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    samedi 30 mai 2015

    Journée Test : Les pilotes sont de retour au Mans / Le Mans Test Day: the magic begins here…


    Les deux semaines les plus importantes du calendrier Endurance commencent demain avec la Journée Test des 24 Heures du Mans 2015. Si le temps le permet, les huit heures de roulage vont permettre aux teams de s’entraîner avant les premiers essais libres du mercredi 10 juin.
    La météo… Un sujet qui est toujours au cœur des conversations en sport automobile, valable au Mans comme ailleurs. Les pilotes, qui arrivent peu à peu au Circuit de la Sarthe, n’ont que ce mot à la bouche…
    Le bulletin épinglé au centre média prévoit de fortes pluies toute la journée de demain, avec des températures allant de 13 à 17°C. MeteoFrance.com ne parle que de pluie dans l’après-midi et nos Smarphones disent que la journée sera belle…
    Ces différentes prévisions, qui n’aident pas à planifier la séance d’essais, ne sont que le reflet des conditions rencontrées aux 24 Heures du Mans, bien souvent instables et imprévisibles…
    Outre les deux sessions de quatre heures chacune, unique opportunité pour les teams de rouler sur le circuit de 13,629 km avant la semaine mancelle, cette Journée Test permet également aux rookies de se familiariser avec la piste autrement qu’en simulateur et de se qualifier pour la course (10 tours minimum). Pour les plus aguerris, il s’agira d’observer les effets des changements mineurs opérés sur le circuit cette année, et de retrouver leurs marques.
    Parmi ces évolutions, l’ajout de deux bandes bitumeuses de deux mètres de large de chaque côté du circuit de Mulsanne jusqu’au début des Virages Porsche. Cette bande continue à droite jusqu’au double gauche suivant, là où Loïc Duval avait tapé violemment l’an passé.
    De nouveaux vibreurs ont été ajoutés à l’extérieur à l’entrée d’Indianapolis, Arnage et le second gauche des Virages Porsche, d’autres ont été étendus à la sortie d’Indianapolis, à l’intérieur des S du Karting, et une bande d’Astroturf (gazon artificiel) a été ajoutée à l’extérieur à l’entrée des Virages Porsche. Ces vibreurs ne sont pas agressifs, mais dissuasifs…
    La bonne nouvelle du jour, c’est le feu vert de Kazuki Nakajima pour piloter la Toyota TS040 Hybrid demain. Le Japonais avait été blessé au dos avant les 6 Heures de Spa début mai.
    La confirmation, ou du moins l’autorisation, de sa participation aux 24 Heures du Mans sera prise la semaine prochaine. Son compatriote Kamui Kobayashi devrait néanmoins boucler quelques tours, histoire de se tenir prêt…
    The most important two weeks in the world endurance racing calendar kick off tomorrow (Sunday) with the 2015 official pre-Le Mans Test Day. If the weather permits, the eight hours of scheduled track time will provide teams with their last chance to collect set-up data before race week’s first practice session on the afternoon of Wednesday, June 10. Good news for Toyota: Kazuki Nakajima has been declared fit to test…
    Weather… Always a popular topic of conversation, the world over. And the paddock at Le Mans is no exception. Today, as the drivers and technical staff arrived at the Circuit de La Sarthe for this weekend’s work – a key moment in all the team’s pre-Le Mans build-ups – it was the first thing everybody wanted to know about Sunday…
    There appears to be no clear-cut answer for the moment. The bulletin on the media centre noticeboard suggests heavy rain all day, with temperatures ranging from 13° to 17°C. MeteoFrance.com indicates rain during the afternoon only, and my smartphone says ‘all clear’…
    These conflicting predictions may not be of much use for precise planning purposes, but at least they replicate the uncertainty that is frequently a factor during the Le Mans 24 Hours…
    In addition to using tomorrow’s two four-hour sessions (the only opportunity teams get to lap round the full 13.629km apart from race week) to work on their respective cars, the Le Mans rookies will be able to familiarise themselves with the track. At the same time, their more experienced team-mates will have a chance to evaluate what influence – if any – the small changes made to the circuit since 2014 will have on their racing lines, and therefore lap times…
     
