajto. Stavros Antoniou, auteur du 15e chrono, prendra la place qu’il restera.
    Tous les équipages de l’ERC ont rallié l’arrivée de la spéciale sans difficulté malgré les hautes températures. Les voitures de devant  ayant de meilleures conditions de route.
    Ordre de départ: Lukyanuk pense avoir fait le mauvais choix
    Alexey Lukyanuk pense avoir fait une erreur en choisissant de partir 15e sur la route pour la première journée du Rallye de Chypre CNP ASFALISTIKI.
    Le Russe, avait signé le 2e chrono de la spéciale qualificative sur sa Ford Fiesta R5 du Russian Performance Motorsport, ce qui faisant de lui le 2e pilote à décider de sa position. Alors que le poleman Kajetan Kajetanowicz a choisi de s’élancer 5e, Lukyanuk a quant à lui opter pour la 15e place. Mais tous les autres ‘top’ pilotes ont en fait emboité le pas de Kajetanowicz. Robert Consani a choisi la 6eposition, Bruno Magalhaes la 7e, David Botka la 8e, Dominykas Butvilas la 9e, Raul Jeets la 10e, Jaromir Tarabus la 11e, Antonin Tlust’ak la 12e. Stavros Antoniou, auteur du 15e chrono en qualifications hérite finalement de la 14e place ?
    Ce choix aurait pu être un coup de génie mais ayant la plus lente voiture du top 15 devant lui, il a plus de risque d’être confronté à la poussière, aux pierres et autres débris sur la route, Lukyanuk allait bientôt regretter sa décision.
    « C’est une erreur de ma part je pense, admet Lukyanuk. Généralement, plus vous partez loin sur les rallyes de gravier, plus vous avez une route propre mais la voiture qui s’élancera juste devant nous, était 25 secondes plus lente sur les 4,39 km de la spéciale qualificative. Je pense que pour des raisons de sécurité je demanderai à ce qu’il y ait un écart plus important pour être sur de ne pas le rattraper. Ca serait trop dangereux de tenter un dépassement dans ces montagnes. Nous verrons. J’espère que ça ne nous ralentira pas trop. »
    A confident and happy Kajetan ‘Kajto’ Kajetanowicz set the fastest time on the Qualifying Stage of the CNP ASFALISTIKI Cyprus Rally 2015, and in doing so will be the first to select his starting position for tomorrow’s first day of competition.
    Kajto grabs pole in ERC Cyprus Rally qualifying
    Co-driven by Jarek Baran, the LOTOS Rally Team Ford Fiesta R5 driver set a time of 2m42.236s over the 4.39 kilometre test, which was 35% gravel and 65% asphalt, and situated between the villages of Vavla and Kalavasos.
    Alexey Lukyanuk was second fastest in his Russian Performance Motorsport Fiesta R5, a mere +0.069s slower!
    There was a five and a half second gap to third, with Robert Consani successfully completing his first ever timed stage with new co-driver Lara Vanneste in their Citroën DS3 R5.
    Bruno Magalhães was fourth quickest in his Peugeot 208 T16, while Dávid Botka was the top ERC2 driver with an outstanding fifth best time in his Mitsubishi Lancer Evolution IX. ERC2 leader Vojtěch Štajf (Subaru) was 12th fastest.
    The top 15 drivers will select their starting positions for tomorrow’s opening leg this afternoon, with Kajto getting the first choice and 15th fastest Stavros Antoniou (Mitsubishi) having to take whatever’s left.
    All the ERC crews got through the hot and dusty Qualifying Stage without drama, with road conditions better for the cars running at the front of the field.
    Alexey Lukyanuk believes me may have made a mistake choosing to run 15th on the road, when the opening leg of the CNP ASFALISTIKI Cyprus Rally 2015 gets underway tomorrow.
    The Russian driver had been second fastest over the Qualifying Stage in his Russian Performance Motorsport Ford Fiesta R5 and was second (out of 15) to select his starting position. Whilst rival and ‘pole sitter’ Kajetan Kajetanowicz picked fifth on the road, the Russian driver picked 15. But then all the other top ERC drivers followed Kajetanowicz – Robert Consani picking sixth on the road, Bruno Magalhães seventh, Dávid Botka eighth, Dominykas Butvilas ninth, Raul Jeets 10th, Jaromír Tarabus 11th, and Antonín Tlusťák 12th. Indeed, the only position left for Stavros Antoniou, who had been 15th fastest in Qualifying and therefore the last to select, was 14th on the road.
    It might turn out to be a stroke of genius, but with the slowest of the top 15 cars running ahead of him, plus the potential for dust and the possibility of rocks and other debris on the road, Lukyanuk was soon regretting his decision.
    “It’s a mistake from me I think,” admitted Lukyanuk. “Traditionally on gravel rallies, you have cleaner roads further back, but now the car that is starting immediately ahead of us was 25 seconds slower over the 4.39 kilometre Qualifying Stage. I think for safety reasons we will ask for a bigger gap, because for sure we will catch him and then it is dangerous to try and overtake someone on gravel in the mountains. We will see. I hope it won’t slow us down.”