    The latest evolutions essentially concern the addition of a two-metre wide strip of abrasive bitumen either side of the track from the ‘Mulsanne Turn’ to the beginning of the ‘Porsche Curves’. This strip continues along the right through the next two left handers, the scene of Loïc Duval’s frightening accident last June.
    Additional kerbs have also been laid on the outside of the entries into ‘Indianapolis’, ‘Arnage’, and the second Porsche left-hander, while others have been extended (exit of ‘Indianapolis’, inside of ‘Karting’) and a long strip of heavy duty Astroturf has been added on the outside of the entry into the Porsche Curves…
    These kerbs are not particularly aggressive, but could be described as ‘dissuasive’…
    Meanwhile, the day’s good news is that Toyota’s Kazuki Nakajima, who suffered a nasty spinal injury during practice for the 6 Hours of Spa exactly one month ago, has been declared fit to take part in the Test Day.
    Confirmation – or otherwise – of his authorisation to participate in the race itself is expected early next week. Fellow Japanese racer Kamui Kobayashi is likely to perform a number of laps in the TS040-Hybrid on Sunday, just in case…
       

    Iannone place Ducati en pole position au Mugello / Iannone delights Italian fans as Marquez provides the drama


    Iannone delights Italian fans as Marquez provides the drama
    L’Italien sera en tête de la grille MotoGP™ pour la première fois de sa carrière dimanche au Grand Prix TIM d’Italie.
    Suite à une première journée dominée par son coéquipier Andrea Dovizioso au Mugello, Andrea Iannone a été le héros du samedi au Grand Prix TIM d’Italie, dont il a décroché la pole position, sa première en catégorie reine, la première de Ducati au Mugello depuis celle de Casey Stoner en 2007 et la première d'un Italien sur une moto italienne à domicile en catégorie reine depuis Giacomo Agostini en 500cc à Imola en 1972.
    Affaibli par une blessure au bras gauche, l’Italien, qui avait occupé la pole position à huit reprises en Moto2™, s’est surpassé pour tirer le meilleur de la GP15 ainsi que de son pneu tendre et a signé un nouveau record du Mugello en 1’46.489 ainsi qu’un nouveau record pour la vitesse maximale en MotoGP avec une pointe à 350.8 km en FP4.
    Après avoir survolé les essais libres du samedi matin, Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) a dû se contenter de la seconde position en qualifications mais était pleinement satisfait de son chrono (1’46.584) et demeure le favori à la victoire en raison de la régularité de ses performances en configuration course mais aussi de son palmarès au Mugello, où le Majorquin a obtenu trois victoires et trois secondes places sur les six dernières années.
    Dovizioso partira lui aussi de la première ligne après s’être qualifié à 0.121s de son coéquipier et renforçait la présence de Ducati en tête de la grille de l’épreuve italienne. Désormais surnommé Desmo Dovi, l'Italien est déjà monté sur le podium du Mugello en MotoGP™ avec Honda (2010, 2011) ainsi qu'avec Yamaha (2012) et n'a manqué le Top 3 qu'une seule fois cette année, à Jerez.
    Crutchlow: “I just missed out on the front row again”Inscrit en wildcard sur une Ducati GP15, Michele Pirro a lui aussi réussi sa qualification en prenant la sixième position, derrière Cal Crutchlow (CWM LCR Honda), quatrième à 0.168s de la pole, et Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar), qui réalisait une excellente opération après avoir participé à la Q1 et en avoir signé le deuxième temps.
    La troisième ligne accueillera Dani Pedrosa (Repsol Honda), Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) et Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar), qui s’est, à l’instar de son coéquipier, distingué avec d’excellents temps intermédiaires sur le deuxième secteur sinueux de la piste toscane grâce à l’excellente maniabilité de la GSX-RR.
    Arrivé en Italie avec quinze points d’avance sur Lorenzo en tête du classement général, Rossi partira en huitième position pour la troisième fois de la saison, comme au Qatar et en Argentine, où il avait remporté ses deux victoires de 2015. Le nonuple Champion du Monde a en fait remporté ses trois dernières victoires depuis la 8e position, dont il était aussi parti avant de s'imposer en Australie l'an dernier.
    Smith: 'We have been fast from the word go'Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech3), Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3) et Yonny Hernández (Octo Pramac Racing) seront quant à eux en quatrième ligne. Le Colombien avait réalisé le meilleur temps au dernier moment en Q1, reléguant Marc Márquez (Repsol Honda) à la troisième position et le privant donc d’une participation en Q2. 
    En difficulté et tombé à la mi-journée dans le virage n°1 lors de la séance FP4, le Champion du Monde en titre n’avait eu à passer par la Q1 qu’une seule fois auparavant, sur le même circuit, en 2013, et manquait la Q2 pour la toute première fois de sa carrière. Il s’élancera de la treizième position et s'était jusqu'ici toujours qualfié sur l'une des deux premières lignes depuis ses débuts en MotoGP™.
    Héctor Barberá (Avintia Racing) a de son côté été le plus rapide en catégorie Open et partira quinzième, derrière Danilo Petrucci (Octo Pramac Racing), tandis que les Français Loris Baz (Athinà Forward Racing) et Mike Di Meglio (Avintia Racing) seront respectivement 18e et 22e sur la grille de départ.
    Cliquez ici pour accéder aux résultats.
    The big question: Can Iannone keep that pace over 23-laps?Andrea Iannone claimed Ducati’s first pole at Mugello since 2007, while Marc Marquez experienced his worst ever MotoGP™ Qualifying.
    It was a day of contrasts at the Gran Premio D’Italia as Ducati Team’s Andrea Iannone sent the Italian fans at the Autodromo del Mugello into rapture as he claimed his first career MotoGP™ pole position in near perfect conditions.
    Countering that was the dramatic action involving the reigning MotoGP™ World Champion Marc Marquez, as he failed to make it through to Q2 for the first time in his career and will start Sunday’s race from the head of the fifth row in thirteenth.
    Iannone delights Italian fans as Marquez provides the drama
    Iannone, riding with a fractured humerus sustained during a testing crash at the Tuscany Circuit, took advantage of the softer option tyre available to Ducati to set a 1’46.489 which was almost seven-tenths quicker than Dani Pedrosa’s pole record from 2013: “I am very pleased with how things went today! For sure in my condition this result was in no way expected, but in the end me and my team did a great job and we managed to improve. The only problem I have at the moment is my shoulder condition, because it needs more time to get back to 100%: tomorrow will be a tough race but I will not give in”
    Marquez: 'We can't be happy about today'Marquez struggled throughout the day, getting caught out in FP3 and finishing down in eleventh on the combined timesheets. It was only the second time the Spaniard has failed to automatically qualify for Q2, the first being at Mugello in 2013.
    A crash in FP4 only compounded matters and as Marquez attempted to make it through from Q1 he set a time good enough for second on the timesheets with 2 minutes to go in the session. Thinking that the job was done, it was then that disaster struck for him and his team. Yonny Hernandez on the Octo Pramac Racing Ducati displaced him in the final seconds, securing the Columbians progress through to Q2 at Marquez’ expense. This means that Marquez will have to start Sunday’s race from the front of the fourth row in 13th, his worst ever MotoGP™ Qualifying performance: “We can't be happy about today, because this was the worst qualifying result that we have had in MotoGP. Starting in the morning, we didn't use the new tyre and that took us into Q1 – in which we had a problem that prevented us from progressing to Q2. Nevertheless, I think we have a good pace for tomorrow, although it is clear that starting from so far back we will suffer a lot.”
     Lorenzo sets fastest ever lap as Marquez misses out
    Movistar Yamaha’s Jorge Lorenzo will be a force to be reckoned with come Sunday’s race, as he demonstrated in incredibly persistent race pace throughout Free Practice. The double MotoGP™ World Champion was only 0.095s behind Dovizioso in Q2 and will start from second on the grid, a feat made all the more impressive as Lorenzo does not have the softer option tyre available to him: “We must be proud of our performance, because we improved the bike, which has been our goal for today. We had to improve our pace by half a second and maybe we didn‘t do that but we did shave off three-tenths. Today has been a great day. We couldn‘t get the pole position, but second place is great.”
    Andrea Dovizioso followed up Iannone’s incredible pole lap by securing third on the grid, making it two Ducati GP15’s on the front row, and the team will be pushing hard for their first win since Stoner’s victory in Australia in 2010: “It was a great qualifying session for our team, because there are two Ducati GP15 bikes on the front row. I had a good feeling with the bike when I did my lap, and this is very important in view of the race because it means that we have the speed to be able to fight for the leading positions.”
    Crutchlow says braking error cause for crash
    CWM LCR Honda’s Cal Crutchlow won the battle of the Satellite riders, as he once again impressed during Q2 to finish fourth fastest as the fastest Honda on the grid: “Overall I was happy, because I tried a hard front tyre and I was happy with that, so much so I even qualified with it. I just missed out on the front row again, but I made a small mistake which was my own fault.”
    Team Suzuki Ecstar’s Aleix Espargaro was another rider who had to grit his teeth as he was suffering from the injury to his right thumb sustained during his Free Practice crash at Le Mans. The Spaniard sought medical advice before the day’s action, and it clearly paid off, as he will start the race from the middle of the front row.
    To top off an almost perfect day for Ducati, their test rider Michele Pirro managed to set a time good enough for sixth in Q2, and will complete the second row for Sunday’s race, the best qualifying performance from a wild card rider since Ben Spies in 2008 at Indianapolis.
    Dani Pedrosa on the second Factory Repsol Honda RC213V showed he is recovering from his arm pump surgery by setting the seventh fastest time. The Spaniard will start from the head of the third row, ahead of nine-time World Champion Valentino Rossi.
    Rossi: “My lap time was not so bad, but it wasn‘t enough”Rossi once again could not perform as he wanted during qualifying, although he wont be too disappointed to start the race from eighth on the grid, as his last two victories have both been achieved when he started from that position: “I improved a lot and my lap time was not so bad, but it wasn‘t enough. All the top riders were able to improve their pace a lot, so apart from my starting position on the third row, which is not fantastic, I‘m quite happy about today.”
    Team Suzuki Ecstar’s Maverick Viñales will start the race from ninth on the grid, with Monster Yamaha Tech 3’s Pol Espargaro & Bradley Smith in tenth and eleventh respectively.
    Avintia Racing’s Hector Barbera was the leading Open class rider in fifteenth, with the Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Honda of Scott Redding down in 17th.
    Check out the full MotoGP™ Qualifying results, the 23-lap race starts at 14:00 local time in Mugello on Sunday.