    GP Aragon ; Lorenzo plus rapide


    Auteur du meilleur temps vendredi au MotorLand, Lorenzo s’attend à des qualifications disputées samedi après-midi.
                  
    Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) a été le grand protagoniste de la première journée du Grand Prix Movistar d’Aragón et a été le plus rapide lors de chacune des deux premières séances d’essais du week-end. Sur un circuit où il était venu réaliser un test privé durant l’été et que Yamaha avait choisi comme terrain d’entraînement afin de travailler sur les points faibles de la M1, le Majorquin s’est aisément installé au sommet de la hiérarchie et comptait plus d’une demi-seconde d’avance sur ses concurrents.
    Jorge Lorenzo :
    « Il y a une très grosse différence entre ce que nous ressentions ici auparavant et ce que nous ressentons maintenant. Ces progrès sont le fruit du travail des ingénieurs, qui ont amélioré le comportement de la moto, ce qui nous permet d’être compétitifs même sur une piste difficile comme celle d’Aragón. Nos adversaires ne dorment pas et la pole de demain va être rapide. Nous devrons encore améliorer nos réglages afin de trouver un meilleur rythme. »
                    Rossi : « Nous sommes partis sur une bonne base »
    L’Italien a constaté les bénéfices de son dernier test privé réalisé avec Yamaha au MotorLand Aragón.
    Deuxième du classement combiné avec 0.683s de retard sur son coéquipier Jorge Lorenzo vendredi au MotorLand Aragón, Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) s’est dit satisfait d’avoir pu être performant dès la première séance du week-end, sur une piste qui lui avait posé de nombreux problèmes par le passé. 
    Satisfait des progrès réalisés par Yamaha, qui occupait les trois premières positions en fin de journée, Rossi a quand même rappelé que les deux pilotes du team Repsol Honda, Marc Márquez et Dani Pedrosa, n’avaient pas utilisé de pneus tendres à la fin de la seconde séance et qu’ils devraient donc être bien plus rapides que leurs chronos ne le suggèrent.
    Valentino Rossi :
    « Nous avions fait un test en Aragón il y a un mois parce que c’est notre circuit de test. Nous avions choisi ce circuit parce que nous avions par le passé eu du mal ici avec la Yamaha. Ce début de week-end n’a pas été mauvais parce que nous avons pu partir avec une bonne base pour les réglages et que Jorge et moi avons été très forts dès ce matin. Jorge a cependant été un peu plus rapide et nous devrons donc continuer à travailler pour progresser encore un peu dans certains secteurs. Après, le choix des pneus va être très important pour la course. Il est encore trop tôt pour dire s’il vaut mieux courir sur le dur ou le medium. Nous avons essayé le medium à la fin de la séance mais nos principaux adversaires ne l’utilisaient pas. Autrement, ils auraient été à notre niveau mais tout ira bien tant que nous pourrons nous battre avec eux parce qu’ils sont généralement un peu plus forts ici. Nous devrons travailler sur le freinage pour aller plus loin dans le virage mais en gardant suffisamment d’agilité. »
                    Márquez : « Nous avons encore une marge de progression »
    Cinquième vendredi à 0.884s de Jorge Lorenzo, Marc Márquez n’a certainement pas joué toutes ses cartes.
    Marc Márquez (Repsol Honda) était deuxième à 0.490s de Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) vendredi matin à l’issue de la première séance d’essais du Grand Prix Movistar d’Aragón et est ensuite descendu à la cinquième place après la seconde séance, se retrouvant cette fois-ci à 0.884s de Lorenzo et un rien derrière son coéquipier Dani Pedrosa (Repsol Honda). 
    Le Champion du Monde en titre et son coéquipier n’ont, contrairement aux trois pilotes qui les précédaient, cependant pas cherché le chrono sur gomme tendre en fin de séance et leur retard sur les pilotes Yamaha dans le classement combiné demeure donc tout relatif.
    Marc Márquez :
    « Aujourd’hui nous avons essayé beaucoup de choses. Nous avons testé les pneus durs et medium à l’avant et à l’arrière pour mieux comprendre leurs performances pour dimanche. Nous avons aussi travaillé sur le set-up de la moto, un domaine où nous avons encore une marge de progression. Nous devons aussi prendre en compte que Jorge pilote à un très haut niveau. Il a fait deux excellentes séances aujourd’hui et il a un pas d’avance sur nous. Dani a lui aussi un très bon rythme. Nous verrons demain si nous pouvons continuer à progresser et atteindre le niveau de Jorge. »
                      Lorenzo: “The improvement is thanks to the engineers'
    A dominant first day at the Gran Premio Movistar de Aragon sees Jorge Lorenzo within half a second of the pole record.
    The MotorLand Aragon circuit is Movistar Yamaha’s designated test track, the squad choosing it due to their past difficulties at the Spanish track. Everyone from the rider to the team to the engineers has worked hard to make the Yamaha M1 as competitive as possible in 2015 and results are starting to show at every round. Jorge Lorenzo ended Friday practice on top with a crushing 1’47.517, leading the rest of the MotoGP™ field by over half a second and helping to complete a Yamaha top three lockout.
    Misano was a disaster for Lorenzo who crashed and was unable to score points for the first time this season. He has a 23-point gap to close down on championship leader Valentino Rossi, the Mallorcan clearly stating his intention as the Aragon GP weekend got underway. It may be more than just Rossi he has to contend with, both Repsol Honda riders showed flashes of speed during practice and have strong records at Aragon and Lorenzo is by no means ruling them out.
    Jorge Lorenzo: “There‘s a big difference between how we have always felt here before and how we feel here now. The improvement is thanks to the work of the engineers, who improved the way the bikes work, so even at a difficult track such as Aragon we can be competitive. Our rivals don‘t sleep so they will be strong and tomorrow‘s pole will be fast. We need to further improve the setting to be able to make an even better pace.”
    Private testing in Aragon boost Valentino Rossi on the opening day of practice for the Gran Premio Movistar de Aragon.
    A strong opening day saw Valentino Rossi end in second and as the only rider within three quarters of a second of Movistar Yamaha teammate Jorge Lorenzo. Multiple private tests at the Spanish track allowed Rossi and his Movistar Yamaha team to come with a predefined base setting, resulting in more work on the finer details of his M1. Unfortunately, Rossi was unable to match the blistering pace of Lorenzo who stamped his authority on proceedings.
    Tyres will play a critical role throughout the weekend, especially for Sunday’s race and Rossi is still debating using the medium or the hard tyre and he feels he needs more information with both. Saturday will focus on choosing a tyre, the Repsol Honda riders yet to fit the softer option as Yamaha did in FP2. Rossi believes this to be the main reason that neither Marc Marquez nor Dani Pedrosa were inside the top three.
    Valentino Rossi: “We did a test last month at Aragón, because it‘s our test track. We decided on this circuit because in the past we suffered a lot here on the Yamaha. The start of the weekend was not so bad because we could start with a good basis setting and in this practice both me and Jorge were very strong, but Jorge was a little bit faster, so we need to continue to work and try to improve in some sectors just a little bit. After that the tyre choice for the race will be very important. You can go with the medium or the hard, right now it‘s still too early to say. Tomorrow we need to improve the setting and make the right choice for the tyres. We tried the softer tyre at the end of the session but our main rival didn‘t. If they had done so, they would have been at our level, but as long as we are able to fight with them on Sunday it‘s OK, because they are usually a bit stronger here. We have to work on braking, to be able to go deep into the corner yet have a good agility.”
                    