    Tamarit Motorcycles Style

    Tamarit Motorcycles Style from Tamarit Motorcycles on Vimeo.

    On days like these – opt for your weekend hero


    Never meet your heroes is the old adage. If your hero happens to be a Lamborghini Miura P400 S, however, the star of a video by Weekend Heroes, we’d advise you to ignore that saying…

    The original supercar


    In this video by Munich-based dealer Weekend Heroes, a multi-Lamborghini-owning country-dweller awakes early one morning, opting to drive his weekend car – an orange Miura P400 S – in favour of his ‘everyday’ Espada. Cue throaty exhaust notes, misty weather and dramatic music. As you’ll see towards the end of the video, said Miura is currently for sale in the Classic Driver Market.
    View the entire range of Lamborghinis for sale in the Classic Driver Market.

    LE MANS ; Signatech-Alpine au Mans : Les Bleus reviennent avec de grandes ambitions


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    Depuis son retour en compétition, Alpine a conquis deux titres consécutifs en European Le Mans Series. En 2013 et 2014, les deux participations de l’équipe Signatech-Alpine au Mans se sont soldées par deux arrivées, dont un remarquable podium LM P2 la saison dernière, agrémenté d’une septième position scratch.
    Alpine poursuit donc, en 2015, cet engagement au plus haut niveau en évoluant évolue en Championnat du Monde d’Endurance (FIA WEC) avec l’Alpine A450b.
    Après Silverstone et Spa-Francorchamps, Nelson Panciatici, Paul-Loup Chatin et Vincent Capillaire font leur retour au Mans dès le dimanche 31 mai pour une première journée de préparation capitale.
    Au cours de cette première journée, ils auront l’occasion de tester l’Alpine A450b sur ce tracé non permanent, afin de préparer les qualifications (10 et 11 juin) et la 83e édition des 24 Heures du Mans les 13 et 14 juin.
    Bernard Ollivier, Directeur d’Alpine : « Avec le plateau attendu cette année, il sera difficile d’égaler notre septième place au classement général de la saison dernière. L’objectif est de faire au moins aussi bien que notre podium dans la catégorie LM P2. Si les conditions sont un peu différentes cette année, nous possédons de vraies forces structurelles et de grandes ambitions. Nos pilotes connaissent très bien les 24 Heures du Mans et l’Alpine A450b. Quant à l’équipe, elle a montré son efficacité. Les plus endurcies et les plus motivés se distingueront et notre équipe a déjà prouvé qu’elle possédait ces qualités ! »
    Philippe Sinault, Team Manager Signatech-Alpine : « Toute l’année, nous travaillons afin d’être prêts pour ce rendez-vous. L’Alpine A450b reçoit le kit aérodynamique spécifique pour Le Mans avec quelques améliorations par rapport à la saison dernière. L’an passé, notre LM P2 s’était particulièrement bien comportée au Mans. J’estime que nous avons un excellent équipage, qui possède l’expérience des 24 Heures. La Journée Test va nous permettre de redécouvrir la piste et de charger tous les paramètres. Ensuite, la course n’est qu’une gestion de l’imprévu. Chaque équipe sait établir une stratégie idéale. Mais c’est l’anticipation des événements qui peut nous donner l’avantage. »
    Nelson Panciatici : « Nous allons pouvoir profiter de l’expérience que nous possédons avec l’Alpine A450b. C’est un vrai atout au moment d’aborder les 24 Heures du Mans. Nous avons déjà notre base de réglages et une bonne connaissance des pneumatiques. La Journée Test sera importante pour avoir des indications de notre position par rapport à nos rivaux. Le kit aérodynamique nous permettra de gagner en performances sur ce circuit très particulier. Pour la course, si nous sommes aussi compétitifs que l’an passé, nous pouvons nous battre pour un podium et peut-être gagner en LM P2. »
    Paul-Loup Chatin : « J’ai vraiment hâte d’y être ! Dès la Journée Test, il faut monter en puissance pour être à 100 % les 13 et 14 juin. Cette séance doit nous permettre de passer en revue nos réglages et nos pneumatiques. Nous sommes peut-être moins favoris qu’en 2014 et nous savons que nous devons encore travailler et améliorer certains points, mais notre expérience et notre connaissance de l’Alpine A450b seront des atouts. L’objectif est de ne rien laisser au hasard pour briller sur le plus beau circuit qui existe ! »
    Vincent Capillaire : « C’est la plus belle course du monde, car c’est la plus dure ! Pour moi particulièrement, les 24 Heures du Mans sont un rendez-vous à part. Comme beaucoup de Manceaux, je suis né à 300 mètres du Tertre Rouge. Je vis au Mans et je travaille sur le circuit. L’an passé, j’ai découvert l’épreuve avec un excellent résultat à la clé. J’espère profiter de cette expérience pour faire encore mieux en 2015. Nous avons d’énormes forces, une Alpine A450b fiable que l’on connaît sur le bout des doigts et des pilotes complémentaires. Je suis convaincu que nous avons une belle carte à jouer. »