    Repsol Honda’s Marc Marquez admits there is room for improvement after ending Friday’s practice in fifth overall, 0.884s behind Lorenzo.
    Marquez arrived in Aragon trailing Valentino Rossi by 63 points in the championship standings. The reigning MotoGP™ World Champion knows that while his chances of retaining the title are extremely slim, he could still play a key role in where it ends up.
    With that in mind Marquez impressed in FP1 to finish in second, just 0.490s off the pace of Jorge Lorenzo. In FP2 the fact that Aragon is an official test track for the Movistar Yamaha team seemed to pay off, as Lorenzo and Rossi topped the timesheets and Marquez found himself in fifth overall. Marquez will not be too disappointed though as he spent the whole of FP2 on the hard rear tyre compound in comparison to the Yamaha’s who set their fastest times on the medium. Marquez ended Friday 0.884s off the pace of Lorenzo but only four-tenths behind his teammate Dani Pedrosa (4th).
    Marc Marquez: “Today was a day in which we tried a lot of things out; with both the front and the rear, we ran hard and medium tyres in order to have a better understanding of their performance for Sunday. We also worked on the setup of the bike, which is an area where we still have room for improvement. We must also take into account that Jorge is riding at a high level; he rode two great sessions today and is a small step ahead of us. Dani is also riding with a very strong pace. Let's see if tomorrow we can continue to improve and get up to the same level as Jorge."





    crossroads of the worlds .

    La route de la soie par l'Iran . Passage en Altai et en Mongolie..

    crossroads of the worlds . from floreck thierry on Vimeo.

    OUTLAWS Film

    Belstaff Films presents OUTLAWS. A surreal film within a film starring David Beckham as the Stranger - a mysterious drifter and motorcycle stuntman who is hunted by a maniacal Director seeking revenge.



    The film features Katherine Waterston, Cathy Moriarty and Harvey Keitel. Shot on location in Mexico, the film is written and directed by Geremy Jasper, produced by Belstaff Films and Legs (a Milk Media Company) and Executive Producer Liv Tyler.