    Honda 750 by REBELLION







                                

    OLD IRON: A VINTAGE-STYLE HARLEY SPORTSTER CUSTOM

    Old Iron: A cafe bobber Harley-Davidson Sportster custom from Germany.


    Most custom bikes are easy to label: scrambler, café racer, streetfighter and so on. Others are impossible to categorize, but immediately grab the eye.
    This is one of the tricky ones. It’s not traditional Bike EXIF fare, but we love it. It’s a Harley-Davidson Sportster custom from the German workshop Altes Eisen—which means ‘Old Iron.’

























    “Old iron is what we build, and prefer,” says co-founder Dirk. “Our bikes are far away from the modern generation—no fuel injection, engine remapping or ABS.” Like many of the best builders, they strive for simplicity and would rather hammer metal than mold plastic.
    And they’re good at it. This 1987 Harley Sportster, nicknamed El Cochino (‘filthy pig’), has been shot by top German photographer Ben Grna for the cover of the influential German magazine Custombike.

























    “It’s a conscious mixture of different styles,” says Dirk. “A little bit bobber, a little bit café racer. It’s a rustic looking but rideable bike.”
    The raw sheet metal has been phosphated and clear-varnished to preserve the old-fashioned, handcrafted look.

























    It’s fun to play spot-the-part: the air cleaner is a modified Lambretta horn cover, and the points cover is a vintage ‘peephole’ door viewer. The front brake drum is engraved by hand (and chisel).

























    The effect is old. It’s a cornucopia of brass, copper and rivets, giving the impression of a bike built a hundred years ago—without descending into steampunk territory.

























    The hand-beaten scalloped tank is based on an old moped design, hooked up with copper lines, and the seat covering is antique-style leather—neatly attached to the tail unit with snap fasteners.
























    The internals of the 883 EVO engine are stock, but Altes Eisen have replaced the original carburetor with an S&S Super E. The free-flowing custom pipes sit high, scrambler-fashion, but the wrapping will keep heat away from the rider’s right thigh. A SuperTrapp muffler keeps noise levels down.

    Structural changes are extensive: the frame is shortened, and fitted with a beautiful springer fork from Zero Engineering. It’s a perfect match for the vintage style brass headlight surround and custom-made bars, which are fitted with an internal throttle cable.


























    The 16-inch wheels are Sanremo up front, Akront at the back. The blacked-out shocks are from Progressive Suspension, and there’s an SS Cycle sprocket brake on the rear wheel—an ingenious system similar to that found on go-karts.
    The sprocket does double duty, acting as a disc brake rotor as well as taking drive from the chain.














    At the deepest level, ‘El Cochino’ is a rolling showcase for traditional metalworking and fabrication skills. It doesn’t sit easily with conventional labels—but Altes Eisen are going their own way, and they’re on the right track.
    Old Iron: A cafe bobber Harley-Davidson Sportster custom from Germany.
    via BIKEexif